Composiet, component, RCA, CVBS aansluiten oude spelconsole

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 10:57
Ik ga hier een vreselijk stomme vraag stellen (waarvoor mijn excuses), maar ik ben totaal niet thuis in tv's en ik kan nergens duidelijk de info vinden (of weet niet hoe exact ik moet zoeken).
Ik zoek mijn oude tv te vervangen door een wat nieuwer toestel. Een van mijn voorwaarden is echter dat ik mijn oude spelconsoles nog kan aansluiten (N64, Playstation 2 enz). Ik ben in de specs aan het zoeken van tv en ik geraak er gewoon niet uit.

Hoe noemt die aansluiting nu die deze consoles hebben? Op Wikipedia spreken ze van een RCA connector (de foto's op wikipedia zijn exact wat ik bedoel). Die benaming kan ik uiteraard op geen enkele spec fiche terugvinden.
In vele specs van tv's praat men over de composite video, maar dit is maar 1 van de kabeltjes (voor video) en ik wil graag ook geluid hebben. Moet ik die tv's dan skippen?
Een andere tv heeft dan component video, maar als ik dan naar de foto's kijk (deze bijvoorbeeld pricewatch: Philips 50PUS6203 Zwart) van zijn aansluitingen dan is het rood, blauw en groen (met de tekst CVBS/Y Pb Pr - L R, kan het nog meer Chinees zijn). Geel zie ik echter niet tussen maar toch zou die Component Video en Composite aansluitingen hebben |:( .

Kortom, op wat moet ik letten (of vraag ik iets bizar)? 8)7
Thanks

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46

FeaR

In GoT we trust

De connectoren zijn RCA (of tulp of cinch). Wat over de kabel gedragen wordt kan verschillen. Component en Composiet zijn alleen beeld. Één gele RCA is composiet. De combinatien van een blauwe, een groene en een rode is totaal component. Daarnaast is er nog S-Video, ook een gele kabel maar andere connector. Deze zijn veelal wel gecombineerd met een witte en rode (let wel, dit is een andere rode dan reeds in Component zit) RCA voor geluid.

Als een TV één Composiet Video In heeft zit daar veelal ook audio bij. Bij moderne TV's zit deze connectie in het gros van de gevallen aan de zijkant van de TV. Wil je het zeker weten dan zal je de handleiding er bij moeten pakken of afbeeldingen van de I/O bekijken. Zwart-wit gezien hoeft er bij Composiet of Component geen audio in te zitten maar dan slaat de fabrikant wel een beetje de plank mis.

Naar mijn weten is er geen verzamelnaam voor de drie RCA (geel, wit en rood) bij elkaar. Het is dan Composiet Video met analoge stereo audio. Soms worden deze drie gebundeld aan één kant als SCART (die SCART blokjes zijn ook los te koop). Iets wat je niet veel meer in/op TV's ziet doordat het een redelijk lompe connector is. Veelal gaat het tegenwoordig via een bijgeleverd verloopkabeltje bij de TV. Let wel dat Component en Composiet iets anders is, Component (drie keer RCA) is in staat HD te versturen waar Composiet dat niet kan.

Ik weet niet hoe veel consoles je aan wilt sluiten maar mogelijk is het handiger om naar een externe switch te kijken die meerdere Composiet dan wel Component In heeft en dan via één naar de TV kan. Analoge ingangen zijn niet meer zo veel aanwezig op TV's als vroeger. Of een externe Composiet naar HDMI Converter. Al kan dat redelijk prijzig worden aangezien die actief zouden moeten zijn (je gaat immers van analoog naar digitaal) en ook het aantal HDMI ingangen op een TV is niet eindeloos. Ik weer dat er voor sommige consoles kabels op de markt zijn met aan de ene kant de speciale stekker voor de console en dan aan de andere kant een nieuwere interface als Component of zelfs HDMI. Geen idee of dat werkt.

Edit:
Pure gok, ik denk dat je met een moderne TV in je handjes mag klappen als je drie consoles aan zou kunnen sluiten: één via SCART, één via Composiet en één via Component. Mits die drie ingangen aanwezig zijn. Het is tegenwoordig HDMI wat de klok slaat en analoog wordt eerder of of dan en en qua ingangen.

Edit 2:
De genoemde Philips is al een leuke. Die heeft inderdaad Component In én Composiet In maar als je de handleiding leest zie je dat deze beide over een deel van dezelfde ingang gaan. Oftewel niet beide tegelijkertijd te gebruiken oftewel slechts één analoge ingang op deze TV.
  • Voor Y wordt dezelfde aansluiting als voor CVBS gebruikt.
  • Voor Component Video en Composite Video worden dezelfde audioaansluitingen gebruikt.
Y is in deze de groene stekker van Component. Dus de gele stekker van Composiet gaat dan in groen.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 16-11-2019 22:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Prima uitleg van FeaR. Je het switches in veel verschillende prijsklassen. Van megaduur tot heel goedkoop. Laat je in elk geval niet gek maken door termen over dure onderdelen. Het draait enkel om het aantal aansluitingen en hoe makkelijk je kunt schakelen, of wat je eventueel tegelijkertijd kunt doorsturen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is niet op de tv naar de ingangen kijken en ook geen input-switch of een verloopje kopen, maar een receiver. Deze hebben vaak veel meer verschillende digitale en analoge ingangen dan een tv en/of switch. Ze zijn veel duurder dan de simpele switches natuurlijk, maar stel dat je ook een receiver/homecinema in huis hebt of wilt halen, is dat wel het overwegen waard. Dan kan je de switch helemaal buiten beschouwing laten.

Realiseer je overigens wel, dat hoe je het ook aansluit, je toch bezig bent om oude aansluitingen en signalen op nieuwe apparatuur over te brengen. Het beeld van een console die 2 decennia oud is, zal natuurlijk niet ineens geweldig zijn op een UHD tv. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator