Mijn vraag:
Ik ben lid van een kanoclub waar we een heleboel clubkano's hebben. Die kunnen leden altijd mee nemen. Eigenlijk is de bedoeling dat ze dat in een boek opschrijven, maar dat doen ze niet. Ik zit al een hele tijd te broeden op een manier om automatisch te detecteren of een kano de loods verlaten heeft. Eerst dat ik aan RFID tags, maar met name de lezers daarvan met een bereik van meer dan een paar centimeter zijn mij veel te duur. Kort geleden ontdekte ik dat je voor minder dan 2 euro per stuk BLE beacons kunt kopen uit china. (https://www.iot-experiments.com/jdy-08/) Daar heb ik er een stuk of 5 van besteld om te testen. Met een paar penlites heb je dan voor een paar euro per kano een ble beacon. Nu was mijn idee om in de loods een raspberry pi zero w op te hangen/neer te leggen. Die is inmiddels in huis. Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:
Ik ben lid van een kanoclub waar we een heleboel clubkano's hebben. Die kunnen leden altijd mee nemen. Eigenlijk is de bedoeling dat ze dat in een boek opschrijven, maar dat doen ze niet. Ik zit al een hele tijd te broeden op een manier om automatisch te detecteren of een kano de loods verlaten heeft. Eerst dat ik aan RFID tags, maar met name de lezers daarvan met een bereik van meer dan een paar centimeter zijn mij veel te duur. Kort geleden ontdekte ik dat je voor minder dan 2 euro per stuk BLE beacons kunt kopen uit china. (https://www.iot-experiments.com/jdy-08/) Daar heb ik er een stuk of 5 van besteld om te testen. Met een paar penlites heb je dan voor een paar euro per kano een ble beacon. Nu was mijn idee om in de loods een raspberry pi zero w op te hangen/neer te leggen. Die is inmiddels in huis. Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:
- de beacons detecteren. Hier ben ik nu mee bezig. Ik wil graag programmeren in python, want dat vind ik voor dit soort dingen makkelijk. Er lijken wat projecten te zijn die werken. Pyblues, en bluepy lijken de grootsten. verder vond ik deze https://github.com/switchdoclabs/iBeacon-Scanner- maar dat is een project dat niet meer is geupdate sinds 2014.
Ik ben vooralsnog de grootste fan van bluepy, maar dat laat niet de major en minor van de beacon zien, en het leek mij makkelijk om juist een van deze 2 te gebruiken om de kano's te identificeren (makkelijker dan een database met MAC adressen maken). de Ibeaconscanner van switchdoclabs geeft major en minor wel weer, maar in een lange string met UUID etc (onhandig) en het wordt dus niet meer onderhouden. Bluepy krijg ik uberhoupt niet zover dat ik BLE apparaten kan zien.
en dan nu de eerste vraag Heeft er iemand ervaring met BLE beacons (inc Major & minor) uitlezen in python? Wat is de makkelijkste manier? Ik heb eigenlijk niets aan info nodig van de beacon behalve ' ik zie hem' en de Major / Minor (of desnoods de MAC) - Vraag 2: De raspberry pi komt achter een NAT te zitten en ik wil geen poort open zetten (dat zou gedoe op kunnen leveren met de beheerders daar. Een van de redenen voor dit project is dat ik beter wil worden met SQL, dus ik ga afwezigheden en de koppelingen tussen beacons & kano's in een database opslaan. Dit moet dan weer bereikbaar worden van een website. Ik heb daar verschillende opties voor. Ik heb een thuisserver, en ook een webhost. Die thuisserver heeft natuurlijk geen super hoge uptime.
Ik wil het liefste een lokale database op de pi draaien vraag: mysql of sqlite (of iets anders)? Voordeel van sqlite is dat ik gewoon met een cron script dagelijks de database naar mijn server kan kopieren en er van daaraf een webapp op schrijven. bij mysql zou ik denk ik een script moeten schrijven dat de tabellen vergelijkt en veranderingen pusht? Andere overweging is de vraag welke versie er het minste naar de sd kaart schrijft Ik kom er niet zo goed uit wat er nu handig is. - Gerelateerd aan het eerder beschreven NAT probleem: het lijkt me wel handig om vanuit huis in de pi te kunnen, Ik zie dat teamviewer headless op linux kan, is dat wat? Ik zie ook iets over een reverse ssh tunnel die ik op zou kunnen zetten. Ik heb me hier nog niet echt heel erg op georienteerd (want het is nog lang niet zo ver dat ik de pi daar neer kan leggen). Maar tips zijn meer dan welkom.
http://www.klaasje.com