uitleen-monitorsysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 23:17
Mijn vraag:

Ik ben lid van een kanoclub waar we een heleboel clubkano's hebben. Die kunnen leden altijd mee nemen. Eigenlijk is de bedoeling dat ze dat in een boek opschrijven, maar dat doen ze niet. Ik zit al een hele tijd te broeden op een manier om automatisch te detecteren of een kano de loods verlaten heeft. Eerst dat ik aan RFID tags, maar met name de lezers daarvan met een bereik van meer dan een paar centimeter zijn mij veel te duur. Kort geleden ontdekte ik dat je voor minder dan 2 euro per stuk BLE beacons kunt kopen uit china. (https://www.iot-experiments.com/jdy-08/) Daar heb ik er een stuk of 5 van besteld om te testen. Met een paar penlites heb je dan voor een paar euro per kano een ble beacon. Nu was mijn idee om in de loods een raspberry pi zero w op te hangen/neer te leggen. Die is inmiddels in huis. Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:
  • de beacons detecteren. Hier ben ik nu mee bezig. Ik wil graag programmeren in python, want dat vind ik voor dit soort dingen makkelijk. Er lijken wat projecten te zijn die werken. Pyblues, en bluepy lijken de grootsten. verder vond ik deze https://github.com/switchdoclabs/iBeacon-Scanner- maar dat is een project dat niet meer is geupdate sinds 2014.
    Ik ben vooralsnog de grootste fan van bluepy, maar dat laat niet de major en minor van de beacon zien, en het leek mij makkelijk om juist een van deze 2 te gebruiken om de kano's te identificeren (makkelijker dan een database met MAC adressen maken). de Ibeaconscanner van switchdoclabs geeft major en minor wel weer, maar in een lange string met UUID etc (onhandig) en het wordt dus niet meer onderhouden. Bluepy krijg ik uberhoupt niet zover dat ik BLE apparaten kan zien.
    en dan nu de eerste vraag Heeft er iemand ervaring met BLE beacons (inc Major & minor) uitlezen in python? Wat is de makkelijkste manier? Ik heb eigenlijk niets aan info nodig van de beacon behalve ' ik zie hem' en de Major / Minor (of desnoods de MAC)
  • Vraag 2: De raspberry pi komt achter een NAT te zitten en ik wil geen poort open zetten (dat zou gedoe op kunnen leveren met de beheerders daar. Een van de redenen voor dit project is dat ik beter wil worden met SQL, dus ik ga afwezigheden en de koppelingen tussen beacons & kano's in een database opslaan. Dit moet dan weer bereikbaar worden van een website. Ik heb daar verschillende opties voor. Ik heb een thuisserver, en ook een webhost. Die thuisserver heeft natuurlijk geen super hoge uptime.
    Ik wil het liefste een lokale database op de pi draaien vraag: mysql of sqlite (of iets anders)? Voordeel van sqlite is dat ik gewoon met een cron script dagelijks de database naar mijn server kan kopieren en er van daaraf een webapp op schrijven. bij mysql zou ik denk ik een script moeten schrijven dat de tabellen vergelijkt en veranderingen pusht? Andere overweging is de vraag welke versie er het minste naar de sd kaart schrijft Ik kom er niet zo goed uit wat er nu handig is.
  • Gerelateerd aan het eerder beschreven NAT probleem: het lijkt me wel handig om vanuit huis in de pi te kunnen, Ik zie dat teamviewer headless op linux kan, is dat wat? Ik zie ook iets over een reverse ssh tunnel die ik op zou kunnen zetten. Ik heb me hier nog niet echt heel erg op georienteerd (want het is nog lang niet zo ver dat ik de pi daar neer kan leggen). Maar tips zijn meer dan welkom.

http://www.klaasje.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
kan het niet veel makkelijker gewoon met een druk- of lichtsensor in de stelling of zo?

Of, even er vanuit gaande dat het geen "kwade opzet" is dat mensen hun kano niet uitchecken, maar gewoon luiheid, een RFID of streepjescode scanner ergens ophangen, zodat je net zo makkelijk als je een OV-fiets huurt, je eigen kano kunt uitchecken?

edit: Qua database: Lekker doen wat je zelf makkelijk vindt. Qua netwerk: VPS'je nemen, VPN opzetten en je RPi daar automatisch mee laten verbinden.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 16-11-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
drukssensoren zouden idd ook een optie kunnen zijn, maar dan moet ik de hele loods bedraden, dat lijkt me wat kwetsbaar, en ik heb nog niet echt een heel duurzaam mechanisch ontwerp kunnen bedenken dat betrouwbaar genoeg is. Daarnaast leggen mensen kano's wel eens verkeerd weg, en dan krijg je dus foute meetingen. Het is overigens idd luiheid dat mensen niet in en uitchecken, en ik denk eerlijk gezegd niet dat een streepjescode scannen wel gaat gebeuren. Het hele voordeel van dit systeem is dat de gebruiker er niets aan hoeft te doen.

edit: vpn had ik nog niet aan gedacht als optie, thnx :)

[ Voor 5% gewijzigd door fotoklaasje op 16-11-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 12:30
https://www.home-assistan...ons/bluetooth_le_tracker/

Kun je hier niet iets mee? Heb je gelijk een basis waar je verschillende kanten mee op kunt.

Snel en eenvoudig te installeren op je pi, en een actieve community voor je eventuele vragen.

Gebruik het zelf ook, alleen niet met ble beacons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
Kun je de kano's niet fysiek vastleggen in de loods, met een simpel slotje,

En dan de sleutels in een soort locker systeem vrij laten geven ná inschrijven?
Dus je geeft je gegevens in, hokje 1 gaat open, met de sleutel daarin maak je kano los.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 00:03
Ik zie nog niet echt hoe je hier je genoemde probleem mee op lost? Je wilt dat ze eigenlijk in een boek opschrijven wie de kano meeneemt, althans zo lees ik het.
Het enige wat je aan de hand van die bluetooth beacons weet is dat ze weg zijn. Dit kan je echter ook gewoon terplekke zien?

Mijn oplossing zou alsvolgt zijn:

Gebruiker komt met zijn eigen pasje naar een raspberry deze laat een elektronisch slotje(voor een paar euro p/s op Ali) opengaan en je weet precies wie welke kano mee neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:54
Camera ophangen? Kano mee zonder inschrijven = geen kano meer mee. (Of boete, rondje in de kroeg etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
Er is mij niet helemaal duidelijk welk probleem je wilt oplossen. Het boek is (denk ik) bedoeld om te registreren wie een kano mee neemt. Jou aangedragen oplossing registreerd enkel dat een bepaalde kano niet meer aanwezig zijn.
Wat wil je bereiken?
1. Wil je enkel registreren dat X aantal kano de schuur heeft verlaten / nog aanwezig zijn en/of
2. Wil je ook registreren wie welke kano mee neemt?

Wil je gewoon weten of alle kano's op een bepaalde tijd weer terug zijn, of raken er ook kano's vermist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
mijn ervaring is dat mensen "te lui" zijn om iets te doen, als ze het voordeel er niet van inzien. Op het moment dat jij een systeem kunt maken dat daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft (zoals bijv. online in kunnen zien of je favoriete kano aanwezig is), dan kan dat best eens heel anders worden.

Als het echt een probleem is dat er kano's verdwijnen zou ik misschien eerder bewakingscamera's ophangen en mensen persoonlijk aanspreken op hun gedrag (en hier bij herhaling evt sancties op zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet hoe realiseerbaar/effectief:
id/lidmaatschap kaart tegen NFC scanner -> opslaan in tabel. Magneet slot x aantal seconde ontgrendelen > kano pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
Waarvoor dient het opschrijven in het boek? Is dat om eventuele schade te kunnen verhalen op de gebruiker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:54

AlphaRomeo

FP PowerMod
naarden 4ever schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:51:
Waarvoor dient het opschrijven in het boek? Is dat om eventuele schade te kunnen verhalen op de gebruiker?
Hier iemand die begrepen heeft hoe je requirements achterhaalt. Niet eerst allemaal oplossingen aan beginnen te dragen, we moeten eerst de vraag achter de vraag helder hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
AlphaRomeo schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:27:
[...]

Hier iemand die begrepen heeft hoe je requirements achterhaalt. Niet eerst allemaal oplossingen aan beginnen te dragen, we moeten eerst de vraag achter de vraag helder hebben.
Bedankt voor het compliment :) Het is deel van mijn werk en het is er met mijn opleiding ingestampt. :P

Als het alleen maar is om via het boek te weten welke boten er zijn, dan lijkt dat boek mij in het algemeen vrij zinloos; kijk gewoon even in de rekken, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Als het gaat om het vastleggen van de afname van de boten, dan zou zo'n beaconsysteem nog lang zo gek nog niet zijn want dan kan je gewoon meten wanneer een boot de loods verlaat.

Als het gaat om het vastleggen wie er wanneer welke boot mee heeft genomen, dan moet er een link worden gelegd met een ID.

Het is ook niet geheel onbelangrijk om te beschouwen waarom het opschrijven niet als belangrijk wordt gezien op dit moment. Ik kan zo bedenken waarom:
- Het is niet noodzakelijk om je doel te bereiken (= het kunnen pakken van een boot)
- Er zijn geen repercussies verbonden met het niet doen (= geen boete zoals eerder beschreven)
- Er is geen controle op het naleven van het systeem

Daarbij ook deze bijdrage aanhalend:
mcDavid schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:21:
mijn ervaring is dat mensen "te lui" zijn om iets te doen, als ze het voordeel er niet van inzien. Op het moment dat jij een systeem kunt maken dat daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft (zoals bijv. online in kunnen zien of je favoriete kano aanwezig is), dan kan dat best eens heel anders worden.
Er moet wel een reden zijn om te voldoen aan het systeem, en daarbij moet het voordeel daarvan liggen in de persoonlijke winst van de gebruiker. Boten op slot en de sleutel uitgeven met een RFID-pas systeem is daar een goed voorbeeld van, want zonder mee te doen aan het systeem krijg je geen sleutel, dus geen boot. Het meedoen geeft een persoonlijk voordeel, want daarmee krijg je wel je boot. Voordelen 'in het algemeen belang' zijn vaak nauwelijks tot niet effectief; misschien hebben sommige mensen helemaal geen favoriete boot, waarom zouden ze dat dan bij moeten houden? Moeite doen voor een ander?

Maar ik kan wel gissen, het is aan de TS om de use-case duidelijk te maken, niet aan ons. :+

[ Voor 27% gewijzigd door naarden 4ever op 18-11-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
Bedankt voor alle reacties. Was ik toch niet duidelijk genoeg. De use case heeft te maken met achterhalen welke boten gebruikt worden. Welk lid dat is maakt niet uit (en: als we dat zouden registreren met slotjes ed komen er gegarandeerd rellen). Het heeft er mee te maken dat we willen weten welke boten we weg kunnen doen (omdat ze nooit gebruikt worden) en van welke boten er wel een tweede of derde aangeschaft zou kunnen worden. Nu is dat gokwerk dat niet altijd goed uitpakt. daar wil ik dus grafiekjes van maken. Het gaat dus om een soort van ‘voorraadbeheer’. Beveiliging is geen probleem.

Iets waarmee mensen kunnen zien of hun favoriete kano in het rek ligt zou leuke bijvangst zijn, maar naar mijn verwachting niet super nuttig zonder bijbehorend reserveringssysteem. Als de club dat wil implementeren kan dat via het administratiepakket dat de club heeft, maar daar is niet genoeg animo/interesse voor.

Het gaat er (iig voor nu) dus alleen om dat ik grafiekjes of tabelletjes wil van hoe vaak iedere kano gebruikt wordt (en wanneer, en misschien ook hoe veel kano’s er op ieder moment tegelijk uitgeleend waren).

En dan ook zo goedkoop mogelijk want dit is mijn hobby projectje en de club gaat er geen geld aan uitgeven. Als ik een stuk of 30 kano’s in de gaten kan houden voor een euro of 100 vind ik dat voor nu wel goed (25 euro pi met assecoires en 30x2,50 euro voor ble beacons met batterijen)

Wat de software vraag betreft: ik heb nu aioblescan gevonden https://github.com/frawau/aioblescan/ en dat lijkt goed te werken en is gebaseerd op moderne python3 met DBus ipv HCItool, dat waarschijnlijk op den duur vervangen wordt door bluetoothctl. Dat geeft me de hoop dat het minder snel breekt bij updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Kun je dan niet op elke kano een plakkertje achterlaten die van kleur verandert als die vochtig is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fore! schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:23:
Kun je dan niet op elke kano een plakkertje achterlaten die van kleur verandert als die vochtig is geweest?
En dan elke dag 10x plakkertjes tellen? Lijkt me geen jofel systeem. Of ken jij plakkertjes die een telling bijhouden hoe vaak ze nat zijn geweest? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
Fore! schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:23:
dat maakt dit wel lastig
Het gaat er (iig voor nu) dus alleen om dat ik grafiekjes of tabelletjes wil van hoe vaak iedere kano gebruikt wordt (en wanneer, en misschien ook hoe veel kano’s er op ieder moment tegelijk uitgeleend waren).
zoals ik al zei: het is hobbyen voor mij. Ik denk dat de BLE oplossing voor nu de beste is. Ook omdat het me een leuk programmeer projectje geeft.
Mijn hulpvraag betreft dus meer de implementatie, en minder de 'is dit de beste oplossing' (hoewel ik open sta voor een oplossing die 1. goedkoop is 2. niet heel veel bedrading met zich mee brengt 3. geen batterijen nodig heeft. RFID UHD met een bereik van +/- 10 meter zou een betere oplossing zijn dan het ble gebeuren maar is me te duur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Out of the box thinking - bluetooth "keyfinder". Die kosten ongeveer 1e per stuk in china en je "computer" kan alles wat android draait zijn. Oude cheapo smartphone, of Pi, en je hebt de hardware voor elkaar.

Dan alleen nog in elkaar scripten met bv Tasker? dat hij elke 10(voorbeeld) minuten een scan maakt en logged van de gevonden devices en klaar.

Of het beter is dan je eigen oplossing durf ik niet te zeggen, maar het is een optie die je kan uitzoeken.

Oh wacht, dat is praktisch gezien wat je zelf ook zegt. De voorgefabriceerde chips zijn alleen wat goedkoper als je ze als "keyfinder" koopt blijkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2019 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:35:
[...]

En dan elke dag 10x plakkertjes tellen? Lijkt me geen jofel systeem. Of ken jij plakkertjes die een telling bijhouden hoe vaak ze nat zijn geweest? :+
Nee want:
Het heeft er mee te maken dat we willen weten welke boten we weg kunnen doen (omdat ze nooit gebruikt worden) en van welke boten er wel een tweede of derde aangeschaft zou kunnen worden.
Dus gebruikt= lekker laten staan. Niet gebruikt weg doen.
Half jaar of jaar later nieuwe stickers.

En je hoeft niet een hele setup te bouwen. Ook weer zoiets kiezen tussen scenario1: werkt het niet/snap niet hoe het werkt: moet je @fotoklaasje bellen
Scenario 2: werk instructie voor pietje: plak op alle kano's een sticker. Stickers op bestel *hier of daar*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:32
Op de boot een streepjescode of RFID sticker plakken.
Bij de uitgang van de loods een streepjescode- of RFID-scanner ophangen.
Je moet met de boot toch langs de uitgang. Leg (eventueel) de boot daar even in een beugel, scanner erlangs halen (piepje) en je neemt de boot mee naar buiten.
De scanner (misschien wel een telefoon?) slaat scangegevens intern op, en eens in de zoveel tijd wordt de scanner aan een ander IT systeem gehangen om data over te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 23:25
Wellicht even de titel aanpassen. Naar bluetooth presentie controle, oid?

Ooit eens bezig geweest met iets dergelijks. Destijds in python. Elke x seconden een tool aanroepen die kijkt welke bluetooth apparaten zichtbaar zijn. Hcitool is hier als ik mij niet vergis geschikt voor.

In python moet je dat wel kunnen doen. Vervolgens je data filteren met een Whitelist en registreren wanneer een BT apparaat (herhaaldelijk) niet meer zichtbaar is of juist wel weer zichtbaar is. In de praktijk zal het voorvallen dat een apparaat wel aanwezig is maar niet gevonden wordt bij een specifieke scan. Elke 3 seconden scannen en pas bij 3 gelijke resultaten voor een specifiek apparaat een check-in of uit registreren is denk ik een goed begin. Je hebt dan slechts 10 seconden vertraging en scanned slechts eens per drie seconden.

Echter, en dit weet ik niet maar kun je testen, is elke seconden scannen of zelfs nog sneller ook prima te doen. Je 'threshold' van 3 moet dan misschien wel verhoogd worden.

Misschien heb je hier iets aan:
https://stackoverflow.com...-already-paired-in-python

Een stukje verder onder op die pagina staat een antwoord wat mijn verhaal beschrijft. Het aanroepen van een cli tool en de uitvoer afvangen. Dit maakt je software wel dat het gebonden is aan het os waarvoor je het schrijft. Maar is wel een simpele oplossing.

Je software netjes in een git repository bijhouden en in een readme of dependencies script de gebruikte tools beschrijven is mijn advies. Als je dan over een jaar de boel opnieuw moet installeren kun je makkelijk zien welke dependencies er nodig zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Jackxl op 19-11-2019 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fore! schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 00:56:
[...]

Nee want:

[...]

Dus gebruikt= lekker laten staan. Niet gebruikt weg doen.
Half jaar of jaar later nieuwe stickers.

En je hoeft niet een hele setup te bouwen. Ook weer zoiets kiezen tussen scenario1: werkt het niet/snap niet hoe het werkt: moet je @fotoklaasje bellen
Scenario 2: werk instructie voor pietje: plak op alle kano's een sticker. Stickers op bestel *hier of daar*
Dat lijkt me, gezien TS omschrijving, veel te beperkt. Hij wil graag gebruiksnummers zien, hoe vaak welke boot gebruikt is. In jou situatie hoeft een boot maar 1x per 6 maanden gebruikt te worden om in de loods te blijven liggen. En hoe weet je dan welk boot-type wel meer aangeschaft mag worden? dat weet je niet.
zetje01 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 02:00:
Op de boot een streepjescode of RFID sticker plakken.
Bij de uitgang van de loods een streepjescode- of RFID-scanner ophangen.
Je moet met de boot toch langs de uitgang. Leg (eventueel) de boot daar even in een beugel, scanner erlangs halen (piepje) en je neemt de boot mee naar buiten.
De scanner (misschien wel een telefoon?) slaat scangegevens intern op, en eens in de zoveel tijd wordt de scanner aan een ander IT systeem gehangen om data over te dragen.
Als dat zou werken dan werkt het boek ook al. En dat doet het niet. Het punt is juist dat het geautomatiseert word, zonder dat de "gebruiker" er actief aan deelneemt.

Is het echt ideaal? Tja als je voor <100eu iets in elkaar kan tweakeren, is dat natuurlijk leuk. Je clubleden iets beter achterna zitten en blijven uitleggen waarom dat boek ingevuld moet worden kan ook. Maar wat is daar het tweaker level aan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:32
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 05:24:
[...]

Dat lijkt me, gezien TS omschrijving, veel te beperkt. Hij wil graag gebruiksnummers zien, hoe vaak welke boot gebruikt is. In jou situatie hoeft een boot maar 1x per 6 maanden gebruikt te worden om in de loods te blijven liggen. En hoe weet je dan welk boot-type wel meer aangeschaft mag worden? dat weet je niet.

[...]

Als dat zou werken dan werkt het boek ook al. En dat doet het niet. Het punt is juist dat het geautomatiseert word, zonder dat de "gebruiker" er actief aan deelneemt.

Is het echt ideaal? Tja als je voor <100eu iets in elkaar kan tweakeren, is dat natuurlijk leuk. Je clubleden iets beter achterna zitten en blijven uitleggen waarom dat boek ingevuld moet worden kan ook. Maar wat is daar het tweaker level aan? :+
Maarmaar, effe bliepen is toch veel leuker dan een boek pakken en invullen?
Ik zou iedere dag wel effe lekker willen bliepen.
(maar ik snap je punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 23:25
Een camera met opencv kan ook een leuke oplossing zijn. Desnoods unieke markeringen maken op de boot die altijd in het zicht komen.

Maar BT beacons lijken me wel geschikt. Mocht je systeem niet lekker functioneren zou ik kijken naar een alternatief voor je pi. Of er een externe bluetooth ontvanger aan koppelen met een goede (losse) antenne.

Dit laatste heb ik niet geprobeerd maar lijkt me een logische stap bij ingebruikname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:20:
Out of the box thinking - bluetooth "keyfinder". Die kosten ongeveer 1e per stuk in china en je "computer" kan alles wat android draait zijn. Oude cheapo smartphone, of Pi, en je hebt de hardware voor elkaar.
Als je toch een oude smartphone pakt, GPS aan, geofence tekenen en ding zich laten inloggen op een wifi netwerk met voldoende bereik, zodat hij een teken kan geven als hij over de grens gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon een microswitch in de houder voor de boot monteren?

Maar RFID gaat prima werken, er zijn systemen voor poortjes, deurposten en zelfs grotere afstanden van 10 tot zelfs 30 meter.

In de RC wereld maken we gebruik van een transponder systeem. Mylaps (voorheen AMB) is een hele grote op dit gebied. Het systeem wordt bij vee sporten gebruik, ook bij drone vliegen. Maar er zijn hier en daar wat hobby bouwprojecten op een soortgelijk systeem:
https://www.rctech.net/fo...ing-aka-cano-revised.html
Transponders voor een paar euro met een eigen ID en een ontvanger die alles registreert.

[ Voor 55% gewijzigd door memphis op 19-11-2019 16:54 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1