Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02 19:07

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Ik heb vanochtend mijn upgrade-set binnengekregen in de vorm van onder andere een Gigabyte X570 Aorus PRO en AMD Ryzen 7 3700X. Ik had zelf nog een be quiet! Straight Power 11 650W die ik hoopte te kunnen gebruiken (volgens PCParts picker was dit geen probleem).

Tot mijn schrik zag ik dat het moederbord naast de 20+4 pins ATX en 8 pins ATX_12 aansluitingen ook nog een extra 4-pins ATX_12v aansluiting had. Als ik de kabels bekijk die bij de voeding horen, lijkt het erop dat ik daar geen meer van heb. Betekent dit dat de voeding toch niet geschikt is voor het moederbord?

Ik las online dat soms extra stroom alleen nodig is als het een zware processor of overclock betreft, maar ergens anders waarschuwde men over gesmolten kabels. Gezien het dure systeem en mijn geringe ervaring wilde ik toch wat extra info inwinnen.

Kortom: moeten al deze aansluitingen gevoed worden? Zoniet, zijn er nog dingen waar ik rekening me moet houden zoals te zware belasting?

When in doubt, press some random buttons.

Beste antwoord (via Ghost op 16-11-2019 21:21)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zelfs met een 3900X en een 3950X is hij niet nodig. Ik heb het nagevraagd bij Asus, MSI en Gigabyte. Die zeggen allemaal dat het alleen nodig is als je extreem gaat overklokken tegen LN aan. Standaard is de aansluiting niet nodig. En wanneer je 3 maal een GPU in je system hebt zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Wim-Bart op 16-11-2019 21:08 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De extra EPS aansluiting is niet nodig met 3700X. 4+4= voldoende.
(aanschaf van je X570 is ook zonde van het geld)

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 16-11-2019 20:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Dat klinkt geruststellend :) Zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten? Mocht ik nog willen spelen met OC, kan dat een probleem vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Als je in de handleiding scant op de naam van die header en dan de naam van die header googled - lijkt het een Just In Case aansluiting te zijn als je gaat overklokken.

De aansluiting wordt niet genoemd in de tekst van je handleiding en van een X470 bord met dezelfde 12V headers wordt dit gezegd:
http://forum.gigabyte.us/...ing-wifi-power-connection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Ghost schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:45:
Dat klinkt geruststellend :) Zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten? Mocht ik nog willen spelen met OC, kan dat een probleem vormen?
Nee, en OC is er amper. 3700X 65w tdp is niks en je kunt overclocken wat je wilt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Zelfs met een 3900X en een 3950X is hij niet nodig. Ik heb het nagevraagd bij Asus, MSI en Gigabyte. Die zeggen allemaal dat het alleen nodig is als je extreem gaat overklokken tegen LN aan. Standaard is de aansluiting niet nodig. En wanneer je 3 maal een GPU in je system hebt zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Wim-Bart op 16-11-2019 21:08 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost

Ghost

Phasma Ex Machina

Topicstarter
Dank allen voor jullie reacties, goed te horen dat ik rustig verder kan gaan met alles aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:05:
Het is een EPS/CPU aansluiting, dus niet voor GPU(3 GPU's moet je ook de juiste PCIe slots voor hebben en geschikte voeding/PSU). Bij gebruik van 3950X met zware taken is het wel aan te raden, maar met Tomahawk MAX B450 draait een 3950X ook prima,in kast met goede airflow.
(navraag bij 1 fabrikant was al voldoende)

@Ghost evt. kun je technisch advies direct vragen aan @AORUS – GIGABYTE

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 16-11-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:36:
[...]

Het is een EPS/CPU aansluiting, dus niet voor GPU(3 GPU's moet je ook de juiste PCIe slots voor hebben en geschikte voeding/PSU). Bij gebruik van 3950X met zware taken is het wel aan te raden, maar met Tomahawk MAX B450 draait een 3950X ook prima,in kast met goede airflow.
Niet geheel waar, een deel ervan kan ook naar de PCI-E slots om de 12v lijnen v/d 24pin te ontlasten. Buildzoid zei dat in één van zijn laatste video's van een mobo tear down. De fabrikant had de extra molex v/h bord achterwege gelaten en in plaats daarvan de extra EPS aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Hackus schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:36:
[...]

Voor mijn keuze had ik 3 fabrikanten gevraagd omdat ik 3 x570 op mijn lijst had. Na uit randen van Gigabyte MB van mijn fx 8120 3 weken geleden viel dat merk af vanwege deze en eerdere ervaringen met hun Power voorziening.

En toch gaven ze alle drie aan dat de extra 4 pin niet nodig is.

Pagina: 1