Waarom dremelen??? gatenzaag is makkelijker

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13706

Topicstarter
Waarom dremels iedereen hier zijn gaten voor zijn fans???

Het is toch veel makkelijker om met gatenzaag (zo'n ronde zaag met een boortje in het midden) zo'n gat te maken??? en veel netter..... of zie ik het nou verkeerd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
moet je er wel een voor ijzer hebben
en een dremel/ferm/toledo is multifunctioneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Gatenzaag gebruiken lijkt me iig ook beter dan een dremel gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb al diverse gaten gedremeld...en om nou te zeggen, joepie dat gaat fantastisch... NEE!

Heeft iemand ervaring met goedkope gatenzagen en dure ijzer gaten zagen??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-07 23:05
Als je een gatenzaag hebt, moet je goed kijken, dat je goed spul koopt, en dat ie niet snel te bot wordt. Want dan verneuk je je kast dus :'(.

En inderdaad, een gatenzaag, Kan alleen maar een rond gat zagen. Als je iets anders wil, heb je pech. En een "dremel-geval" kun je makkelijk gebruiken voor andere dingen, en als je "zaagje/boor/vanalles" kapot is, vervang je hem gemakkelijk.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 20:58
Het nadeel van die gaten zagen voor ijzer is dat ze vrij duur zijn voor die ene keer dat je ze gebruikt... Hier zijn ze ongeveer een gulden of 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 22:00

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Nou ik heb in '99 (voor de zonsverduistering 8-)) in twee confituurdeksels een gat geboord met zo'n gatenzaag (voor hout), en die was na twee deksels al vrij bot. In een PC kast zal je waarschijnlijk maar 1 gat kunnen boren met zo'n zaag... Tenzij je er voor ijzer hebt natuurlijk.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27143

en met welke gatenzaag kun je een gat maken van 120mm. ik ben nog geen gatenzagen tegengekomen die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1933

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/gc635474/beeld05.jpg

komt van dit url!

en van dit topic!

heb het zelf ook geprobeerd met een gatenzaag, maar ik kreeg een hoop krassen en veel vonken! daarna heb ik samen met m'n pa de decoupeerzaag gepakt en daar gaten mee gemaakt! gaat heel goed (als je de juiste zaagjes hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30527

gatzagen zijn niet zo goedkoop, en niet direct overal te vinden :(

ik zou er 1 willen van 120mm (ik heb namenlijk een gatzaag van 80mm)

btw, met een gatzaag iets uitzagen is niet zo van, broem...en voila, daar heb je mijn gat ;)
(ik spreek uit ervarig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1933

klopt! ligt ook aan de boormachine die je gebruikt! iets met beetje kracht en aardig wat rpm is wel aan te raden!

decoupeerzaag is ook nog geen eitje, wij hadden speciale zaagjes waar je makkelijker gaten mee kan maken! met rechte zaagjes gaat het een stuk lastiger :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
ik heb met zo gaten zaag niet veel goede ervaring: vroeger op school moest ik wat rondjes maken in ijzer, maar ik drukte te hard..en dan....ffflllooeeeppp die zaag brak en verschillende stukken vlogen door het lokaal heen (head-shot >:) ) en er bleef een flink stuk over die 90graden rond zat te draaien aan die aparaat..hehe the good old day's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter185
  • Laatst online: 06-03-2023

Wouter185

Skoltns.nl

Gatenzaag, Dremel, whatever. Ik zweer nog altijd bij tha good 'ol boormasjien.
Eerst teken je je rondje (DUH :P), daarna laad je je boormachine met een grote metaalboor, je drillt ff lekker aan de binnenkant van je rondje helemaal rond, pakt een ijzervijl, werkt het af, en binnen 5 minz heb je een heel mooi gat ;) En dat boortje kan nog 10tallen keren mee. Try it, and you'll love it! *D

Skoltns - Advies, Ontwerp, Ontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10346

Of neem de figuurzaag uit je kindertimmerkist.

.____
|____)
|

Wel een metaalzaagje (met fijne tanden) gebruiken.
Werkt uitstekend als je genoeg manouvreerruimte hebt: anders moet je nog wat bijboren en bijvijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:06

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Tip .. goedkope ( 25 piek ) stevige gatenzaag set te koop bij de kijkshop.

de 76 MM is perfect om gaten te bouwen voor een80 mm fan.
Werkt perfect hiermee heb ik 3 gaten gebouwd in mijn case en de zaag is nogsteeds heel.
Het is gewoon een kwestie om achter het plaatmateriaal een stuk hout te klemmen zodat het niet indeukt en je goed druk op het plaat materiaal kunt zetten.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter185
  • Laatst online: 06-03-2023

Wouter185

Skoltns.nl

Op woensdag 01 augustus 2001 13:15 schreef rabarbertje het volgende:
Of neem de figuurzaag uit je kindertimmerkist.

.____
|____)
|

Wel een metaalzaagje (met fijne tanden) gebruiken.
Werkt uitstekend als je genoeg manouvreerruimte hebt: anders moet je nog wat bijboren en bijvijlen.
Stel, je wil, middenin je zijpaneel een gat maken. Moet je eerst ergens een gat boren om je zaagje doorheen te douwen. Eenmaal erdoorheen, kom je erachter dat je figuurzaagje niet groot genoeg is om over de kast heen te passen

--------- <--zijpaneel

.____
|____) <--figuurzaagje(©rabarbertje
|

See what I mean?
Believe, been there, tried that ;)

Skoltns - Advies, Ontwerp, Ontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26494

Hmmz, heb zelf een gatenzaag gebruikt, gaat perfect even schuren met schuurband en je hebt een perfect gat...

Ik heb bij de G*mma een zaag gehaald van Fl. 40,- voor een 83mm gat en een adapter ook van Fl. 40,- waar je alle maten zagen op kunt zetten... (gebruik ze wel vaker)

Zo'n goedkoop ding werkt voor geen meter, dus als je er eentje koopt koop dan wel een goeie!!! Anders heb je meer schade dan je lief is...

Ik geef liever wat meer geld uit aan iets goeds, dan dat ik straks met de brokken zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stel, je wil, middenin je zijpaneel een gat maken. Moet je eerst ergens een gat boren om je zaagje doorheen te douwen. Eenmaal erdoorheen, kom je erachter dat je figuurzaagje niet groot genoeg is om over de kast heen te passen

--------- <--zijpaneel
.____
|____) <--figuurzaagje(©rabarbertje
|
See what I mean?
Believe, been there, tried that ;)
Er bestaan ook getordeerde metaalzaagjes waarmee je 360 graden rond kunt zagen met je figuurzaag. Misschien was het daarmee wel gelukt?

Ja: als de plaat groter is dan 2x de 'beugel + straal van het gat' lang is zal het niet lukken. Mijn zaagbeugel meet 27cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Marc H

- - Is wakker - -

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/hheida/casemod/mini/21.jpg
(mijn kast)

Gatenzaag is leuk voor ronde gaatjes, maar je kan er niets anders mee. Daarom een dremel, het legt geen grenzen aan je creativiteit.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch denk ik dat je met zo'n eenvoudig timmerkist-figuurzaagje sneller werkt en tegen lagere kosten -en misschien nog wel mooier/strakker ook.
Daarbij kweek je spierballen als je figuurzaagt! :)

(Wat kost een Dremel met 20 schijfjes wel niet? Ik denk zelf dat Dremel vooral een hele slimme reclamecampagne voert voor een totaal overbodig peperduur apparaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32

reiker

dan jij!

om terug te komen op het eigenlijke topic: ik denk dat met het toch-wel-vrij-dikke-staal van zo'n aopen kast het verschil in gemak van dremel/gatenzaag niet zo groot is...

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat me niet zo om gemak, maar meer om de afwerking....met dremelen ben je al gauw een paar uur aan het zweten om een perfect rond gat te krijgen... Met een gaten zaag sta je 10min te boren om een perfect rond gat te krijgen (denk ik)

ok dus toch om het gemak! *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Marc H

- - Is wakker - -

Op woensdag 01 augustus 2001 16:45 schreef rabarbertje het volgende:
Toch denk ik dat je met zo'n eenvoudig timmerkist-figuurzaagje sneller werkt en tegen lagere kosten -en misschien nog wel mooier/strakker ook.
Daarbij kweek je spierballen als je figuurzaagt! :)

Sneller werken met een een figuurzaagje?lijkt me niet. Zo'n aopen heeft een wanddikte van bijna een milimeter. Ten tweede is een dremel minder vermoeiend.

(Wat kost een Dremel met 20 schijfjes wel niet? Ik denk zelf dat Dremel vooral een hele slimme reclamecampagne voert voor een totaal overbodig peperduur apparaat).
Idd, een dremel, en ook de Black en Decker kloon die wij gebruikten is geen goedkoop stukje greedschap. Wij hebben er een genomen met een uitgebreide set aan hulpstukken, en die was 200 gulden. Maar die hebben wij samen gekocht, en is een eenmalige aanschaf.

Die 20 schijfjes hebben mij zo'n 75 gulden gekost. Wat veel geld is, maar ik heb het er voor over gehad.

Ik had voor de casemod geplanned dat het totaal zo'n 200 gulden ging kosten (idd, meer als de kast nieuw kost), en dat is wel zo ongeveer uitgekomen. En dat is een hele hoop geld. maar daar heb je tenminste wel iets unieks voor op je buro.

Als ik niet aan het casemodden was geweest had ik een minimaal een gulden of 100 uitgegeven aan andere leuke dingen.

En het is gewoon leuk om zo'n project te doen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1