Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 15:06
Mijn Elga moduleert soms wel en soms niet. Ik heb de Honeywell Chronoterm Touch Modulation als thermostaat. Ik probeer met behulp van de alle logging via Domoticz icm de Elga Service Tool te achterhalen wat er nu precies gebeurd. Ik zie nu iets wat ik niet begrijp en hoop dat er wat mensen zijn die het wel begrijpen.

Als je naar de grafiek kijkt zie je de Elga die gedurende de nacht prachtig rustig loopt maar bij het begin van de ochtend(om 6:42) schiet het opgenomen vermogen naar maximaal terwijl er geen enkele reden voor is. Buitentemperatuur is gelijk. Binnentemperatuur ook. De logging van de Elga geeft die nacht constant 19,2 graden(veld Room temperature in de CVS file) aan, het vreemde is echter dat op het moment van optoeren het veld "Delta room temperature" is -0,1 en het veld "Old room temparature" staat op 19,1 terwijl alle waarden in de CSV file van de uren ervoor 19,2 zijn.

Kan iemand dit verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V4nM3kfzxbHzJMAkLdDcQ3tK/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6sISsDZpgcnQynNvBqJZxI3z/full.png

@mkleinman @avandermeulen @Daannn1987 @amarkest

• Daannn1987
  • Laatst online: 22:12
ElgaFreak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:59:
Mijn Elga moduleert soms wel en soms niet. Ik heb de Honeywell Chronoterm Touch Modulation als thermostaat. Ik probeer met behulp van de alle logging via Domoticz icm de Elga Service Tool te achterhalen wat er nu precies gebeurd. Ik zie nu iets wat ik niet begrijp en hoop dat er wat mensen zijn die het wel begrijpen.

Als je naar de grafiek kijkt zie je de Elga die gedurende de nacht prachtig rustig loopt maar bij het begin van de ochtend(om 7:42) schiet het opgenomen vermogen naar maximaal terwijl er geen enkele reden voor is. Buitentemperatuur is gelijk. Binnentemperatuur ook. De logging van de Elga geeft die nacht constant 19,2 graden(veld Room temperature in de CVS file) aan, het vreemde is echter dat op het moment van optoeren het veld "Delta room temperature" is -0,1 en het veld "Old room temparature" staat op 19,1 terwijl alle waarden in de CSV file van de uren ervoor 19,2 zijn.

Kan iemand dit verklaren?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

@mkleinman @avandermeulen @Daannn1987 @amarkest
Hoe staan je graadminuten?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• ElgaFreak
Bedoel je P84? Die staat op 20min. Maar die heeft toch alleen invloed op het aansturen van de CV? En die is niet aangesloten. Ik heb de CV op een aparte thermostaat.

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:44:
[...]

Bedoel je P84? Die staat op 20min. Maar die heeft toch alleen invloed op het aansturen van de CV? En die is niet aangesloten. Ik heb de CV op een aparte thermostaat.
ik heb het idee dat dit ook iets met de regeling van doen heeft.. in de zin van hij wil voor die tijd klaar zijn anders gaat hij de CV erbij roepen.

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:57:
[...]
ik heb het idee dat dit ook iets met de regeling van doen heeft.. in de zin van hij wil voor die tijd klaar zijn anders gaat hij de CV erbij roepen.
Ok, wat raad jij aan dan? Op 120min zetten?

Maar even terug naar de logfile, snap jij waar die Delta -0,1 vandaan komt?

[ Voor 11% gewijzigd door ElgaFreak op 16-11-2019 21:00 ]

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:59:
[...]

Ok, wat raad jij aan dan? Op 120min zetten?

Maar even terug naar de logfile, snap jij waar die Delta -0,1 vandaan komt?
Heb hem hier op maximaal gezet.. weet niet of dat 120 was of meer / minder :)
Die DELTA lijkt de temp tussen de laatste meeting en de nieuwe meting te zijn.

Ik tweak niet zo heel veel meer met de ELGA eerlijk gezegd.. vind het wel prima :+

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 16-11-2019 21:58 ]

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:55:
[...]

Heb hem hier op maximaal gezet.. weet niet of dat 120 was of meer / minder :)
Die DELTA lijkt de temp tussen de laatste meeting en de nieuwe meting te zijn.

Ik tweak niet zo heel veel meer met de ELGA eerlijk gezegd.. vind het wel prima :+
Thx, ga ik die op 120 zetten.

Ok maar als die Delta idd dat is wat het lijkt..... de gemeten kamer temperatuur is volgens log constant 19,2, ook in de uren ervoor. Dus de delta zou 0 moeten zijn en de Elga zou gewoon door moeten kabbelen. Maar ineens is de delta 0,1... ik snap het niet.

Verwijderd

Hi,
Twee jaar heeft mijn Elga met de Honeywell gedraaid. Maar sinds de Honeywell thermostaat vervangen is voor een Anna thermostaat, is het stook gedrag een stuk verbeterd.
De Anna is een stuk slimmer en het maken van een stook schema is makkelijker.
De 100 euro die de Anna kost is hij zeker waard. Via de App is het ook mogelijk om wat settings aan te passen. Anna praat met Domoticz. Veel meetwaarden van de Elga worden door Domoticz netjes gepresenteerd.
De Honeywell is een solide apparaat maar heeft zijn beperkingen.
Gr. Walter

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 13:13 ]

• Daannn1987
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:41:
Hi,
Twee jaar heeft mijn Elga met de Honeywell gedraaid. Maar sinds de Honeywell thermostaat vervangen is voor een Anna thermostaat, is het stook gedrag een stuk verbeterd.
De Anna is een stuk slimmer en het maken van een stook schema is makkelijker.
De 100 euro die de Anna kost is hij zeker waard. Via de App is het ook mogelijk om wat settings aan te passen. Anna praat met Domoticz. Veel meetwaarden van de Elga worden door Domoticz netjes gepresenteerd.
De Honeywell is een solide apparaat maar heeft zijn beperkingen.
Gr. Walter
Hoi Walter,

Welke info / parameters kun je uitlezen in domoticz via de Anna?
Ben van de TADO weer terug gegaan naar Honeywell (was batterijen vervangen zat).

Maar ben wel benieuwd wat Anna kan

/Daniel

Verwijderd

Hi,
Hi,

Anna thermostaat > Domoticz
- temperature
- illuminance
- boiler_temperature
- maximum_boiler_temperature
- intended_boiler_temperature
- return_water_temperature

Gr. Walter

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
Qua uitlezen is het inderdaad een stuk mooier en ik heb ook de indruk dat hij met Anna veel vlakker loopt, maar je kunt via de Anna app niet alle parameters instellen die je met de hctm wel kunt doen

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

Dat is geheel correct, maar met Anna is het makkelijk en geen gezeur. Gemak dient de mens.
Het updaten van de Elga firmware is voor de meeste installateurs al een probleem.
Ik heb de firmware zelf ook geüpdatet, moet je wel weer het speciale kabeltje hebben.
Voor het dagelijkse gebruik en het kunnen spelen met de meest essentiële settings is de Anna een uitkomst.
Het kan natuurlijk altijd beter. Maar tot nu toe zie ik niet veel vernieuwing.

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:22
Omdat dit topic over het regelgedrag van de Elga gaat, plaats ik mijn constatering maar hier.
Inmiddels een maand hier een Elga met een Anna thermostaat hangen en best tevreden tot nu toe. Nauwelijks nog gas verstookt.

Maar het volgende. Ik heb het afgelopen week ook per mail bij Techneco aangekaart. Nog geen duidelijk antwoord ontvangen.
Wellicht dat het bij HCTM gebruikers niet optreedt, maar als hier de thermostaat op 20,0 C ingesteld staat en de T kamer is bijv. 20,2 C, dan draait de Elga gewoon zelf door tot die bij uiteindelijk 20,5 C uitgaat. Volgens Techneco regelt de Elga dit zelf. De Anna zend alleen een warmtevraag naar de Elga als de gevraagde T kamer hoger is dan de actuele T kamer.
Als ik vervolgens de Anna 0,5 hoger zet; dus op 20,5 C (of hoger) dan zou je verwachten dat de Elga buitenunit vervolgens gaat optoeren (gesteld dat die nu op bijv 50% vermogen draait). Want T actueel is 20,2 C.
De Elga buitenunit stopt echter acuut met draaien (binnen 30 sec), vervolgens enkele minuten rust, waarna de buitenunit weer als een speer gaat optoeren, richting 100%.

Herkennen jullie dit regelgedrag ook? Met name zou ik het van Anna thermostaat gebruikers willen weten.

M.i. zinloos regelgedrag. Juist als je het wat warmer wilt hebben, stopt ie er enkele minuten mee, waardoor het cv-water ondertussen wat afkoelt en je weer 5 á 10 minuten verder bent voordat T cv-water weer terug op nivo is.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:26
ajan schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:21:
Omdat dit topic over het regelgedrag van de Elga gaat, plaats ik mijn constatering maar hier.
Inmiddels een maand hier een Elga met een Anna thermostaat hangen en best tevreden tot nu toe. Nauwelijks nog gas verstookt.

Maar het volgende. Ik heb het afgelopen week ook per mail bij Techneco aangekaart. Nog geen duidelijk antwoord ontvangen.
Wellicht dat het bij HCTM gebruikers niet optreedt, maar als hier de thermostaat op 20,0 C ingesteld staat en de T kamer is bijv. 20,2 C, dan draait de Elga gewoon zelf door tot die bij uiteindelijk 20,5 C uitgaat. Volgens Techneco regelt de Elga dit zelf. De Anna zend alleen een warmtevraag naar de Elga als de gevraagde T kamer hoger is dan de actuele T kamer.
Als ik vervolgens de Anna 0,5 hoger zet; dus op 20,5 C (of hoger) dan zou je verwachten dat de Elga buitenunit vervolgens gaat optoeren (gesteld dat die nu op bijv 50% vermogen draait). Want T actueel is 20,2 C.
De Elga buitenunit stopt echter acuut met draaien (binnen 30 sec), vervolgens enkele minuten rust, waarna de buitenunit weer als een speer gaat optoeren, richting 100%.

Herkennen jullie dit regelgedrag ook? Met name zou ik het van Anna thermostaat gebruikers willen weten.

M.i. zinloos regelgedrag. Juist als je het wat warmer wilt hebben, stopt ie er enkele minuten mee, waardoor het cv-water ondertussen wat afkoelt en je weer 5 á 10 minuten verder bent voordat T cv-water weer terug op nivo is.
Ik heb sinds eind september een Elga met een HCTM en heb ook dit zelfde gedraag,

• ajan
Wat ik nog vergat te vermelden is dat dit vreemde regelgedrag bij mij niet optreedt als het modulatienivo al op zo'n 80% of hoger zit; als de Elga dan van de thermostaat opeens een warmtevraag krijgt, dan toert de Elga wel rustig door naar 100%, zonder eerst helemaal te stoppen.

• ajan
Dat laatste blijkt niet altijd zo. Soms kapt ie ook bij 100% modulatie de buitenunit subiet af.

Verder geen Tweakers met een Elga icm Anna of HCTM, behalve hanev001, die dit inefficiënte regelgedrag ervaren?

Een enkele melding zal Techneco waarsch niet heel serieus oppakken.

• ElgaFreak
ajan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:01:
Dat laatste blijkt niet altijd zo. Soms kapt ie ook bij 100% modulatie de buitenunit subiet af.

Verder geen Tweakers met een Elga icm Anna of HCTM, behalve hanev001, die dit inefficiënte regelgedrag ervaren?

Een enkele melding zal Techneco waarsch niet heel serieus oppakken.
Is me nog niet opgevallen, overigens heb ik een HCTM. Ik heb hem een halve graad hoger gezet maar ik zie hem niet uitgaan.

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik heb sinds een aantal maanden een Techneco Elga met Anna. Ik krijg het regelgedrag niet goed. 1 dag is het gelukt dat de Elga een hele dag moduleerde en zorgde dat de gewenste ketel temp op temp bleef. Moduleerde tussen de 50% en 70%. Ineens leek de Elga van slag en ging hij naar 100% en blijft hij op 100% draaien. Kan gerust een halve dag duren op 100% en dan gaat de Elga weer uit. Het lijkt nu meer op aan/uit systeem ipv netjes te moduleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkievld 2.0 op 18-11-2022 04:51 ]

Pagina: 1