Windows (web)server opzet - hoster cloud of Azure opzet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik twijfelde een beetje of dit topic bij Internetproviders en Hosting valt of onder serversoftware / windows servers. Dus hopelijk goed gekozen, vanwege de afweging hosting partner cloud / windows azure cloud en setup. Gezien windows server 2008 support stopt moeten we naar een nieuwe oplossing migreren.

Huidige opstelling;
Op dit moment hebben wij 2 Windows webservers (1 met 6cores / 16GB en 1 met 8 cores / 24gb).

Op server 1 draait 1 website en SQL 2014 (web licentie) - a € 600,- (35% korting gekregen, normaal duurder)
Op server 2 draaien 2 websites en SQL 2014 (web licentie) a € 700,- (35% korting gekregen, normaal duurder)
De applicaties (.net framework 2.0) zijn wat ouder en worden tussen nu en een jaar vervangen.

Om we de afgelopen weken veel last van 'request spamming' hadden waardoor de sites eruit lagen (en de hoster alleen ip ranges kon blocken - werd kat/muis verhaal). Heb ik cloudflare voor de sites gezet zodat ik meer controle over firewall en firewall regels heb.

Toekomstige opstelling;
Ik heb van onze hoster 2 voorstellen gekregen;
A ) om de servers vrijwel hetzelfde te houden maar dan met Windows server 2016 en sql server 2017 (gezien het nog maar 1 jaar is - keep it simple).
Server 1; 6cores / 16gb - 1 website - € 471,-
Server 2; 8cores / 24GB - 2 websites - € 647,-
Backup 1120gb 7-day retension - € 246,-
Daytime sla - 2x € 160 (per server)
24/7 sla - 2x € 80 (per server)
Licentie windows / Licentie SQL
Traffic 300gb - € 126,-
Totaal € 1772 pm (zelfde 35% korting) + € 218 eenmalig intallatiekosten

B ) (welke ze adviseren) waarbij we de database los trekken van de webservers;
server 1; 4cores / 6gb - 1 website - € 975,- (incl korting)
server 2; 4cores / 6gb - 2 websites - € 435,- (incl korting)
server 3; 8cores / 24gb - alle 3 de databases € 770,- (incl korting)
backup 2400GB 7dagen retension - € 528,-
Daytime sla - 3x €160
24/7 sla - 3x € 80
Licentie windows / Licentie SQL
Traffic 300gb - € 126,-
totaal: € 2185 pm + € 872 eenmalig installatiekosten

Mijn vragen;
- Volgens mij zijn de voorstellen best prijzig, moet ik niet naar een Azure opstelling gaan kijken ipv hun eigen cloudopstelling? Of zijn dit normale prijzen?

- Indien Azure handiger is, is dit bijv een betere opstelling?
server 1; 3 sites hosten (Azure D4 v3 - general purpose - 4core 16gb - 256 managed disk) a € 211,-
server 2; zelfde als server 1 tbv loadbalancing incl Azure File sync (ivm website uploads folder) a € 211,-
Azure SQL database (8vcore) a € 1028,- (of Azure D8 v3 met SQL server web - 8core / 32gb a € 429,- )
Azure loadbalancer € 20,-
Azure backup 1x 500gb € 35,-
Microsoft standard support 24/7 € 84,-
Totaal € 1579 (Azure SQL) / Totaal € 986 (vm sql server web)

- Als ik voor Azure ga heb ik dan nog extra partner nodig? Standard Microsoft support is ook 24/7 met tickets en telefonisch (wel engels sprekend). Huidige hoster is ook azure gold partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
1. Zijn die totaalkosten per maand?
2. Hoe groot zijn de db’s?

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
Xelefim schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:07:
1. Zijn die totaalkosten per maand?
2. Hoe groot zijn de db’s?
Per maand inderdaad ex BTW.

Databases zijn 12gb, 9 gb en een van 10gb.

[ Voor 10% gewijzigd door xAndyx op 17-11-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Ik zou voor Azure gaan. Los van dat het waarschijnlijk voordeliger is ben je daar veel flexibeler qua bijv. elastic pools en schaalbaarheid. Kan je in de toekomst wellicht ook naar zaken als containerization kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
xAndyx schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:05:
[...]

Per maand inderdaad ex BTW.

Databases zijn 12gb, 9 gb en een van 10gb.
Huidige hoster tapt dan diep in het buidel precies op datacenter niveau. Staan die sites en db’s werkelijk op een aparte vm? Heb je toegang tot die web servers? Is er een https-certificaat ? Zitten er adressen in buiten uw site in de sans?

Lijkt me allemaal wel erg duur en wat raar dat ze als ddos oplossing aanraden om zelf naar cloudflare te stappen. Een hoster kan veel meer doen dan “ip ranges” blokken om aanvallen tegen te gaan.

Maar goed. terug naar jouw verhaal.

Aangezien je hoster niet echt top lijkt zou ik zeker overstappen naar Azure.

Let op:

hierbij moet je zeker nagaan of de data wel gdpr complient is. Je mag jezelf dus niet de vraag stellen: “mag de data in mijn db wel buiten belgië gehosted worden”?

Hou ook rekening met een training die je nodig zal hebben om het goedje te beheren.

Ten slotte zie ik geen migratiekost in de berekening van de azure-oplossing. Deze moet je ook in rekening nemen als je opteert voor azure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:16
Prijs per maand? Ik zie een terugverdientijd van luttele maanden. Kortom veel te duur en ik zou dan ook een andere partij overwegen, nog niet meteen Azure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Xelefim schreef op maandag 18 november 2019 @ 01:50:
[...]

Hou ook rekening met een training die je nodig zal hebben om het goedje te beheren.
Dat is een optie, of je kunt kiezen voor een managed Azure omgeving via een CSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
Het zijn aparte VM's, hebben allebei een eigen ip adres waar ik via remote desktop bij kan. SSL certificaat moesten we er los bij kopen + installatie uren betalen.

Cloudflare heb ik er op een gegeven moment zelf maar voor gezet, ik was na 2 / 3 weken het zat dat ik steeds aan de bel moest trekken dat er weer een range aan het spammen was. Ze blokkeren dan een range maar meer konden ze niet echt 'omdat het een windows machine is kunnen we minder zien'. Sowieso irritant dat hun monitoring dan niet aan sprong en zelf er wat aan deden. Heeft al een hoop geld gekost omdat het buiten de SLA valt.

GDPR is een goede ga ik uitzoeken.

Training is een goede suggestie, ik vind het interessante materie, maar directie geeft wel voorkeur aan een cloudpartner, puur voor de 'het moet nu opgelost worden' momenten.

Ik ga is zoeken naar cloud partners, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
xAndyx schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:57:

Ik ga is zoeken naar cloud partners, bedankt!
beter dit doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Is het managed hosting? Deze prijzen zijn hier niet extreem hoog voor. Je betaald natuurlijk niet puur voor het ijzer, maar ook voor alles er om heen.

Je gaat dus 600 euro per maand besparen, maar neemt het risico en al het management hiervoor volledig in huis. Het mooie van Azure is wel dat je hier kan af- en bijschalen naar je wens. Dus als je SQL pool te hoog is ingekocht zet je hem gewoon een tandje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
Tricq schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:19:
Is het managed hosting? Deze prijzen zijn hier niet extreem hoog voor. Je betaald natuurlijk niet puur voor het ijzer, maar ook voor alles er om heen.

Je gaat dus 600 euro per maand besparen, maar neemt het risico en al het management hiervoor volledig in huis. Het mooie van Azure is wel dat je hier kan af- en bijschalen naar je wens. Dus als je SQL pool te hoog is ingekocht zet je hem gewoon een tandje lager.
Een Azure omgeving kan ook prima managed zijn. Betaal je uiteraard alleen wel weer extra voor. In Azure kan je daarnaast eenvoudig je risico beperken door gebruik te maken van meerdere geografische gebieden.

De (automatische) schaalmogelijkheden in Azure zijn ideaal. Net als elastic pools. Helemaal als je bijvoorbeeld seizoenspieken hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door .GoO op 20-11-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zou zeker naar Azure kijken, ik heb redelijk veel ervaring met Azure migraties, en als je het goed inricht ben je vrijwel altijd beter uit, niet zo zeer in directe kosten, maar vooral in indirecte kosten.

Op basis van deze informatie is moeilijk te zeggen wat je nodig hebt, in ieder geval zou ik geen SQL VM inrichten maar kijken of je direct PAAS kunt gebruiken. Voor het webgedeelte is het lastig te zeggen of je Azure Webapps kunt gebruiken, je dient minimaal .net 3.5 te gebruiken, kortom daar is een upgrade voor nodig.

Qua GDPR ben je gewoon compliant, mits je in een EU regio host, EU West is zelfs fysiek gevestigt in Nederland :)

Ik zou je overigens adviseren eens te gaan spelen met een test account op Azure, kun je gratis credits op krijgen.
Pagina: 1