Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste NWOS-ers,

Gisteren heb ik op mijn Xubuntu 18.04 machine Chrome Remote Desktop (CRD) geïnstalleerd om eens te kijken of ik remote desktop onder Linux aan de praat kreeg.

Toen ik voor de eerste keer verbond vanaf mijn Windows Laptop naar mijn Xubuntu machine, kreeg ik een popup waarin gevraagd werd op welke manier ik middels CRD wilde inloggen op mijn systeem. Ik heb (natuurlijk) niet gekozen voor de default waarde, maar voor een andere (de tweede in de lijst). Ik weet niet meer welke dat was :Z

Met als gevolg dat nu, iedere keer wanneer ik mijn Lock Screen activeer (of automatisch na 5 minuten inactiviteit) er een nieuwe sessie wordt gestart.

Ik maak gelukkig elke dag een snapshot van mijn disk middels rsnapshot en ben dus al heel de dag aan het zoeken naar verschillen in files welke mogelijk de wijziging ongedaan kunnen maken. CRD heb ik overigens al van het systeem + browser verwijderd (zowel Windows Laptop als Linux machine).

Weet, kent of herkent iemand deze klachten en kan mij wijzen in welke file dit mogelijk veranderd kan worden?

Alvast bedankt _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus als je normaal op de 'console' inlogt, met scherm, toetsenbord en muis aan je computer, krijg je na het vergrendelen een nieuwe sessie en behoud je niet je vorige? En dat is sinds je CRD hebt gebruikt?
Heb je al eens gekeken vanuit een terminal of een TTY (text console) of er nog een sessie van je bestaat? Of gewisseld tussen TTY 7, 8 en 9, om te controleren of er niet stiekem een tweede X server is gestart?

Dit soort wijzigingen qua configuratie zou je het meest logisch in je .config moeten vinden. Een aparte dot-file in je home verwacht ik niet, maar als het is, dan zou het iets met .xsessionrc moeten zijn.

Als snelle test of het voor elke gebruiker gebeurt kan je natuurlijk een nieuwe gebruiker aanmaken, daarmee inloggen en testen. Wat is daarvan het resultaat?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@Hero of Time bedankt voor je reactie. Ik heb heel mijn systeem afgezocht, maar niets gevonden dat de afgelopen 24 uur gewijzigd is dat het veranderen van gedrag verklaart.

Uit pure wanhoop het systeem maar eens een herstart gegeven. Het lijkt nu (ineens) verholpen te zijn.
who -a 
           system boot  2019-11-16 15:58
LOGIN      tty1         2019-11-16 15:58              1435 id=tty1
           run-level 5  2019-11-16 15:58
mathijs  + tty7         2019-11-16 15:58 04:50        2389 (:0)

Ziet er ook weer oké uit. Al een paar keer een lock screen gedaan en daarna weer unlocked. Nu blijven wel alle schermen staan en de sessie onthouden.

We wachten af d:)b

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time