Radion Pro WX 4150 - GPU clock snelheid issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik heb een Dell Precision 7520, met daarin een Radeon Pro WX4150 GPU, deze gebruik ik af en toe om een spelletje te spelen. Nu is de performance bijzonder inconsequent, de ene dag haal ik bijvoorbeeld 50 fps met een bepaald spel, de volgende dag 160 fps met hetzelfde spel. Na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat als de performance slect is, dit komt omdat de GPU frequentie niet doet wat hij moet doen, en vanaf daar wordt het bijzonder vaag.

Ik heb 3 verschillende plekken / manieren hoe ik de laptop gebruik:
1) Locatie 1, in een E-Port plus port replicator (docking station), met daaraan een S2718HN en een 200FP
2) Locatie 2, in dezelfde E-Port plus replicator, met daaraan 2x een SE2416H
3) Gewoon op tafel, zonder replicator ed.

De GPU schaalt zijn snelheid (of zou moeten) tussen 214MHz en 1053MHz, ik zie (met GPU-Z) het volgende gedrag op het moment dat GPU in gebruik is (bijvoorbeeld met een spelletje of iets als furmark).

Op locatie 1 blijft de GPU eigenlijk altijd op de laagste snelheid lopen, af en toe wil hij opschalen, maar het is onduidelijk waarom dat is, zie hier
Op locatie 2 werkt de GPU eigenlijk zoals verwacht, de GPU loopt bij gebruik eigenlijk continu op de hoogst frequentie, zie hier
Als ik de laptop los gebruik, zonder dock verschilt het enorm, soms werkt het zoals op locatie 1, soms zoals op locatie 2.

Op dit moment vermoed ik, maar dat moet ik nog bevestigen, dat als ik de laptop op locatie 2 gebruikt heb hij los werkt zoals op locatie 2, en als ik hem op locatie 1 gebruikt heb hij werkt zoals op locatie 2, ongeacht reboots, power cycles etc (hoe bizar ook), maar dit moet ik nog bevestigen.

Wat ik geprobeerd heb

Thermische throttling: is natuurlijk de hoofdverdachte bij dit soort gedrag, maar dit lijkt nu niet het geval te zijn, zoals te zien op de grafiek van locatie 2 kan de kaart prima lang op de hoogste stand draaien zonder dat er temperatuur issues zijn, zoals te zien is op de grafiek van locatie 1 is het niet zo dat de GPU nog erg warm is en daarom niet weer opschaalt ofzo.

Drivers: Ondanks dat dit een kaart is van AMD kun je niet de 'normale' drivers van AMD gebruiken, op de support site van AMD staan ook speciale drivers voor als je deze GPU in een Dell laptop gebruikt. De normale AMD drivers werken niet (kaart wordt niet herkend oid).
Dell zelf heeft op dit moment 2 verschillende drivers beschikbaar, beide heb ik geprobeerd (met gebruik van DDU om oude drivers te verwijderen), maar beide laten hetzelfde gedrag zien. In de Dell drivers zijn er geen mogelijkheden om 'gaming mode' oid aan te zetten of de GPU frequentie vast te zetten oid.

Hardware isssues: Het moederbord van de laptop is door Dell vervangen samen met de GPU, gedrag is gelijk gebleven.

Windows instellingen: Alles wat ik heb kunnen vinden in Windows (power options, graphics performance preference) staat op high, high performance, gaming mode, etc.

Tweak tools: Tools als GPU-Z en MSI afterburner laten netjes info zien over de GPU snelheid, maar geven niet de mogelijkheid om te overklokken of de frequentie vast te zetten op hoog of whatever.

Voeding van de laptop: ik heb de voeding die ik gebruik op locatie 2 meegenomen naar locatie 1, maar dat maakt geen verschil. Op alle plekken gebruik ik een voeding die volgens de specs voldoende zou moeten zijn (sterker nog, op dit moment gebruik op op locatie 1 een zwaardere voeding dan op locatie 2, toch werkt locatie 2 wel en locatie 1 niet).

Bios / drivers: De laptop is helemaal bij met zowel bios als driver van andere hardware.

Iemand die een idee heeft voor een oplossing of verklaring?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Kan het niet zijn dat de ene keer de Intel igpu gebruikt wordt en de andere keer de Radeon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54
Uszka schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:47:
Kan het niet zijn dat de ene keer de Intel igpu gebruikt wordt en de andere keer de Radeon?
Nee, dit durf ik uit te sluiten. Redenen zijn dat ik in GPU-Z en MSI afterburner beide GPU's kan monitoren, en dat het duidelijk is dat het om de Radeon gaat. Daarbij is het mogelijk dat terwijl ik aan het spelen ben de framerate dropped (en later weer omhoog gaat), en dat komt dan overeen met de grafieken uit GPU-Z (die heb ik live meedraaien op 2e monitor) die de Radeon monitored.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.