Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gashaard diy fixen

Pagina: 1
Acties:

• BoozeWooz
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 28-11 14:29
Hi, ik woon sinds kort anti-kraak en er ligt een grote gashaard in de woonkamer waarvan de waakvlam niet aangaat.

Heb de haard uitelkaar gehaald; door het losdraaien van de "Waakvlamregelschroef" krijg ik een goede vlam!

Echter.. ontsnapt er veel gas langs deze schroef:

Als ik de schroef weer dichtdraai dan is er geen lekkage meer, maar ook geen waakvlam.. :(

Wat moet ik doen? Ik kan de onderkant van de schroef afvijlen zodat die minder diep erin zit? Of er een rubbertje tussen zetten oid ?

Links voor mezelf: (handleiding) https://www.gebruikershan...w-handleiding-263172.html

BoozeWooz wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:50 (6%)

• Murdy
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 05-12 04:07
Ai!! beter blijf je er vanaf? Als je al met zulkse fratsen een kachel aan de gang moet krijgen, haal er iemand bij die wéét wat ie doet!

Wie niet horen wil moet TV kijken

• SambalBij
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:06

SambalBij

We're all MAD here

Inderdaad imho niet het ding om zelf aan te gaan zitten...
Als je met gas wat verkeerd doet zit je zo maar ineens met een gasexplosie of koolmonoxidevergiftiging... (Hoewel, zitten je nabestaanden met een gasexplosie of jouw koolmonoxidevergiftiging...)
Risico niet waard denk ik...

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Haal ergens een haard die wel werkt zou ik zeggen. Lijkt me dat die dingen gewoon vanaf 0 op MP staan.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06-12 13:55

JdM

Gas?Gas!

In de categorie niet goed wijs is dit wel een toppertje hoor!

N54 powered

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Mooie foto. Maar dat plastic moet niet branden toch?
CV monteur even vragen langs te komen om het goed en veilig te maken.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 05-12 21:00
Over het algemeen is de thermokoppel kapot als je waakvlam niet blijft branden. Blijft hij wel aan als je de knop ingedrukt houdt?

Met andere woorden: Wat gaat er mis bij de procedure uit 6.3.1 ?

Thermokoppel vervangen is overigens vrij eenvoudig, en die dingen kan je zo kopen. (bij warmteservice bijvoorbeeld)

Meester_J wijzigde deze reactie 16-11-2019 16:59 (42%)

• BoozeWooz
Meester_J schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:52:
Over het algemeen is de thermokoppel kapot als je waakvlam niet blijft branden. Blijft hij wel aan als je de knop ingedrukt houdt?

Met andere woorden: Wat gaat er mis bij de procedure uit 6.3.1 ?

Thermokoppel vervangen is overigens vrij eenvoudig, en die dingen kan je zo kopen. (bij warmteservice bijvoorbeeld)
Hi, nee er komt ook geen gas uit als ik hem ingedrukt houd. Ik denk dat de gasdruk te laag is (of uberhaupt niet open staat). Als ik de waakvlamschroef wat aandraai komt er wel gas uit, en blijft die mooi aan. Maar dan lekt er dus wel wat uit.

--

@ all... ik heb een koolmonoxide alarm apparaat dus als daar wat uit zou komen dan hoor ik dat direct :/
Plus... het is maar 1 schroefje. Het is niet of ik dat hele apparaat aan het ombouwen ben.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13:23
Eens met bovenstaande posters. Ik zou dat ding nu afsluiten en je verhuurder of een erkende monteur bellen (afhankelijk van wiens verantwoordelijkheid dat ding is). Zeker niet beginnen met hobby bob oplossingen als het afvijlen van schroeven! Het laatste wat je wil is een koolmonoxide-vergifitiging of gasexplosie (en je buren / huisgenoten ook niet).

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Anti-kraak of niet, hier zou ik niet zelf mee rotzooien. Heel goed dat je een koolmonoxide alarm hebt, maar blijft gevaarlijk dit. Ik zou de verhuurder bellen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 05-12 21:00
BoozeWooz schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:51:
[...]

Hi, nee er komt ook geen gas uit als ik hem ingedrukt houd. Ik denk dat de gasdruk te laag is (of uberhaupt niet open staat). Als ik de waakvlamschroef wat aandraai komt er wel gas uit, en blijft die mooi aan. Maar dan lekt er dus wel wat uit.
Zodra er gas lekt, is dat reden om de kranen dicht te draaien en lekker met rust te laten. Gas heeft de onhebbelijke gewoonte om zichzelf ergens op te hopen, en dan heel hard boem te doen.

Als je de vlam niet kan laten branden zonder lek moet je dit mooi aan de verhuurder overlaten.

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

@BoozeWooz ik verplaats dit topic naar Wonen & Verbouwen, daar heeft dit toch net iets meer raakvlak mee dan Witgoed :).

WG -> WVB

Dark theme custom css select * from Fish;

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:02
Het zou maar zo kunnen dat die stelschroef de verhouding tussen gas en lucht (dus zuurstof) beïnvloed. Edit: oh nee, gezien de beschrijving is dat niet heel logisch. Maar dan nog.

Ik zou niet met zo'n oud ding rotzooien zonder apparatuur om de uitstoot (CO2, CO) te meten en verstand te hebben van zulke kachels (verstand wil zeggen: ervaring onder begeleiding van iemand die het kan en weet waar je op moet letten).

Al helemaal als er vervolgens ook nog gas lekt is dat vrij duidelijk het moment om de gaskraan danwel kranen dicht te draaien en een installateur of eigenlijk eerst de verhuurder te bellen. Ook bij anti-kraak is die gewoon verantwoordelijk om te zorgen dat het geheel als woonruimte geschikt is, dus te verwarmen valt.

Wilke wijzigde deze reactie 16-11-2019 19:06 (7%)

• BoozeWooz
Tnx all voor replies. Ik heb een elektrische verhitter bij de action (17e) gekocht, en die verwarmt nu prima zonder explosie gevaar. Tnx nogmaals voor replies.. kan slotje op :)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Verstandige keus.

Misschien zou je nog zoon oude olie radiator op stroom ergens vinden.
Deze zijn misschien iets beter geschikt in het verwarmen van een grote ruimte

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:08

Wootism

aaibaar

Ik moest echt hardop lachen om die foto _O-

Gewoon een schroef ergens uitdraaien, een flinke vlam creëren die tegen wat plastic kapjes aanbrand en er vervolgens even rustig een foto van maken. _/-\o_

Wootism wijzigde deze reactie 17-11-2019 15:40 (5%)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Wootism schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:39:
Ik moest echt hardop lachen om die foto _O-

Gewoon een schroef ergens uitdraaien, een flinke vlam creëren die tegen wat plastic kapjes aanbrand en er vervolgens even rustig een foto van maken. _/-\o_
"Maar ik heb toch een koolmonoxide alarm apparaat"...

Dit is hetzelfde als met 100km/u tegen een boom rijden en verwachten dat de airbag zijn werk wel doet..

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13:48
BoozeWooz schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:48:
Tnx all voor replies. Ik heb een elektrische verhitter bij de action (17e) gekocht, en die verwarmt nu prima zonder explosie gevaar. Tnx nogmaals voor replies.. kan slotje op :)
Ik zat ook anti-kraak. Met zo'n moeder haard. Maar onderhoud werd wel gedaan vanuit de woningbouw.. ondanks dat de anti-kraak organisatie stelde dat je het zelf moest regelen. Idem met de geiser, huurtoestel van Eneco. Nooit contract voor afgesloten, maar toen ik Eneco belde en aangaf dat het ding gas lekte stonden ze als de wiedeweerga voor de deur. Ook nooit een rekening voor gezien.

Point being, best kans dat je gewoon geholpen wordt met het ding weer aan de praat krijgen. Slurpt wel gas als een malle trouwens..
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True