Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Correct aansluiten nieuwe inductiekookplaat

Pagina: 1
Acties:

• benbaba
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
M'n oudjes hebben een nieuwe kookplaat gekocht alleen weten niet helemaal zeker hoe hij aangesloten moet worden en aangezien ik geen echte kenner ben op dit vlak vraag ik het voor hen even hier voor de zekerheid.

Meterkast:

Huidige situatie in de wand (voor oude keramische kookplaat):

Instructies Bosch:

Wat moet er aangepast worden in de perilex-wcd en welk schema in de instructies moet in dit geval aangehouden worden?

• plizz
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Het lijkt erop dat je 2x 230Volt (2L/2N) hebt. Je moet het aansluiten volgens plaatje 3.
Ik zou voor zekerheid met multimeter nameten.

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:26
Ik zie maar 1 blauwe draad? (Dus maar 1 keer N)
Dus potentieel zou er dan 32A door die ene blauwe draad lopen. Lijkt me niet aan te raden.
Als je er geen verstand van hebt en met een apparaat dat voor langere tijd gebruikt gaat worden en zulke stromen zou ik geen risico nemen en een elektricien inhuren.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

remmuz schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:22:
Ik zie maar 1 blauwe draad? (Dus maar 1 keer N)
Dus potentieel zou er dan 32A door die ene blauwe draad lopen. Lijkt me niet aan te raden.
Als je er geen verstand van hebt en met een apparaat dat voor langere tijd gebruikt gaat worden en zulke stromen zou ik geen risico nemen en een elektricien inhuren.
Die zit er volgens mij wel op, ik zie daar wel een draad nog lopen.

Het is een 5 aderige kabel.
Bruin, Zwart, Zwart/wit, Blauw, GroenGeel
2L2N dus, plaatje 3

WCD op de muur:

2 bovenste is N1 & N2 (blauw & zwart/wit)
2 onderste is L1 & L2 (bruin & zwart)

Al ziet het plaatje van de wcd er uit alsof L2 op zwart/wit zit en N2 op zwart.

Met een spanningzoeker kon je er ook. Niet iedereen heeft een multimeter (maar de wcd er af halen werkt natuurlijk ook) ;)

Edit:

Ik heb gewoon 2x bruin & 2x blauw door de buis lopen.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:17:
[...]

Grapjas. Enkelfase aangesloten voer je die max 32A wel terug via de nul. Daarom is alleen het derde plaatje hier correct. Met vier aders en een gebrugde nul werkt het ook ja... tot het uitfikt.
En aangepast ;)

RaZ wijzigde deze reactie 16-11-2019 14:48 (35%)

Eyyyy macarena !! \o/
Opbokken met die Identicons

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
RaZ schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:51:
[...]

Met 4 aders kan het ook, plaatje 1, daar zie je dus brug tussen N1 en N2

32A voer je niet terug via de Nul, dat neemt die kookplaat op als verbruik.
[...]
Grapjas. Enkelfase aangesloten voer je die max 32A wel terug via de nul. Daarom is alleen het derde plaatje hier correct. Met vier aders en een gebrugde nul werkt het ook ja... tot het uitfikt.

• benbaba
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:51:
[...]

WCD op de muur:
[Afbeelding]

2 bovenste is N1 & N2 (blauw & zwart/wit)
2 onderste is L1 & L2 (bruin & zwart)

Al ziet het plaatje van de wcd er uit alsof L2 op zwart/wit zit en N2 op zwart.
[...]
Klopt, op het plaatje is het nu zwart/wit op L2 en zwart op N2. Moet ik dat dus in de wcd wijzigen naar N2 zwart/wit en L2 zwart zoals door jou aangegeven?

benbaba wijzigde deze reactie 17-11-2019 18:05 (30%)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Dat zal je moeten nameten.

Als je kijkt naar plaatje 3 van figuur 9, zie je de kleurcodes.

L1 = BN = Bruin
N1 = BU = Blauw
L2 = BK = Zwart
N2 = GY = Grijs (zwart/wit)

Die kleuren heb je ook aan de stekker zitten. Dan is het makkelijk om te zorgen dat de WCD klopt. Dus snoer niet aansluiten op je kookplaat, stop de stekker in de WCD, en ga zeker weten dat er spanning op zwart staat op het snoer van je stekker. Staat er spanning op grijs, draai je zwart om met zwart/wit in je WCD.

Mijn WCD heeft boven de Nul, en onder de Lijnfase. Ik kan helaas niet kijken op welke kleuren ze zitten, want ik heb geen kookplaat met een perilex stekker.

Eyyyy macarena !! \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Ik heb het even opgezocht bij onze vrienden van: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

N1 - N2
L1 - L2

Welke kleur dat is in de wcd maakt opzich niet uit. Als er maar spanning staat op L1 & L2

De binnenkant ziet er bij mij uit als het 2de plaatje.

Eyyyy macarena !! \o/

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
als je kabel gebruikt mag je toch de 2de N (grijs, zwart/wit) toch ook gewoon voorzien van een blauw kleurtje mits je dit aan beide zijden doet en niet voldoende doet (dus niet 1 ringetje tape er om maar de gehele isolatie vd verkeerde kleur) :?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• benbaba
  • Niet online
Het is gelukt. Zojuist aangesloten en het werkt zonder problemen. Wcd heb ik gewoon zo gelaten aangezien zwart spanning had. Het overige gewoon volgens instructie. Bedankt voor reacties en de duidelijke uitleg.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
SMSfreakie schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:17:
als je kabel gebruikt mag je toch de 2de N (grijs, zwart/wit) toch ook gewoon voorzien van een blauw kleurtje mits je dit aan beide zijden doet en niet voldoende doet (dus niet 1 ringetje tape er om maar de gehele isolatie vd verkeerde kleur) :?
Volgens de NPR5310 wel, met grijs als 2e nul. Iets oudere kabel heeft geen grijs, maar 2e zwart. Zo heel veel boeit het eigenlijk ook weer niet, want Perilex en kookgroep blijft hoe dan ook een stunteloplossing :+

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 00:35:
[...]

Volgens de NPR5310 wel, met grijs als 2e nul. Iets oudere kabel heeft geen grijs, maar 2e zwart. Zo heel veel boeit het eigenlijk ook weer niet, want Perilex en kookgroep blijft hoe dan ook een stunteloplossing :+
Maar CEE materiaal is zo groot en log :+

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

SMSfreakie schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:40:
[...]

Maar CEE materiaal is zo groot en log :+
Dat zegt ook niet zo veel he ;)

Als er in de meterkast een 2L2N+PE kookgroep zit, dan kan je elke connectie gebruiken waar je 3x16A doorheen kan jassen.

Of het nu een 3x16A Perilex is, of een 3x16A CEE, of laten we helemaal gek duur gaan doen: 3x16A Mennekes type 2 8)7

In alle gevallen sluit je het niet op de juiste manier aan, L1, L2, L3, N, PE

Stuntelen zal je toch moeten met een 2L2N kookgroep, ongeacht het type connector ;)

Eyyyy macarena !! \o/

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 03-12 16:07
Klein verschil tussen Perilex en CEE, bij de een kan je verwachten dat het anders bedraad zit, bij de ander mag het niet anders bedraad worden.

En over het onlogische van Perilex, zelf heb ik een 3-fasen Perilex, maar als ik de bedrading volgens de Bosch handleiding aansluit, zal het in alle gevallen mis gaan.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True