Audio transmitter / receiver over UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 13:24
Goedendag,

Ik zou graag audio die uit een AV Receiver komt (cinch) over een UTP kabel sturen naar een subwoofer.

Ik ben op zoek naar een transmitter / receiver combo die dit kan doen.

Heeft iemand een idee?
Heb al serieus rondgezocht, maar de meeste oplossing zijn wireless en dit wil ik net vermijden...

Mvg,
Nick Denolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:32
Je zou eens kunnen zoeken om marmitek, die zouden zoiets wel eens kunnen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Moet het over een UTP-kabel, of moet het over ethernet? Oftewel is het gewoon 1 kabel van begin tot eind of wil je het via een switch over het netwerk sturen?

Kom wel dit soort passieve adapters tegen: https://www.allekabels.nl...1413091/audio-zubehr.html

Maar geen idee wat dat doet met de audiokwaliteit...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:33
Als je wél over het netwerk wil/moet (zie de vraag van Xander hierboven) kun je kijken naar de oplossingen van Audinate.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Hallo,

het moet niet over het netwerk, enkel maar over de UTP kabel...
Dus ik 'misbruik' gewoon de kabel...

Ik had ook al die passieve oplossingen gezien, maar twijfel zeer sterk aan de impact op de audiokwaliteit???
Is toch snel een 10meter in lengte...

Had eventueel gedacht aan een Analogue RCA naar Coaxial SPDIF convertor en dan met de SPDIF over de UTP? Dan heb ik minstens al een digitaal signaal...
Maar zou SPDIF over die 10m UTP lukken?

Ik vond bv al deze ADC & DAC convertors...?
https://www.amazon.de/gp/...?smid=A8IKF9VIVJFIR&psc=1
https://www.amazon.de/gp/...?smid=A8IKF9VIVJFIR&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
waarom probeer je het niet gewoon met een UTP kabel? zo moeilijk is het niet om er even aan weerskanten een tulpsteker te solderen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:13
SMSfreakie schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:19:
waarom probeer je het niet gewoon met een UTP kabel? zo moeilijk is het niet om er even aan weerskanten een tulpsteker te solderen :-)
Voor alleen het signaal naar een actieve subwoofer te sturen kan dat een goede oplossing zijn, mits niet té lange signaalweg (5mtr of meer).
Ik lees nergens of de subwoofer actief of passief is, daar zit wel de kneep. Passief via UTP is een slechte oplossing vanwege de koperdoorsnede (te dun).

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 16-11-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:23:
[...]

Voor alleen het signaal naar een actieve subwoofer te sturen kan dat een goede oplossing zijn.
Ik lees nergens of de subwoofer actief of passief is, daar zit wel de kneep. Passief via UTP is een slechte oplossing vanwege de koperdoorsnede (te dun).
gezien t over een cinch/tulp aansluiting gaat ga ik er vanuit dat het een actieve sub gaat zijn..

* SMSfreakie heeft ooit wel eens gewoon line level L+R audio over 50meter utp gestuurd... al was dat voor achtergrond muziek dus iets minder spannend....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Infernoken schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:18:
Hallo,

het moet niet over het netwerk, enkel maar over de UTP kabel...
Dus ik 'misbruik' gewoon de kabel...

Ik had ook al die passieve oplossingen gezien, maar twijfel zeer sterk aan de impact op de audiokwaliteit???
Is toch snel een 10meter in lengte...

Had eventueel gedacht aan een Analogue RCA naar Coaxial SPDIF convertor en dan met de SPDIF over de UTP? Dan heb ik minstens al een digitaal signaal...
Maar zou SPDIF over die 10m UTP lukken?
Ik denk dat beide wel moet lukken, alleen digitaal is wel meer gedoe. De lengte lijkt me geen enkel probleem. Juist door de afscherming is een aderpaar van een UTP misschien nog wel minder geneigd storing op te pikken. Analoog audio lijnsignaal is behoorlijk robuust, een input heeft een weerstand van iets van 10kohm en er loopt amper vermogen dus de dikte van de kabel over 10 meter is geen enkel probleem met een analoog signaal.

Ik zou gewoon een tulpstekker op 1 twisted pair aderpaar zetten en dat gewoon analoog aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 16-11-2019 13:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
JvS schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:27:
Juist door de afscherming is een aderpaar van een UTP misschien nog wel minder geneigd storing op te pikken.
Standaard UTP heeft juist geen afscherming. Ik denk dat je op deze manier vrij veel storing op gaat pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:13
SMSfreakie schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:25:
[...]

gezien t over een cinch/tulp aansluiting gaat ga ik er vanuit dat het een actieve sub gaat zijn..
+1
Dat denk ik ook wel idd
* SMSfreakie heeft ooit wel eens gewoon line level L+R audio over 50meter utp gestuurd... al was dat voor achtergrond muziek dus iets minder spannend....
Zeker. Langere lengtes gaat ook wel, maar na 5mtr begint het signaal wel te verzwakken. Als de actieve subwoofer een gain instelling heeft dan is daar nog wel te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nielson schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:37:
[...]
Standaard UTP heeft juist geen afscherming. Ik denk dat je op deze manier vrij veel storing op gaat pikken.
STandaard heeft een RCA / cinch kabel ook geen afscherming. De meeste UTP kabels juist toch wel? Sowieso is er afscherming door het twisten van een aderpaar. De twisted pairs zijn vaak ieder met een folietje afgeschermd en de hele bundel vaak ook nog een keertje. Als je een onafgeschermde RCA kabel 10 meter lang naast een 220kabel legt, kan dat weleens een brom opleveren. Maar dit moet gewoon kunnen werken.

Wat verwachten jullie precies voor "storing" op te gaan pikken in het audio signaal?
Ramon 73 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:39:
[...]

Zeker. Langere lengtes gaat ook wel, maar na 5mtr begint het signaal wel te verzwakken.
Lijnisgnaal kan je enorme afstanden transporteren zonder noemenswaardige verzwakking. Hoe kom je precies bij die 5 meter? Die paar ohm valt in het niet bij de weerstand die de subwoofer heeft op een lijn ingang (10.000ohm ofzo).

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 16-11-2019 14:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
JvS schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:14:
Standaard heeft een RCA / cinch kabel ook geen afscherming.
Een een normale rca kabel is uitgevoerd in coaxiale vorm, de gevlochten mantel is hierbij meteen ook de massa en vermindert storing.
De meeste UTP kabels juist toch wel?
Nope, het heet niet voor niets Unshielded Twisted Pair ;)
Sowieso is er afscherming door het twisten van een aderpaar.
Dat werkt voornamelijk door de opbouw van het netwerk signaal, dat kan met andere signalen en frequenties mogelijk niets doen.
De twisted pairs zijn vaak ieder met een folietje afgeschermd en de hele bundel vaak ook nog een keertje.
Dat zijn (varianten van) STP of FTP kabels.
Wat verwachten jullie precies voor "storing" op te gaan pikken in het audio signaal?
Wat je al aangeeft, bijvoorbeeld een 50 Hz brom van een naburige electriciteitskabel. Zo'n lange kabel werkt gewoon als antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
njah ik deed t over gewone CAT5E.. en splitse het ook nog eens bij de bron in 3.. 3 versterkers aan te sturen.. 2 kabels over t plat dak naar de tuin & serre, de ander via een bestaande ethernet kabel inc wanddoosjes naar de woonkamer ging prima

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die oplossing bestaat. B&O doet namelijk exact dat met hun laatste powerlink modellen: aansluiten via UTP. En dat zijn net als jouw subwoofer ook actieve speakers.
Bestaan ook verloopjes voor, je bent de enige niet: https://soundsheavenly.co...ers-etc.html#/2-length-1m

Als je twee van die kabels hebt ben je er lijkt me, de rest kan via UTP met wat koppelstukjes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Bedankt voor al jullie antwoorden...

Heb nu eerst een RCA to UTP balun setje gekocht bij amazon.de waarmee ik het line signaal gebalanceerd over de UTP kan doorzenden.

Zal dit dus even uittesten en dan hier terug rapporteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:01
@Infernoken Did it work?
Ik heb hier UTP in de muur steken, en heb daar destijds rechtstreeks een coax stekkertje op gemonteerd. Werkte op zich wel, maar ik had een fameuze brom. Dus ben daarna over geschakeld op een 2.4ghz draadloos signaal, maar dat heeft ook weer zijn nadelen. Dus ik ben opnieuw op zoek naar een manier om de UTP kabel te gebruiken. Ofwel met zo'n balun, ofwel met een actieve unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je het echt leuk doen én heb je er serieus geld voor over: Dante AVIO adapters zijn prachtige dingen om mee te werken. Kun je met ene uitgebreider systeem zelfs door je hele woning gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 14:40
@Infernoken , hoe is het nu afgelopen? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en ben benieuwd of en hoe jij het hebt kunnen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 11:57

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aangezien dit een topic van jaren geleden is, en TS niet de moeite neemt om ons nog te voorzien van een update, zetten we deze dicht. Het kicken van oude topics heeft dan namelijk geen meerwaarde.

Advies is dan om een eigen topic te openen zodat je feedback op je eigen situatie kunt krijgen! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.