Draadloos relays voor badkamer ventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22
Mijn vraag
Ik benop zoek naar een draadloos relays in de meest letterlijke vorm van het woord :) .
Wat ik wil bereiken is het volgende; wanneer ik de ventilator van mijn gesloten douche-cabine aanzet, wil ik dat in parallel de badkamer ventilator aanspringt. Zet ik de ventilator terug uit, dan wil ik dat de badkamer ventilator ook uit gaat.
De meest simpele oplossing zou een relays zijn, maar dan moet ik kabel kunnen trekken van de douche-cabine naar de badkamer ventilator en daar heb ik nu niet zoveel zijn in, dus ik zoek een draadloos alternatief.
De extra catch die erbij komt kijken is dat als ik de ventilator afschakel, ik dus ook geen stroom meer heb, dus een oplossing met batterijen is een must.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De douche cabine ventilator is een heel simpele 12V ventilator, hij ziet er niet veel anders uit dan wat wij onze pc's hebben steken.
De badkamer ventilator zelf is ook niet veel speciaal, 220V in en dan blaast die :) . Hij heeft ook een extra aansluiting zodat deze mee met het licht aan- en uitgeschakeld kan worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik zoek op wireless relays dan vind ik voornamelijk oplossingen met een fob of dingen zoals klik-aan-klik-uit. Als ik op tweakers zoek dan vind ik zelfs voornamelijk mensen met wifi of router problemen :P

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Ik heb nog wat zitten nadenken en volgens mij moet ik het in iets "oudere" technieken zoeken :) .

In feite heb ik het omgekeerde nodig als de klassieke deurbel die ze in winkels hebben, in infra-rood straal die onderbroken wordt triggert de deurbel. In mijn geval moet het dan omgekeerd, ik zou dan een infra-rood LED op de douche-cabine kunnen plaatsen en een infra-rood ontvanger aan de badkamer ventilator.

In feit zou ik zoiets nodig hebben:
https://www.conrad.be/p/k...-9-vdc-12-vdc-18-m-191344
Ik vermoed dat het een NO relays is, dus dat moet ik vervangen door een NC en dan nog zien dat ik daar veilig stroom aan kan geven :)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
koop gewoon 2 KaKu-schakelaars en zet ze op het zelfde adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Idd KAKU.
Ik ga er vanuit dat je dan een schakelaar hebt om die 12V motor in je douchecabine te schakelen. Zoek een solid state of signaal 12V relais en schakel daarmee de KAKU module die bedoeld is voor een spanningsvrije WCD. Enig aandachtspuntje is dat ik niet zeker weet of je met die KAKU module moet inverteren, dus de keus tussen een NO- of NC-relais.

[ Voor 22% gewijzigd door Flake op 11-12-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
mcDavid schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:48:
koop gewoon 2 KaKu-schakelaars en zet ze op het zelfde adres?
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Ow ja, in feite kan ik dit
https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-zender.html

combineren met dit
https://www.klikaanklikui...ngebouwde-schakelaar.html

en dan heb ik alleen een 12V relais nodig voor die mini-zender te koppelen aan de ventilator van de douche-cabine. Beetje knutselwerk maar ik kan niet heel mijn douche-cabine uit elkaar halen om aan de interne electronica te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Die douchecabine ventilator zal toch ook ergens een netvoeding hebben? Waarom niet gewoon daar schakelen met een tweede kaku schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Omdat dit de schakelaar is, staat dus in de douchecabine zelf, daar ga ik niet mee klooien :P
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YqQhJ30L/Capture2.png

Dit is trouwens de bovenkant waar de ventilator is aangesloten. De rechtse is de ventilator, de links is een speaker voor goeie ouwe FM radio :)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gjVmBgsY/Capture.png

Het is héél moeilijk om bij dat stopcontact te komen, ik weet niet hoeveel gewicht de cabine kan dragen maar ik wil dat niet proefondervindelijk gaan onderzoeken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardfreak
Even een antwoord geven op mijn eigen vraag gezien ik nu een goede oplossing heb (ik wil niet die kerel zijn)

Sinds een jaar heb ik Home Assistant draaien icm een Conbee stick. In de badkamer ligt een Aqara temperatuur sensor (die ook de luchtvochtigheid kan meten) en om de ventilator te schakelen gebruik een simpel Zigbee stopcontact (denk ook Aqara).

Van zodra het vochtiger wordt in de badkamer springt de ventilator aan. Daarnaast heb ik ook nog een Wifi-stopcontact met ESPHome erop voor mijn droogkast hangen dus van zodra ik de droogkast opzet springt de ventilator mee aan.

Voor dit enkel gevalletje misschien overkill maar it kind of makes sense van zodra je iets van home automation hebt :9

Pagina: 1