LG 4K display met USB-C i.c.m. externe SSD sleep issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:32
Mijn vraag
Voor mijn macbook pro 2017 15" heb ik een 4k monitor aangeschaft, namelijk een LG 27UL550-W 4K 27" met USB-C aansluiting. Ik heb dit scherm o.a. aangeschaft vanwege de power passthrough en data op één en dezelfde kabel en vanwege de aansluitingen achter op het scherm waar ik een externe SSD op wil aansluiten.

Probleem is echter dat zogauw mijn macbook uit sleep mode gaat, de aansturing van de externe SSD door mijn monitor een moment 'uit' is (dat zie ik doordat de led even uit gaat) met als gevolg dat ik een notificatie krijg met de melding 'Disk Not Ejected Properly".

Ik heb in de monitor ook al geprobeerd of ik iets met power management kan aanpassen, maar dit maakt verder geen verschil.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met dit scherm (of de voorganger LG UltraGear 27GL850 die ditzelfde probleem ervaren en er een oplossing voor hebben gevonden.

Ik kan natuurlijk een USB-C-hub met power passthrough er tussen plaatsen, maar dan is het hele idee van USB-C hub op de monitor niets meer waard en kan ik het scherm beter weer terugbrengen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook Pro 2017 15" TB
Macos 10.15.1
LG 27UL550-W Zilver
Samsung Portable SSD T5 512 GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd wat het effect is van uit de sleep modus halen van mijn macbook terwijl ik deze op een Thunderbolt display 27" heb aangesloten, met daaraan de SSD gekoppeld. Ik zie dat de led netjes blijft branden en wanneer ik terug op de desktop ben zie ik geen notificaties van een external drive die niet goed is losgekoppeld. Het probleem lijkt mij dus wel degelijk in de LG display te zitten.

Tevens heb ik in de LG OSD settings de volgende settings aangepast:
  1. SMART ENERGY SAVING => Off
  2. Automatic Standby => Off
  3. Deep Sleep Mode => Off
Verder heb ik een topic gevonden waarin hetzelfde probleem wordt omschreven. Helaas zonder bevredigende oplossing.

Beste antwoord (via JeroenTheStig op 18-11-2019 21:41)

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een LG 27UK850-W en de USB-hub erin wordt uitgeschakeld zodra de monitor in sleep mode gaat. Ik zie dit omdat het lampje van de Logitech webcam die eraan hangt knippert als de monitor uit powersaving mode komt. Ik heb al die settings ook zo staan.

Maar je wil sowieso geen USB3-apparaat achter een USB3 Type-C kabel waar ook een monitor aan hangt, want omdat DP Alt Mode zoveel bandbreedte nodig heeft is er voor de extra USB-connectie alleen maar voldoende over voor USB 2.0, dus je SSD zal max 480 Mbps halen.

Ik denk dat je de SSD direct zal moeten aansluiten in plaats van via de monitor.

De UltraGear-serie bestaat trouwens uit monitoren met hoge verversingssnelheden, en is geen voorganger van enige 4K-monitor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een LG 27UK850-W en de USB-hub erin wordt uitgeschakeld zodra de monitor in sleep mode gaat. Ik zie dit omdat het lampje van de Logitech webcam die eraan hangt knippert als de monitor uit powersaving mode komt. Ik heb al die settings ook zo staan.

Maar je wil sowieso geen USB3-apparaat achter een USB3 Type-C kabel waar ook een monitor aan hangt, want omdat DP Alt Mode zoveel bandbreedte nodig heeft is er voor de extra USB-connectie alleen maar voldoende over voor USB 2.0, dus je SSD zal max 480 Mbps halen.

Ik denk dat je de SSD direct zal moeten aansluiten in plaats van via de monitor.

De UltraGear-serie bestaat trouwens uit monitoren met hoge verversingssnelheden, en is geen voorganger van enige 4K-monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
LanTao schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:55:

Dit had ik nog niet eens getest. BlackMagic Disk Speed test haalt inderdaad maar een schamele 35 MB/s. Dan heeft het weinig zin om de SSD aan mijn monitor te hangen.
Ik zie nu inderdaad dat ik de verkeerde link heb geplaatst. Ik bedoelde niet de UltraGear monitor, maar het type wat jij ook hebt, de 27UK850-W. Ik had op internet gelezen dat met dit type dezelfde problemen zijn met aangesloten external drives die de verbinding even verliezen wanneer de laptop uit sleep mode wordt gehaald.

Datgene wat ik in gedachten had, namelijk een beeldscherm met alle randapparatuur er op aangesloten, inclusief external drive, gaf nog een aanvullende probleem om op te lossen. Zogauw ik mijn macbook loskoppel om mee te nemen, is de connectie met de external drive hoe dan ook abrupt verbroken (mits ik de volume nog niet heb geunmount/ge-eject). Daarom was ik al wat aan het experimenteren met tools als Jettison en Sleepwatcher om de external drive te unmounten zogauw het apparaat in sleep gaat. Dit werkt ook niet helemaal vlekkeloos. Soms wordt geweigerd om de drive te unmounten en heb je alsnog de melding 'Disk not ejected properly' met mogelijke datacorruption.

Ik denk dat het daarom toch beter is om de external drive bewust aan te koppelen en te ontkoppelen zogauw ik er klaar mee ben. Voor een portable apparaat is het toch niet heel handig om external drives 'weg te moffelen' achter een beeldschermhub. Misschien is een NAS daarom ook wel een beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Mijn samsung T5 hangt aan de Mac Mini en ik heb hetzelfde probleem dat ik constant die error krijg. Ikzelf heb er nog geen oplossing voor gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
iLLuSion_xGen schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:25:
Mijn samsung T5 hangt aan de Mac Mini en ik heb hetzelfde probleem dat ik constant die error krijg. Ikzelf heb er nog geen oplossing voor gevonden
Je hebt de SSD rechtstreeks op je Mac Mini aangesloten? Of ook via een display?

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenTheStig op 18-11-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
JeroenTheStig schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:40:
[...]

Je hebt de SSD rechtstreeks op je Mac Mini aangesloten? Of ook via een display?
Rechtstreeks op een tb3 aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:02
Nog maar een kick, ik heb namelijk hetzelfde probleem. Ik heb een 4K 32" BenQ monitor die met thunderbolt 3 aan m'n macbook pro 2017 is aangesloten en zou graag een Samsung T5 aan m'n monitor aansluiten. Het lukt dus nooit met bepaalde instellingen om de poorten op de monitor actief te houden?

Edit: Monitor is BenQ PD3220U met 85W power passthrough.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 09-12-2019 17:32 ]

Pagina: 1