Oude platenspeler aansluiten op draadloze speaker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihara
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09-2021
Hi allen,

Ik heb nog een oude Technics platenspeler. Graag wil ik deze aansluiten op een draadloze speaker.
Weet iemand hoe dit moet?
Er zijn vast 'speciale kastjes' die ik op de platenspeler kan aansluiten en die dan via Bluetooth verbinding kunnen maken maken met een speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dat kan.. wat je zou kunnen doen is de https://www.coolblue.nl/p...etooth-audio-adapter.html

Deze heeft ondersteuning voor 2 Bluetooth apparaten, zo kan je gelijk ook nog een koptelefoon pairen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
De enige vraag is waarom? Heb je platen waarvan er geen digitale opname bestaat?

Het mooie van een platenspeler is het analoge geluid. Je zult dus een analoge versterker met speakers moeten gebruiken om hier wat aan te hebben. Als je het gaat digitaliseren met een (goedkope) converter blijft er weinig van het geluid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:55

Reinier

\o/

Dat Logitech-ding is een ontvanger, geen zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Falcon Nope. Dat ding is een ontvanger dus daar heb je niets aan. Het probleem is wat lastiger, aangezien een platenspeler eerst gekoppeld moet worden aan een phono-versterker. Die moet je dan weer doorlussen naar een bluetooth oplossing.

Hier heb je een el-cheapo phono-voorversterker: https://www.conrad.nl/p/s...onovoorversterker-1230714
Je zou dit kunnen met een verloopkabeltje kunnen aansluiten op je phono-versterker: https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000078165051/

[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 16-11-2019 08:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien heb je hier ook wat aan?
https://www.vogels.com/nl...er-aansluiten-op-je-sonos

Misschien is het wel handig om iets meer informatie te geven : welke platenspeler en welke draadloze speaker (s) heb je, en welke aansluitingen hebben die, en heeft je platenspeler een voorversterker bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihara
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09-2021
@@Microkid Dank, ik denk dat ik daar zeker wat mee kan.
@@Erapaz Daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Ik ga er toch nog maar weer even over nadenken. De reden is nu vooral vanuit praktische overweging (geen goede plek voor versterker en speakers + gedoe om kabels goed weg werken).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Met een phono voorversterker plus een transmitter zoals deze met een bluetooth speaker zou het moeten lukken. Denk ik.

Of met een Yamaha MusicCast receiver plus MusicCast speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

FeaR

In GoT we trust

gwystyl schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:14:
Misschien is het wel handig om iets meer informatie te geven : welke platenspeler en welke draadloze speaker (s) heb je, en welke aansluitingen hebben die, en heeft je platenspeler een voorversterker bijvoorbeeld?
Daarop aanvullend: dergelijke basale informatie noemen is toch wel iets wat we op GoT verwachten. Idem met een deel eigen onderzoek. Zie ook Het algemeen beleid #quickstart. Voor een volgende keer graag hier rekening mee houden @Vihara

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:53
Erapaz schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:13:
De enige vraag is waarom? Heb je platen waarvan er geen digitale opname bestaat?

Het mooie van een platenspeler is het analoge geluid. Je zult dus een analoge versterker met speakers moeten gebruiken om hier wat aan te hebben. Als je het gaat digitaliseren met een (goedkope) converter blijft er weinig van het geluid over.
Kun je deze met techniek onderbouwen? Uiteraard heb je compressie bij het gebruik van BT, maar wat raak je daarmee kwijt bij het spelen van een plaat en waarom is dat bij bijvoorbeeld een CD geen probleem?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
MerijnB schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:44:
[...]

Kun je deze met techniek onderbouwen? Uiteraard heb je compressie bij het gebruik van BT, maar wat raak je daarmee kwijt bij het spelen van een plaat en waarom is dat bij bijvoorbeeld een CD geen probleem?
Conversie van analoog naar digitaal en vice versa is in een audio keten een plek waar kwaliteitsverlies kan optreden. Geluid is in weze analoog, en komt uiteindelijk ook weer analoog bij je oren aan. De digitalisatie van geluid naar een cd gebeurt in de studio, dus daarvan ben je afhankelijk van anderen voor de kwaliteit.
Hetgeen wat men doorgaan mooi vinden aan een plaat is dat het een analoge drager is. Je kunt dus een volledige analoge keten bouwen (platenspeler, pre-amp, versterker, speakers, oren). Je hebt dan geen verlies door conversie van analoog maar digitaal.

Dus, even onafhankelijk van of je audiofiel bent of niet (goed is goed genoeg), een platenspeler heeft alleen zin als je unieke opnames hebt of als je hele keten analoog is.
Anders kan TS net zo goed de nummertjes op Spotify opzoeken en naar zijn speakers streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
Erapaz schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:13:
Och, het voordeel van platen is verder dat je eerder geneigd ben om rustig te gaan zitten voor tenminste één plaatkant, dat het een mooi tastbaar fysiek medium is, met (hopelijk) betere mastering dan de cd-uitgave. Die voordelen heb je met een bluetooth-conversie nog steeds.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Erapaz schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:15:
[...]

Conversie van analoog naar digitaal en vice versa is in een audio keten een plek waar kwaliteitsverlies kan optreden. Geluid is in weze analoog, en komt uiteindelijk ook weer analoog bij je oren aan. De digitalisatie van geluid naar een cd gebeurt in de studio, dus daarvan ben je afhankelijk van anderen voor de kwaliteit.
Hetgeen wat men doorgaan mooi vinden aan een plaat is dat het een analoge drager is. Je kunt dus een volledige analoge keten bouwen (platenspeler, pre-amp, versterker, speakers, oren). Je hebt dan geen verlies door conversie van analoog maar digitaal.

Dus, even onafhankelijk van of je audiofiel bent of niet (goed is goed genoeg), een platenspeler heeft alleen zin als je unieke opnames hebt of als je hele keten analoog is.
Anders kan TS net zo goed de nummertjes op Spotify opzoeken en naar zijn speakers streamen.
Dat klinkt leuk in theorie, maar kun je mij een meting aan een dac laten zien die relevant aan de kwaliteit rommelt die deze stelling onderbouwt?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
MerijnB schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:52:
[...]

Dat klinkt leuk in theorie, maar kun je mij een meting aan een dac laten zien die relevant aan de kwaliteit rommelt die deze stelling onderbouwt?
Als je genoeg van audio weet om deze vraag te stellen, dan weet je ook dat (naast de bron) de DAC van grote invloed is op het uiteindelijke resultaat. In principe luister je naar de DAC.

Volgens mij stel je de vraag om te trollen of je gelijk te halen. Aangezien ik die behoefte niet heb ga ik ook geen metingen voor je doen of opzoeken. Ik geef de TS een stukje extra overweging bij hetgeen hij probeert te bereiken. Dat is verder gewoon algemene kennis. Als hij het leuk vindt om met fysieke platen te spelen (zoals genoemd hierboven) en de kwaliteit van zijn Bluetooth audio transmitter voldoende vindt is dat allemaal prima. Het topic hoeft verder niet te verzanden in een discussie lijkt mij. Nogmaals met een goedkope Bluetooth transmitter gaat hij geen kwaliteitsvoordeel halen met een platenspeler. Dezelfde muziek uit een digitale bron halen is dan veel makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zullen we de discussie over AD/DA conversie en kwaliteit even laten voor wat het is? TS wil gewoon zijn platen draadloos afspelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
@Vihara heb wel eens iets van een draadloze oplossing gebruikt, lost van de platenspeler, BT dopjes bijvoorbeeld? Heb je daarbij last gehad van de audio compressie die veroorzaakt wordt door BT?

Als je geen last hebt gehad kun je gewoon voor de oplossing van Falcon en Micorkid gaan.
(er is nl een rede dat Erapaz geen onderbouwing geeft, die is er niet, je hoeft daar dus niet voor terug te schrikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humordenaar
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-09-2023
Wellicht een SONOS connect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

MerijnB schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:51:

Als je geen last hebt gehad kun je gewoon voor de oplossing van Falcon en Micorkid gaan.
Je bedoelt Reinier en Microkid ;)
Pagina: 1