Op zoek naar een nieuwe surround receiver, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-02-2023
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel zoekende naar een nieuwe surround receiver en ben uitgekomen op een aantal modellen:

- Marantz SR5014
- Yamaha RX-A1070
- Yamaha RX-A1080

De Marantz is het scherpst geprijsd en de goedkoopste van de drie. Het verschil tussen beide Yamaha modellen is de nieuwe Surround AI van Yamaha. Ik ben echt een leek op dit gebied en hoop hier op dit forum goede adviezen te kunnen krijgen.

Even een opsomming wat ik zoek in een versterker:

- luister graag naar muziek, dus de muzikale kwaliteit van de versterker moet goed zijn. Weet dus niet of een van deze versterkers erin uitblinkt.
- game regelmatig met de PS4 en moet zeer zeker HDR ondersteunen. Zover ik heb kunnen zien kunnen alle versterkers dit.
- DNLA ondersteuning voor streamen van muziek vanaf mijn Synology NAS
- geschikt voor 3D beeld.
- Dolby Atmos
- welke is beter, HEOS van Marantz of Musiccast?
- Digitale radio (DAB ?)
- Geschikt voor Spotify en eventueel TuneIn
- de versterker moet wel een aluminium frontpaneel hebben. Geen plastic! Knoppen zullen wel van plastic zijn, maar hier is verder weinig info over te vinden op internet.
- ik heb nu een speaker opstelling met 5 luidsprekers: twee grote front speakers, center en twee kleine rear speakers ( merk Q Acoustic). Een sub vind ik niet echt nodig. Dit wordt toch een 5.0 opstelling genoemd? Kan ik met de versterkers deze speaker configuratie kiezen? Vind hier niets over op internet.

Heb op internet al veel info gevonden over alle versterkers, maar blijf het moeilijk vinden een juiste keuze te maken.

Alle reacties en adviezen wordt zeer op prijs gesteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:40

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, daar verhuis ik het topic even heen: AUD > CEA.

Kort ontopic:
Vijf speakers zonder subwoofer is inderdaad 5.0. Eerste getal is het aantal speakers en het tweede getal is het aantal subwoofers. Je hebt tegenwoordig ook ATMOS waarbij het derde getal het aantal hoogtekanalen aangeeft. Dan krijg je bijvoorbeeld 7.2.4. Oftewel zeven speakers, twee subwoofer en vier hoogtekanalen. Maar dat was de vraag niet O-)
Maar ja, je kan in een receiver instellen welke speakers je hebt. Als je geen subwoofer hebt dan stel je dat simpelweg in. De receiver zet dan de andere speakers op "LARGE" en zal deze Full Range aansturen (LARGE en SMALL hebben dus geen betrekking op de fysieke grootte). Sterker, als je een receiver hebt die elf eindversterkers heeft en dus elf speakers aan zou kunnen sturen (bijvoorbeeld voor een 7.2.4 setup) kan je die gewoon instellen op (veel) minder speakers. Slechts stereo aansluiten op zo'n 11 kanaals surround receiver? Geen probleem.

Verschil in muziekkwaliteit of hoorbare verschillen is al vele malen besproken, zie bijvoorbeeld Stereo vs surround receivers. Denon vs Yamaha. Lange verhaal kort is dat er twee kampen zijn en je hier slechts meningen zal horen. Echt zeker weet je het als je gaat luisteren. Wat het verschil kan maken is de Room Correction, Audyssey op Marantz (en Denon) en YPAO bij Yamaha.

Vanwaar zou je DAB willen? Netwerk is op elke receiver tegenwoordig behoorlijk standaard. Daarmee haal je ook digitale radiozenders binnen. Staar je verder vooral niet blind op vermogen, maar dat had je al niet gedaan aan de TS te zien :)

Wat is precies het budget? Pioneer, Onkyo en Denon maken ook receivers in dit segment waar Denon over het algemeen iets vriendelijker geprijsd is dan Marantz.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 15-11-2019 20:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eens met FeaR. Je zult het "verschil in muzikaliteit" niet horen, want dat is er niet. Als je dat wel hoort, dan is het hoogstwaarschijnlijk een kwestie van akoestiek of instellingen. In direct modus klinken alle versterkers en receivers hetzelfde.

Als je er niet uitkomt qua keuze, volg dan eens de stappen in dit lijstje en vul de filters die daaruit komen in, in de Pricewatch. Zie: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_66
Bedankt voor de reacties. De Yamaha RXA1080 is een mooie versterker en komt goed uit de testen. Alleen de setup schijnt wat lastiger te zijn. Daarbij is het ook een flinke versterker kwa afmetingen en veel dieper dan ons TV meubel. Ook de ruimte boven de versterker en het meubel is denk ik maar 10cm. Weet niet of dit nadelig zal zijn voor de koeling. Vrees dat deze versterker te groot zal zijn.

De Marantz SR5014 zal kwa afmetingen beter passen. Ben alleen geen fan van het ontwerp van deze versterker. Kwa looks is de Yamaha mooier. De Marantz SR5014 kan ik nu wel met 25% korting aanschaffen en komt dan op een prijs van 699 euro. Normaal 899 euro. De Yamaha voor 1225 euro.

Dan is er ook nog de Denon AVR-X3600H die bij het lijstje is gekomen, maar gaat denk ik toch weer afvallen. Dit is een 9.2 kanaals receiver en ik heb nu een 5.0 opstelling. Misschien ooit naar een 5.1. 9.2 is overkill voor mij.

De voorloper van de Yamaha A1080 is de A1070. Dat is ook nog een optie, maar heeft ook dezelfde afmetingen als de A1080 dus of deze in het meubel gaat passen is de vraag. Nu voor 999 euro.

Moeilijk om een juiste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
De denon serie vanaf x3400 heeft wel de hoogste versie van room correctie beschikbaar voor denon marantz, de Marantz sr5014 heeft een versie lager audyssey xt ipv xt32.
Je zou ook een x3500 kunnen kopen als die nog verkrijgbaar is.
audyssey corrigeert vanaf 20hz de yamaha out of the box vanaf 30hz maar met software op de pc kun je zelf vanaf 15hz aanpassen.
Met een subwoofer is dat erg belangrijk maar zie dat je die nog niet hebt, kijk eens naar svs met films is een sub geweldig.
Met muziek ook zeker een gesloten sub.

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 16-11-2019 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nick_66 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:50:
Ook de ruimte boven de versterker en het meubel is denk ik maar 10cm. Weet niet of dit nadelig zal zijn voor de koeling. Vrees dat deze versterker te groot zal zijn.
Tien centimeter lijkt mij meer dan genoeg, ik zou het met de helft van die ruimte al aandurven. De warmte moet weg kunnen. Met een paar millimeter of centimeter ga je grenzen opzoeken maar tien centimeter moet genoeg zijn. Hangt er ook deels van af of het meubel aan de achterzijde open is, idem met de voorzijde trouwens.

Verder zou ik een receiver niet laten liggen omdat deze meer kanalen kan processen/aansturen dan je nodig hebt. Als die Denon helemaal aan je eisen voldoet en alleen het te veel kanalen een reden is om niet te kopen zou ik dat snel loslaten.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 16-11-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Nick_66 Kijk niet naar wat je niet gebruikt, maar naar wat je wel gaat gebruiken. Dat een versterker 9.2 ondersteunt wil alleen maar zeggen dat je er meer luidsprekers op aan kunt sluiten, niet dat dit perse hoeft natuurlijk. Als hij verder alle specs heeft die je nodig hebt, is belangrijker.

Uiteindelijk zou ik gaan voor degene die alles heeft wat je wél gaat gebruiken én het goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_66
Dank weer voor de reacties. Mijn lijstje is weer uitgebreid :-)

De Yamaha RX- A880 is ook een mooie optie en kwa afmetingen vergelijkbaar mijn huidige Sony DA2400.

Dit is een model uit de Aventage serie. Enige nadeel schijnt de wat gedateerde user interface te zijn van dit model.

Nadeel van Marantz vind ik toch wel het kleine display. Wil toch iets goed af kunnen lezen van het display. Display van de Yamaha is ook dimbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick_66
Vandaag een besluit genomen en toch gekozen voor een Marantz. Het is een Marantz SR6014 geworden.

Ondanks het kleine display vond ik deze toch erg mooi afgewerkt. Grotendeels aluminium front en aluminium knoppen. Ben daar misschien een rare in, maar vind de afwerking van een versterker net zo belangrijk.
Vele mogelijkheden en ook Dolby height virtualization. De UI van de Yamaha zou wat gedateert zijn en wat lastiger in te stellen zijn de eerste keer. Marantz zou volgens de reviews veel gemakkelijker in te stellen en leid je stap voor stap door alle instellingen aan de hand van een mooie grafische user interface. Daarbij zou de muzikale kwaliteit van deze versterker goed zijn. Gebruik nu nog een 5.0 luidspreker configuratie, maar wellicht dat ik in de toekomst toch ga uitbreiden. In ieder geval heb ik nu de beschikking tot meer kanalen.
De Marantz heeft vele streaming opties en ook digitale internet radio, maar goed, dat hebben de meeste wel tegenwoordig. Las wel dat deze versterker behoorlijk warm kan worden en Marantz adviseert dan ook de zg eco mode in te schakelen. Wat dit precies doet is mij nog niet helemaal duidelijk.

De Denon vond ik toch wel wat plastic achtig. Geheel plastic front. Voor films zou de Denon volgens de reviews een erg goede keuze zijn en minder goed presteren als stereo versterker. Vraag mij dan wel altijd af bij dit soort reviews of je deze verschillen tussen alle versterkers als gewone consument echt in de praktijk zult gaan horen.

Binnenkort de Marantz maar eens gaan aansluiten. Ben erg benieuwd naar de verschillen tussen mijn oude Sony STR DA2400ES tov deze Marantz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nope, dat ga je niet merken. Musicaliteit van een receiver/versterker of beter in stereo dan surround (of andersom) is pure marketingkolder.

Veel plezier met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Nick_66 goede keus veel plezier ermee.
Maar zet vooral de eco mode niet aan, dan krijgen je speakers max 20 watt.
En kan je de tweeters slopen als je hard speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_66
Goofy1978 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:32:
@Nick_66 goede keus veel plezier ermee.
Maar zet vooral de eco mode niet aan, dan krijgen je speakers max 20 watt.
En kan je de tweeters slopen als je hard speelt.
Okay, bedankt voor de tip! Maar hoe kan je dan je tweeters slopen als eco mode is ingeschakeld?

Vandaag alles aangesloten, maar krijg alles nog niet geheel naar wens ingesteld. We hebben een nieuwe Samsung TV met de typisch eigen afstandsbediening van Samsung. Als ik op de TV een bron aanmaak voor de KPN ontvanger en de aanwijzingen volg, dan wordt er gevraagd om een zg stroomtest. Hiermee kan ik mijn receiver aan of uit schakelen via de afstandsbediening van Samsung. Dat werkt ook goed. Je zou dan verwachten dat als je de TV met de afstandsbediening uitschakelt, daarmee ook de receiver uit zou moeten schakelen, maar helaas. Ik streef eigenlijk naar zo min mogelijk afstandsbedieningen. In de HDMI instellingen van Marantz, kom ik een aantal instellingen tegen, maar of ik hier iets moet aanpassen voor de HDMI control zodat de receiver ook uitschakelt als ik de TV uitschakel, is mij niet duidelijk. Mijn oude Sony deed dat wel prima.

Ook zou met de nieuwe firmware update Dolby Height virtualization toegevoegd worden. Hoe werkt dit?

Kwa luidspreker opstelling heb ik nu een 5.0 opstelling. Twee front, center en twee schuin achter de bank.

Nu kan ik tijdens de setup alleen kiezen voor een setup met surround aan de zijkanten. Voor ons is het geen optie om de surround luidsprekers aan de zijkanten op te stellen. Alleen schuin achter onze bank. Is dit van invloed op de kalibratie?

Ohw ja, nog een vraag? In de handleiding staat dat je een speciale HDMI kabel nodig heb met ethernet? Wat is dat voor een HDMI kabel. Heeft de kabel nog veel invloed op het beeld?

[ Voor 5% gewijzigd door Nick_66 op 17-11-2019 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick_66
Jorgen schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:26:
Nope, dat ga je niet merken. Musicaliteit van een receiver/versterker of beter in stereo dan surround (of andersom) is pure marketingkolder.

Veel plezier met je keuze!
Ja, bedankt! Staat nu opgesteld en luisteren naar Spotify via de receiver is geweldig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Goed om te horen! Geniet ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Nick_66
Als de speaker 25 watt nodig heeft en de versterker levert er maar 20 krijg je even gelijkspanning op de speaker.
Vooral de tweeter brand dan door.

Nu kan ik tijdens de setup alleen kiezen voor een setup met surround aan de zijkanten. Voor ons is het geen optie om de surround luidsprekers aan de zijkanten op te stellen. Alleen schuin achter onze bank. Is dit van invloed op de kalibratie?

Nee dat maakt niet uit als de afstanden en de timings maar kloppen en dat meet de receiver zelf in.

Ik zou een 4k@60 hz HDMI kabel kopen dan zit je voorlopig goed meer ondersteunt de receiver ook niet, die kosten maar een paar euro.
Met een kabel waar te weinig data doorheen kan kun je sneeuw of helemaal geen beeld krijgen.
Koop vooral geen te dure HDMI kabels als er een label van 4k@60hz op de verpakking staat is het beeld even goed als met een kabel van duizenden euros met dezelfde specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
Ik draai al jaren een Marantz 5010 op eco modus (auto) en de tweeters zijn nog perfect hoor ;)
Wat ik weet is dat als de receiver meer vermogen nodig heeft van de eco modus wordt afgestapt en meer vermogen kan gebruiken.

Om 25watt door de speaker te sturen moet het volume wel behoorlijk worden opgeschroefd.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 19-11-2019 08:35 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:34:
Om 25watt door de speaker te sturen moet het volume wel behoorlijk worden opgeschroefd.
Jup, ga je toch al snel richting of (ruim) over de 100 dB met de gemiddelde speaker. Dat is toch aanzienlijk in de woonkamer. Wellicht erg zwart-wit zo aangezien er meer factoren zijn maar al haal je er een 10 dB af dan is het nog steeds veel :P

Pagina: 1