Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Woning slopen en ergens anders nieuw bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:47
Wellicht kunnen jullie mij geen uitsluitsel geven en zal ik de vraag uit moeten zetten bij de gemeente. Echter zijn deze dit weekend gesloten en het speelt al de hele dag door mijn hoofd heen.

Ik weet dat er een huis op de markt gaat komen die gesitueerd is op een ruim perceel (circa 3000 m2) met achter dit huis nog een soort van tweede woning. Gek genoeg heeft deze woning die op het zelfde perceel staat en in eigendom is van dezelfde eigenaar als de voorste woning een eigen huisnummer. Deze tweede woning staat redelijk strak op de voorste woning en eigenlijk past het ook eigenlijk niet daar op het perceel. De voorste woning zou ook beter tot zijn recht komen als de tweede woning zou verdwijnen. Nu zit ik er aan te denken om alles te kopen om dan de achterste woning te slopen en deze "bouwtitel" ergens anders, op een stuk grond zonder woonbestemming, neer te leggen in de gemeente. De te slopen woning ligt in het buitengebied. Hebben jullie een idee of de gemeente hier aan mee zou willen/kunnen werken? En zo ja, hoe werkt dat met het oppervlak dat je sloopt? Mag je dat ook maximaal terugbouwen?

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Lastig, want het staat genoteerd als woonbestemming/kadaster.

Toch info gaan inwinnen bij gemeente vanwege veranderingen en mogelijke vergunningen.

Ik weet niet of je verplicht bent om tweede huis neer te zetten als je eigenaar bent van twee woonbestemmingen, mocht gemeente het niet willen samenvoegen tot 1 bestemming.

Silver7 wijzigde deze reactie 15-11-2019 20:37 (10%)

• Sunri5e
Silver7 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:36:
Lastig, want het staat genoteerd als woonbestemming/kadaster.
Klopt. En als ik in ruimtelijkeplannen.nl kijk zijn het ook twee percelen die achter elkaar liggen. Echte kun je niet op het achterste perceel komen zonder over het andere perceel heen te lopen. Er is geen recht van overpad want beide percelen zijn van de zelfde eigenaar. De achterste woning verhuurd (de huurder gaat er overigens uit bij verkoop).
Ik weet niet of je verplicht bent om tweede huis neer te zetten als je eigenaar bent van twee woonbestemmingen, mocht gemeente het niet willen samenvoegen tot 1 bestemming.
Ik zou het liefste op een andere plaats een perceel kopen zonder woonbestemming en dan de woonbestemming verplaatsen naar dat andere perceel en deze woning slopen. Dat past naar mijn idee ook veel beter in het huidige gebied.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
Je wilt dus op perceel A waar een woonbestemming op ligt een gebouw slopen en dan perceel B waar geen woonbestemming op ligt kopen en dan aan de gemeente vragen om de woonbestemming van A weg te halen en B een woonbestemming te geven? Daar kan echt alleen de gemeente antwoord op geven. Echt niemand die daar wat zinnigs over kan zeggen. De ene gemeente is flexibel en wil meedenken, de andere totaal niet.

Maar ik snap het niet helemaal, want wat heeft dat met je hele verhaal over die twee woningen te maken? Is perceel A het deel van het perceel dat je wil kopen waarop het af te breken huis staat en is perceel B helemaal ergens anders?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Dit zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken, daar zijn veel gemeentes veel te stug voor.
Wel is er de rood voor rood regeling, waarbij het slopen van schuren/gebouwen er toe kan leiden dat je ergens in het buitengebied wel een woonbestemming op een stuk grond kan krijgen.

• Sunri5e
cryptapix schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:48:
Maar ik snap het niet helemaal, want wat heeft dat met je hele verhaal over die twee woningen te maken? Is perceel A het deel van het perceel dat je wil kopen waarop het af te breken huis staat en is perceel B helemaal ergens anders?
Wat het zo interessant maakt is dat als wij dit zouden kopen we eigenlijk twee woningen met twee aparte adresssen zouden kopen voor de prijs van 1. Daar de ongunstige liggen van de achterste woning is de voorste minder waard. Ik denk dat als we alles zouden kopen en we de "bouwtitel" van de achterste woning zouden verplaatsen we het geheel voor dezelfde prijs weer door zouden kunnen verkopen. De "winst" is dan een bouwkavel op een kavel dat je aan kunt kopen tegen een veel lagere prijs omdat het geen bouwgrond is. Een beetje het idee zoals de "rood voor rood" regeling (ook wel de ruimte voor ruimte regeling genoemd).

• cryptapix
@Sunri5e Ja wat ik zei dus en daarvoor moet je echt bij de gemeente zijn. Als je geluk hebt, zijn ze flexibel en willen ze meedenken. Als je pech hebt zijn ze star. Maar er speelt natuurlijk ook nog wat anders, en dat is wat de eigenaren van de percelen rondom perceel B ervan vinden. Niet alleen omdat er ineens een huis komt te staan, maar als daaromheen agrarische grond ligt, willen die eigenaren vast ook wel dat hun grond bouwgrond wordt.

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-01 22:06
Normaal gesproken is dit niet mogelijk.
Immers het bestemmingsplan bepaalt het gebruik van de percelen grond.
Dus kan het alleen met een wijziging van het bestemmingsplan voor het beoogde nieuwe perceel.
Een woning heeft geen bouwtitel buiten het bepaalde voor het huidige perceel.
Ik zie ook niet zo gauw een reden waarom de gemeente hiertoe genegen zal zijn.
Bv zoiets als uitruilen ongewenst industrieterreintje voor een woningbestemming.
Het hek zou een soort van de dam zijn dan.
In mijn buurt zouden vele harten dan opbloeien

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:10

Falcon

Q.A. Engineer (DevOps)

In België of Nederland? “Bouwtitel” leest als het eerste ;)

"You never come second by putting other people first"

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Er zijn al 2 huisnummers dus er komt geen woning bij. Splits het perceel op in bijvoorbeeld 2000m voor jezelf en 1000 meter voor de 2e woning. Sloop de 2e woning en laat de gemeente een bouwvlak plaatsen op het 2e perceel op zo’n manier dat je beide ruimte om de woning hebt. Bied het 2e bouwkavel aan voor nieuwbouw en ga zelf in de originele woning wonen.

??
Profit.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-01 20:17
Hoe weet je zeker dat die huurder eruit gaat ? Ik weet niet of het nl of be is maar in nl sta je heel erg sterk als huurder!. Als die huurder zegt bekijk het maar ik blijf waar ik zit dan kun je er zo nog 10+ jaar met die huurder zitten.

Daarnaast denk ik gezien hoe je het plaatst je nu in een roze wolk zit en een hoop over het hoofd ziet.

Waarom zou hij het namelijk aan jou verkopen ? Neem namelijk aan dat het gewoon via de makelaar de markt op gaat en er dus nog geen prijs bekend is ? Straks is de vraagprijs 1 of 2 ton hoger dan wat jij verwacht en gaat je hele idee niet meer op.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:20

Yucon

*broem*

Weet je zeker dat dat tweede een echt huisnummer heeft? Iedereen kan immers een bordje op de muur schroeven, en het klinkt een beetje alsof het op papier een bijgebouw is dat toevallig wat opgewaardeerd is.

• Dragon1990
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-01 16:00
Als je dit al voor elkaar zou kunnen krijgen moet je ook rekening houden met kosten voor herziening of wijziging bestemmingsplan van je niet-bouwperceel. Legeskosten verschillen per gemeente..

Maar wat voor bestemming heeft je niet-bouwperceel nu en ligt het in dezelfde gemeente?

• cryptapix
Falcon schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 06:41:
In België of Nederland? “Bouwtitel” leest als het eerste ;)
Dat is een goede :+ Als het in België is heb ik geen idee, hoewel ik aan de huizen daar te zien het idee heb dat daar alles kan 8)7
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True