Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:20
Sinds 1 week een Evohome systeem (6x HR92).

Het systeem bestaat uit vloerverwarming (aangestuurd door een HR92, waarbij de Evohome als thermostaat dient).
Verder nog 5x HR92 op de 1ste en 2de verdieping.

In de oude setup was er een zoneklep (Y-VC8015) geplaatst voor de leidingen die naar de 1ste en 2de verdieping liepen die werd aangestuurd door een thermostaat op de overloop.
De vloerverwarming werd aangestuurd door een thermostaat in de woonkamer.

Ik heb nu op de zoneklep het ketelrelais geplaatst, dus bij warmtevraag gaat het relais en dus de klep open gaat.

Het probleem is dat ik (helaas) stadsverwarming heb en wat ik nu heb gezien dat als de temperatuur bijna is bereikt (in bv de badkamer) het ketelrelais dicht gaat en er dus geen warm water meer naar boven stroomt.

Bij een normale CV installatie zal de pomp wel blijven draaien en het warme water in leidingen zal zorgen voor het laatste stukje in temperatuur stijging (kostenbesparing).Maar bij stadsverwarming werkt dit helaas niet, dicht is ook geen water flow meer.

Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen. Heb zelf al twee mogelijkheden bedacht :

1. Zonneklep kortsluiten (dus hij staat altijd open). Weet alleen niet of dit veilig is. Kan de klep hier tegen .
2. Zonneklep laten verwijderen. Kostenpost.
3 .... suggestie ... aanpassing in de HR92 / Evohome om de klep pas dicht te zetten als temp bereikt is.

Dan de laatste vraag, ik gebruik nu het ketelrelais om de zonneklep te sturen. Hierdoor gaat bij warmte vraag door de vloerverwarming de zonneklep ook open. Het liefst zou ik de klep aan meerdere zones hangen (heb nog niet kunnen vinden dat mogelijk is.. iemand ervaring hiermee.).

Ben benieuwd naar jullie suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Je zou eventueel een vertraging kunnen inbouwen bij het relais. (Heeft Ali vast wel iets voor kant en klaar.) Ik heb alleen nog niet helemaal scherp wat nu waar zit. Zou je iets van een schema met leidingen, kleppen en besturing kunnen posten?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:20
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/tg5aQrNfx4Ge/360.jpg

Een snelle tekening. [hopelijk maakt het eea iets duidelijker]
Boven de SV unit. Met daaronder de klep en rechts daarvan de HR92 voor vloerverwarming.
De vloerverwarming loopt dus niet via de klep.

Ik heb nu maar 1 radiator ingetekend maar het zijn er in totaal 7.

[ Voor 11% gewijzigd door Jacko01 op 15-11-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Als elke radiator inderdaad een HR92 heeft zou de klep redelijk onnodig zijn denk ik zo. Daarbij ga ik er wel van uit dat de HR92 volledig kunnen sluiten (denk het wel).

Aan de andere kant is het denk ik ook niet echt nodig om de klep later te sluiten? Want als alle HR92 dicht zijn dan kan er toch geen water lopen? En ik zie ook niet hoe die kostenbesparing zou werken (in het geval van stadswarmte tenminste) omdat elk beetje warmte gewoon wordt betaald. Het nadraaien van de CV pomp kan alleen een beetje helpen om warmte te verspreiden tussen radiatoren onderling (of uit buizen in koude ruimtes).

Alsnog zou ik verwachten dat de Evohome wel zal leren en uiteindelijk de ketel een beetje langer zal laten branden om toch op het setpoint uit te komen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW