[Unifi USG] Verhoogde traffic met T-Mobile Thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrobo1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 10:57
Toevallig iemand met een USG die kan bevestigen (in unifi onder statistics, performance, router) dat WAN 1 afgelopen 2 maanden een stijgende lijn laat zien qua in en uit Traffic en aantal Packets. Hier valt mij namelijk op dat ik in september rond de 100GB down en rond de 175 gb up traffic per dag had op de WAN (niet op de LAN kant) en nu 325GB up en 440 down GB per dag (WBA, Oost NL).

Krijg het idee dat op het netwerk iets niet helemaal goed gaat bij TM waardoor de routers overladen worden.

Beste antwoord (via rens-br op 15-11-2019 11:00)

• djrobo1989
ANdrode schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:59:
[...]

Heb je IPTV? En/of kan je een capture van de WAN kant (port mirror) doen zodat je kan zien wat voor verkeer er langs komt?

En hoe stom het ook is: Andere router proberen kan veel uitsluiten, is mogelijk de snelste fix.
Het probleem was inderdaad het uitzetten van dit vinkje... |:( |:(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VIe1U2a.jpg

Blijkbaar een lekkere Bug in unifi/USG
En hoe stom het ook is: Andere router proberen kan veel uitsluiten, is mogelijk de snelste fix.
Klopt, maar zolang ik geen ISP hardware hoef te gebruiken... plus, het is toch ook gewoon leuk om de oplossing zelf te vinden (samen met wat Tweaker support) :P

Mijn posts zijn dus toch wat offtopic, meer dan gedacht :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

djrobo1989 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:36:
Toevallig iemand met een USG die kan bevestigen (in unifi onder statistics, performance, router) dat WAN 1 afgelopen 2 maanden een stijgende lijn laat zien qua in en uit Traffic en aantal Packets. Hier valt mij namelijk op dat ik in september rond de 100GB down en rond de 175 gb up traffic per dag had op de WAN (niet op de LAN kant) en nu 325GB up en 440 down GB per dag (WBA, Oost NL).

Krijg het idee dat op het netwerk iets niet helemaal goed gaat bij TM waardoor de routers overladen worden.
Hier niet echt iets speciaals te zien, ben wel benieuwd wat jij dan ziet. :o
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJds410.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrobo1989
Louw Post schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:34:
[...]

Hier niet echt iets speciaals te zien, ben wel benieuwd wat jij dan ziet. :o
Ja, dat er iets mis is lijkt nu wel duidelijk :9
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gx7ZNWN.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o87jnYu.png

[ Voor 8% gewijzigd door djrobo1989 op 13-11-2019 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

djrobo1989 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:15:
[...]

Ja, dat er iets mis is lijkt nu wel duidelijk :9
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja haha, dat lijkt me niet helemaal goed. Misschien is een herstart van de USG al voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrobo1989
Louw Post schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:22:
[...]

Ja haha, dat lijkt me niet helemaal goed. Misschien is een herstart van de USG al voldoende?
Inmiddels gedaan, en meerdere keren in afgelopen maand.
Geen verschil. Tevens verschillende settings aan- en uitgezet. kan het binnen Unifi niet vinden zo. Daarnaast typisch dat het alleen aan de WAN kant is. :|

Denk dat ik TM maar even ga bellen vd week.

[ Voor 5% gewijzigd door djrobo1989 op 13-11-2019 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Ik zou even alles van UniFi updaten ook de controller. Als er veel broadcast verkeer zou zijn, in het TM gedeelte, heb je alleen inkomend op je WAN verhoging.

Uitgaand verhoging kan bijna niet, dat moet echt door je router heen gaan. Of je hebt ergens een dikke torrrent/website gehost of je bent besmet met C&C ddos software.

Of er is gewoon een UniFi bug :)

My2cents

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
djrobo1989 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:24:
[...]

Inmiddels gedaan, en meerdere keren in afgelopen maand.
Geen verschil. Tevens verschillende settings aan- en uitgezet. kan het binnen Unifi niet vinden zo. Daarnaast typisch dat het alleen aan de WAN kant is. :|

Denk dat ik TM maar even ga bellen vd week.
Heb even gekeken en ik zie het (broadcast?) verkeer aan de WAN kant niet in ODF gebied.
offtopic:
overigens met OpenWRT maar dat zou niet uit moeten maken.

CPU load op jouw router is ook erg hoog. Weet je daar een oorzaak voor?

En komen de dips ook voor bij de standaard router?
Dat laatste is vaak uiteindelijke de snelste manier om het te debuggen en maakt jouw positie naar klantenservice meteen een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrobo1989
ANdrode schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:42:
[...]

Heb even gekeken en ik zie het (broadcast?) verkeer aan de WAN kant niet in ODF gebied.
offtopic:
overigens met OpenWRT maar dat zou niet uit moeten maken.

CPU load op jouw router is ook erg hoog. Weet je daar een oorzaak voor?

En komen de dips ook voor bij de standaard router?
Dat laatste is vaak uiteindelijke de snelste manier om het te debuggen en maakt jouw positie naar klantenservice meteen een stuk beter.
Heb even via ssh gekeken naar naar top, "linkcheck" valt daar bij op. Ik ben nog even verder op onderzoek uit :)

lijkt erop dat uplink monitor van unifi op de router zorgt voor dit excessieve gebruik. Ben nu even op wat meer data aan het wachten 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door djrobo1989 op 14-11-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
djrobo1989 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:53:
[...]
lijkt erop dat uplink monitor van unifi op de router zorgt voor dit excessieve gebruik. Ben nu even op wat meer data aan het wachten 8)7
Heb je IPTV? En/of kan je een capture van de WAN kant (port mirror) doen zodat je kan zien wat voor verkeer er langs komt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• djrobo1989
ANdrode schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VIe1U2a.jpg

Klopt, maar zolang ik geen ISP hardware hoef te gebruiken... plus, het is toch ook gewoon leuk om de oplossing zelf te vinden (samen met wat Tweaker support) :P

• ANdrode
  • Niet online
djrobo1989 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:07:
[...]
Ik ben nu benieuwd of het dataverkeer hierdoor ook weg is :) !
offtopic:
Het is heel leuk om het zelf uit te vinden maar soms ook wat frustrerend :9.

Ik heb mijn les geleerd toen mijn Ziggo modem crashte van de SSDP announcements van de IPMI van mijn server (twee mac adressen voor IPMI die zelfde service ID adverteerden) waarop ik smokeping draaide.

Alles uitgezet behalve de smokeping machine en tóch crasht het modem, ligt dus overduidelijk aan het modem mijn hw :X

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:02

Sa1

djrobo1989 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:07:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb het verhaal terug zitten lezen, maar kan het niet helemaal volgen. Bij mij staat dat vinkje ook aan, maar wat doet het dan? Uit de omschrijving lijkt het alsof je dat aan wilt hebben, toch?

• djrobo1989
Sa1 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:44:
[...]

Ik heb het verhaal terug zitten lezen, maar kan het niet helemaal volgen. Bij mij staat dat vinkje ook aan, maar wat doet het dan? Uit de omschrijving lijkt het alsof je dat aan wilt hebben, toch?
Ja, natuurlijk wil je dat graag aan hebben aangezien het een monitoring tool is voor je verbinding. Maar als die daarvoor ongeveer paar honderd GB per dag gaat lopen verstoken, is de USG natuurlijk beetje erg druk en heb je last van drops en hogere pings (vandaar dat ik in dit topic poste). blijkbaar zorgt mij unifi versie icm firmware versie met dat vinkje aan voor heel veel traffic. ik denk doordat hij bijna continue speedtestjes aan het doen was.

als je zelfde grafiekjes in unifi hebt als ik, zou ik dat vinkje even uitzetten. Als het meer lijkt op die van @Louw Post heb je in ieder geval niet mijn probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:02

Sa1

Ah op die fiets

Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://berlagelaan.nl/grafiekklein.png

[ Voor 59% gewijzigd door Sa1 op 15-11-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
djrobo1989 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:21:
[...]

Ja, natuurlijk wil je dat graag aan hebben aangezien het een monitoring tool is voor je verbinding. Maar als die daarvoor ongeveer paar honderd GB per dag gaat lopen verstoken, is de USG natuurlijk beetje erg druk en heb je last van drops en hogere pings (vandaar dat ik in dit topic poste). blijkbaar zorgt mij unifi versie icm firmware versie met dat vinkje aan voor heel veel traffic. ik denk doordat hij bijna continue speedtestjes aan het doen was.

als je zelfde grafiekjes in unifi hebt als ik, zou ik dat vinkje even uitzetten. Als het meer lijkt op die van @Louw Post heb je in ieder geval niet mijn probleem :)
Uplink monitor is voor meshed accesspoints, die accesspoints mogen dan meshen met elkaar zonder kabels ertussen. Ze pingen dan de GW van de USG (LAN) zijde, vanaf het AP.

Dus jouw conclusie dat het een BUG is denk ik juist, het heeft helmaal niets met je WAN port te maken. De ping voor je UniFi controller stel je in onder je WAN port, kan je bv ping.ubnt.com toevoegen. Maar dat staat helemaal los van uplink monitor, dat is echt voor mesh AP's.

https://help.ubnt.com/hc/...nfiguring-Wireless-Uplink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrobo1989
stormfly schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:33:
[...]

Uplink monitor is voor meshed accesspoints, die accesspoints mogen dan meshen met elkaar zonder kabels ertussen. Ze pingen dan de GW van de USG (LAN) zijde, vanaf het AP.

Dus jouw conclusie dat het een BUG is denk ik juist, het heeft helmaal niets met je WAN port te maken. De ping voor je UniFi controller stel je in onder je WAN port, kan je bv ping.ubnt.com toevoegen. Maar dat staat helemaal los van uplink monitor, dat is echt voor mesh AP's.

https://help.ubnt.com/hc/...nfiguring-Wireless-Uplink
Dat was precies de reden waarom ik niet gedacht had aan het uitzetten van die functie.
Ik zal na de volgende update eens kijken of het nog steeds speelt.
Pagina: 1