Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Silicon Image 3124 SATA Raid Controller gebruiken voor boot

Pagina: 1
Acties:

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 08:28
Beste mede tweakers, ik heb een Silicon Image 3124 SATA Raid Controller gekocht. Nu wil ik de kaart gaan gebruiken om een SSD van te booten. Nu zie ik de schijf wel in de raid configuratie. Ik wil er alleen geen raid van maken maar van booten.
Ik zag wel een Pass-Thru mode. Ik vroeg me af wat dit precies doet, maar na het zoeken op internet begreep ik het nog niet zo goed.

Kan iemand me informeren betreft wat het doet en hoe ik mijn doel kan bereiken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Waarschijnlijk moet je er gewoon een jbod van maken (Just a Bunch Of Disks) van 1 schijf. Of een Raid op basis van een single disk raid 0 of Raid 1.

Ik weet alleen niet waar je een controller met een 13 jaar oude chip voor gaat gebruiken. Performance van die dingen is echt om te janken. Zeker bij een ssd wordt je door zo’n oud kaartje dik belemmerd in io.

• Sparks.nl
Waarvoor ik hem gebruik is de performance snel zat. Ik zet hem namelijk op Athlon XP borden.
Ik ben ze aan het overklokken en wil later de scores overzetten naar hwbot. Ik wil alleen van die trage pata schijf af. Voor mijn daily heb ik betere hardware inderdaad (ga binnenkort zelfs naar 16 of meer cores).

Bij mijn beste weten kan je geen raid 1 of 0 maken met 1 disk. Daarnaast ontbreekt de jbod optie, vandaar de vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Sparks.nl op 14-11-2019 23:25 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Staat er ook geen 'Contiguous' optie tussen?
The JBOD is a virtual disk that can either be an entire disk drive or a segment of a single disk drive. JBOD is the Contiguous configuration option when creating RAID Groups (or sets) in the SATARAID5 Manager utility.
/edit: Gebruik je trouwens de Bios tool of de software tool voor het aanmaken/beheren van de RAID config?

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 14-11-2019 23:45 ]

• Sparks.nl
Ik heb bij beide gekeken.

De opties uit welke ik kan kiezen bij het maken van een RAID set zijn:
RAID0
RAID1
RAID5
RAID10
SPARE DRIVE
CONCATENATION

Nu zegt CONCATENATION me niet veel. Vertaald naar nederlands betekend het "aaneenschakeling".

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sparks.nl schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:24:
Bij mijn beste weten kan je geen raid 1 of 0 maken met 1 disk. Daarnaast ontbreekt de jbod optie, vandaar de vraag.
Het hangt een beetje van de controller af, maar de meeste kunnen prima RAID0 op 1 disk draaien. Maar kan zijn dat de firmware gelimiteerd is.

In dat geval zou ik concatenation kiezen, en daar 1 disk inzetten. Geen idee of het daarmee bootable is, maar dat lijkt me je beste keuze.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 02:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wellicht dat deze handleiding uitkomst bied.

Spec's PC

• Sparks.nl
Dank je voor jullie reacties. Ik ga weer verder zoeken (later deze of volgende week).

In de handleiding zie ik het volgende staan:

Data Versatility
The driver supports Just a Bunch of Disks (JBOD) and Concatenated drives for applications that do not
require increased security or performance. The JBOD state may also be achieved with the driver’s
“Pass-Thru” feature. “Pass-Thru” allows access to a new hard disk or one without any SATARAID5
configuration.

Daar maar eens naar kijken dan...

Edit:
Ik heb een nieuwe installatie van Windows XP afgetrapt. Wat blijkt, de schijf wordt gewoon direct herkent bij de installatie om mee te booten. Geen raid configuratie instellen is gelijk aan JBOD blijkt nu.
Bij de oude installatie was iets niet goed gegaan met drivers of iets anders is mijn conclusie. Daar had ik al een PATA installatie. Ik wilde hem eerst even testen, dat bleek de verkeerde volgorde in dit geval.

[ Voor 100% gewijzigd door Sparks.nl op 15-11-2019 16:07 ]

Pagina: 1