PC start alleen op zonder geheugen :-(

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Deejay1976
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-02-2023
Na tijdenlang zoeken uiteindelijk een X99 moederbord (Gigabyte) gevonden met thunderbolt. Alles geïnstalleerd. Laatste bios. Nog wat software van Gigabyte zelf. Steeds opnieuw opstarten na elke installatie van software. Blij als een kind. Helaas van korte duur. De volgende dag wilde ik de software die ik gebruik gaan installeren, maar hij startte niet meer op. Ik kom niet eens meer in de bios. Alle fans draaien en heb alles al geprobeerd wat er te vinden was op internet. Batterij. resetten etc. Alles eruit en langzaam dingen weer aansluiten om dingen uit te kunnen sluiten.

Uiteindelijk is het zo dat als ik alles aansluit behalve het geheugen. Dan start hij op. Ik kan natuurlijk niets op beeld zien. Zodra ik er geheugen inprik (juiste slot natuurlijk) dan start hij op en sluit af. Ik heb 4 reepjes geheugen en dit gaat zo bij elk reepje. Dat is voor mij dus ook een reden om ook een probleem met het geheugen uit te sluiten.

Ik heb iedereen in mijn omgeving om raad gevraagd. Helaas krapt iedereen zich achter de oren omdat ik alle reguliere oplossingen al heb geprobeerd.......

Hebben jullie nog een suggestie? (behalve een nieuw moederbord en processor kopen :-) )

Alle reacties

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-08 16:34
elimineren is mijn eerste reflex: alles eraf behalve cpu & 1 reepje ram
Dan kijken hoe het gaat en verder blijven aansluiten totdat er iets mis gaat.
Plug ook eens je power connector op het mobo opnieuw in, misschien is daar een slecht contact.

[ Voor 59% gewijzigd door tim085 op 14-11-2019 21:58 ]

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:13
Maakt het uit wel slot je het geheugen doet? Ik het wel eens gehad dat hij in slot 1-2 niet wilde opstarten en in slot 3-4 bijvoorbeeld wel.

Verwijderd

Misschien kan je mamabord niet met je geheugen overweg?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Registered / Non-ECC Unbuffered DDR4 in de juiste DIMM bankjes(van de 8)
(lees ff de manual van je MB waar je ram in hoort)

[ Voor 27% gewijzigd door Hackus op 14-11-2019 22:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Deejay1976
Bedankt voor jullie reacties.

Elimineren heb ik dus al gedaan en mijn geheugen staat op de qvl lijst. De handleiding geeft aan waar je het geheugen in moet prikken bij verschillende aantallen repen geheugen.

Ik ga morgen alles maar weer loshalen en opnieuw inprikken. Misschien idd even slecht contact ergens.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Doe eerst maar eens een complete lijst van componenten die in het systeem zitten doorgeven dan weten we waar we over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejay1976
Lijst met componenten

- CMK32GX4M4A2400 Corsair Vengeance LPX - Geheugen
32 GB : 4 x 8 GB - DIMM 288-pins - DDR4 - 2400 MHz / PC4-19200 - CL14 - 1.2 V
- Noctua NH-U14S - Koeler voor processor
- Intel Core i7-5820K
- Corsair RM Series RM750x - Voeding
- Be Quiet Silent Base 800
- Gigabyte GV-N730SL-2GL - Grafische kaart
GF GT 730 - 2 GB DDR3 - PCIe 2.0 x8 low profile - DVI, D-Sub, HDMI
- Opstart schijf is een SSD Samsung 250GB 840 Evo
Heb er nog 4 schijven inzitten, maar deze zijn allemaal voorlopig niet aangesloten.

en nu dus een Gigabyte X99P-SLI moederbord

Zojuist alleen het nmoederbord, processor en koeler aangezet. Werkt. Tenminste hij blijft aan. Zodra ik er geheugen inprik start hij niet meer op. Ik blijf het raar vinden want het geheugen staat toch echt op de QVL lijst en ik heb ze alle 4 apart geprobeerd. Is het dan toch het geheugen ?

het is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een speakertje om aan te sluiten op het moederbord zodat je foutcodes kunt horen? (uiteraard mét geheugen) Zit er een debug functie of leds op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
4+4 pins cpu aangesloten?

Altijd videokaart erin doen anders krijg je geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejay1976
Bedankt voor alle reacties.Aangezien ik voor mijn gevoel alles heb geprobeerd toch maar naar een computerwinkel gegaan. Zij hebben ook echt alles gecontroleerd. Andere componenten. Alles opnieuw installeren. Met een speaker geen piepjes. Wel als het geheugen miste. Niets heeft geholpen en zij snapten er ook niets van.

Ben bang dat het moederbord gewoon kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 10:50
Of je hebt koelpasta in de socket, of verbogen pinnetjes/verdwenen pinnetjes.

Gezien het probleem lijkt het ook echt beetje die kant op te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejay1976
Dat hebben ze ook gecontroleerd. Baal enorm. Dure CPU gekocht in het verleden en eigenlijk heb ik er nu niets meer aan...
Pagina: 1