Sony LED of LG OLED budget +/-1100 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 1.762 views

• Emil32
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-10-2021
Wellicht moet ik deze vraag in een van de bestaande topics stellen, maar het duizelt mij van alle specs vergelijken dat het mij ook duizelt in welke topic ik dit dan moet doen ;-)

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe TV. 55 inch moet hij worden. Ik heb destijds in 2006 lang gewikt en gewogen en uiteindelijk een Sony gekozen omdat ik daar simpelweg goede ervaringen mee heb. Meningen verschillen, dat mag ook. Daarom nu ook jullie mening gevraagd......

budget 1000- 1100 euro (met een beetje rek naar 1200). Wensen: 55 inch, goed besturingssysteem wat lekker werkt en waar je plex of Kodi op kunt zetten, 4 hdmi's een paar usb aansluitingen, moet goed op te gamen zijn met bijvoorbeeld een PS4 PRO een beetje toekomstbestendig met betrekking tot HDMI en Bluetooth standaarden en HDR, Dolby en weet ik hoe het allemaal heet.

Maar goed: ik kwam bij Sony uit op de 55XG8599 of de 55XG9505 (hoop dat de prijs nog iets zakt) heb deze al een paar keer bekeken bij platte TV in de winkel maar nu komt het ik was gisteren bij MM en daar viel mijn oog op een LG OLED van 1200 zoveel euro. Type nummer: OLED55B9PLA en ik vond het uiterlijk echt wel een klapje mooier dan de genoemde Sony, als dat het enige was dan werd het een Sony, maar het beeld spatte van het scherm af. Ik weet natuurlijk dat afstelling en gekozen beeldmateriaal een hoop kan doen, alsook een goed verlichte ruimte zonder ramen. Ik heb bij TV kijken best vaak last van zonlicht (veel ramen) dus dat weeg ik ook mee.

Dit gezegd hebbende (sorry wilde het kort houden :*) Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds afgelopen weekend eigenaar van een Sony XG9505 en er extreem tevreden mee.
Persoonlijk -en daar ga jij dus niks aan hebben- vind ik het beeld fijner dan een LG Oled.
Kan ik lastig onderbouwen daar ik niet zo technisch ben aangelegd als het op tv’s aankomt maar vooral de kabel zenders (Ziggo) zijn schitterend helder.
Via YouTube 4K content bekijken is helemaal te gek en doet weinig tot niks onder voor Oled.

De 55” versie ga je onder de €1000 vinden, bel maar eens met Smits Arnhem. Zit zelfs nog €100 cashback op.
Ik had de 65” voor €1499 exclusief €200 cashback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geen enkele LED kan op tegen een OLED. De vraag is alleen of je het prijsverschil waard vindt of niet. Ik zelf wel, aangezien ik veel HDR films en 4K beelden kijk. Als je gewoon tv kijkt, is het verschil misschien niet echt zichtbaar. Aangezien de zenders in lagere kwaliteit uitzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
In een ruimte met veel zonlicht en ramen die spiegelen in de tv, is de beste keus misschien wel de Samsung QLED QE55Q80.
Die heeft een anti reflectie laag net als de q90 de hogere serie.
Zou zelf een oled kopen dan heb je geen last van blooming die je bij local dimming wel hebt, dan de gordijnen maar dicht lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In ieder geval niet de XG85 kiezen. Als het een Sony LCD wordt dan de XF90 of z'n broer de XG95. De XG85 is een veel mindere edge-led IPS tv.

In principe is een (LG) oled de betere, met name qua kijkhoeken en donkere kamer/scène prestaties. Ze hebben wel een mindere (piek)helderheid dan de XF90/XG95.

Besluit je voor een oled te gaan check dan dit topic en koop 'm niet (voor teveel geld) bij MM.

[ Voor 14% gewijzigd door benbaba op 14-11-2019 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfelde over hetzelfde.
OLED was me nog net wat te duur + wat minder vertrouwen in de levensduur van OLEDs.
Ik heb me net de Sony XG95 gekocht voor 1050 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emil32
Bedankt voor de replies! Ik ga nog ff wat winkels af om zo te kijken of de tvs die ik op het oog heb elders hetzelfde op mij overkomen.

Dat van de xg85 had ik al gezien idd. Smits arnhem is voor mij best in de buurt. Ik ga daar maar eens even langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emil32
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:09:
Ik twijfelde over hetzelfde.
OLED was me nog net wat te duur + wat minder vertrouwen in de levensduur van OLEDs.
Ik heb me net de Sony XG95 gekocht voor 1050 euro.
Waar heb je deze prijs betaald voor de 55xg9505?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
Helaas staan de tv ''s in de winkels vaak in een winkel modus. Kleuren kloppen niet en de tv die maar het meest vel kan onder die TL balken wordt vaak als mooiste gezien.

Gisteren voor de gein ook bij de mm geweest. LG oled B9 65 inch voor 2799.....online zie oled prijzen topic gaat de 65c9 voor 1999..

Mijn inziens kun je een tv niet echt goed uitzoeken bij een mm. Daarnaast betaal je vaak te veel.

Met een 55 B9 haal je een pracht tv in huis. In een gewone woonkamer is een oled super. Heb je bijvoorbeeld een lichte kamer met veel ramen en kijk je overdag tv dan kun je voor een led gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
Wanneer je besluit om voor een OLED tv te kiezen kun je de B9 beter links laten liggen en direct voor de C9 gaan, LG heeft een flinke inhaalslag gemaakt met zijn A9 beeldprocessor en presteert hierdoor een stuk beter dan de LG B9 met de A7 beeldprocessor.

Wordt het toch een LCD tv dan is de Sony XG95 de beste keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Emil32 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:46:
[...]

Waar heb je deze prijs betaald voor de 55xg9505?
http://www.fransdesmet.be/sony/sony-led-tv/kd55xg9505.html
Prijs gevraagd en al de Black Friday condities gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18
Hoewel ik Sony erg mooie TV's vind maken, zou ik voor de LG OLED55C9PLA gaan, OLED en deze heeft ook HDMI 2.1. Dan zit je in ieder geval volgend jaar niet met het feit dat je geen HDMI 2.1 hebt, als er veel apparten komen die dit ondersteunen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jumpman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:15:
Hoewel ik Sony erg mooie TV's vind maken, zou ik voor de LG OLED55C9PLA gaan, OLED en deze heeft ook HDMI 2.1. Dan zit je in ieder geval volgend jaar niet met het feit dat je geen HDMI 2.1 hebt, als er veel apparten komen die dit ondersteunen.
HDMI voegt 4K bij 120Hz toe.
Maar de C9 kan 4K "slechts" met 60Hz weergeven.
Dus je kunt geen enkele van de HDMI 2.1 features echt gebruiken?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emil32
Ik heb er net over zitten lezen, de enig optie die voor mij van toepassing is eARC en maar dat zit ook standaard op de x95 zonder HDMI 2.1?? Het enige twijfelpunt vind ik de kleur van de rand. Het uiterlijk dus. Ik vind de oleds gewoon mooier afgewerkt. Ik was sowieso al van plan om blackfriday af te wachten dus heb nog ff tijd om nog 10 keer van gedachten te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extremezz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-02-2024
Freshouttheoven schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:54:
Wanneer je besluit om voor een OLED tv te kiezen kun je de B9 beter links laten liggen en direct voor de C9 gaan, LG heeft een flinke inhaalslag gemaakt met zijn A9 beeldprocessor en presteert hierdoor een stuk beter dan de LG B9 met de A7 beeldprocessor.

Wordt het toch een LCD tv dan is de Sony XG95 de beste keus.
Bij de reviews die ik las was het verschil amper zichtbaar en kon je beter de goedkopere b9 kopen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
extremezz schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:53:
[...]
Bij de reviews die ik las was het verschil amper zichtbaar en kon je beter de goedkopere b9 kopen .
Wellicht had ik het wat genuanceerde kunnen omschrijven, het zijn geen verschillen van dag en nacht. De C9 biedt o.a. een betere HDR beleving, betere motion handling, kleurengradatie en upscaling.

Aangezien het prijsverschil erg klein is kun je m.i. beter voor de C9 kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 16:35
Emil32 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:15:
Ik heb er net over zitten lezen, de enig optie die voor mij van toepassing is eARC en maar dat zit ook standaard op de x95 zonder HDMI 2.1?? Het enige twijfelpunt vind ik de kleur van de rand. Het uiterlijk dus. Ik vind de oleds gewoon mooier afgewerkt. Ik was sowieso al van plan om blackfriday af te wachten dus heb nog ff tijd om nog 10 keer van gedachten te wisselen.
eARC is onderdeel van de HDMI 2.1 standaard. Geen HDMI 2.1 betekent geen eARC. Zowel je tv als receiver moeten HDMI 2.1 ondersteunen om eARC te kunnen gebruiken. Anders wordt het gewoon ARC met de beperking dat tot DD/DTS 5.1 verstuurd kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 18-11-2019 14:57 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emil32
Zoals jij zegt begreep ik het ook maar zelfs op de site van Sony staat eArc bij de specs.
Dus nu weet ik het ook ff niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Emil32 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:25:
Zoals jij zegt begreep ik het ook maar zelfs op de site van Sony staat eArc bij de specs.
Dat komt omdat bepaalde features van de hdmi 2.1-standaard, zoals VRR, QMS, én eARC door fabrikanten softwarematig toegevoegd kan worden en dus niet perse een hardwarematig upgrade vereist. Dat heeft o.a. Sony bij een een aantal tv's gedaan. Vandaar dat het erbij staat. Dolby Atmos of DTS:X worden dus ondersteund, als die update beschikbaar is gemaakt voor de tv en je een receiver hebt die dezelfde update heeft gehad (die er ook zijn). Zo hebben Samsung's NU8000-serie en QLED tv’s al geruime tijd VRR ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 16:35
Emil32 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:25:
hmm.. dat is dan voor mij ook nieuw.
@benbaba, bedoel jij dat eARC softwarematig toegevoegd kan worden aan HDMI 2.0b apparaten? Of dat eARC niet verplicht is in HDMI 2.1 en daar softwarematig in gepatcht kan worden?

eARC kan wel tot 40mb/s aan audio doorvoeren en ARC ongeveer 1 mb/s volgens mij. Vraag me af of HDMI 2.0b die data überhaupt kan verwerken.

Wat ik op HDMI.org lees in de FAQ https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1
Q: Is eARC available through a firmware upgrade?
A: Generally speaking, no. Check with the manufacturer of your product to confirm.

Q: Will the existing ARC-enabled products work with new products that use eARC?
A: Maybe. Manufacturers can produce products that are compatible with both eARC and ARC. However, eARC is not defined to be backwards compatible with ARC.

Op basis daarvan zou ik zeggen dat eARC hoogstwaarschijnlijk niet softwarematig wordt toegevoegd en niet gaat werken op ARC enabled hardware.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Hulleman schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:04:
[...]

hmm.. dat is dan voor mij ook nieuw.
@benbaba, bedoel jij dat eARC softwarematig toegevoegd kan worden aan HDMI 2.0b apparaten? Of dat eARC niet verplicht is in HDMI 2.1 en daar softwarematig in gepatcht kan worden?

eARC kan wel tot 40mb/s aan audio doorvoeren en ARC ongeveer 1 mb/s volgens mij. Vraag me af of HDMI 2.0b die data überhaupt kan verwerken.

Wat ik op HDMI.org lees in de FAQ https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1
Q: Is eARC available through a firmware upgrade?
A: Generally speaking, no. Check with the manufacturer of your product to confirm.

Q: Will the existing ARC-enabled products work with new products that use eARC?
A: Maybe. Manufacturers can produce products that are compatible with both eARC and ARC. However, eARC is not defined to be backwards compatible with ARC.

Op basis daarvan zou ik zeggen dat eARC hoogstwaarschijnlijk niet softwarematig wordt toegevoegd en niet gaat werken op ARC enabled hardware.
Om het 2.1 label te kunnen dragen moet je beschikken over een aantal afgesproken features. Bepaalde features kunnen alleen ook werken op 2.0 via een software update. Zie bijvoorbeeld
Bepaalde hdmi 2.1-functionaliteiten kunnen worden toegevoegd via firm...
https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1516615699

Het is volgens mij wel zo dat tv's met het label eARC niet perse compatibel hoeven te zijn met alle geluidsformaten (Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS-HD HRA, DTS-HD MA, DTS:X). Dit kan ook enkel Dolby Atmos of DTS:X zijn. Hiervoor zou je dieper in de specs moeten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emil32
Nou ik heb de Sony besteld en dezelfde dag geleverd gekregen! Top service van smits Arnhem. Nette prijs ook gekregen icm een vogel beugel. Wel ff wennen van 40 inch naar 55😉. Beeld is prima zeker met 4k materiaal. Geluid is ook best aardig al hoewel is snel mijn soundbar heb aan gezet. Bij aankoop voor 24.11 geldt de cash back ook nog. Iedereen nogmaals dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emil32
Oh ja in het boekje staat eArc en zelfs achterop de hdmi ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:13:
Sinds afgelopen weekend eigenaar van een Sony XG9505 en er extreem tevreden mee.
Persoonlijk -en daar ga jij dus niks aan hebben- vind ik het beeld fijner dan een LG Oled.
Kan ik lastig onderbouwen daar ik niet zo technisch ben aangelegd als het op tv’s aankomt maar vooral de kabel zenders (Ziggo) zijn schitterend helder.
Via YouTube 4K content bekijken is helemaal te gek en doet weinig tot niks onder voor Oled.

De 55” versie ga je onder de €1000 vinden, bel maar eens met Smits Arnhem. Zit zelfs nog €100 cashback op.
Ik had de 65” voor €1499 exclusief €200 cashback.
Mijn XG9505 behoud zijn beeldinstellingen niet.
Hij springt na enkele minuten weer naar Levendig en Max.
Doe ik wat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 07:38
Ruud888 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Mijn XG9505 behoud zijn beeldinstellingen niet.
Hij springt na enkele minuten weer naar Levendig en Max.
Doe ik wat fout?
Per ongeluk in winkel modus ingesteld wellicht?

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Ruud888 Het is niet handig om andermans aaankoopadvies topic omhoog te schoppen c.q. over te nemen. Daarvoor kun je een eigen topic openen. Aangezien topic starter is geslaagd in zijn zoektocht, gaat dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.