Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Vanitas1996
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21-02 14:53
Hi mede-tweakers!

Ik sta op het punt om ontslag te nemen bij mijn huidige werkgever, omdat ik tot de inzicht ben gekomen dat de functie niet bij mij past. Ik heb een opzegtermijn van een maand maar....

Ik heb een lopende studieovereenkomst met mijn huidige werkgever waar ik toch nog een vraag over heb. Het studieovereenkomst beslaat de volgende tekst:

'4. Werkgever stelt werknemer ten behoeve van bovengenoemde studie de navolgende financiële tegemoetkoming ter beschikking:
Jaarlijks cursusgeld en bijkomende kosten als studiematerieel en examenkosten, totaal €10500,- (dit bedrag heb ik niet gehad)

5. *Stuk beschrijft dat ik eens per jaar moet doorgeven aan directie hoe het gaat*

6. In het geval van voortijdig staken van de studie, dan wel de studie tijdelijk onderbreken, bericht werknemer terstond werkgever hiervan onder opgaaf van redenen.

7. Bij voortijdig staken is werknemer verplicht de financiële tegemoetkoming als genoemd in punt 4, of zover werkgever verplichting tot betaling is opgelegd, op basis van onderstaande regeling geheel of gedeeltelijk terug te betalen:
*Per jaar een percentage van terugbetaling startende op 75%*
'

Volgens mij gaat dit voor mij alleen over het deel wat ik opgebouwd heb (€3000+) en niet over de 10500 euro, toch?

Beste antwoord (via Vanitas1996 op 15-11-2019 07:57)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 05:36
Luchtbakker schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:05:
Als je schriftelijk bewijs hebt dat je werkgever jaarlijks betaald en je werkgever geen boete o.i.d moet betalen bij het annuleren van je studieovereenkomst dan kan je (in het ergste geval met juridisch gevecht) dat als bedrag hanteren. Maar dan moet je werkgever hier wel in mee gaan.
Zo werkt het dus niet. Werkgever moet bewijzen welke bedragen hij betaald heeft, niet andersom. Het maximum wat werkgever terug kan vragen zijn de daadwerkelijke kosten voor de werkgever, niet meer.

Overigens krijgt de werkgever verder ook geen belastingvoordeel van het laten studeren van zijn werknemers als hij dat bedrag vervolgens weer van werknemer terug krijgt. Ook daar geld: Alleen de daadwerkelijke kosten zijn aftrekbaar. Ofwel: Op het moment dat de werkgever betaald kan hij die kosten aftrekken van de winst voor belasting maar zodra de werknemer dat weer betaald wordt dat gezien als inkomsten. Netto heeft de werkgever daarmee alleen datgene wat het hem daadwerkelijk gekost heeft af kunnen trekken.

Croga wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:20 (30%)

Alle reacties

• Croga
Zie punt 7..... "Of zover werkgever verplichting tot betaling is opgelegd....."

Ofwel: Maximaal het bedrag wat daadwerkelijk betaald is.

• Vanitas1996
Croga schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:36:
Zie punt 7..... "Of zover werkgever verplichting tot betaling is opgelegd....."

Ofwel: Maximaal het bedrag wat daadwerkelijk betaald is.
Zo'n gevalletje, toch voor de zekerheid hier even vragen.... :)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Let wel: Je hoeft het bedrag niet daadwerkelijk te hebben gehad, mocht je dat denken. Als je een cursus hebt mogen / kunnen volgen, dan gaat het al snel hard met de kosten. Een 5-daagse cursus kost al snel de helft van dat bedrag....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:19
Vergeet ook niet te kijken of je het bedrag kunt aftrekken van de inkomstenbelasting, dat zou een hoop schelen.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10:11
Vaak betaald de werkgever het gehele studiebedrag, omdat dit moet van de school. Zakelijk zit zo iets anders in elkaar dan een particuliere opleiding. Dat jij die 10k nooit gehad hebt hoeft niet te betekenen dat de werkgever dit niet al betaald heeft.

• Vanitas1996
Luchtbakker schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:54:
Vaak betaald de werkgever het gehele studiebedrag, omdat dit moet van de school. Zakelijk zit zo iets anders in elkaar dan een particuliere opleiding. Dat jij die 10k nooit gehad hebt hoeft niet te betekenen dat de werkgever dit niet al betaald heeft.
Ik weet toevallig dat mijn werkgever dit per jaar moet betalen, hiervan ben ik op de hoogte.
WouterG schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:50:
Vergeet ook niet te kijken of je het bedrag kunt aftrekken van de inkomstenbelasting, dat zou een hoop schelen.
Hoe zou dit in zijn werking gaan? Mijn nieuwe werkgever wilt dit bedrag overnemen en een nieuw studieovereenkomst met mij aangaan. Mag ik het dan nog steeds aftrekken van mijn inkomstenbelasting?

Vanitas1996 wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:04 (31%)

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10:11
Vanitas1996 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:01:
[...]

Ik weet toevallig dat mijn werkgever dit per jaar moet betalen, hiervan ben ik op de hoogte.
Je moet kijken wat je schriftelijk bent overeengekomen. Het bedrag dat schriftelijk vernoemd staat is het bedrag dat naar rato van jaren dat je gewerkt hebt na je overeenkomst betalen. Als je schriftelijk bewijs hebt dat je werkgever jaarlijks betaald en je werkgever geen boete o.i.d moet betalen bij het annuleren van je studieovereenkomst dan kan je (in het ergste geval met juridisch gevecht) dat als bedrag hanteren. Maar dan moet je werkgever hier wel in mee gaan.

Meestal is een werkgever niet zo moeilijk.

Offtopic: Eigenlijk wel lullig. Een werkgever krijgt heel veel belastingvoordelen om jou met studie te sturen, en jij mag dat bedrag in het slechtste geval volledig terugbetalen 8)7

Luchtbakker wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:06 (17%)

• Vanitas1996
[...]

Je moet kijken wat je schriftelijk bent overeengekomen. Het bedrag dat schriftelijk vernoemd staat is het bedrag dat naar rato van jaren dat je gewerkt hebt na je overeenkomst betalen. Als je schriftelijk bewijs hebt dat je werkgever jaarlijks betaald en je werkgever geen boete o.i.d moet betalen bij het annuleren van je studieovereenkomst dan kan je (in het ergste geval met juridisch gevecht) dat als bedrag hanteren. Maar dan moet je werkgever hier wel in mee gaan.

Meestal is een werkgever niet zo moeilijk.

Offtopic: Eigenlijk wel lullig. Een werkgever krijgt heel veel belastingvoordelen om jou met studie te sturen, en jij mag dat bedrag in het slechtste geval volledig terugbetalen
Bij punt 7 staat:
'of zover werkgever verplichting tot betaling is opgelegd'

Dat betekend dan toch dat het gaat om het betaalde bedrag? Ik heb zelf toevallig alle kopieën van de tot nu toe gefactureerde kosten. Het financieel contact liep als volgt: school stuur mail -> mijn mail -> ik stuur mail (met factuur) door naar afdeling financiën.

Ja precies dat dus... een werkgever krijgt soms het bijna volledige bedrag gesubsidieerd... 8)7

Vanitas1996 wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:10 (12%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Croga
Als je schriftelijk bewijs hebt dat je werkgever jaarlijks betaald en je werkgever geen boete o.i.d moet betalen bij het annuleren van je studieovereenkomst dan kan je (in het ergste geval met juridisch gevecht) dat als bedrag hanteren. Maar dan moet je werkgever hier wel in mee gaan.
Zo werkt het dus niet. Werkgever moet bewijzen welke bedragen hij betaald heeft, niet andersom. Het maximum wat werkgever terug kan vragen zijn de daadwerkelijke kosten voor de werkgever, niet meer.

Overigens krijgt de werkgever verder ook geen belastingvoordeel van het laten studeren van zijn werknemers als hij dat bedrag vervolgens weer van werknemer terug krijgt. Ook daar geld: Alleen de daadwerkelijke kosten zijn aftrekbaar. Ofwel: Op het moment dat de werkgever betaald kan hij die kosten aftrekken van de winst voor belasting maar zodra de werknemer dat weer betaald wordt dat gezien als inkomsten. Netto heeft de werkgever daarmee alleen datgene wat het hem daadwerkelijk gekost heeft af kunnen trekken.

Croga wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:20 (30%)

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:19
Vanitas1996 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:01:
[...]

Hoe zou dit in zijn werking gaan? Mijn nieuwe werkgever wilt dit bedrag overnemen en een nieuw studieovereenkomst met mij aangaan. Mag ik het dan nog steeds aftrekken van mijn inkomstenbelasting?
Nee, volgens mij gaat dat dan niet meer. Maar dan drukken de kosten niet op jou en is er toch geen probleem?

• Vanitas1996
WouterG schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:36:
[...]

Nee, volgens mij gaat dat dan niet meer. Maar dan drukken de kosten niet op jou en is er toch geen probleem?
Correct, dat is inderdaad geen probleem!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True