• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:01
Vorig jaar oktober heb ik mijzelf de HP Notebook - 14-cf0732nd aangeschaft. Een laptop voor thuisgebruik, waar ik van hoopte veel gemak te hebben. Het is echter een redelijk dossier geworden van problemen met de laptop.

Uitvallende Wifi verbinding
Allereerst kreeg ik problemen met uitvallende wifi verbinding. Met een laptop een nogal vervelend probleem. Dit is diverse keren aangekaart bij HP en heb diverse driver updates / herinstallaties / verwijderen NAS connectie moeten uitvoeren voordat deze overging tot reparatie. Tijdens de eerste reparatie hebben ze volgens mij iets met de netwerkadapter vervangen. Resultaat: probleem was binnen het uur na terugkomst te reproduceren.

Hierop hebben ze de laptop wederom opgehaald voor reparatie waarbij de SSD is vervangen. Een voor mij wat vreemd ogende oplossing, maar warempel de wifi problemen behoorden tot het verleden. Wel was ik de laptop voor de reparaties enkele weken kwijt.

Herstarts
Na enige tijd probleemloos de laptop te hebben gehad, kwam daarna het volgende probleem in plotselinge herstarts. Uiteraard weer het hele riedeltje doorlopen, driver updates, windows updates, herinstallaties maar probleem bleef bestaan. Wederom voor reparatie aangemeld en laptop weer enkele weken weggeweest voordat deze terugkwam en het moederbord was vervangen.

Wat nu
Door deze problemen is het vertrouwen in de laptop op een probleemloze werking voor de komende jaren nogal laag. Dit heb ik aangekaart bij HP Support welke mij dan een korting aanbieden voor een extra jaar garantie. Wow fantastisch, ik mag extra geld gaan bijbetalen omdat ik geen vertrouwen heb in het HP product, terwijl als ik een goed functionerende laptop had ontvangen ik niet eens had nagedacht over uitbreiden garantie.

wat ik mij afvraag
Is dit een normale en terechte afwikkeling van een dergelijk dossier of zou ik recht hebben op een betere afwikkeling?

LOETKE

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 10:50

• RudyL
Maar het is natuurlijk niet steeds hetzelfde probleem, twee problemen opgelost in drie reparaties en diverse herinstallaties / driver updates en hertest periodes. Dat komt voor mij niet helemaal overeen met wat bij puntje 8 staat beschreven.

Voor mij zou het al een blijk van klantwaardering / merkvertrouwen zijn indien HP dit extra jaar garantie kosteloos zou aanbieden gezien de historie. Als het nu een jaar goed werkt geloof ik ook dat dit nog twee en drie jaar het geval zou zijn... Nu moet ik zelf geld toeleggen op iets waarbij zij mogelijk een maandag morgen model hebben gemaakt.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Folke
Je zit nog ruim binnen de wettelijke garantie van 2 jaar, ik zou inzetten op volledige restitutie. Ze zullen vast niet meteen happen, maar contact via iets van een rechtsbijstand helpt altijd wonderlijk. Tenzij je echt de laptop wil houden......

• RudyL
Folke schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:34:
Je zit nog ruim binnen de wettelijke garantie van 2 jaar, ik zou inzetten op volledige restitutie. Ze zullen vast niet meteen happen, maar contact via iets van een rechtsbijstand helpt altijd wonderlijk. Tenzij je echt de laptop wil houden......
Ik zag puntje 12 in de lijst die al wat meer overeen kwam. Ik heb het nu meestal rechtstreeks via HP gespeeld, als ik nu zoek blijkt dat ik het best contact kan opnemen met de webwinkel waar ik de koop heb gedaan?

LOETKE

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
RudyL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:10:
Vorig jaar oktober heb ik mijzelf de HP Notebook - 14-cf0732nd aangeschaft. Een laptop voor thuisgebruik, waar ik van hoopte veel gemak te hebben. Het is echter een redelijk dossier geworden van problemen met de laptop.

Uitvallende Wifi verbinding
Allereerst kreeg ik problemen met uitvallende wifi verbinding. Met een laptop een nogal vervelend probleem. Dit is diverse keren aangekaart bij HP en heb diverse driver updates / herinstallaties / verwijderen NAS connectie moeten uitvoeren voordat deze overging tot reparatie. Tijdens de eerste reparatie hebben ze volgens mij iets met de netwerkadapter vervangen. Resultaat: probleem was binnen het uur na terugkomst te reproduceren.

Hierop hebben ze de laptop wederom opgehaald voor reparatie waarbij de SSD is vervangen. Een voor mij wat vreemd ogende oplossing, maar warempel de wifi problemen behoorden tot het verleden. Wel was ik de laptop voor de reparaties enkele weken kwijt.

Herstarts
Na enige tijd probleemloos de laptop te hebben gehad, kwam daarna het volgende probleem in plotselinge herstarts. Uiteraard weer het hele riedeltje doorlopen, driver updates, windows updates, herinstallaties maar probleem bleef bestaan. Wederom voor reparatie aangemeld en laptop weer enkele weken weggeweest voordat deze terugkwam en het moederbord was vervangen.

Wat nu
Door deze problemen is het vertrouwen in de laptop op een probleemloze werking voor de komende jaren nogal laag. Dit heb ik aangekaart bij HP Support welke mij dan een korting aanbieden voor een extra jaar garantie. Wow fantastisch, ik mag extra geld gaan bijbetalen omdat ik geen vertrouwen heb in het HP product, terwijl als ik een goed functionerende laptop had ontvangen ik niet eens had nagedacht over uitbreiden garantie.

wat ik mij afvraag
Is dit een normale en terechte afwikkeling van een dergelijk dossier of zou ik recht hebben op een betere afwikkeling?
Heb je het rechtstreeks bij een winkel gekocht of bij HP zelf?
Je moet bij het verkooppunt aankloppen. Als dat niet HP is, dan hoeven ze je in principe ook niet tegemoet te komen, al kun je het natuurlijk wel proberen.

Dat je de laptop enkel weken kwijt was is erg vervelend,maar je had de verkoper om een leenlaptop kunnen vragen. In praktijk ligt aan hun service niveau of je die ook krijgt.

Als je afhankelijk bent van je laptop is het altijd verstandig om een onsite/next day/etc. garantie af te sluiten.

Er zijn diverse juridische mogelijkheden die je hier in het forum kunt terugvinden en hieronder zul je soms reacties krijgen waarin ze het proces heel makkelijk doen lijken, maar bij allen geldt helaas in praktijk dat je een lange adem moet hebben. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik daar eens informeren, want zij kunnen je adviseren en indien je een zaak hebt het e.e.a. uit handen nemen.
Het is hier in het forum al heel vaak voorbij gekomen dat we in NL niet zoiets kennen als 2 jaar garantie. Hoe het wel zit kun je via de zoekfunctie makkelijk terugvinden dus zal ik hier niet weer herhalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Medione1210 op 14-11-2019 15:53 ]

• Folke
RudyL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:36:
[...]
...het best contact kan opnemen met de webwinkel waar ik de koop heb gedaan?
Dat is de juiste weg.
Medione1210 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:44:
[...]
...Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik daar eens informeren....
Dat dus.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
In hoeverre heb je de verkoper bij dit proces betrokken?

HP heb jij in principe weinig mee te maken, met de verkoper heb jij een contract. Als die je naar HP heeft gestuurd is dat prachtig, dan is de verkoper verantwoordelijk voor de vele reparaties.

Is dat niet zo, bel ze dan even, vertel dat je laptop kapot is en kijk of ze je direct naar HP sturen. Dan kun je alsnog ze verantwoordelijk proberen te houden, gewoon in het midden laten dat je zelf hebt besloten HP te contacteren.

Ben je niet naar HP gestuurd, dan denk ik dat het moeilijk gaat worden. Een verkoper moet je natuurlijk wel de kans geven. In dat geval heb jij zelf een weg gekozen, waar de verkoper misschien een andere ingang gebruikt zou hebben. Wie weet was het dan wel direct goed gekomen, of had de verkoper zelf een betere test gedaan en direct alle defecten geconstateerd..

In welke staat is de laptop nu? Werkt hij naar behoren? Dan zul je sowieso moeten wachten tot het volgende defect.

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 14-11-2019 17:39 ]

• RudyL
Hij werkt nu prima en ben ook tevreden over het algemeen hoe het is opgelost door HP, had alleen iets meer coulance verwacht in de aanbieding voor extra jaren garantie zodat zij kunnen bewijzen dat ze wel kwaliteit leveren.

Helaas vragen ze voor dat jaar extra garantie wel een bedrag waarbij ik dat nooit had overwogen wanneer ik reeds een jaar succesvol en zonder problemen ermee kon werken. Benieuwd of daar iets mee kon, want de mallemolen is momenteel niet iets waar ik zin aan heb

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
@RudyL
Reageer even op de vraag of je de reparaties die de verkoper hebt laten lopen. Is namelijk best wel belangrijk punt.

• RudyL
Medione1210 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:44:
@RudyL
Reageer even op de vraag of je de reparaties die de verkoper hebt laten lopen. Is namelijk best wel belangrijk punt.
Sorry, dat was ik vergeten te melden. Nee ik heb rechtstreeks HP benaderd.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
RudyL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:18:
[...]

Sorry, dat was ik vergeten te melden. Nee ik heb rechtstreeks HP benaderd.
Dank voor je antwoord.

Voordat je een kans maakt om bijvoorbeeld de koop te ontbinden moet je echt de verkoper benaderen en hem de de kans geven om het op te lossen zoals @Nijn al schrijft.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Medione1210 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:32:
[...]

Dank voor je antwoord.

Voordat je een kans maakt om bijvoorbeeld de koop te ontbinden moet je echt de verkoper benaderen en hem de de kans geven om het op te lossen zoals @Nijn al schrijft.
Maar er is momenteel geen enkel probleem, de laptop werkt nu gewoon. HP heeft hem 2 keer succesvol gerepareerd immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

De lijst is onbetrouwbaar en oud. De niet werkende koelkast na 3 jaar niet eens volledig vergoed? Had het volledige aankoopbedrag moeten zijn plus de reparatiekosten (die al helemaal niet in rekening mochten worden gebracht).

@RudyL de laptop werkt nu dus zoals het hoort? Dan zie ik geen reden om verder te steggelen, zeker nu je een jaar extra garantie hebt gekregen. Hoewel 2 of 3 jaar garantie geen verschil maakt voor een laptop (die behoort langere tijd mee te gaan), is het wel zo makkelijk voor jou dat ze er niet omheen kunnen.

Deze laptop heb ik reeds 6 jaar: pricewatch: HP 650 (C1M98EA)

Mocht er toch weer binnen afzienbare tijd een defect optreden, dan zou ik vragen naar Customer Relations.

[ Voor 40% gewijzigd door PcDealer op 15-11-2019 14:35 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
PcDealer schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:30:
[...]
@RudyL de laptop werkt nu dus zoals het hoort? Dan zie ik geen reden om verder te steggelen, zeker nu je een jaar extra garantie hebt gekregen. Hoewel 2 of 3 jaar garantie geen verschil maakt voor een laptop (die behoort langere tijd mee te gaan), is het wel zo makkelijk voor jou dat ze er niet omheen kunnen.

Deze laptop heb ik reeds 6 jaar: pricewatch: HP 650 (C1M98EA)

Mocht er toch weer binnen afzienbare tijd een defect optreden, dan zou ik vragen naar Customer Relations.
De laptop werkt nu zoals het hoort, alleen is die uit de garantie periode. Ze bieden mij aan om een extra jaar garantie bij te kopen voor bedrag X, maar dat vind ik omgekeerde wereld. Als ik een dergelijk product had gekocht, welke mij geen problemen had gegeven in het eerste jaar had ik het ook niet bij gekocht.

Ik denk nu alleen wat is het handigst om te doen, de leverancier vast mailen over deze geschiedenis of hopen dat de vervanging van het moederbord de problemen definitief heeft verholpen... en mocht er toch weer wat optreden dan pas verdere stappen ondernemen op basis van wat je mag verwachten van een laptop en zijn levensduur.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@RudyL hoezo is de verkoper niet op de hoogte? Ik dacht dat je direct met HP zaken had gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
De leverancier mailen om alsnog om extra garantie te vragen? Voor zover zij weten is er nooit iets mis gegaan met de laptop. En al was dat wel zo, je hebt ze nooit de kans gegeven om dat te bevestigen. Als ik je leverancier was, zou ik dat verzoek zeker niet honoreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
PcDealer schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:27:
@RudyL hoezo is de verkoper niet op de hoogte? Ik dacht dat je direct met HP zaken had gedaan.
Ik heb rechtstreeks met HP contact gezocht, niet met de webwinkel waarbij ik deze laptop heb aangekocht.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nu heb je kans dat de verkoper zegt zoek het maar uit, je had naar ons moeten komen @RudyL tenzij je bent doorverwezen door hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
PcDealer schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:50:
Nu heb je kans dat de verkoper zegt zoek het maar uit, je had naar ons moeten komen @RudyL tenzij je bent doorverwezen door hen.
Ja, begrijpelijk. Nou ja, ik hoop maar dat de problemen over zijn dan

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 08:55
Daar gaan we weer.
Die twee jaar wettelijke garantie die jij aanhaalt is van een Europese richtlijn. Een richtlijn betekent dat lidstaten dat zelf moeten gaan omzetten in nationaal recht en daar op sommige aspecten van kunnen afwijken.
Dat heeft Nederland gedaan. 6 maanden garantie en daarna aansprakelijkheid tot aan de redelijke verwachtingen van het product dat je mag hebben.
PcDealer schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:50:
Een winkel kan zich ook weer niet zo makkelijk van zijn wettelijke garantieplicht ontsnappen. Wat je zegt klopt in wezen wel, echter vraag ik mij af of de winkel echt geschaad is doordat de consument zelf naar de fabrikant is gestapt om het zo op te lossen.
Het wordt pas lastig als je het bij een niet officiële reparatiecentrum het hebt laten repareren.

Maar goed daar is hier geen sprake van.

Aan de OP:
Tja, je zit op 1 jaar en denkt dus zelf dat je daar last mee gaat krijgen. Zeker omdat die laptop ook wel vrij basic is, hoef je zeker na 2 jaar niet meer aan te kloppen bij de winkel voor een kosteloze reparatie.
Ik zou geen support meer nemen van de fabrikant.
Ik zou de verkoper gaan inlichten dat je hem via HP een paar keer hebt laten repareren. En als die weer stuk gaat het via de verkoper laten regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Holland1994 op 17-11-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Holland1994 schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:19:
[...]

Daar gaan we weer.
Die twee jaar wettelijke garantie die jij aanhaalt is van een Europese richtlijn. Een richtlijn betekent dat lidstaten dat zelf moeten gaan omzetten in nationaal recht en daar op sommige aspecten van kunnen afwijken.
Dat heeft Nederland gedaan. 6 maanden garantie en daarna aansprakelijkheid tot aan de redelijke verwachtingen van het product dat je mag hebben.
Je zegt het goed, moeten omzetten. De Nederlandse regeling is inderdaad uitgebreider. In Nederland gaat ook na de 2 jaar uit het Europees recht de garantie door, mits de te verwachten levensduur langer is dan die 2 jaar.
[...]

Een winkel kan zich ook weer niet zo makkelijk van zijn wettelijke garantieplicht ontsnappen. Wat je zegt klopt in wezen wel, echter vraag ik mij af of de winkel echt geschaad is doordat de consument zelf naar de fabrikant is gestapt om het zo op te lossen.
Het wordt pas lastig als je het bij een niet officiële reparatiecentrum het hebt laten repareren.
@PcDealer doelde natuurlijk op ontbinding. Ontbinding eisen is redelijk kansloos als je de verkoper geen kans hebt gegeven de zaak te herstellen.
[...]
Aan de OP:
Tja, je zit op 1 jaar en denkt dus zelf dat je daar last mee gaat krijgen. Zeker omdat die laptop ook wel vrij basic is, hoef je zeker na 2 jaar niet meer aan te kloppen bij de winkel voor een kosteloze reparatie.
Ik zou geen support meer nemen van de fabrikant.
Ik zou de verkoper gaan inlichten dat je hem via HP een paar keer hebt laten repareren. En als die weer stuk gaat het via de verkoper laten regelen.
Na de eerste twee jaar zal het op z'n minst een flinke discussie worden, eens. En de TS moet zeker in het vervolg naar de verkoper, niet direct naar de fabrikant.

Ik zie echter niet welk voordeel de TS zou behalen door in dit stadium de winkelier in te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Nijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:03:
[...]

Na de eerste twee jaar zal het op z'n minst een flinke discussie worden, eens. En de TS moet zeker in het vervolg naar de verkoper, niet direct naar de fabrikant.

Ik zie echter niet welk voordeel de TS zou behalen door in dit stadium de winkelier in te lichten.
Ik ga er nu ook niets meer mee doen, hopelijk is het leed van het gebruik van de laptop voorbij en kan ik er vanaf nu een aantal jaren probleemloos mee werken. Gaat die toch op korte termijn defect en buiten mijn schuld kan ik alsnog via de leverancier proberen wat er mogelijk is. Dan maakt de historie niet veel uit.

Allen bedankt voor de reacties, weer wat geleerd voor mogelijk toekomstige situaties.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Altijd eerst contact opnemen met de toko waar je hem gekocht hebt. Dan hebben zij ook direct de geschiedenis van je product, wat het weer gemakkelijker maakt om tot een oplossing te komen als hij te vaak kapot is gegaan. Nu zullen zij dat weer eerst op moeten gaan halen bij HP, wat het weer trager maakt en ruimte overlaat voor miscommunicatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 26-11-2019 21:26 ]

Pagina: 1