Cat7 UTP kabel soms niet compatibel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 16:55
Hallo Tweakers,
Vorige week was mijn Lan (ethernet) kabel die van boven naar benden gaat gesneuveld. Dit was een cat 5e kabel. Even op internet gekeken en daar bleek dat er tegenwoordig een cat 6, cat 6a en cat7 utp kabels te koop zijn. Ik naar de Praxis gereden en daar (met gigabyte internet in het achterhoofd) de cat 7 kabel gekocht (https://www.praxis.nl/ger...bel-cat7-utp-15-m/5620893) om lekker futureproof te zijn.

Nu heb ik iets vreemds. Als ik de UTP kabel direct in mijn RT45 verlengstukje van mijn Lenovo 1X Carbon 2018 stop (https://www.lenovo.com/us...on-Adapter-2/p/4X90Q84427), krijg ik netjes 250 mbit binnen. Als ik de kabel in mijn router boven (de TP-Link AC1750) stop en vanaf daar een andere cat 5E kabel naar dezelfde Lenovo laptop krijg ik niet meer binnen dan 95-85 mbit. Via dezelfde router is ook de uitgezonden wireless snelheid max 95-85mbit. Als ik de Cat 7 kabel in een vaste pc stop geeft die ook maar 95-85mbit.

Aangezien mijn vaste pc redelijk oud is (2014, moederbord is een GA-H81M-S2PV rev 1.0) en mijn router ook, trek ik de conclusie dat de cat7 kabel niet goed werkt met oudere modellen. Ik heb trouwens bij zowel de router als de vaste pc de laatste updates/drivers geïnstalleerd maar helaas geen verandering.

Als ik bij m'n vaste pc bij netwerk > adapters kijk, staat er ook 100mbit. Snelheid forceren naar 1 GB/s werkt helaas niet.

De vaste computer heeft nooit bekabeld internet gehad dus heb geen vergelijking. De TP-Link AC1750 router heeft wel 250 mbit gedraaid. Dat maakt het raar, dat die bij de RT45 verleng adapter wel gewoon 250mbit pakt.

Mijn vraag: als ik een andere (nieuwere) router koop, kan ik dan wel de volle 250 mbits pakken. En zo ja, welke router zou ik daarvoor nodig hebben?

Extra informatie: Ik heb een ziggo 250mbit abbo met de connectbox.

Alle reacties

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
"Aangezien mijn vaste pc redelijk oud is (2014, moederbord is een GA-H81M-S2PV rev 1.0) en mijn router ook, trek ik de conclusie dat de cat7 kabel niet goed werkt met oudere modellen."

Dit gaat om domme kabels, er is dus niets zoals kabel is niet compatibel met oudere apperatuur dus laat die nieuwe router maar mooi in de winkel staan. De cat specificiatie draait om op welke maximale frequenties er door te kabel kan zonder signaalverlies waarbij hogere snelheden hogere frequenties nodig hebben.

Zoals je zelf aangeeft gaat de netwerkkaart naar 100 Mbit en weigert hij 1 GB, de reden hiervoor is dat het signaal slecht is. Dat heeft doorgaans 2 oorzaken, kabel is langer dan 100 meter of er is een slecht contact aanwezig.

[ Voor 12% gewijzigd door sprankel op 14-11-2019 13:59 ]

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 16:55
Hallo sprankel, bedankt voor het meedenken. De kabel is 15 meter dus dat kunnen we uitsluiten, de kabel is ook 'strak' geen bochten oid. Het contact zou slecht kunnen zijn omdat ik de kop eraf heb moeten halen (anders past de ethernet kabel niet door de buizen naar beneden) en beneden heb ik de draadjes in de juiste volgorde in een losse RJ45 kop gedaan en met zo'n tang vastgezet. Niet het meest ideaal, maar anders zou ik sowieso geen ethernet kabel naar boven kunnen krijgen.

Ik blijf het raar en onverklaarbaar vinden dat mijn Lenovo laptop wel 250 mbit ontvangt dankzij de mini RJ45 naar RJ45 adapter. Daarom heb ik zojuist een USB3 naar RJ45 verlengstuk gekocht voor 2 tientjes. Als dat niet werkt ga ik het toch proberen met een nieuwe router en gebruik maken van de herroepingsrecht als ik geen betere snelheid heb. Niet geschoten is altijd mis ;)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt er vrij zeker van zijn dat je de RJ45 stekker er niet helemaal goed op geknepen hebt. Heb je er ook voor gezorgd dat er wat shielding van de kabel in de stekker zit en je dus geen losse aders kunt zien buiten de stekker?
De ene NIC is gevoeliger voor storing dan de ander, en de een accepteert meer send/receive fouten dan de ander. Dus ook al werkt het op 250mbit, het zou best kunnen dat er ondertussen best wat pakketjes verloren gaan, waar eigenlijk enkel 0 acceptabel zou moeten zijn.

Tesla Model Y RWD (2024)

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-08 13:14
tweakenpeak schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:48:
Het contact zou slecht kunnen zijn omdat ik de kop eraf heb moeten halen (anders past de ethernet kabel niet door de buizen naar beneden) en beneden heb ik de draadjes in de juiste volgorde in een losse RJ45 kop gedaan en met zo'n tang vastgezet. Niet het meest ideaal, maar anders zou ik sowieso geen ethernet kabel naar boven kunnen krijgen.
Dit is nochtans de meest voor de hand liggende denkpiste, ik stel voor dat je die juiste volgorde voor ons ook wat toelicht. Misschien met een paar fotootjes? Dit moet je eerst volledig kunnen uitsluiten voordat je ergens anders gaat zoeken.
En kabel is inderdaad maar kabel, alleen bij het aansluiten wat opletten want sommige combinaties kunnen storing veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:02
Hier gemerkt dat de aderdikte van zo'n cat6 en 7 hoger wordt. Je kan dan niet zomaar ongestraft een RJ45-connector op drukken die gemaakt was voor cat5E. Dat geeft in vele gevallen een slecht contact.
Bovendien is uw specificatie van cat7 idd om zeep als je er een andere kop op zet. Daar bestaan speciale stekkers voor.
Pagina: 1