Mediamarkt accepteert retour laptop (mogelijk) niet: wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:06
Zoals in onderstaande update beschreven bleek het later alleen een vermoeden en dat vermoeden was achteraf ongegrond.

De service medewerker zei eerst: "Hij is al open geweest, maar ik zal even mijn manager vragen". Later kwam ze terug met de vraag of we er niets op geïnstalleerd hadden en zo nee dat we 'm dan mochten ruilen tegen een andere laptop. Aanvankelijk wilden we niet ruilen maar geld terug. Dit bleek niet mogelijk omdat de laptop bij een ander filiaal was aangeschaft. Wat dan dus wel mogelijk is, is om de laptop te ruilen voor een andere en die direct terug te brengen om zo je geld terug te krijgen.

Beetje een omweg, maar dat zal administratief wel beter werken. Uiteindelijk hebben we toch gewoon de laptop geruild tegen een andere. Dus ja, de laptop retour is gewoon zonder al te veel problemen de eerste keer geaccepteerd door de Media markt. _/-\o_

Update:
-------------------------------------
Ah kakzooi, ik moet even diep door het stof want ik begrijp nu pas dat het vermoeden bestaat dat MediaMarkt de laptop niet retour wilt nemen... Mijn ouders hebben online gelezen dat een geopende verpakking/zegel niet geaccepteerd wordt én/of dat laptops die startklaar zijn gemaakt ook niet retour geaccepteerd worden. Ze hebben nog niet met de winkel gebeld (waarvan ik had begrepen dat ze dit dus wel hadden gedaan). Dit doen ze vanavond =\.

Op de bon staat overigens wel aangegeven dat ruilen alleen mogelijk is als het product ongeopend en ongebruikt is dus de discussie/TS lijkt enigszins nog valide.

Los van dat: een mooie discussie over online vs offline verkoop. Ik heb in ieder geval al iets van dit (voorlopig nog) hypothetische topic geleerd. Ik zal het topic updaten aan de hand van de reactie van MediaMarkt op het daadwerkelijk retouren, want ik ga dit natuurlijk niet (zo) laten staan als dit gewoon in 1 keer afgehandeld wordt door MM. |:( |:( |:(

Vanavond meer.
Originele topicstart:
Na wat foto's van specificaties doorgenomen te hebben adviseerde ik mijn vader, die in de Mediamarkt een cadeau voor mijn moeder haar verjaardag aan het uitzoeken was, een bepaalde* laptop aan te schaffen. Zij werkte op een inmiddels 7 jaar oude Asus die simpelweg trager werd. De laptop werd 'startklaar' gemaakt en de volgende dag kreeg zij de laptop voor haar verjaardag.

Na de eerste keer opstarten zagen wij dat het scherm wel van erg slechte kwaliteit is. De oude laptop die er nog naast stond had een veel betere kleurweergave en kijkhoeken. Toch wilde ik niet al te snel opgeven en heb ik (tevergeefs) geprobeerd middels windows kleurkalibratie de boel wat beter te krijgen. Na een korte googleronde vind ik nu talloze resultaten waar men de laptop retour heeft gedaan aan de winkel waar zij 'm gekocht hebben en zelfs personen die er een ander paneel in gezet hebben =\. In eerste instantie vond ik wat snelheid e.d. prima resultaten over deze laptop.

De laptop gaat dus retour. Er is echter 1 probleem: Bij de Mediamarkt zeggen ze nu dat de laptop startklaar is gemaakt (was +€29) en deze daarom niet terug kan. Dit bovenop de algemene voorwaarden: als het 'zegel' (lees: doos openmaken) verbroken is, de laptop ook niet meer retour mag. Aan de ene kant heb ik natuurlijk zoiets van "ja, prima, we hadden dit moeten lezen en dit is ons verlies", sure. Maar aan de andere kant kopen we een duur cadeau in een fysieke winkel, willen we het om wat voor reden dan ook ruilen omdat het cadeau na zeer kort gebruik/eerste impressie niet bevalt en dan vangen we bot.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of kan iemand advies geven?

TL:DR: Laptop (cadeau) gekocht bij MediaMarkt, ontvanger cadeau (en wijzelf) vindt scherm erg slecht, mag niet retour want startklaar (service +€29) gemaakt en zegel/verpakking geopend.

*type niet beschikbaar in pricewatch

[ Voor 31% gewijzigd door Fontini op 16-11-2019 16:14 . Reden: typo's/grammatika ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent hierbij inderdaad overgeleverd aan de welwillendheid van de winkel.

Startklaar is onzinnig natuurlijk, system restore en je bent weer bij de fabrieksinstellingen.
Punt is, je koopt het in de winkel, dus dit is nu typisch iets dat je direct kan zien. Het scherm notabene, zo'n beetje het enige waar je naar zit te staren in de winkel.

Lullig? Zeker. Had je hem online gekocht dan had ie onder WKOA terug gegaan binnen 14 dagen binnen de wet. Nu heb je dat niet, maar goed, die wet bestaat nu precies omdat je het scherm online niet kan zien voordat 'ie binnen komt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:55
Hoe slecht is slecht, van een laptop van 650 euro mag je verwachten dat hij het wel goed doet. Anders kan je het daarop gooien, dit kan je niet zien zonder zegel te verbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
99ruud99 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:50:
Hoe slecht is slecht, van een laptop van 650 euro mag je verwachten dat hij het wel goed doet. Anders kan je het daarop gooien, dit kan je niet zien zonder zegel te verbreken.
Punt is dat dit geen online verkoop. Ze hebben het apparaat in de winkel bekeken.
Nu zeggen dat het scherm niet voldoet kan natuurlijk niet, behalve als het afwijkend is ten opzichte van het model dat in de winkel op display staat misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Als je hem fysiek in de Mediamarkt hebt gekocht, zonder eventuele vooraf bestelling online, heb je, los van eigen winkelvoorwaarden, juridisch niet per se retourrecht. Je zou het op non-conformiteit kunnen gooien als het wel heel erg lelijk beeld is, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Heb je expliciet gemaakt dat je wel een ander, eventueel duurder, model bij hun wil kopen, die dus wèl mooi is? Kan me voorstellen dat ze dat minder erg vinden, dan wanneer jij domweg je geld terug wil en eventueel heel ergens anders iets wil kopen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Je hoeft het zegel ook niet te verbreken, papa stond in de Mediamarkt naar het ding te kijken toen ie gekocht werd.

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Helaas gewoon je verlies nemen en volgende keer online kopen.

• Fontini
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:51:
[...]

Je hoeft het zegel ook niet te verbreken, papa stond in de Mediamarkt naar het ding te kijken toen ie gekocht werd.
(Het gaat snel hier in dit topic, thanks sowieso.) Yes, hier ben ik het uiteraard mee eens. In de winkel kan je kijken/beoordelen. Dat het hier om een cadeau gaat is voor de winkel irrelevant en de koper moet en kan het product goed inspecteren. Maar toch geeft dit wel een vervelende nasmaak t.o.v. online bestellen. En komt het niet vaker voor dat men iets wil retouren nadat het thuis toch niet helemaal lijkt op wat je in de winkel gezien hebt? Dat is een beetje het lullige waar ik nu een beetje gefrustreerd over ben geraakt..

• Fontini
Ja, een paar minuten voordat we 'm voor het eerst aan hebben gezet zei ik nog: Acer is tegenwoordig best een okay merk hoor, zal niet onderdoen voor je huidige Asus. Kwam ik mooi even bedrogen uit...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Na de eerste keer opstarten zagen wij dat het scherm wel van erg slechte kwaliteit is.
Maar je hebt verder dat scherm in de MM zelf nooit gezien? Beetje blinde koop die achteraf wat tegenvalt?

Als nu het scherm dusdanig afwijkt van het model in de winkel, heb je nog redelijk punt. Een poging wagen om voor te stellen een duurdere te willen nemen, willen ze nog wel eens overstag gaan, altijd nog een poging waard.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:56:
[...]

(Het gaat snel hier in dit topic, thanks sowieso.) Yes, hier ben ik het uiteraard mee eens. In de winkel kan je kijken/beoordelen. Dat het hier om een cadeau gaat is voor de winkel irrelevant en de koper moet en kan het product goed inspecteren. Maar toch geeft dit wel een vervelende nasmaak t.o.v. online bestellen. En komt het niet vaker voor dat men iets wil retouren nadat het thuis toch niet helemaal lijkt op wat je in de winkel gezien hebt? Dat is een beetje het lullige waar ik nu een beetje gefrustreerd over ben geraakt..
Snap ik, het is ook wel balen, maar het is simpelweg niet bij wet geregeld dat dit geretourneerd moet kunnen worden.

Wat je nog kan doen, is in de winkel naar het demomodel kijken en zien of het daar beter is. Is dat niet het geval? Tja dan had je (vader) het echt kunnen zien en zit je met de gebakken peren. Is het daar wel beter dan kan je het altijd nog op de garantie verhalen :)

• Fontini
SinergyX schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:58:
[...]

Maar je hebt verder dat scherm in de MM zelf nooit gezien? Beetje blinde koop die achteraf wat tegenvalt?

Als nu het scherm dusdanig afwijkt van het model in de winkel, heb je nog redelijk punt. Een poging wagen om voor te stellen een duurdere te willen nemen, willen ze nog wel eens overstag gaan, altijd nog een poging waard.
Misschien is dat iets wat we nog kunnen bekijken inderdaad. Inderdaad een blinde koop. Maar ik kan me zo voorstellen dat meer mensen iemand anders sturen om een product te halen (waar ze zelf minder verstand van hebben) in een fysieke winkel. Het idee dat je dan beter online kan bestellen is voor mij door deze ervaring nieuw. Leermomentje I guess.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:02:
[...]

Misschien is dat iets wat we nog kunnen bekijken inderdaad. Inderdaad een blinde koop. Maar ik kan me zo voorstellen dat meer mensen iemand anders sturen om een product te halen (waar ze zelf minder verstand van hebben) in een fysieke winkel. Het idee dat je dan beter online kan bestellen is voor mij door deze ervaring nieuw. Leermomentje I guess.
In de winkel kopen is juist het punt van zien, testen, voelen, whatever, juist bij producten met enorme keuze (telefoons, laptops, televisies etc), dus je bent juist het pluspunt van een winkel voorbijgegaan :P

(zoals ik vaak doe, bekijk in de winkel, koop online :P)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Fontini
SinergyX schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:05:
[...]

In de winkel kopen is juist het punt van zien, testen, voelen, whatever, juist bij producten met enorme keuze (telefoons, laptops, televisies etc), dus je bent juist het pluspunt van een winkel voorbijgegaan :P

(zoals ik vaak doe, bekijk in de winkel, koop online :P)
Absoluut =)! Maar ik kan me ook zo voorstellen dat het scenario wat ik schets redelijk vaak voorkomt. Even de stad in, cadeau shoppen voor iemand, cadeau bevalt niet: pech gehad, had je maar online moeten bestellen. Dat vind ik gewoon best wel wrang. Maargoed, door al dat online shoppen ben ik offline shoppen kennelijk een beetje verleerd hehe.

• Fontini
MsG schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:51:
Als je hem fysiek in de Mediamarkt hebt gekocht, zonder eventuele vooraf bestelling online, heb je, los van eigen winkelvoorwaarden, juridisch niet per se retourrecht. Je zou het op non-conformiteit kunnen gooien als het wel heel erg lelijk beeld is, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Heb je expliciet gemaakt dat je wel een ander, eventueel duurder, model bij hun wil kopen, die dus wèl mooi is? Kan me voorstellen dat ze dat minder erg vinden, dan wanneer jij domweg je geld terug wil en eventueel heel ergens anders iets wil kopen.
Dit moeten we eventueel nog even onderzoeken. Thanks for the tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 12:21
Waarom is dat wrang? De enige reden dat je online zo makkelijk retour kan sturen, is omdat je het niet kan zien. Dat is het hele punt van die wet.

In de winkel kan je gewoon zien wat je koopt, dus is er geen enkele reden om 2 weken te hebben om het te kunnen bekijken.

En, een cadeau wat niet bevalt terug sturen onder de WKOA, is helemaal niet waar die wet voor bedoeld is.

Je (jullie) hebben zelf niet goed gekeken bij de aankoop. Nu moet de winkel daar voor opdraaien? Dat vind je wel redelijk?

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 14-11-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:03
WEBGAMING schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:21:
In de winkel kan je gewoon zien wat je koopt, dus is er geen enkele reden om 2 weken te hebben om het te kunnen bekijken.

En, een cadeau wat niet bevalt terug sturen onder de WKOA, is helemaal niet waar die wet voor bedoeld is.
Dat is precies waar die wet voor bedoeld is. Als je het toch niet mooi vind, kan je het terug sturen. Als ik mijn cadeau niet mooi vind, kan ik dat dus doen. Net zoals ik een trui die ik niet mooi vind kan terug sturen. Dat is echt precies waarvoor die wet is, omdat ik het nog niet in het echt gezien heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
dehardstyler schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:30:
[...]

Dat is precies waar die wet voor bedoeld is. Als je het toch niet mooi vind, kan je het terug sturen. Als ik mijn cadeau niet mooi vind, kan ik dat dus doen. Net zoals ik een trui die ik niet mooi vind kan terug sturen. Dat is echt precies waarvoor die wet is, omdat ik het nog niet in het echt gezien heb...
Nee, degene die het cadeau gekocht heeft kan het terug sturen, als het niet aan de eisen voldoet.

Dat jij als ontvanger het cadeau niet leuk vind, is natuurlijk absoluut geen reden voor wkoa. Dan word het nog mooier. Dus omdat de gever, de ontvanger misschien niet zo goed kent, of een verkeerd cadeau koopt, moet de winkel daar voor opdraaien?

Word helemaal mooi. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:08:
[...]

Absoluut =)! Maar ik kan me ook zo voorstellen dat het scenario wat ik schets redelijk vaak voorkomt. Even de stad in, cadeau shoppen voor iemand, cadeau bevalt niet: pech gehad, had je maar online moeten bestellen. Dat vind ik gewoon best wel wrang. Maargoed, door al dat online shoppen ben ik offline shoppen kennelijk een beetje verleerd hehe.
Zolang je het niet openmaakt mag je het cadeau, binnen een bepaalde periode bij 9 van de 10 winkels ook ruilen en best vaak ook retourneren.

Als je online een cadeau koopt kan de ontvanger het ook na openen makkelijker retourneren, maar daar zit ook een tijdslimiet aan (meestal retour melden binnen 14 dagen).
WEBGAMING schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:33:
[...]

Nee, degene die het cadeau gekocht heeft kan het terug sturen, als het niet aan de eisen voldoet.

Dat jij als ontvanger het cadeau niet leuk vind, is natuurlijk absoluut geen reden voor wkoa. Dan word het nog mooier. Dus omdat de gever, de ontvanger misschien niet zo goed kent, of een verkeerd cadeau koopt, moet de winkel daar voor opdraaien?

Word helemaal mooi. 8)7
Voor WKOA hoef je helemaal geen reden opgegeven, dus terugsturen omdat je het niet leuk vindt kan ook.
(Of WKOA te ruim is opgezet is weer een andere discussie)

[ Voor 29% gewijzigd door Medione1210 op 14-11-2019 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Restoren, inpakken en naar de retourbalie brengen. Eventueel met de reden dat je een betere cq duurdere bij hun wil kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Manke op 14-11-2019 13:37 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:03
WEBGAMING schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:33:
[...]

Word helemaal mooi. 8)7
Ik zou zelf sowieso nooit een kado terug geven als ik iets krijg, zo steek ik niet in elkaar. Maar als jezelf wel bot genoeg bent, dan kan de gever het toch terugsturen? Dat geef je zelf nog toe en dan zeg je dat het daar niet voor is? :/
Het product voldoet niet, dus gaat het retour. En dat mag zonder reden. Dus hoe bedoel je "daar is het niet voor"?

[ Voor 7% gewijzigd door dehardstyler op 14-11-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Medione1210 Dat het kan, wil niet zeggen dat het de bedoeling is.

Ik zou ook nooit een cadeau weigeren, maar dat is hier dan ook niet gebeurd volgens mij.

Ja, het kan, maar dat is niet waar die wet voor bedoeld is. Het is voor een koper, zodat het product kunnen bekijken, en terugsturen als het toch niet bevalt, of niet aan de eisen voldoet.
Als je een cadeau geeft, kan je natuurlijk gewoon het product bekijken. Voldoet het niet aan de eisen kan je het terug sturen.

Maar als iemand het cadeau toch niet zo leuk vind, is dat een derde persoon, die eigenlijk helemaal niets met die aankoop te maken heeft.
En een cadeau kopen is toch ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid? Als het niet bevalt is dat toch jou "schuld"? Daar hoeft een winkel toch geen kosten voor te maken?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Manke schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:35:
Restoren, inpakken en naar de retourbalie brengen. Eventueel met de reden dat je een betere cq duurdere bij hun wil kopen.
In dit geval niet, want WKOA is hier niet van toepassing, want de laptop is gekocht in de Media Markt zelf en dus niet via de webwinkel. Het is aan de coulance van de Media Markt of zij de laptop retour willen nemen, wat dus niet het geval is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Misschien kun je hem 'upgraden' , alsin een duurder en beter model nemen. Dan raakt de MM haar omzet niet kwijt, en kun je een beter product kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
Long story short: Online kopen is voordeliger en niet alleen (meestal) wat prijs betreft.

Je hebt 14 dagen de tijd om je product thuis te bekijken (niet te gebruiken uiteraard) in plaats van dat half uurtje in de winkel. En als je dan toch om wat voor reden dan ook niet tevreden bent, geen gezeik, bij wet kan je product gewoon terug (niet beschadigd, soms ongeopend etc. maar wel 'makkelijker' terug).

Bij aankoop in een fysieke winkel word je geacht je product in korte tijd zeer goed te inspecteren en dan moet je je vooral niet af laten leiden door mensen die het product écht graag willen verkopen. Oh en dan ben je verder nog overgeleverd aan de welwillendheid en voorwaarden van de fysieke winkel.

Ondanks dat het nu is wat het is (wettelijk enzo) mag ik dat best een beetje wrang vinden toch? =)

• Medione1210
WEBGAMING schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:44:
@Medione1210 Dat het kan, wil niet zeggen dat het de bedoeling is.

Ik zou ook nooit een cadeau weigeren, maar dat is hier dan ook niet gebeurd volgens mij.

Ja, het kan, maar dat is niet waar die wet voor bedoeld is. Het is voor een koper, zodat het product kunnen bekijken, en terugsturen als het toch niet bevalt, of niet aan de eisen voldoet.
Als je een cadeau geeft, kan je natuurlijk gewoon het product bekijken. Voldoet het niet aan de eisen kan je het terug sturen.

Maar als iemand het cadeau toch niet zo leuk vind, is dat een derde persoon, die eigenlijk helemaal niets met die aankoop te maken heeft.
En een cadeau kopen is toch ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid? Als het niet bevalt is dat toch jou "schuld"? Daar hoeft een winkel toch geen kosten voor te maken?
Ik zeg niet dat je geen punt hebt, maar je reactie klopte feitelijk gewoon niet. Je hoeft geen reden op te geven bij WKOA, of jij en ik dat nou leuk vinden of niet.
Met een restockingfee zoals je dat vaak in de VS ziet zou je mensen 2x na kunnen laten denken voor lukraak bestellen/retourneren, maar dat is nu gewoon niet zo geregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Medione1210 op 14-11-2019 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:46:

De laptop gaat dus retour. Er is echter 1 probleem: Bij de Mediamarkt zeggen ze nu dat de laptop startklaar is gemaakt (was +€29) en deze daarom niet terug kan. Dit bovenop de algemene voorwaarden: als het 'zegel' (lees: doos openmaken) verbroken is, de laptop ook niet meer retour mag. Aan de ene kant heb ik natuurlijk zoiets van "ja, prima, we hadden dit moeten lezen en dit is ons verlies", sure. Maar aan de andere kant kopen we een duur cadeau in een fysieke winkel, willen we het om wat voor reden dan ook ruilen omdat het cadeau na zeer kort gebruik/eerste impressie niet bevalt en dan vangen we bot.
Zeiden ze dit aan de balie? Of heb je dit ergens gelezen?

Mijn ervaring met MM is dat ze redelijk coulant zijn, zeker als je aangeeft een ander product bij ze te willen kopen. Alleen geld terug kunnen ze (begrijpelijk) een beetje lastig over doen soms.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een Blu Ray speler omgeruild voor een 4K Blu Ray speler (na 8 dagen gebruik). Ik had zelf niet goed genoeg opgelet op de specs maar omruilen was geen probleem (met bijbetaling voor de 4K BD speler).
Medione1210 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:48:
[...]

Ik zeg niet dat je geen punt hebt, maar je reactie klopte feitelijk gewoon niet. Je hoeft geen reden op te geven bij WKOA, of jij en ik dat nou leuk vinden of niet.
WKOA is hier uberhaupt niet van toepassing dus dit is niet de plek om het te bespreken lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door EnigmaNL op 14-11-2019 13:52 ]

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:10
Ik dacht nog wel dat MediaMarkt sinds vorig jaar zich helemaal op het verlenen van service had gestort, maar dat blijkt mee te vallen. Helaas zijn ze dat ook niet verplicht, omdat je de laptop in de winkel hebt gekocht.

• Medione1210
EnigmaNL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:49:
[...]

Mijn ervaring met MM is dat ze redelijk coulant zijn, zeker als je aangeeft een ander product bij ze te willen kopen. Alleen geld terug kunnen ze (begrijpelijk) een beetje lastig over doen soms.

[...]
TS Kan misschien ook voorstellen om tegoedbonnen terug te krijgen, dat zullen ze misschien ook eerder doen.
NotSoSteady schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:51:
Ik dacht nog wel dat MediaMarkt sinds vorig jaar zich helemaal op het verlenen van service had gestort, maar dat blijkt mee te vallen. Helaas zijn ze dat ook niet verplicht, omdat je de laptop in de winkel hebt gekocht.
Maar wat moeten ze dan met al die geopende ( en misschien gebruikte)producten die ze niet meer als nieuw kunnen verkopen? Service geven is leuk, maar terugnemen kost de winkel gewoon veel geld. Een restockingfee zou uitkomst kunnen bieden.

Ik had niet verwacht om MM ooit nog eens te verdedigen,maar hier hebben ze natuurlijk niets fout gedaan.

WKOA is hier uberhaupt niet van toepassing dus dit is niet de plek om het te bespreken lijkt me.
WKOA wordt hier in het topic al sinds de 2e post besproken, waarom zou ik daar dan niet op mogen reageren?
Sowieso ben ik van mening dat dit hier bespreken wel gewoon kan omdat dit raakt aan de uitleg waarom teruggeven verschillend online en offline verschillend geregeld is.

[ Voor 57% gewijzigd door Medione1210 op 14-11-2019 14:07 ]

• WEBGAMING
Daarom inderdaad gewoon online kopen, en eventueel een keer kijken in een winkel. Natuurlijk mag je dat wel wrang vinden.
Ik zou ook gewoon nog eens proberen om een praatje te doen, of ze je toch kunnen upgraden, misschien kost dat wel een beetje geld, maar dat is beter als jaren tegen zo'n rotscherm aan kijken natuurlijk.

@Medione1210 Zoals ik al zeg, terugsturen zal wel lukken, maar dat is niet waar die wet voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
WEBGAMING schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:55:

@Medione1210 Zoals ik al zeg, terugsturen zal wel lukken, maar dat is niet waar die wet voor bedoeld is.
Dat maak je er toch echt zelf van. De consument kan het product thuis beoordelen en dan behouden of retourneren.
2. Het herroepingsrecht
De nieuwe regels leiden ertoe dat de consument in het vervolg 14 kalenderdagen (in plaats van 7 werkdagen) bedenktijd krijgt om te beoordelen of hij de overeengekomen dienst of het toegezonden product wil houden. Binnen die termijn kan de consument ook besluiten om de gesloten overeenkomst te herroepen (ofwel: ontbinden).

En nogmaals; Het zou wat mij betreft best mogelijk moeten zijn om de consument te ontmoedigen (restockingfee bijv.), maar dat is nu gewoon nog niet het geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Medione1210 op 14-11-2019 14:07 ]

• Fontini
Ah kakzooi, ik moet even diep door het stof want ik begrijp nu pas dat het vermoeden bestaat dat MediaMarkt de laptop niet retour wilt nemen... Mijn ouders hebben online gelezen dat een geopende verpakking/zegel niet geaccepteerd wordt én/of dat laptops die startklaar zijn gemaakt ook niet retour geaccepteerd worden. Ze hebben nog niet met de winkel gebeld (waarvan ik had begrepen dat ze dit dus wel hadden gedaan). Dit doen ze vanavond =\.

Op de bon staat overigens wel aangegeven dat ruilen alleen mogelijk is als het product ongeopend en ongebruikt is dus de discussie/TS lijkt enigszins nog valide.

Los van dat: een mooie discussie over online vs offline verkoop. Ik heb in ieder geval al iets van dit (voorlopig nog) hypothetische topic geleerd. Ik zal het topic updaten aan de hand van de reactie van MediaMarkt op het daadwerkelijk retouren, want ik ga dit natuurlijk niet (zo) laten staan als dit gewoon in 1 keer afgehandeld wordt door MM. |:( |:( |:(

Vanavond meer.

[ Voor 0% gewijzigd door Fontini op 14-11-2019 14:39 . Reden: typo's/grammatica ]

• WEBGAMING
Medione1210 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:04:
[...]

Dat maak je er toch echt zelf van. De consument kan het product thuis beoordelen en dan behouden of retourneren.
2. Het herroepingsrecht
De nieuwe regels leiden ertoe dat de consument in het vervolg 14 kalenderdagen (in plaats van 7 werkdagen) bedenktijd krijgt om te beoordelen of hij de overeengekomen dienst of het toegezonden product wil houden. Binnen die termijn kan de consument ook besluiten om de gesloten overeenkomst te herroepen (ofwel: ontbinden).

En nogmaals; Het zou wat mij betreft best mogelijk moeten zijn om de consument te ontmoedigen (restockingfee bijv.), maar dat is nu gewoon nog niet het geval.
De ontvanger van het cadeu is niet de consument.

• Medione1210
Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:07:

Op de bon staat overigens wel aangegeven dat ruilen alleen mogelijk is als het product ongeopend en ongebruikt is dus de discussie/TS lijk enigszins nog valide.

Los van dat: een mooie discussie over online vs offline verkoop. Ik heb in ieder geval iets van dit (voorlopig nog) hypothetische topic al een en ander geleerd. Ik zal het topic updaten aan de hand van de reactie van MediaMarkt op het daadwerkelijk retouren, want ik ga dit natuurlijk niet (zo) laten staan als dit gewoon in 1 keer goed afgehandeld wordt door MM. |:( |:( |:(

Vanavond meer.
Dan kan het allemaal nog best eens positief uitpakken als je ermee aan de balie staat. Ik zou gaan voor 1. Geld terug 2. Ruilen, 3. Ruilen met bijbetaling, 3. Tegoedbonnen.

Succes vanavond ;)
WEBGAMING schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:10:
[...]

Je snapt dat de ontvanger van het cadeau niet de consument is?
Met consument bedoel je zeker TS?
Zo ja,maakt toch niks uit, TZ kan het toch voor zijn vader terugbrengen of bij online koop kan de ontvanger van het cadeau het toch gewoon (in overleg met of door) de koper (laten) terugsturen.

Je eerdere reactie klopte feitelijk gewoon niet. Dan kan je linksom of rechtsom nog een punt proberen te maken, maar dat is echt zinloos. Ik geef zelfs nog aan dat ik vind dat je een punt hebt en het misschien minder gemakkelijker zou moeten zijn om iets terug te sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door Medione1210 op 14-11-2019 14:18 ]

• Fontini
[...]

Ik heb bijvoorbeeld zelf een Blu Ray speler omgeruild voor een 4K Blu Ray speler (na 8 dagen gebruik). Ik had zelf niet goed genoeg opgelet op de specs maar omruilen was geen probleem (met bijbetaling voor de 4K BD speler).
N.a.v. deze vraag heb ik nog eens extra navraag gedaan (thanks!), en ze hebben dit inderdaad vooralsnog alleen gelezen... Ik heb ook gelijk mijn topicstart maar even aangepast want wellicht loopt alles af met een sisser. We gaan vanavond even heen en dan wordt alles duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:11:
[...]

N.a.v. deze vraag heb ik nog eens extra navraag gedaan (thanks!), en ze hebben dit inderdaad vooralsnog alleen gelezen... Ik heb ook gelijk mijn topicstart maar even aangepast want wellicht loopt alles af met een sisser. We gaan vanavond even heen en dan wordt alles duidelijk.
Top. Aan de balie kun je (uit eigen ervaring tenminste) een heleboel met ze regelen, mits het product nog in goede staat is en de verpakking etc. aanwezig is. Als jullie bereid zijn daar een andere laptop uit te kiezen moet het volgens mij helemaal goed komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 15:44
ik zal meteen maar even erbij zetten dat ik (deeltijd) voor de mediamarkt werk, dus vandaar deze tip.
Het beste kun je het klachtenformulier invullen (https://klantenservice.mediamarkt.nl/app/ask_dynamic). Als je daar rustig je verhaal uitlegt en aangeeft dat je totaal niet tevreden bent, dan kunnen ze zeker kijken wat ze voor je kunnen doen. De klantenservice is uitbesteed waardoor die niet veel kunnen doen, terwijl het klachtenformulier terechtkomt bij de desbetreffende winkel en meestal door de manager van die afdeling opgepakt wordt. Zo kom je wel het snelst bij iemand die je kan helpen, mocht dat mogelijk zijn. Een klacht indienen wordt ook niet noodzakelijk als slecht gezien, eerder een manier om een klant te helpen die soms tussen wal en schip in is gekomen. Het is toch een groot concern met regels waar niet altijd alle klanten wat mee kunnen.

Succes ermee!

• Fontini
Muismat1991 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:57:
ik zal meteen maar even erbij zetten dat ik (deeltijd) voor de mediamarkt werk, dus vandaar deze tip.
Het beste kun je het klachtenformulier invullen (https://klantenservice.mediamarkt.nl/app/ask_dynamic). Als je daar rustig je verhaal uitlegt en aangeeft dat je totaal niet tevreden bent, dan kunnen ze zeker kijken wat ze voor je kunnen doen. De klantenservice is uitbesteed waardoor die niet veel kunnen doen, terwijl het klachtenformulier terechtkomt bij de desbetreffende winkel en meestal door de manager van die afdeling opgepakt wordt. Zo kom je wel het snelst bij iemand die je kan helpen, mocht dat mogelijk zijn. Een klacht indienen wordt ook niet noodzakelijk als slecht gezien, eerder een manier om een klant te helpen die soms tussen wal en schip in is gekomen. Het is toch een groot concern met regels waar niet altijd alle klanten wat mee kunnen.

Succes ermee!
Ah! Thanks voor je input, dat is handig om te weten :D. Zoals ik hopelijk al voldoende gerectificeerd heb, het gaat nu alleen nog maar (n.a.v. wat op de site/bon staat) om het vermoeden dat we de laptop niet terug kunnen brengen. We gaan zo naar de winkel en dan zien we wel wat er gebeurt :). In theorie dus pech maar wie weet (waarschijnlijk) zal het allemaal wel meevallen. Nogmaals dank!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Fontini Ook al koop je in de winkel, moet je gekochte goed nog steeds voldoen aan conformiteitsvereiste.
Er staat nergens dat na - startklaarservice- alle wettelijke garantie vervalt, of retour is uitgesloten.
(is dit in de winkel verteld dat retour is uitgesloten ?) MM hanteert zelfs voor Winkel dezelfde AV dan bij online aankoop !
Je mag verwachten dat je goed beeld hebt van een laptop van €650,- met IPS scherm.

* De krachtige en draagbare Aspire 5 laptop levert op elk gebied superieure prestaties.
verkooptekst Acer site

Wat ik mij afvraag is, of je de Intel grafische opties al hebt geconfigureerd. je hebt anti-glare mat screen (comfy view) dat kan oa verschillen met de oude laptop.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7nKnvDW/startklaar.png

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EnigmaNL
Hackus schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:15:
@Fontini Ook al koop je in de winkel, moet je gekochte goed nog steeds voldoen aan conformiteitsvereiste.
Er staat nergens dat na - startklaarservice- alle wettelijke garantie vervalt, of retour is uitgesloten.
(is dit in de winkel verteld dat retour is uitgesloten ?) MM hanteert zelfs voor Winkel dezelfde AV dan bij online aankoop !
Je mag verwachten dat je goed beeld hebt van een laptop van €650,- met IPS scherm.

* De krachtige en draagbare Aspire 5 laptop levert op elk gebied superieure prestaties.
verkooptekst Acer site

Wat ik mij afvraag is, of je de Intel grafische opties al hebt geconfigureerd. je hebt anti-glare mat screen (comfy view) dat kan oa verschillen met de oude laptop.
[Afbeelding]
De laptop is wel conform, er is van te voren niet gekeken naar het beeldscherm en de kwaliteit daarvan (of gebrek daar aan). Het was een blinde aankoop zoals TS al aangaf. Er wordt vergeleken met een laptop van 7 jaar oud maar wij weten niet wat voor laptop dat is, een laptop van 7 jaar oud die toen 1200 euro kostte kan een beter scherm bevatten dan eentje van nu van 650 euro.
Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:38:
[...]

Ah! Thanks voor je input, dat is handig om te weten :D. Zoals ik hopelijk al voldoende gerectificeerd heb, het gaat nu alleen nog maar (n.a.v. wat op de site/bon staat) om het vermoeden dat we de laptop niet terug kunnen brengen. We gaan zo naar de winkel en dan zien we wel wat er gebeurt :). In theorie dus pech maar wie weet (waarschijnlijk) zal het allemaal wel meevallen. Nogmaals dank!
Ik wacht in spanning af :), ik heb eigenlijk het vermoeden dat je de laptop gewoon mag omruilen en een andere mag uitzoeken voor dezelfde prijs of met bijbetaling *(voor een betere).

[ Voor 26% gewijzigd door EnigmaNL op 14-11-2019 18:19 ]

• Fontini
@Hackus Ik heb de intel grafische opties niet geprobeerd want het leek me überhaupt niet haalbaar. Na wat onderzoek zag ik ook tal van reacties van mensen die al vanalles geprobeerd hadden maar het scherm niet goed kregen. Daarna las ik dat er voor deze laptop een uiterst goedkoop paneel gebruikt is met erg slechte kijkhoeken en kleurweergave... Iets wat ik voor dat bedrag en 2019 niet echt meer voor mogelijk hield.

Ik ga zo met mijn ouders naar de winkel om te horen wat de mogelijkheden zijn. Ik hoop dat de praktijk anders uitpakt dan de beoogde theorie (na openen niet meer ruilen etc.). Wat het hele startklaar verhaal betreft. Ik dacht dus dat alles verteld was toen zij al naar de winkel waren gegaan, maar later bleek dus dat ze alleen een en ander uitgezocht hadden (waar lopen we mogelijk tegenaan met retouren). Vandaar de reden voor dit topic. Als ik goed doorhad dat ze nog niet met de winkel hadden gesproken, dan had ik niet direct een topic aangemaakt. Nogmaals excuses everyone!.

Toevoeging: Ik ga zo eerst kijken of het showmodel net zo slecht is als wat ik gezien heb. n.a.v. de tips hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door Fontini op 14-11-2019 18:26 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:47
EnigmaNL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:17:
[...]

De laptop is wel conform, er is van te voren niet gekeken naar het beeldscherm en de kwaliteit daarvan (of gebrek daar aan). Het was een blinde aankoop zoals TS al aangaf. Er wordt vergeleken met een laptop van 7 jaar oud maar wij weten niet wat voor laptop dat is, een laptop van 7 jaar oud die toen 1200 euro kostte kan een beter scherm bevatten dan eentje van nu van 650 euro.

[...]

Ik wacht in spanning af :), ik heb eigenlijk het vermoeden dat je de laptop gewoon mag omruilen en een andere mag uitzoeken voor dezelfde prijs of met bijbetaling *(voor een betere).
Dwe weten niet het scherm wel of niet conform is. Dat kan je niet stellen met de huidige info. Ik heb ook wel eens blind een tv gekocht. Tv zag er ook niet uit. Bleek uiteindelijk ook iets fout te zijn. En kreeg netjes een nieuwe. Dit kan ook het geval zijn bij TS.

Dus zonder meer info weten we dat niet.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14
*knip* Hier zijn de shopreviews voor.

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 14-11-2019 22:39 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Fontini schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:46:
Long story short: Online kopen is voordeliger en niet alleen (meestal) wat prijs betreft.
Koop je spullen bij een winkel die begrijpt dat een klant die volgende keer terugkomt hen op termijn veel meer oplevert dan een klant die ze nu voor misschien een tientje meer winst met rommel opgescheept hebben.

Ik ga voor de meeste dingen waar ik wel wat geld aan uitgeef (auto, IT, hobby...) naar winkels waar ze mij echt geen kloot afdraaien omdat ze weten dat ik met goed advies volgende keer weer bij hen sta. Ook al levert het voor een individuele aankoop wat minder op. Vaak (maar niet altijd) kleinere winkels waar de zaakvoerder mee in de winkel staat en er dus verder dan het einde van de maand gedacht wordt.

Edit (wegens nog altijd de laatste post in het topic): Er zijn ook heel wat reviews die behoorlijk positief zijn over dat display (bijvoorbeeld https://laptopmedia.com/review/acer-aspire-5-a515-54g-review-they-got-it-back-on-track/#display-quality). Is er misschien gewoon een probleem met dat display. Ik zou zeker durven proberen om een paar van die reviews op te snorren en daarmee (en met de oude laptop) naar de MediaMarkt te gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door indigo79 op 14-11-2019 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fontini
@indigo79 (en de rest) zojuist bij de MM geweest. Leek heel even moeilijk te worden omdat 'ie al geopend was maar bij navraag aan de manager geen probleem. Zolang we beloofden er niets op geïnstalleerd te hebben (which we didn't). Heb nog even gekeken naar andere Acers van a5-xxxx en al die schermen hadden behalve slechte kijkhoeken een erg flets beeld. Werd overigens alleen goed zichtbaar door het demo filmpje te alt+tabben en even een verkenner te openen. Deed nog net geen pijn aan m'n ogen haha!

In eerste instantie wilden we ons geld terug maar dat gaat niet als je naar een ander filiaal van de MM gaat. Er werd dus voorgesteld om een bon te maken voor een andere laptop, die we dan eventueel wel direct voor geld om zouden kunnen ruilen. Beetje vreemd, maar zal administratief wel het lekkerst werken.

Bij de uitverkoop lag een Surface Book (eerste generatie) met 2 jaar garantie en daar bovenop nog extra MM garantie voor 50,- meer. Hoewel de specs wat minder zijn vond ik dit wel de ultieme laptop voor huis tuin en keuken gebruik voor moeders =). Kan ze lekker met de tablet op de bank zitten.

Eind goed al goed dus. Maar dit topic heeft wel echt wat handige kennis opgeleverd. Zal zo even de TS aanpassen zodat men goed ziet dat MM niet zo lastig is als de titel doet vermoeden. Sorry MM en bedankt allen!

Edit: Heb zelf overigens een Surface Book 2 dus dit was niet zozeer een blinde koop.

[ Voor 3% gewijzigd door Fontini op 14-11-2019 21:12 ]

• EnigmaNL
Eind goed, al goed.

Uiteindelijk dus heel veel speculatie en juridische prietpraat terwijl er eigenlijk nog niks aan de hand was :).

• Fontini
EnigmaNL schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:26:
Eind goed, al goed.

Uiteindelijk dus heel veel speculatie en juridische prietpraat terwijl er eigenlijk nog niks aan de hand was :).
Yeah that was my bad. Ik kreeg een appje met: Hij kan hoogstwaarschijnlijk niet terug want we hebben 'm al gebruikt. Ik had aangenomen dat er naar de MM gebeld was of dat ze daar geweest waren omdat ze dat vandaag zouden doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14
*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende mod toe.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2019 07:30 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
Ik heb de TS aangepast zodat men direct kan zien dat de mediamarkt niet onwelwillend was/is (fair is fair). Het liefst zou ik de titel ook nog even aanpassen. Dit topic (laten?) verwijderen doe ik niet omdat er best wat nuttige informatie omtrent offline/online shoppen uit voort is gekomen. Iedereen bedankt voor jullie bijdrage in ieder geval!
Pagina: 1