Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verdeler vloerverwarming dichtzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:45
Ik ben van mezelf een onderzoeker, ondernemer maar ook vaak een verschrikkelijke "over-denker". Kan urenlang denken aan wat er allemaal wel of niet kan kloppen aan mijn eigen plan om iets uit te voeren. Vaak is er dan wel iemand in de buurt die advies kan verschaffen, deze keer hoop ik het hier te vinden.

Situatie is dat de huidige Grundfos pomp uit het jaar kruik 2000 vanwege lawaai en energiegebruik vervangen gaat worden door een nieuw en actueel exemplaar. De pomp zit gemonteerd op onderstaande verdeler van WTH.

Dan zet ik natuurlijk de aanvoer en afvoer van de stadsverwarming dicht met de aanvoerkraan en retourventiel zoals op onderstaande eigen actiefoto:

En nu presenteer ik mijn "probleem": Op de verdeler kan ik alleen de 2 slangen aan de rechterkant dichtzetten. Het lijkt erop dat de linker 2 (die dan de aanvoer doen naar het circuit is mijn redenatie) niet dicht kunnen en bij het loshalen van de pomp mij zullen voorzien van een verwarmd binnenzwembad.

Wie kan er een lichtje laten schijnen op mijn gedachten. Kan ik af met alle beschikbare ventielen dichtzetten, of vormen die 2 slangen (omcirkeld op de laatste foto) een serieus obstakel.

Het betreft een bescheiden bijverwarming circuitje van 2 lussen door de woonkamer. Installatie is van 2000 en werkt buiten de luidruchtige pomp naar behoren.

Beste antwoord (via Erwin op 19-11-2019 10:47)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:48
Als je de aanvoer en retour dichtzet (dat gaat bij ons overigens met 2 afsluitkranen op de leiding zelf en niet dmv de thermostaatknop en dat kleine schroefje), dan kun je daarna toch water uit de verdeler laten lopen met een aftapkraantje? Dat zal nooit heel veel zijn. Rest van water kan dan blijven zitten in de leidingen. Daarna bijvullen, ontluchten en klaar.

Ik ga er ook vanuit dat als je de pomp er zo tussenuit schroeft je een waterballet krijgt, maar dat weet ik niet zeker.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• cryptapix
Als je de aanvoer en retour dichtzet (dat gaat bij ons overigens met 2 afsluitkranen op de leiding zelf en niet dmv de thermostaatknop en dat kleine schroefje), dan kun je daarna toch water uit de verdeler laten lopen met een aftapkraantje? Dat zal nooit heel veel zijn. Rest van water kan dan blijven zitten in de leidingen. Daarna bijvullen, ontluchten en klaar.

Ik ga er ook vanuit dat als je de pomp er zo tussenuit schroeft je een waterballet krijgt, maar dat weet ik niet zeker.

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-12 12:35
Dat kleine schroefje rechts lijkt mij een ontluchtingsnippeltje ? En die thermostaatknop links dichtzetten zal ook weinig zin hebben denk ik. Zoek eens verder of er niet ergens anders kranen zijn om de aanvoer / retour dicht te zetten ?

• Erwin
Lollercopter schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:26:
Dat kleine schroefje rechts lijkt mij een ontluchtingsnippeltje ? En die thermostaatknop links dichtzetten zal ook weinig zin hebben denk ik. Zoek eens verder of er niet ergens anders kranen zijn om de aanvoer / retour dicht te zetten ?
Er zitten nog afsluiters een meter van de verdeler af voor de retour en aanvoer gelukkig. Mijn zorg is primair of er geen hele sloten water uit de slangen komen die ik niet kan dichtzetten (laatste foto, links).

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-12 12:35
Waarom wil je die slangen dicht zetten of open maken, dat is toch niet nodig voor het vervangen van de pomp ?
Met mijn boerenverstand zou ik het zo aanpakken:

Aanvoer + retour van stadsverwarming goed dichtzetten met de daarvoor bestemde kranen. Nu is het vloerverwarming systeem gescheiden van het stadsverwarming circuit (tenzij deze kranen toch nog een beetje lekken, hopelijk / waarschijnlijk niet).

Dan voorzichtig de druk van het vloerverwarming systeem afhalen door een afsluiter hier te openen of een verbinding voorzichtig op te lossen. Als het goed is komt er water uit en stopt dat op een gegeven moment. Blijft er water onder druk uitkomen dan lekken die afsluiters die je stadsverwarming zouden moeten blokkeren en heb je een probleem.

Als alles goed gaat zal er wel wat water uitkomen, maar mits dit niet het laagste punt in het systeem is zal het wel meevallen. ---> Pomp losmaken en vervangen voor andere pomp (heeft die pomp dezelfde inbouw maat) ?
Erwin schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:29:
[...]

Er zitten nog afsluiters een meter van de verdeler af voor de retour en aanvoer gelukkig. Mijn zorg is primair of er geen hele sloten water uit de slangen komen die ik niet kan dichtzetten (laatste foto, links).
Mits er geen water uit het stadsverwarming circuit komt dan zal dat wel meevallen lijkt me. Je kan om 100% zeker te zijn nog proberen nog elders de stadsverwarming leidingen dicht te zetten zodat je eigenlijk een dubbele veiligheids blok hebt.

Let wel op, er zal nog steeds 4-5 bar staan op dat vloerverwarmings circuit nadat je het hebt ingeblockt, dus ja dat spuit behoorlijk. Ik zou dus proberen geleidelijk de druk eraf te halen met een afsluiter ergens, hou handdoeken en een emmer erbij. De druk moet er eigenlijk redelijk snel vanaf zijn zou je zeggen.

Lollercopter wijzigde deze reactie 14-11-2019 15:02 (36%)

• Erwin
Klinkt goed. Ik had vooral vraagtekens bij hoeveel druk er dan op de slangen zou staan, een invalshoek daarop van een ander is dan zeker prettig :) d:)b

• cryptapix
Op die slangen zal uiteindelijk niet veel druk meer staan. Die druk komt immers van je aanvoerleiding (en die zet je dicht) of van je pomp (maar die zet je uit). Daarmee is die vloerverwarmingslang uiteindelijk niet veel meer dan een tuinslang waar water in staat. Maar in het begin staat daar wel wat druk op natuurlijk. Daarom voorzichtig aftappen, zodat de druk er rustig af kan.

• Erwin
Om het verhaal even rond te maken, aanvoer en retour dichtgezet met de afsluiters. Vervolgens kon ik met gemak de pomp losdraaien en wisselen. Kwam amper een botervlootje aan water uit :D .

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooi :)

heb je er nou ook een pompschakelaar op gezet (of zit die ingebouwd)? Dat scheelt namelijk een slok op een borrel qua elektriciteitsverbruik. Dat ding hoeft immers alleen maar te draaien als er warm water de vloer in moet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Erwin
Pompschakelaar zit er ook op, heb ik na het maken van de foto teruggezet :) . Doel was ook de oude pomp uit 2000 vervangen voor een veel zuiniger exemplaar, het besparen kan beginnen :P .
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True