Montage Gelid Phantom black AM4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
*Msi tomahawk b450 max
*AMD ryzen 5 3600
*Gelid Phantom black cpu cooler
*Gskill 16Gb ripjaws
*Sapphire rx5700 xt
*Samsung 970 evo 500gb
*Corsair tx550m

Ik ben momenteel een nieuwe game pc aan het monteren. Er is ook echter iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt, althans niet zo .

De Gelid cpu cooler dient gemonteerd te worden met meegeleverde am4 standoffs en beugeltjes, en op de standaard am4 backplate.
Hierdoor hangt de backplate dus al los in de gaten van het moederbord, de backplate wordt niet meer geklemd.
Vervolgens kan ik met 2 schroeven + veren, de cooler vastschroeven op de net gemonteerde beugeltjes.
Maar zelfs met de schroeven tot het eind aangedraaid, blijft er speling tussen de cpu en cooler, als in, dat ik de cooler zonder al te veel weerstand kan verdraaien.

Is dit iets dat vaker voorkomt? En gaat dit problemen opleveren?

Ik kan me niet herinneren dat ooit een cooler heb gehad die ook maar enigszins te verdraaien was, ik heb nog 4 pc's draaien waarbij de coolers gewoon muurvast zitten. Zelfs niet te verdraaien met enige kracht.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
kendo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:15:
*Msi tomahawk b450 max
*AMD ryzen 5 3600
*Gelid Phantom black cpu cooler
*Gskill 16Gb ripjaws
*Sapphire rx5700 xt
*Samsung 970 evo 500gb
*Corsair tx550m

Ik ben momenteel een nieuwe game pc aan het monteren. Er is ook echter iets dat ik nog niet eerder heb meegemaakt, althans niet zo .

De Gelid cpu cooler dient gemonteerd te worden met meegeleverde am4 standoffs en beugeltjes, en op de standaard am4 backplate.
Hierdoor hangt de backplate dus al los in de gaten van het moederbord, de backplate wordt niet meer geklemd.
Vervolgens kan ik met 2 schroeven + veren, de cooler vastschroeven op de net gemonteerde beugeltjes.
Maar zelfs met de schroeven tot het eind aangedraaid, blijft er speling tussen de cpu en cooler, als in, dat ik de cooler zonder al te veel weerstand kan verdraaien.

Is dit iets dat vaker voorkomt? En gaat dit problemen opleveren?

Ik kan me niet herinneren dat ooit een cooler heb gehad die ook maar enigszins te verdraaien was, ik heb nog 4 pc's draaien waarbij de coolers gewoon muurvast zitten. Zelfs niet te verdraaien met enige kracht.
Kan je niet met een gedegen antwoord helpen wat er aan de hand is, maar deze user heeft een uitgebreide review gemaakt.

Kijk hier eens tussen of er een antwoord voor je probleem in zit, en anders eff de user een DM sturen.

https://tweakers.net/prod...utions-phantom-black.html

• kendo
  • Niet online
De reviews heb ik gelezen, maar naar mijn idee, gaat dat voornamelijk om "out of the box" ondersteunde sockets. AM4 is een later toegevoegde socket voor deze cooler, wat extra hardware in een zakje en klaar. Maar eigenlijk is het een beetje houtje touwtje. De backplate geeft nu eigenlijk geen steun. Het hele gewicht van de cooler rust nu op de processor en socket.

Ik heb het moederbord nog niet ingebouwd, dus ga kijken of ik het een en ander kan modden. Iig zorgen dat de backplate weer functie krijgt.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Hi @kendo

Ik heb zelf ook geen ervaring met de koeler, maaaaar:

https://gelidsolutions.co...ntom_installation_AM4.pdf

Misschien heb je hier iets aan

• kendo
  • Niet online
Yorick90 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:23:
Hi @kendo

Ik heb zelf ook geen ervaring met de koeler, maaaaar:

https://gelidsolutions.co...ntom_installation_AM4.pdf

Misschien heb je hier iets aan
Dat montage blad zat ook bij de cooler ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
kendo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:32:
[...]

Dat montage blad zat ook bij de cooler ;)
Hmm oke, anders even foto's maken, close up van het probleem, dan heb ik iets meer visualisatie. Lastig te oordelen als ik niet zie hoe je het gemonteerd heb :) Maar natuurlijk mag het niet zo zijn dat een gemonteerde koeler uberhaupt kan bewegen, dus even wachten nog met booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Gisteravond de cooler nogmaals gemonteerd(schoongemaakt + nieuwe pasta) Maar zit nog steeds veel losser dan ik gewend ben.

Vervolgens de pc opgestart. En na een half uur in de bios met settings spelen, was de temperatuur 21C op 3,6Ghz. De temperatuur in de computerkamer was op dat moment 14C. Er lijkt dus weinig aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
wow jij zit zeker met een dikke jas aam binnen brrr koud man :(
load temps ook goed? (idle is niet zo interesant)

[ Voor 28% gewijzigd door maks11223344 op 16-11-2019 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
maks11223344 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:40:
wow jij zit zeker met een dikke jas aam binnen brrr koud man :(
load temps ook goed? (idle is niet zo interesant)
Is de computer kamer maar, daarnaast heb ik de thermostaat, voor de paar uurtjes die ik per dag thuis ben, eigenlijk nooit hoger dan 16 graden staan. ;) (heb een hekel aan warme ruimtes)

Ik heb net een paar stress testjes gedaan waarbij de cpu op alle cores 100% wordt belast(+boost)

* idle 30 graden
* load 61 graden ( stabiel en stil)

Ik ben wel tevreden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DouwevdS
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 11:35
Ik heb laatst bijna hetzelfde systeem in elkaar gezet en ik zat ook daarmee te kloten. Ik heb uiteindelijk deze 'standoffs' in het moederbord laten zitten en dan sloot alles wel goed aan. Dus ik weet niet of ze bij deze afbeelding alleen bedoelen dat je de schroeven eruit moet halen, of dat de koeler echt zo los hoort te zitten. Misschien kun je dit ook nog proberen om te kijken of je dat beter vindt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXOSqqMA1tMETNgkdRa1TTjK/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
DouwevdS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:26:
Ik heb laatst bijna hetzelfde systeem in elkaar gezet en ik zat ook daarmee te kloten. Ik heb uiteindelijk deze 'standoffs' in het moederbord laten zitten en dan sloot alles wel goed aan. Dus ik weet niet of ze bij deze afbeelding alleen bedoelen dat je de schroeven eruit moet halen, of dat de koeler echt zo los hoort te zitten. Misschien kun je dit ook nog proberen om te kijken of je dat beter vindt zitten.

[Afbeelding]
Ik interpreteer het echt als de brackets volledig verwijderen en dan losse standoffs met nieuwe beugels in de backplate schroeven. Maar deze montage is verre van ideaal. Wanneer je de koeler lichtjes kantelt, dan zie je de backplate ook gewoon bewegen. Een paar vulringen had dit probleem op kunnen lossen.

Maar vooralsnog houdt de de koeler zich goed. Tijdens gamen, komt de processor niet eens boven de 60 graden. En de fans blijven relatief stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:16

HugoBoss1985

Xenotech

kendo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:42:
[...]

Ik interpreteer het echt als de brackets volledig verwijderen en dan losse standoffs met nieuwe beugels in de backplate schroeven. Maar deze montage is verre van ideaal. Wanneer je de koeler lichtjes kantelt, dan zie je de backplate ook gewoon bewegen. Een paar vulringen had dit probleem op kunnen lossen.

Maar vooralsnog houdt de de koeler zich goed. Tijdens gamen, komt de processor niet eens boven de 60 graden. En de fans blijven relatief stil.
Tja wat dat betreft is het geen beste koeler.
Maar ik heb niet ervaren wat jij hier stelt/wat jouw ervaring is.
Geen ervaring met het AMD platform.

Ik heb er nu zo'n 4 gemonteerd op verschillende intel systemen en ik vind de veerdruk (wat het koelblok tegen de cpu gedrukt moet houden) verre van voldoende, alsmede het plaatje waar je de schroeven met veren op schroeft vind ik te dun.

Voor het geld wel een beest, alleen oppassen met je systeem verplaatsen/vervoeren (op zijn "rug" leggen).

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-11-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:46:
[...]

Tja wat dat betreft is het geen beste koeling.
Geen ervaring met het AMD platform.

Ik heb er nu zo'n 4 gemonteerd op verschillende intel systemen en ik vind de veerdruk (wat het koelblok tegen de cpu gedrukt moet houden) verre van voldoende.
Dat is idd 1 van de problemen. Daarnaast zijn de meegeleverde standoffs voor AM4 net iets te hoog, waardoor de basis van de koeler net iets boven de heatspreader zit. Daarnaast is de beugel op de basis te zwak uitgevoerd waardoor deze dus ongelijkmatig doorbuigt bij het aan draaien van de schroeven.

Het was 1 van de goedkopere koelers, maar ze hebben zich er mbt. de montage, wat gemakkelijk vanaf gemaakt. Het koelvermogen vindt ik voor mijn processor meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:16

HugoBoss1985

Xenotech

kendo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:52:
[...]

Dat is idd 1 van de problemen. Daarnaast zijn de meegeleverde standoffs voor AM4 net iets te hoog, waardoor de basis van de koeler net iets boven de heatspreader zit. Daarnaast is de beugel op de basis te zwak uitgevoerd waardoor deze dus ongelijkmatig doorbuigt bij het aan draaien van de schroeven.

Het was 1 van de goedkopere koelers, maar ze hebben zich er mbt. de montage, wat gemakkelijk vanaf gemaakt. Het koelvermogen vindt ik voor mijn processor meer dan voldoende.
Jep, ze zouden de flanken van die beugel gewoon om moeten kanten om het sterker te maken :P
Bij dit soort zaken altijd voorzichtig de schroeven één voor één een aantal wendingen vast schroeven... niet eentje eerst helemaal vast en dan pas de andere.
Pagina: 1