Nieuwe switch - geen verbinding voor sommige apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Voorheen had ik een simpele switch in het thuisnetwerk, een TP-Link TL105G. Niks aan in te stellen.
Nu heb ik een wat grotere, met ook iets meer mogelijkheden, de TP-Link TL116E. Deze is plug and play maar je kunt er wel wat dingen op instellen qua QoS en VLAN opties. De switch verbindt de router (Fritzbox 7490) met vast aangesloten UTP apparaten en Wifi apparaten via Ubiquiti AP's.

Zie hier de topologie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/25NMFYshvhRMww1vqv1dWP3N/full.jpg

Ik heb de switch geheel op standaard instellingen staan. Maar toch krijgen de vast aangesloten apparaten geen verbinding met de router. Er komt geen DHCP instelling door vanuit de Fritzbox en ook met handmatig instellen krijg ik niks. Ik heb naar de VLAN instellingen gekeken op de switch maar die staan standaard, namelijk dat alle poorten samen in VLAN 1 zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NLyOnFhedrEqxShQoKgR7dN5/full.png

De Mac mini server en Synology NAS kregen ook geen verbinding. Nu heb ik die direct op de Fritzbox zitten en werken die weer zoals verwacht.

Het gekke vind ik, dat apparaten die Wifi krijgen via de AP's wél gewoon DHCP krijgen. Terwijl die toch ook via dezelfde router praten.

In de monitoring van de switch zie ik dat er op de betreffende poorten (3,14) pakketjes binnenkomen maar niks wordt teruggestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Wj2FqWbetw3Bz7pqq0x3kO6/full.png

Poorten 10 (uplink naar router) 8, 12 en 15 hebben wel verkeer, dat zijn de AP's en de IPTV.

Mijn gevoel is dat er toch iets is met de VLAN instellingen? Ik heb alleen geen idee wat ik nog zou kunnen veranderen. Heeft de Fritzbox verborgen instellingen waardoor die op andere VLANs uitstuurt? Waarom werken de APs dan wel maar de direct op UTP aangesloten apparaten niet?

Ik heb als test de nieuwe switch vervangen door de oude en alles krijgt meteen verbinding.

Tips zijn welkom!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Beste antwoord (via mddd op 14-11-2019 11:38)

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28
Heb zelf ook de 116e gehad en had hetzelfde probleem als jij omschrijft.
Mocht je geen verbinding krijgen op je clients probeer de switch eens te rebooten.

Poorten op de switch waar de link van actief is blijven werken.
Gaan de poorten in slaapstand of is er niks aangesloten geen verbinding.
Een reboot lost dit op.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28
Heb zelf ook de 116e gehad en had hetzelfde probleem als jij omschrijft.
Mocht je geen verbinding krijgen op je clients probeer de switch eens te rebooten.

Poorten op de switch waar de link van actief is blijven werken.
Gaan de poorten in slaapstand of is er niks aangesloten geen verbinding.
Een reboot lost dit op.

• mddd
  • Niet online
@StaticZ Gisteren heb ik dat gedaan via de web interface. Maakte niet uit. Zojuist gedaan door de adapter los te trekken en weer in te pluggen. Dat werkt inderdaad! Voor nu dus "opgelost". Maar niet echt natuurlijk, als ik morgen mijn laptop inplug in een willekeurige port in huis wil ik gewoon dat het werkt. Ik weet nu in elk geval iets wat ik kan doen. Had de hardware matige uit-en-aan oplossing natuurlijk al eerder moeten doen. Dank.

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Heb die problemen ook eens gehad, een reboot is een fijne workaround maar geen oplossing. Overweeg eens de UniFi 16 poorts switch, deze zou aansluiten bij je accespoints als ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Kartmaster93 Dat zou inderdaad wel mooi zijn. Maar zeker de meer-dan-8-port uitvoeringen vind ik wel een prijzige upgrade omdat ik in principe al een complete setup heb. Als ik een 8 port zou nemen heb ik een tweede switch ernaast nodig dat is ook niet zo elegant.. misschien de tweedehands markt maar eens in de gaten houden. Of toch eerst maar eens kijken hoe het loopt nu ik alles eenmaal werkend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
mddd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:37:
@Kartmaster93 Dat zou inderdaad wel mooi zijn. Maar zeker de meer-dan-8-port uitvoeringen vind ik wel een prijzige upgrade omdat ik in principe al een complete setup heb. Als ik een 8 port zou nemen heb ik een tweede switch ernaast nodig dat is ook niet zo elegant.. misschien de tweedehands markt maar eens in de gaten houden. Of toch eerst maar eens kijken hoe het loopt nu ik alles eenmaal werkend heb.
Ik heb vaker met meerdere verdoren gewerkt, nog steeds trouwens. Daarbij verschillende merken geconfigureerd, gemonitord en daarbij ook gekeken naar de problemen. Daarbij had ik met TP-Link af en toe rare problemen, waarvan dit er ook een is. Hoeft niks over het product te zeggen, maar het gevoel wat ik er persoonlijk mee heb is hierdoor minder geworden. Als je beetje handig bent en het leuk vind zou je eens kunnen kijken naar de Cisco 2900 series, deze worden vaak voor enkele tientjes aangeboden, erg uitgebreid en erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Ik heb in jarenlang gebruik van de “domme” switches nooit iets gehad, altijd super stabiel. Dit viel mij dus ook tegen. Vandaag na een aantal dagen mijn laptop weer aan ethernet gehangen en alles meteen ok. Dus voorlopig lijkt het wel weer te werken. Ik houd het in de gaten. Als zich vaker flaky gedraagt dan maar eens verder kijken! Bedankt voor de suggesties ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Wie is je ISP en heb je ook VoIP en of iptv? Waarschijnlijk kan de tp link niet overweg met dat vlan en of multicast verkeer.... deze retour en een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E aanschaffen.....

[ Voor 6% gewijzigd door lSltAlKeR op 19-11-2019 20:22 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@lSltAlKeR Xs4All. Inderdaad ook IPTV. Ik noemde VLAN instellingen omdat dat het enige was wat ik me kon voorstellen waarom sommige poorten niet “door zouden komen”. Er is echter niets actief qua VLAN. De switch doet wel snooping om het multicast verkeer naar de juiste plek ten krijgen. Ik zou dat uit kunnen zetten?

De switch heb ik al een tijdje liggen, terugsturen gaat hem niet worden. Ik heb sinds die reset dus geen issue meer gehad dus ik hoop stiekem dat ik door de huidige (in principe: geen enkele) settings en daarna de reset niet meer tegen die bug aanloop ...

Pagina: 1