Ervaring met lichtkoepels of Solatube (varianten)

Pagina: 1
Acties:

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sinds een half jaar wonen we in ons huis uit 2014, met een mooie grote woonkamer. Alleen is het soms erg donker in de woonkamer, doordat de achterkant met glazen pui op het Noorden is en er daardoor weinig zonlicht in huis komt. We komen uit een appartement op de vierde verdieping met over de hele breedte ramen op het Zuiden, dus we zijn erg veel licht gewend. En dat missen we in ons huidige huis een beetje.

Dit is met name in de uitbouw het geval, waar een plat dak op zit. Nu zat ik te denken om daar een Solatube of een ander daklichtkoepel op te laten plaatsen. Het is een kanaalplaat vloer, die dwars op de buitenmuur ligt dus een lichtstraat dwars over alle kanaalplaten heen lijkt me niet zo handig voor de stevigheid van 't gebouw >:)

Nu vraag ik me af wie hier:
- ervaringen heeft met het plaatsen van zo'n lichtkoepel dan wel Solatube
- hoe de ervaringen in het gebruik zijn? Zit er echt zoveel verschil tussen voor en na?
- waar ik ongeveer rekening mee moet houden qua kosten. Overal zie ik tussen de 500 en 1000 euro staan voor een dergelijke koepel, maar dat lijkt me erg weinig als je nog door een kanaalplaat heen moet. Ik heb al een dakdekker uitgenodigd om eens te komen kijken, maar wil me graag een beetje voorbereiden.

Ik heb even wat foto's toegevoegd voor de volledigheid:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zbwebysf5.jpg

Het gaat dus om het deel waar de bank staat.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w18z28.jpg

Hier is te zien dat er een plat dak boven de uitbouw zit.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/skvexlt0w9r4p.jpg

Hier is te zien dat de kanaalplaten dwars op de buitenmuur liggen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Voor het geld van een solartube kan je een plafonnière met natuurgetrouw LED wel een jaar of 30 permanent laten branden. Je kan in kanaalplaat maar beperkt gaten maken voor zoiets.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:52
Ik zou het eerst eens met een LED-paneel proberen inderdaad. Liep laatst door de wijk en had ook iemand een paneel aan het plafond hangen. Een zee van licht terwijl het een vrij compact paneel was.

V.b. https://www.systeemplafon...daglicht-verlichting.html
6000K is wel erg wit denk ik. IKEA heeft vergelijkbare panelen, met instelbare kleurtemperatuur & afstandsbediening. Wel wat duurder, maar voor in een woonkamer sfeervoller dan diegene voor in het systeemplafond van een kantoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:43
De kosten zullen niet zozeer in de aanschafprijs zitten maar veel meer in het zagen in de kanaalplaten. Je moet aan de gang met een constructeur om te zien of dat kan; niet met een dakdekker. Een extra raam in de wand laten zagen is wellicht nog makkelijker.
Begin eens met dat donkere gordijn dat voor dat smalle raam hangt weg te halen; dat dekt een kwart van je glasoppervlak af en reflecteert ook geen licht de woonkamer in. Hang een langere rail op zodat je het gordijn als het open moet helemaal voor het raam (naar links?) kunt wegschuiven.

Edit: wanneer dat gordijn weg is kun je ook buiten aan de wand direct naast dat raam een spiegel of plaat witte trespa ophangen, ongeveer ter grootte van dat raam zelf. Dat reflecteert een hoop extra licht naar binnen, en binnen zie je er vrijwel niets van.

[ Voor 19% gewijzigd door ASW1 op 14-11-2019 11:55 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:44

Shiro

Serenity

Señor Sjon schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:19:
Voor het geld van een solartube kan je een plafonnière met natuurgetrouw LED wel een jaar of 30 permanent laten branden. Je kan in kanaalplaat maar beperkt gaten maken voor zoiets.
Heerlijke Tweaker oplossing! Ik zat zelf ook te kijken naar iets als een lichtkoepel, maar nooit aan gedacht om gewoon een grote LED paneel te gebruiken.

Sowieso wat laagdrempeliger dan gelijk in je plafon te zagen en te hakken. Iets dat mijn vrouw niet zag zitten...

SR+ MiC

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Vergeet ook niet de mogelijke lekkages. En je isolatiewaarde verlaagt ook nog eens. Alleen al van het voorkomen energieverlies kan je het LEDpaneel laten branden. En als ie uitstaat, is het geen zwart gat zoals een buis 's avonds/'s nachts.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat LED paneel had ik nog totaal niet aan gedacht. Dat zou nog wel eens een veel betere oplossing kunnen zijn inderdaad. Dat gaan we eerst eens proberen, is ook een fractie van de kosten. Dank voor de tip!

@ASW1; die tip van de spiegel / plaat is ook een goede. Alleen we zitten op de hoek, ik vraag me af hoe blij de buurt daar van wordt als de zon er precies op schijnt. Heb je daar ervaring mee?

Voor wat betreft het gordijn, die heb ik toen we aan 't klussen waren weg gehad. Ik vond er nauwelijks verschil in zitten of ie er wel of niet hing.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Puur o.b.v. wat ik bij de buren gezien hebben die er een hadden. Hun huis was een stuk donkerder dan dat van jou en de lichtkoepel geeft naar mijn smaak een heel mooi effect, best een eyecatcher op een verder tamelijk donker deel van de huiskamer. Dit zal bij jou - denk ik - een stuk minder zijn, omdat je al een veel lichtere kamer als beginsituatie hebt. Ik denk niet dat het veel voor je gaat toevoegen.

• ASW1
Koehandelaar schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:23:

@ASW1; die tip van de spiegel / plaat is ook een goede. Alleen we zitten op de hoek, ik vraag me af hoe blij de buurt daar van wordt als de zon er precies op schijnt. Heb je daar ervaring mee?

Voor wat betreft het gordijn, die heb ik toen we aan 't klussen waren weg gehad. Ik vond er nauwelijks verschil in zitten of ie er wel of niet hing.
Doe eens een proefje waarbij iemand in de woonkamer kijkt en iemand anders het gordijn even opzij houdt. Als je het rechts loshaakt kun je het even opzij trekken zodat het voor de poster zit. Het zal geen dag en nacht verschil maken maar het zal heus schelen.
Als de zon op die kant staat en de buurt erop kijkt zou ik geen spiegel doen. Welke kleur heeft de buitenmuur daar nu? Je kunt ook een strook van 1~1,5 meter wit maken met buitenlatex.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Een solatube heeft een relatief kleine diameter maar geeft een groot effect. Een gat laten boren in de kanaalplaat geeft hoogstwaarschijnlijk geen probleem, er gaan wel grotere sparingen door en zelden met extra wapening.
Een solatube met diameter 250 mm kost ongeveer 500 euro een gat boren van die diameter kost ongeveer 2,50 tot 3,00 euro per te boren cm en dan nog ongeveer 100 euro voorrijkosten, de dakdekker kost een paar 100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een heel ander idee:
YouTube: Turning Smashed TVs into Realistic Artificial Daylight

Ik heb er inmiddels eentje zelf op zolder aan de binnenkant van het dak gemonteerd. En nu lijkt het alsof ik twee dakramen heb!
ehtweak in "F&V community topic"

Het bijzondere van dit lichtpaneel, is dat je het niet herkent als een lichtpaneel, maar juist de manier van lichtafgifte lijkt op dat van een echt raam. Dat komt omdat de lichtbron ogenschijnlijk ver-weg is. Een soort van diepte effect zeg maar.

DE ultieme tweakers oplossing. 8)
En gecombineerd met hoge CRI LEDs, daglichtkleur, is het net echt!
ehtweak in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2019 10:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:24
D.deJong schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:27:
Een solatube heeft een relatief kleine diameter maar geeft een groot effect. Een gat laten boren in de kanaalplaat geeft hoogstwaarschijnlijk geen probleem, er gaan wel grotere sparingen door en zelden met extra wapening.
Je hebt gezien dat de lijnlast van de gevel óp het vloerveld staat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De Rikster schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:22:
[...]

Je hebt gezien dat de lijnlast van de gevel óp het vloerveld staat toch?
Ach dan zet je daar een paar stempels onder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik kan op de tekening niet zien wat voor gevel het is. Is het bijvoorbeeld een HSB element met steenstrips of is het kalkzandsteenwand met metselwerk, bij grote overspanningen zal een zware gevelopbouw niet alleen maar op de kanaalplaat staan lijkt mij. Zonder constructietekeningen is er niks zinnigs van te zeggen. Voor de zekerheid zou ik het altijd na laten kijken door een constructeur.
Daarom ook hoogstwaarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 15-11-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:52
@ehtweak Dat schreeuwt natuurlijk om foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ThinkPad Ik ga geen foto's plaatsen van mijn zolder. :|
Om diverse redenen heb ik geen zin om eerst alles af te dekken/aan de kant te zetten voordat ik een fatsoenlijke foto kan maken op die plek.

Nogmaals, bekijk het eerder aangehaalde jijtube filmpje; die meneer van DIY Perks heeft zo'n scherm opgehangen op de trap in zijn (?) huis. En dan lijkt net alsof daar nu een dakraam zit. 8)

Heb wel een foto van het verbouwde paneel: (oude 32" TV)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48907853622_d3e464fbdc_c.jpg
DIYLEDPanel12 by Erik Haak, on Flickr
Hier nog zonder een net frame er omheen.

En dit is een wat kleinere versie: (oude 20" monitor)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48794353321_d6b8c47b9d_c.jpg
DIYLEDPanel01 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2019 17:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier heb ik een Solatube ingebouwd omdat we op de 1e verdieping uitgebouwd hebben en daardoor een donkere gang zouden krijgen. Bij ons was het echter een schuin dak en daarna alleen door een houten vloer. Ik vind dat hij mooier en beter licht geeft dan zo'n LED-paneel, maar als je door een kanaalplaat moet boren zou ik waarschijnlijk ook eerder zo'n LED-paneel uitproberen. Wil je daar nl. doorheen boren zul je echt een constructeur moeten vragen om te kijken of en waar je dat kan doen.

Een spiegel/plaat zou ik niet doen, geeft veel te weinig licht en kan van buiten al snel irritant zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met een solatube?

wij hebben nu 2 lichtkoepels die behoorlijk oud zijn, in de zomer te warm en in de winter is het altijd te koud in de keuken. Ik zou graag een solatube willen want dan hebt je geen last meer van bovenstaande problemen.
De vrouw wil weer een lichtkoepel omdat ze verwacht dat je meer licht hebt van een lichtkoepel.

Iemand die mij hierin advies kan geven?
alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:19
duimp schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:02:
zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met een solatube?

wij hebben nu 2 lichtkoepels die behoorlijk oud zijn, in de zomer te warm en in de winter is het altijd te koud in de keuken. Ik zou graag een solatube willen want dan hebt je geen last meer van bovenstaande problemen.
De vrouw wil weer een lichtkoepel omdat ze verwacht dat je meer licht hebt van een lichtkoepel.

Iemand die mij hierin advies kan geven?
alvast bedankt!
Ik heb sinds 10 jaar een solatube en bevalt mij heel goed. Situatie: keuken die op het noorden ligt uitgebreid ten koste van de garage. Garage dak van hout met gordingen, solatube met diameter van 35 cm was simpel in te bouwen. Uitstekende rand is ongeveer 5mm, dit lijkt me met een led display meer. Het mooiste vind ik het diffuse licht en het feit dat zonlicht erbij kan. Daardoor is mijn keuken heel levendig. Wolkje voor de zon, volop zon - het is gelijk zichtbaar. Toch valt die 35cm en 5mm rand nauwelijks op in het afgewerkte plafond. Als je een lichtkoepel wil vervangen door een solutabe is je uitsparing in het dak / plafond toch al veel te groot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
de bedoeling is ook om de 2 lichtkoepel te verwijderen en hele platte dak dicht te maken en eventueel extra te isoleren, er zit nu 7 cm pir in.

Ik had nog een paar vragen:

voel jij nog veel warmte of koudeval onder de solatube? onze keuken ligt op het zuiden dus zomers zal het ieder geval schelen qua warmte

Hoe is het qua geluid met regen? als het bij ons hard regent kan ik tv niet meer horen i.v.m. contactgeluid

Hoe groot is de keuken waar de solatube inzit, wij hebben nu een keuken van ongeveer 30 m2, vraag me dan of ik aan 1 solatube genoeg heb.
Pagina: 1