Sinds een half jaar wonen we in ons huis uit 2014, met een mooie grote woonkamer. Alleen is het soms erg donker in de woonkamer, doordat de achterkant met glazen pui op het Noorden is en er daardoor weinig zonlicht in huis komt. We komen uit een appartement op de vierde verdieping met over de hele breedte ramen op het Zuiden, dus we zijn erg veel licht gewend. En dat missen we in ons huidige huis een beetje.
Dit is met name in de uitbouw het geval, waar een plat dak op zit. Nu zat ik te denken om daar een Solatube of een ander daklichtkoepel op te laten plaatsen. Het is een kanaalplaat vloer, die dwars op de buitenmuur ligt dus een lichtstraat dwars over alle kanaalplaten heen lijkt me niet zo handig voor de stevigheid van 't gebouw
Nu vraag ik me af wie hier:
- ervaringen heeft met het plaatsen van zo'n lichtkoepel dan wel Solatube
- hoe de ervaringen in het gebruik zijn? Zit er echt zoveel verschil tussen voor en na?
- waar ik ongeveer rekening mee moet houden qua kosten. Overal zie ik tussen de 500 en 1000 euro staan voor een dergelijke koepel, maar dat lijkt me erg weinig als je nog door een kanaalplaat heen moet. Ik heb al een dakdekker uitgenodigd om eens te komen kijken, maar wil me graag een beetje voorbereiden.
Ik heb even wat foto's toegevoegd voor de volledigheid:

Het gaat dus om het deel waar de bank staat.

Hier is te zien dat er een plat dak boven de uitbouw zit.

Hier is te zien dat de kanaalplaten dwars op de buitenmuur liggen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Dit is met name in de uitbouw het geval, waar een plat dak op zit. Nu zat ik te denken om daar een Solatube of een ander daklichtkoepel op te laten plaatsen. Het is een kanaalplaat vloer, die dwars op de buitenmuur ligt dus een lichtstraat dwars over alle kanaalplaten heen lijkt me niet zo handig voor de stevigheid van 't gebouw
Nu vraag ik me af wie hier:
- ervaringen heeft met het plaatsen van zo'n lichtkoepel dan wel Solatube
- hoe de ervaringen in het gebruik zijn? Zit er echt zoveel verschil tussen voor en na?
- waar ik ongeveer rekening mee moet houden qua kosten. Overal zie ik tussen de 500 en 1000 euro staan voor een dergelijke koepel, maar dat lijkt me erg weinig als je nog door een kanaalplaat heen moet. Ik heb al een dakdekker uitgenodigd om eens te komen kijken, maar wil me graag een beetje voorbereiden.
Ik heb even wat foto's toegevoegd voor de volledigheid:

Het gaat dus om het deel waar de bank staat.

Hier is te zien dat er een plat dak boven de uitbouw zit.

Hier is te zien dat de kanaalplaten dwars op de buitenmuur liggen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!