Kerstboomverlichting in LED: hoeveel watt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 09:38
Het is nog te vroeg om hem op te zetten, maar toen ik een paar weken geleden de kerstverlichting uithaalde om de kelder te versieren voor een feestje, bleek dat de strengen deels kapot waren. Ik zoek dus nu vervanging voor in de kerstboom dit jaar.

We hadden eerder ongeveer 1500 kleine gloeilampjes in clusterverlichting in de boom (bestaande uit twee strengen van 768). Dat gaf een prachtig feeëriek effect van een heel volle boom. Onze boom is 1,80 hoog overigens.

Nu overweeg ik de onderstaande te kopen (één lange streng is een stuk handiger, scheelt een stekkerdoos en adapter en de bijbehorende kabelzooi). https://www.konstsmide.se...t?light=Amber&color=Black in de variant van 1536 lampjes over 11,3m.

In totaal is dit echter 12W aan ledlampjes. Dat staat bij een 'gewone' ledlamp gelijk aan 75W ouderwetse gloeilamp. Ik ben bang dat ik dadelijk een boek kan lezen bij de Kerstboom en dat het feeëriek effect ver te zoeken is.

Is de lichtopbrengst van zoveel kleine ledlampjes à 12W inderdaad vergelijkbaar met één peertje van 12W? Iemand toevallig ervaring met 12W aan ledverlichting in de boom?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een "gewone" Led lamp is doorgaans zo'n 5-7 Watt en die komt overeen met de ouderwetse gloeilamp of peertjes. Een Led lamp (voor in een gewoon armatuur zoals E27) bestaat doorgaans uit meerdere kleine leddiodes met een laag vermogen.

Maar niet alle LED diodes hebben dezelfde efficientie. De lichtoutput kan lager liggen dan voor LED lampen.

De 11 meter streng zal op zijn best in totaal ongeveer dezelfde hoeveelheid licht geven als een 100 Watt gloeilamp, maar is wel verspreid over een hele kerstboom.

Komt volgens mij wel goed en kun je prima bestellen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:43
Volgens mij zit op bijna alle kerstverlichting tegenwoordig wel een dimmer. Let ook even op welke kleur je hebt. Je hebt wit, warm wit en extra warm wit.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:30
Deze set is niet dimbaar volgens de technische specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Skyaero schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:44:
De 11 meter streng zal op zijn best in totaal ongeveer dezelfde hoeveelheid licht geven als een 100 Watt gloeilamp, maar is wel verspreid over een hele kerstboom.

Komt volgens mij wel goed en kun je prima bestellen.
Persoonlijk lijkt me 100W in een kerstboom toch wat te veel van het goede. Op de plek waar de boom komt te staan, staat nu een schemerlamp met 40W-equivalent. Blijkbaar kijken we daar dan anders tegen aan.
Highfive95 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:22:
Volgens mij zit op bijna alle kerstverlichting tegenwoordig wel een dimmer. Let ook even op welke kleur je hebt. Je hebt wit, warm wit en extra warm wit.
Ik wilde in ieder geval voor extra warm wit gaan, benadert de gloeilamp het beste. Overigens vind ik maar bar weinig (cluster)verlichting die dimbaar is. Zijn maar een paar heel specifieke sets.
Ik heb wel dit topic gevonden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/123600 maar veel van wat daar vermeld wordt gaat mijn electrakennis echt te boven. Maar blijkbaar ben ik niet de enige die graag niet te veel licht in de boom wil, maar wel veel lampjes.
En de opmerking van @coinman63 klpt helemaal, deze is niet dimbaar

[ Voor 4% gewijzigd door Patrick_6369 op 15-11-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Hoeveel was de lichtopbrengst van de oude set? dat vergelijken met de lichtopbrengst van de nieuwe set en het verhaal van watts uit het raam kiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
@Firestorm Dat is in theorie uiteraard helemaal correct. Alleen staan op de meeste dozen kerstverlichting geen lumen vermeld. In de praktijk maakt dat je advies daarom onbruikbaar.

Sorry overigens voor de late reactie, was er even anderhalve week tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00
“watt omrekenen naar lumen” intikken in Google een optie?
Of gewoon eens gaan kijken in een tuincentrum, dan heb je vrij snel een beeld van de hoeveelheid licht.
Pagina: 1