Lekkage in CV systeem

Pagina: 1
Acties:

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 14:56
Sinds de verwarming weer regelmatig aan gaat heb ik opgemerkt dat de druk op mijn cv systeem langzaam weg valt. In eerste instantie vulde ik hem 1x per week. Inmiddels moet ik hem om de 2-3 dagen vullen. Nergens in huis vind ik vochtplekken of nattigheid, alleen in de hal is het vochtig, maar dit heeft te maken met een put bij de voordeur waar de waterleiding binnenkomt. Hier lopen geen verwarmingsbuizen.

Gisteren contact gehad met mijn vaste cv monteur. Eerste stap was om uit te zoeken of het probleem in de ketel zit of in de leidingen.

De ringleiding kan ik beneden afsluiten in de meterkast. Hier heb ik 2 kraantjes ingebouwd destijds (9 jaar geleden, toen ik alle leidingen heb vervangen) die ik dicht kan zetten. Dus dat heb ik vannacht gedaan. Ketel bleef prima op druk. Had zelfs meer druk toen ik vanochtend controleerde, maar dit kwam omdat de ketel aangesprongen was denk ik.

Ketel en bovenverdieping dus uitgesloten. Dus moet het probleem beneden zitten of in de aanbouw. Nu heb ik in de aanbouw vloerverwarming. Volgens hem kan ik de verdeler hiervan afsluiten, zodat we daarna weten of het probleem in het woonhuis zit of in de aanbouw. Dit ga ik vanavond proberen.

Die aanbouw staat er nu anderhalf jaar en daar heeft hij de vloerverwarming gelegd. Hij begon zich al een beetje in te dekken, door te zeggen dat hij het vloerverwarmingsysteem heeft afgeperst, dus al het daar zou zitten, dan zou dat met het storten van de vloer moeten zijn gebeurd.

In de keuken en woonkamer heb ik een laminaatvloer, als ik daar een lekkage heb dan zou ik dat al lang gemerkt moeten hebben, maar in de aanbouw heb ik ook geen vocht of nattigheid.

Ik wil me vast een beetje oriënteren... stel ik heb een lekkage in de aanbouw. Wat dan? Ik heb begrepen dat je een lekkage kunt laten opsporen met infrarood kijkers. Is het misschien ook mogelijk om een lekkage te dichten door een bepaalde vloeistof in je cv systeem te laten lopen dat een eventuele lekkage zou kunnen dichten? Of wordt dit hakken en breken.

Het laatste zou ik echt niet vrolijk van worden aangezien de aanbouw net 1,5 jaar oud is.

:'(

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39
Op zich is het logischer dat het begint te leggen aan koppelingen ipv dat de leiding ergens gescheurd is.
Heb je alle aansluitingen al een nagekeken aan alle collectoren en radioatoren e.d.?
Mijn syteem was ook lek, inderdaad ook om de pakweg 3 dagen bijvullen.
Aan enkele (oudewetse koperen) leidingen was een groen spoor te zien waar water al (langzaam) druppelend naar benden kwam. Er stond geen plas onder, het water verdamte gewoon vooralleer het tot aan de grond kwam dus zo langzaam druppelde het :p
Het hoeft er dus niet uit te spuiten om op 2-3 dagen leeg te zijn. Al is het in mijn geval slechts een appartement met handvol radiatoren dus er zal wel minder water in zitten dan in jou geval.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk eens goed bij alle plekken waar de verwarmingsbuizen boven de vloer komen naar de radiatoren. Als er een mantel rond de buizen zit kan je daar soms wat water uit zien druppelen.

Er bestaan firma's die met infrarood en microfoons kunnen lokaliseren waar een lekkage zit. Bij mij vond men de plaats echter niet omdat het gewoon zachtjes in de mantelbuis druppelde maar het valt te proberen.

Bij mij was het zoeken van het lek en het oplossen trouwens gedekt door de brandverzekering :)

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:32
Rudolf schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:53:
Die aanbouw staat er nu anderhalf jaar en daar heeft hij de vloerverwarming gelegd. Hij begon zich al een beetje in te dekken, door te zeggen dat hij het vloerverwarmingsysteem heeft afgeperst, dus al het daar zou zitten, dan zou dat met het storten van de vloer moeten zijn gebeurd.
Of naderhand door het ongelijk zetten van de woning en aanbouw.
In de keuken en woonkamer heb ik een laminaatvloer, als ik daar een lekkage heb dan zou ik dat al lang gemerkt moeten hebben, maar in de aanbouw heb ik ook geen vocht of nattigheid.
Dat ligt compleet aan je ondervloer.
Of wordt dit hakken en breken.
Ja
Het laatste zou ik echt niet vrolijk van worden aangezien de aanbouw net 1,5 jaar oud is.

:'(
Ik zou niet op de zaken vooruit lopen en eerst er eens achter komen wat het probleem precies is.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11
Check ook (indien je die hebt) je automatische ontluchter. Vaak geven die kuren en omdat deze zich meestal op/in je CV bevindt verdampt het water ook snel zodat je niet direct sporen ziet (op mogelijk wat kalk afzetting na).
n.b. vul je bij wanneer je CV volledig is afgekoeld of het water nog een beetje warm is ?

• Rudolf
@DukeBox beetje random. Als ik er aan denk dan controleer ik hem effe. Dit is meestal 's ochtends als ik op sta of 's avonds voor ik naar bed ga. Dan is het water meestal wel een beetje warm, want om 6.30 springt de verwarming aan of 's avonds heeft ie ook vaak aangestaan.

Maar volgens mij heb de ketel wel uitgesloten, omdat deze netjes op druk blijft als ik de benedenverdieping afsluit van het systeem.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 09:58

Smurf

Detri

Check ook even je expansievat. Daar kunnen echt een hele hoop bijvulbeurten in weglekken voordat hij "vol" zit. (Spreek uit ervaring :) )

)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Smurf schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:46:
Check ook even je expansievat. Daar kunnen echt een hele hoop bijvulbeurten in weglekken voordat hij "vol" zit. (Spreek uit ervaring :) )
Dit inderdaad. Hoe oud is het expansievat? Bronnen verschillen, maar doorgaans gaan ze 5 tot 7 jaar mee, en worden ze daarna (preventief) vervangen. Zijn ook niet heel duur.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:25
ik mis nog 1 ding in dit rijtje. de overstort.
je kan de monteur vragen of hij voor de zekerheid nogmaals de vloerverdeler
wil afpersen. hierbij moet hij dan de aanvoer en de retour van de verdeler los halen.
je kan uitsluiten of het in de aanvoer/retour leiding zit of in de vloerverwarming zelf.
(zoals je in je startpost al zegt) ook kan de monteur per groep afpersen.
als je dan nog weet hoe de ruimte verdeelt is hoef je maar de helft uit te hakken.

• Rudolf
Expansievat is 2 jaar terug vervangen. Deze heeft hij gecontroleerd. Dit was niet het probleem.

Gisteren de aanbouw losgekoppeld en de ketel weer gevuld tot 2.0. Vanmorgen stond hij op 1.8. Meestal staat hij na een nacht al onder de 1.5. Nog een keer gevuld tot 2.0 en dan kijk ik na het werk nog even, maar als hij dan op druk blijft dan zou volgens mijn redenatie het probleem in de aanbouw zitten.

Ik kan me dit gewoon niet voorstellen. Hier ligt een tegelvloer met vloerverwarming en in de schuur hangt 1 kleine radiator. Als het lek onder de vloer zou zitten, zou ik op z'n minst toch natte/verkleurde voegen moeten hebben? Volgens mij ligt de vloerverwarming op een laag isolatie, dus de nattigheid moet naar boven.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:25
Rudolf schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:58:
Expansievat is 2 jaar terug vervangen. Deze heeft hij gecontroleerd. Dit was niet het probleem.

Gisteren de aanbouw losgekoppeld en de ketel weer gevuld tot 2.0. Vanmorgen stond hij op 1.8. Meestal staat hij na een nacht al onder de 1.5. Nog een keer gevuld tot 2.0 en dan kijk ik na het werk nog even, maar als hij dan op druk blijft dan zou volgens mijn redenatie het probleem in de aanbouw zitten.

Ik kan me dit gewoon niet voorstellen. Hier ligt een tegelvloer met vloerverwarming en in de schuur hangt 1 kleine radiator. Als het lek onder de vloer zou zitten, zou ik op z'n minst toch natte/verkleurde voegen moeten hebben? Volgens mij ligt de vloerverwarming op een laag isolatie, dus de nattigheid moet naar boven.
voordat uw zand cementvloer is verzadigt bent u wel even zoet. er kan best wel wat water in.
maar het kan ook zijn dat het toch een weg naar beneden/buiten vindt. het kan bijv langs een muur lekken naar buiten toe, of langs bijv een kiertje tussen de platen.
vermoedelijk heeft u een betonnen onderlaag met daarop piepschuim noppen met vloer verwarming. met daarop zandcement.
een vershil van 0,2 bar kan wel het krimpen/uitzetten van water zijn. straks staat hij vermoedelijk op 2,2 bar.
(daarom vul ik altijd tot 1,8. scheelt iets in je expansie vat.)
Pagina: 1