Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Extra groep keuken, geen loze leiding

Pagina: 1
Acties:

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 06-12 21:17
In de nabije toekomst zitten we eraan te denken om de huidige keuken te vervangen en over te stappen van koken op gas naar koken op inductie.

De offerte van de keukenboer heeft het over een 2-fasen inductieplaat, dus hiervoor zal een nieuwe groep in de meterkast gemaakt moeten worden.

Nu komt de uitdaging, er ligt geen loze leiding vanaf de meterkast naar de keuken. Tweede uitdaging; er is geen kruipruimte. De plattegrond is als volgt:

Een oplossing zou zijn om het buiten (linkerkant op de afbeelding), onder de WC door naar de meterkast.

Zijn er hier nog andere ideeën of ervaringen om dit op te lossen?

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:39

Exigence

dnkroz

Hoe zijn je plafonds? In geval van houten plafonds zou je vanuit je keuken naar boven kunnen en via je plafond naar de meterkast.

Anders zou ik zelf een grondkabel buitenom leggen.

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 05-12 12:11
Door de vloer heen frezen, of buitenom. Veel meer opties zijn er niet zonder kruipruimte.

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06-12 13:39
Voor 2 fasen heb je 19mm buis nodig, misschien ligt die er wel al en wordt nu anders gebruikt? M.a.w. heb je wel genoeg groepen in de keuken en kun je de groepen anders indelen waardoor je een buis vrij krijgt?
g00gle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:32:
Door de vloer heen frezen, of buitenom. Veel meer opties zijn er niet zonder kruipruimte.
En anders dit idd, als je erover denkt om de vloer te vervangen, of je hebt een vloer die je tijdelijk kunt verwijderen zou je hem (langs de rand, ivm toekomstige vloerverwarming) in de vloer kunnen frezen.
Als dat geen mogelijkheid is en je hebt geen houten of verlaagd plafond is buitenlangs de enige mogelijkheid denk ik.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 06-12 15:58
Als je niet wilt frezen en geen leidingen hebt verder, dan kun je denk ik beste een geul langs de woning graven en buitenom gaan. Dit is vermoed ik ook de goedkoopste oplossing als je je vloeren wilt behouden en deze niet verwijderbaar zijn. Bij een laminaatvloer/nieuwe vloer en geen vloerverwarming zou je binnendoor kunnen gaan en een buis in laten frezen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• RobKJ
Zo, dat zijn al een aantal reacties, dank hiervoor.
Exigence schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:25:
Hoe zijn je plafonds? In geval van houten plafonds zou je vanuit je keuken naar boven kunnen en via je plafond naar de meterkast.

Anders zou ik zelf een grondkabel buitenom leggen.
Plafond is geen optie, alles is gestuukt. Ook geen houten plafonds.
g00gle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:32:
Doe ik liever ook niet, ligt een mooie vloer met plavuizen in. Dat zou betekenen dat de complete vloer vervangen zou worden.
weertenaar schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:01:
Voor 2 fasen heb je 19mm buis nodig, misschien ligt die er wel al en wordt nu anders gebruikt? M.a.w. heb je wel genoeg groepen in de keuken en kun je de groepen anders indelen waardoor je een buis vrij krijgt?

[...]

En anders dit idd, als je erover denkt om de vloer te vervangen, of je hebt een vloer die je tijdelijk kunt verwijderen zou je hem (langs de rand, ivm toekomstige vloerverwarming) in de vloer kunnen frezen.
Als dat geen mogelijkheid is en je hebt geen houten of verlaagd plafond is buitenlangs de enige mogelijkheid denk ik.
De keuken, hal en WC beneden zijn op 1 groep. Heb de vorige bewoner nog gevraagd, maar er liggen dus geen loze leidingen naar de keuken.
NoepZor schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:15:
Als je niet wilt frezen en geen leidingen hebt verder, dan kun je denk ik beste een geul langs de woning graven en buitenom gaan. Dit is vermoed ik ook de goedkoopste oplossing als je je vloeren wilt behouden en deze niet verwijderbaar zijn. Bij een laminaatvloer/nieuwe vloer en geen vloerverwarming zou je binnendoor kunnen gaan en een buis in laten frezen.
Ja, deze optie lijkt mij 'de beste' op dit moment. De vloer bevalt goed, die willen we liever niet vervangen. Idem voor het plafond.

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06-12 16:26

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor kookgroep is er exact nodig? Veel kooktoestellen kunnen ook op één fase, 2x 16A aangesloten worden. Technisch gezien wordt dit als één groep gezien, en dan mag de bekabeling voor deze kookgroep door één (bestaande) buis lopen.

Afhankelijk van welke leidingen (en soort/diameter) er momenteel al wel lopen naar je keuken, is een extra loze leiding dan misschien niet nodig.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06-12 19:36
Gewoon toch op gas gaan koken...

• RobKJ
Question Mark schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:34:
Wat voor kookgroep is er exact nodig? Veel kooktoestellen kunnen ook op één fase, 2x 16A aangesloten worden. Technisch gezien wordt dit als één groep gezien, en dan mag de bekabeling voor deze kookgroep door één (bestaande) buis lopen.

Afhankelijk van welke leidingen (en soort/diameter) er momenteel al wel lopen naar je keuken, is een extra loze leiding dan misschien niet nodig.
Ons oog is gevallen op deze: Siemens EX807LVV5E

Voor zover ik kan zien kan deze tot 7400 Watt aan vermogen vragen, dus is een aparte 2-fase groep nodig. Correct me if I'm wrong

Wat betreft de leidingen naar de keuken, ik zal vanavond even in het elektraplan kijken van het huis.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:47
2 fasen kookgroep bestaat niet, in NL althans.
Het is 3 fasen (krachtstroom) of 2x16A die op 1 fase zit.
In beide gevallen zijn 5 draden nodig in een enkele buis van 19mm.

Soms ben ik bijna gelukkig

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

JukeboxBill schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:26:
2 fasen kookgroep bestaat niet, in NL althans.
Het is 3 fasen (krachtstroom) of 2x16A die op 1 fase zit.
In beide gevallen zijn 5 draden nodig in een enkele buis van 19mm.
Nou ik heb er een en woon in NL :P
Bij mij is er een 3x16A "kookgroep", waar maar 2 fasen zijn aangesloten, de 3e wordt niet gebruikt door mijn kookplaat en de vorige bewoner had er bij de 3e fase ook al geen zekering in geplaatst.
Maar desalniettemin: er loopt bij mij wel een volwaardig bedrade 5-aderige kabel door een mantelbuis naar de keuken.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-11-2019 13:32 (10%)

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:47
@CyBeRSPiN Maar dat is dan toch 3 fasen in de meterkast. Dat er 1 niet is aangesloten, doet niet ter zake.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:24
Oude gasleiding gebruiken om een kabel/draden doorheen te leggen is misschien wel een optie.

Fable wijzigde deze reactie 15-11-2019 13:39 (3%)

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Fable schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:39:
Oude gasleiding gebruiken om een kabel/draden doorheen te leggen is misschien wel een optie.
Mag dat wel?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• squashedraven
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 06:23
Geen idee of het mag en of het uberhaupt handig is.
Maar dat gezegd hebbende er is een groot verschil tussen kunnen en mogen :+

• Maverick
squashedraven schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:42:
[...]

Geen idee of het mag en of het uberhaupt handig is.
Maar dat gezegd hebbende er is een groot verschil tussen kunnen en mogen :+
Ik kan me voorstellen dat een ymvk kabel wel zou mogen. De vraag is alleen of je dat voor elkaar krijgt.

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06-12 18:53
meeste gasbuis is Ø15 met haakse bochten, daar ga je geen 5 aders inkrijgen.
Mischien is langs het plavond nog een optie om bij de keuken te komen.

• maddog03
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06-12 15:58
Ik zou voor de optie via buiten gaan, lekker een grondkabel ingraven. Ik gok dat je gasleiding en waterleiding ook onder je toilet doorlopen, dus met een beetje geluk kun je daar de kabel langs begeleiden.

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Kun je niet een andere buis naar je keuken opofferen, daar voldoende dikke draden die trekken en dan in de keuken een splitsing maken naar je kookplaat en bijvoorbeeld de magnetron of de verlichting?

Moet de bestaande buis natuurlijk wel de juiste diameter hebben.

Waarom? Omdat het kan!!

• GloriX
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Fable schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:39:
Mocht het een kunstof leiding zijn werkt dit prima.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Ikke_niet schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:44:
meeste gasbuis is Ø15 met haakse bochten, daar ga je geen 5 aders inkrijgen.
Mischien is langs het plavond nog een optie om bij de keuken te komen.
Gasbuis hier is een hele dikke met een paar aftakkingen die boven de grond pas verlopen naar 15. Ik zou alleen geen elektra trekken door zo'n gasbuis waar ook de CV ketel nog gebruik van maakt :X.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 06-12 23:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

RobKJ schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:42:

De keuken, hal en WC beneden zijn op 1 groep. Heb de vorige bewoner nog gevraagd, maar er liggen dus geen loze leidingen naar de keuken.
Dus alle apparatuur in jouw keuken zit met de gang en toilet op één groep? :X
Dan heb jij zeker geen oven, vaatwasser, koelkast, vriezer... Ik zou dat echt nooit op één groep doen.

Hoeveel groepen heeft jouw woning in totaal?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Nyarlathotep schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:25:
[...]

Dan heb jij zeker geen oven, vaatwasser, koelkast, vriezer... Ik zou dat echt nooit op één groep doen.

Bouwjaar van de installatie zegt ook genoeg. Vroeger was dat schijnbaar normaal, bij de verbouwing van onze keuken ook alles via de laatste nen norm toegepast waarbij ieder z`n eigen groep krijgt.

Maar ik mis de optie via de kruipruimte? ruimte zat lijkt me.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Maverick
Nyarlathotep schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:25:
[...]

Wat zit er nou helemaal in het toilet? 1 (led)lampje? Valt ook wel weer mee natuurlijk

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:45

keur0000

-------- N O N E --------

Ook vroeger was een loze buis naar de keuken verplicht ... zou maar eens goed gaan kijken of deze niet voor iets anders is gebruikt, zoals een oven/vaatwasser/boiler ;)
- Foto van je plafond in de meterkast en de overzichtfoto van je meterkast met de groepenkast zou handig zijn.
Anders is de enige optie die overblijft, buitenom met een Ymvk-as 4x2,5qmm tussen de groepenkast en perilex kookplaat.

keur0000 wijzigde deze reactie 15-11-2019 16:38 (16%)

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True