From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
In BE kan je zo goed als niets doen tegen iemand die foutief op jouw eigendom staat.
http://www.quimmo.be/nl/f...emen-op-onze-private-koer
Kan jij hier wel iets tegen inbrengen in NL?
Misschien is het gemakkelijker om te werken met een slagboom en een qr code die je moet scannen bij het binnen en buiten rijden. Zo heb je geen zicht op welke plekken bezet zijn, maar wel op het aantal.
Met een slagboom voorkom je onmiddellijk ook wildparkeerders.
Bij ons in Kortrijk gebruikt de stad sensoren in de straat voor shop&go plaatsen. Misschien dat je daar eens kan luisteren wat ze gebruiken?
edit:
Bedankt @Blommie01
Dit is het inderdaad:
https://www.nedapidentifi...ture-proof-parkeerbeleid/
[ Voor 10% gewijzigd door cadsite op 14-11-2019 10:36 ]
Nedap AVI.cadsite schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:26:
Bij ons in Kortrijk gebruikt de stad sensoren in de straat voor shop&go plaatsen. Misschien dat je daar eens kan luisteren wat ze gebruiken?
En dan ben je niet voor 1K klaar
@Nobby De oplossing van Alibaba lijkt veel op bovenstaande. Dit is wel een beetje the way to go.. Ikzelf heb veel ervaring met aanwezigheid op basis van camera technologie maar die investering doe je ook niet even als particulier. Daarnaast als je wilt weten wie er staat krijg je ook met de GDPR te maken.
Wat wil je trouwens precies weten? Wil je weten wie er staat of dat er wat staat. Twee totaal verschillende use cases met beide hun eigen mogelijkheden en aandachtspunten.
[ Voor 48% gewijzigd door Blommie01 op 14-11-2019 10:42 ]
Klein praktisch puntje: Wat doe je als de huurder wat vertraagd is, en jij dus niet kan parkeren op je eigen plek? Of jij plotseling een uurtje eerder thuis bent dan gepland?Nobby schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:40:
Ik wil deze plek on demand verhuren, zodat ik hem zelf kan gebruiken wanneer nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 14-11-2019 10:34 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://www.structurax.co...tphone-app-parkeerbeugel/
Je kan je huurders een code geven zodat ze er kunnen parkeren.
Weet alleen niet of er een mogelijkheid is tot terugmelding naar de app of de plek vrij is of niet.
(al zou je verwachten dat de app moet weten of de beugel omlaag of omhoog staat)
je hebt mogelijk in een garage nog problemen met het signaal (ook bij andere oplossingen) heb je daar al over nagedacht?
[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 14-11-2019 10:41 ]
Voordat je 1K uitgeeft: heb je al eens gecheckt of de VVE kortdurende verhuur van parkeerplaatsen wel toestaat?Nobby schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:40:
Ik heb in Amsterdam, stadsdeel de Baarsjes, een investering gedaan voor een inpandige parkeerplaats. VVE kosten per maand 17e.
Verder: veel particuliere parkeergarages zijn afgesloten met een hek waarvoor je een transponder of een sleutel nodig hebt. Hoe gaan jouw huurders de garage binnen komen?
Zeker bij privé parkeerplaatsen kan je niet zomaar naar binnen rijden en heb je een pasje, tag of code nodig. Iets wat jouw huurders niet zullen hebben (mits jij ze de code geeft).
En hoe doe je het met betalen? Neem aan dat je ze niet gratis laat parkeren, maar er een vergoeding voor wilt. Doe je dit dan op basis van aanvraag? Of voor de tijd die ze er staan? Zo ja, hoe zorg je er voor dat ze op tijd weg zijn en geen misbruik van jouw plaats maken. Niet dat iemand zegt even 2 uurtjes te komen parkeren (van zeg even 10:00 tot 12:00 uur) en dat jij om 13:00 uur al een volgende huurder hebt. Terwijl huurder 1 er dan nog gewoon staat.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Daarnaast is er elektra, is er internetsignaal of zit je ergens in een betonnen kelder?
Ouderwetse parkeermeter laten plaatsenBastaRhymez schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:26:
En hoe doe je het met betalen? Neem aan dat je ze niet gratis laat parkeren, maar er een vergoeding voor wilt. Doe je dit dan op basis van aanvraag? Of voor de tijd die ze er staan? Zo ja, hoe zorg je er voor dat ze op tijd weg zijn en geen misbruik van jouw plaats maken. Niet dat iemand zegt even 2 uurtjes te komen parkeren (van zeg even 10:00 tot 12:00 uur) en dat jij om 13:00 uur al een volgende huurder hebt. Terwijl huurder 1 er dan nog gewoon staat.
OT:
Ik ben hier zelf ook wel benieuwd naar, heb een oprit waar ik vanaf huis geen zicht op heb en wil deze (zonder camera) 'monitoren'.
Bijvoorbeeld Pietje wilt graag je parkeerplaats gebruiken op 18 november tussen 10:00 en 14:00.
Dan geef je Pietje tussen 09:55 en 14:05 rechten om die beugel omhoog/omlaag te kunnen bewegen.
Als hij later dan 10:00 aankomt heeft 'ie pech want dan betaalt hij een stukje 'voor niks', maar verder kan hij nog steeds dat ding besturen en gebruik maken van de parkeerplaats.
Als hij later dan 14:05 wilt vertrekken kan hij de beugel niet meer bedienen en kan dus ook niet meer weg, waarbij hij wel contact MOET opnemen met jou. Dan kun je gelijk het tijdstip dat hij belt hanteren als eindtijd voor het parkeren (en er eventueel een boetebedrag bovenop omdat degene na hem nu geen gebruik kon maken van die plek... Je kunt hier alle kanten mee op natuurlijk).
Je kan natuurlijk op zoek naar een autonome oplossing waar je zelf helemaal geen omkijken naar hebt, maar dan ben ik inderdaad bang dat dat niet gaat lukken voor minder dan €1000.
https://freight.associates
over het algemeen staat je auto bovenop die beugel als je in het parkeervak staat.Daffie schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:22:
Als hij later dan 14:05 wilt vertrekken kan hij de beugel niet meer bedienen en kan dus ook niet meer weg, waarbij hij wel contact MOET opnemen met jou.
Oh, ik dacht dat het zo'n beugel is waar je voorbij rijdt.FrankBlom schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:29:
[...]
over het algemeen staat je auto bovenop die beugel als je in het parkeervak staat.
Nee in dat geval heeft de te-lang-parkeerder ook andere issues aan z'n hoofd
Maargoed hetzelfde verhaal gaat ook op voor een slagboom o.i.d.
https://freight.associates
Meer of er iemand staat. Ik woon om de hoek en als ik niemand verwacht dan kan ik een kijkje nemen en een kaartje onder de ruitenwisser achterlaten.Blommie01 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
[...]
Nedap AVI.
En dan ben je niet voor 1K klaar
@Nobby De oplossing van Alibaba lijkt veel op bovenstaande. Dit is wel een beetje the way to go.. Ikzelf heb veel ervaring met aanwezigheid op basis van camera technologie maar die investering doe je ook niet even als particulier. Daarnaast als je wilt weten wie er staat krijg je ook met de GDPR te maken.
Wat wil je trouwens precies weten? Wil je weten wie er staat of dat er wat staat. Twee totaal verschillende use cases met beide hun eigen mogelijkheden en aandachtspunten.
Ik ga hem aan bekenden/vrienden uit de buurt verhuren, dan is er altijd wel wat te regelen. Even een uurtje op straat staan oid.Tens schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:33:
[...]
Klein praktisch puntje: Wat doe je als de huurder wat vertraagd is, en jij dus niet kan parkeren op je eigen plek? Of jij plotseling een uurtje eerder thuis bent dan gepland?
Ik weet niet of zo'n beugel mag, ik heb de VVE papieren nog niet ontvangen met de huisregels.FrankBlom schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:41:
kun je zo'n beugel niet gebruiken?
https://www.structurax.co...tphone-app-parkeerbeugel/
Je kan je huurders een code geven zodat ze er kunnen parkeren.
Weet alleen niet of er een mogelijkheid is tot terugmelding naar de app of de plek vrij is of niet.
(al zou je verwachten dat de app moet weten of de beugel omlaag of omhoog staat)
je hebt mogelijk in een garage nog problemen met het signaal (ook bij andere oplossingen) heb je daar al over nagedacht?
De VVE staat verhuur toe. En het zullen bekenden (vrienden van) zijn die bijvoorbeeld op bezoek zijn. Of hun dure bak binnen willen zetten.euchromatic schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:07:
[...]
Voordat je 1K uitgeeft: heb je al eens gecheckt of de VVE kortdurende verhuur van parkeerplaatsen wel toestaat?
Verder: veel particuliere parkeergarages zijn afgesloten met een hek waarvoor je een transponder of een sleutel nodig hebt. Hoe gaan jouw huurders de garage binnen komen?
Ik wou het meer per nacht doen, niet per uur. Maar ik vind het lullig als ik er dan iemand laat parkeren en er een buurman ff zijn auto heeft neergezet omdat ie denkt dat die plaats vaak leeg staat.BastaRhymez schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:26:
Hoe vind je verhuurders en hoe laat je die op die specifieke parkeerplaats parkeren?
Zeker bij privé parkeerplaatsen kan je niet zomaar naar binnen rijden en heb je een pasje, tag of code nodig. Iets wat jouw huurders niet zullen hebben (mits jij ze de code geeft).
Geen elektra, en het is een betonnen kelden idd. Heb nog niet gekeken of ik er bijvoorbeeld een ziggo AP kan vinden. Maar zonder elektra zal dat alsnog lastig zijn met een batterij lijkt me.ASW1 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:38:
Wat ik mis in je verhaal is wat je nu precies wilt kunnen zien/meten.
Daarnaast is er elektra, is er internetsignaal of zit je ergens in een betonnen kelder?
Het is een gedeelde inpandige garage onder een appartementen complex bij mij om de hoek. Ik heb een pasje op dit moment en heb er nog extra aangevraagd.Gomez12 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:00:
Aangezien het inpandig is, zou ik gewoon de toegang ernaartoe regelen. Dat is veel makkelijker en goedkoper te regelen dan of er iemand staat.
Ik zie geen andere beugels, maar wel buren die er hun scooter maar in het midden geparkeerd hebben.BastaRhymez schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:33:
Of hij trekt de beugel na parkeren niet omhoog (mocht ie al achter de auto zitten) en kan dus gewoon wegrijden.
[ Voor 33% gewijzigd door Nobby op 14-11-2019 16:37 ]
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Als je er zelf geen gebruik van gaat maken zal verhuur natuurlijk wat makkelijker zijn. Hoe zit het eigenlijk met verhuur, wordt hier belasting over geheven, wordt dit als inkomsten gezien?
Mag je wel onderverhuren?
Ik kan me voorstellen dat die plek van jou is als je moeder langs komt mag ze er ook staan. Ga je hier echter geld voor vragen dan wordt het verhuur.
Hetzelfde als ik een vriend afzet in de stad, dat kan gewoon, ga ik er geld voor vragen dan wordt dit een dienst (taxi) en dat mag niet zomaar.
Is nog wel afhankelijk van het bedrag. Een redelijke onkostenvergoeding (bijv brandstofkosten) mag vgm gewoonViper® schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:40:
ga ik er geld voor vragen dan wordt dit een dienst (taxi) en dat mag niet zomaar.
Ook als je dit dagelijks doet? Ik denk dat een combinatie van frequentie + kosten/inkomen belangrijk zijn voor de classificeringtimberleek schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:50:
[...]
Is nog wel afhankelijk van het bedrag. Een redelijke onkostenvergoeding (bijv brandstofkosten) mag vgm gewoon
[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 14-11-2019 16:54 ]
As if that ever stopped anyoneFlamesz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:51:
of weet tenminste dat het een privé plek is?
frequentie zal inderdaad meespelen, maar ik denk vooral netto opbrengsten. Als je alleen benzine betaalt ga je er redelijkerwijs niet op vooruit (eerder achteruit).Viper® schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:53:
[...]
Ook als je dit dagelijks doet? Ik denk dat een combinatie van frequentie + kosten/inkomen belangrijk zijn voor de classificering
Er zit volgens mij ook verschil tussen "publiek" en "prive". Een broer/vriend/familielid rondrijden is heel wat anders dan een willekeurig iemand.
Het zijn allemaal prive plekken, maar je kan meerdere keren je pasje gebruiken natuurlijk.Flamesz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:51:
Als je voor de parkeerplaats betaald en hij dus specifiek aan jou is, waarom zou er dan ooit een buurman in staan? Die heeft toch zijn eigen plek of weet tenminste dat het een privé plek is?
Het is niet dat er parkeerplaatsen bijkomen in Amsterdam en in de toekomst zal ik toch aan de auto moeten voor werk. Deze heb ik nu niet. Soms een huurauto.Viper® schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:40:
Dus je hebt een parkeerplaats gekocht als investeringsobject en gaat nu op zoek naar manieren om deze te kunnen verhuren, zowel juridisch, functioneel als technisch.
Als je er zelf geen gebruik van gaat maken zal verhuur natuurlijk wat makkelijker zijn. Hoe zit het eigenlijk met verhuur, wordt hier belasting over geheven, wordt dit als inkomsten gezien?
Mag je wel onderverhuren?
Ik kan me voorstellen dat die plek van jou is als je moeder langs komt mag ze er ook staan. Ga je hier echter geld voor vragen dan wordt het verhuur.
Hetzelfde als ik een vriend afzet in de stad, dat kan gewoon, ga ik er geld voor vragen dan wordt dit een dienst (taxi) en dat mag niet zomaar.
Maar ik ben in de toekomst wel verzekerd van een parkeerplaats. Geen wachttijd op een vergunning etc.
Ik ben hier gewoon aan het vragen voor de praktische oplossing. De fiscale heb ik op dit moment nog geen vragen.
[ Voor 14% gewijzigd door Nobby op 14-11-2019 17:18 ]
Ter info, ik ben geen expert in arduino. Mogelijk dat anderen hier iets zinnigers over kunnen zeggen.
Je wilt hier enkel vrienden/ kennissen bij betrekken.
Waarom het dan zo moeilijk maken? Zeker gezien ze al in het bezit moeten zijn van een ingangskaart maakt dat je zeker niet voor tientallen/honderden bezig bent.
Een online dingetje maken waar je vrienden op inchecken, desnoods een ordinaire google agenda.
OK, het kost je wat werk om de rekening te sturen, maar het bespaart je wel een behoorlijke investering, als het zelfs als mogelijk is.
In een parking internet/wifi en stroom hebben is zelden mogelijk zonder serieuze investering.
Het enige probleem dat je overhoudt is 'vergeten in te checken' en hufters.
[ Voor 9% gewijzigd door cadsite op 14-11-2019 19:10 ]
Ik wil daarom ook beginnen met een sensor, dat ik in de gaten kan houden of mijn plek bezet is of niet. En vandaar verder gaan.cadsite schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:09:
Als ik het zo lees zal dit niet iets zijn dat in 1/2/3 op te lossen is voor een redelijk bedrag.
Je wilt hier enkel vrienden/ kennissen bij betrekken.
Waarom het dan zo moeilijk maken? Zeker gezien ze al in het bezit moeten zijn van een ingangskaart maakt dat je zeker niet voor tientallen/honderden bezig bent.
Een online dingetje maken waar je vrienden op inchecken, desnoods een ordinaire google agenda.
OK, het kost je wat werk om de rekening te sturen, maar het bespaart je wel een behoorlijke investering, als het zelfs als mogelijk is.
In een parking internet/wifi en stroom hebben is zelden mogelijk zonder serieuze investering.
Het enige probleem dat je overhoudt is 'vergeten in te checken' en hufters.
De rest kan handmatig, maar ik kan niet elke dag langslopen om te kijken of mijn plek bezet is.
Ik wil de plek zelf gebruiken wanneer familie/vrienden van mij komen, daarom de richting van bekenden/vrienden uit de buurt.
Ik kan hem misschien wel voor de hoofdprijs verhuren, maar dan kan ik er zelf nooit gebruik van maken.
Ultrasoon of infrarood afstand sensor op de grond plaatsen (in het midden van het vak) en je bent klaar.
Aan de muur of plafond kan ook, maar dat is meer "bouwwerk" en waarschijnlijk eerder een probleem.
Een plastic plaat op de grond in het vak leggen is lekker simpel (wordt ook in sommige profi systemen zo gedaan):

Hierin kun je prima een simpel microcontrollertje doen + sensor + accu + communicatiemiddel.
Aangezien je maar eens per paar minuten hoeft te meten kan de boel lekker zuinig in slaapstand, gaat de accu lekker lang mee.
Wakker worden --> auto aanwezig ja/nee --> status versturen --> slapen
Je kan ook alleen versturen als er wijziging is, maar zou iig eens in de zoveel tijd updaten zodat je kan zien dat hij het iig nog doet.
Als er stroom aanwezig is --> accu eruit, scheelt weer
Zit je alleen nog met communicatie, de gemiddelde parkeergarage is niet het toonbeeld van bereikbaarheid.
Is er Wifi (en kun je daarop) --> wifi module
Zo niet, is er voldoende betrouwbare dekking van 3g/4g (denk eraan dat het ding op de grond onder een auto ligt) --> 3g/4g module met simkaart
Elders zul je dan iets van een webservertje neer moeten zetten die die status bijhoudt (of een online dienst waar je mee praat). Aangezien je die kast zelf wil laten slapen wil je daar geen webserver runnen.
De mogelijkheden wat betreft stroomvoorziening, netwerk en plaatsingstoestemming zul je zelf moeten nagaan
Ik heb het idee dat dat een beetje de crux is.
De plek zou leeg moeten zijn, maar is hij dat ook (voordat "huurder" een eind komt rijden)
Volgens mij word hier een oplossing gevraagd voor een niet bestaand probleem. Probeer het gewoon een paar weken en kijk of dit probleem wel bestaat, ik verwacht namelijk niet dat er in een prive garage fout geparkeerd word.timberleek schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:48:
Aangezien het een gedeelde locatie is weet je dan nog niet of een andere huurder een familielid laat parkeren "want de plek is toch leeg".
Ik heb het idee dat dat een beetje de crux is.
De plek zou leeg moeten zijn, maar is hij dat ook (voordat "huurder" een eind komt rijden)
Daar kun je wel eens verbaasd over zijn. Ik zit met een zelfde soort probleem, en er zijn altijd eigenaren van een andere parkeerplaats die ongeveer weten wanneer die van mij wel/niet gebruikt word en dan denken : Ach 1 nachtje in het weekend kan er wel een auto van een vriend/familie/logee op staan.forzav schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:11:
[...]
Volgens mij word hier een oplossing gevraagd voor een niet bestaand probleem. Probeer het gewoon een paar weken en kijk of dit probleem wel bestaat, ik verwacht namelijk niet dat er in een prive garage fout geparkeerd word.
Ik volg dit even, benieuwd naar de geboden oplossingen. Zelf heb ik wel de mogelijkheid van stroom punt in de buurt..
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Volgens mij wordt het probleem hier misgerepresenteerd waardoor het over kan komen als een niet bestaand probleem...forzav schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:11:
[...]
Volgens mij word hier een oplossing gevraagd voor een niet bestaand probleem. Probeer het gewoon een paar weken en kijk of dit probleem wel bestaat, ik verwacht namelijk niet dat er in een prive garage fout geparkeerd word.
Ik vermoed dat het namelijk helemaal niet om bekenden / familie etc gaat. Maar gewoon om een parkeerplaats die hij aan jan en alleman wenst te gaan verhuren en waarvan hij daarom een strakke administratie wilt hebben.
Het bekenden / familie verhaal is alleen om discussie over de legaliteit te voorkomen.
Update. Ik heb de plek nu een halfjaartje, en het gaat redelijk prima met verhuren aan de vriend van mijn overbuurvrouw en mijn vriendin zet d'r auto er neer wanneer hij er niet is. Gisteren stond mijn broertje er met zijn auto toen hij hier op bezoek was. Ik zet zelf mijn scooter er neer, maar met die dwars kan er prima een auto staan.Gomez12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:14:
[...]
Volgens mij wordt het probleem hier misgerepresenteerd waardoor het over kan komen als een niet bestaand probleem...
Ik vermoed dat het namelijk helemaal niet om bekenden / familie etc gaat. Maar gewoon om een parkeerplaats die hij aan jan en alleman wenst te gaan verhuren en waarvan hij daarom een strakke administratie wilt hebben.
Het bekenden / familie verhaal is alleen om discussie over de legaliteit te voorkomen.
Het is echt alleen familie en bekenden, want ik wil zelf ook nog de beschikking over de parkeerplaats hebben voor vrienden/familie.
Tot nu toe nog niet gehad dat er een auto staat die er niet hoort te staan. Ik hou het bij op een maand overzicht op de koelkast als er iemand heeft gereserveerd. First come, first serve.
Nog steeds een beetje zoekende voor een manier om te kunnen kijken of de pp bezet is of niet.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.