Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 17:28
Ik zoek een vrij 'kale' camera, dus zonder veel functies. Even opsommen wat hij wel moet hebben:
  1. Zelf zoom niveau bepalen, geen kunstmatige intelligentie of pre-defined settings. Ik wil ook flink kunnen inzoomen
  2. Hoeft geen spiegelreflex te zijn
  3. geen kunstmatige intelligentie voor de belichting, die wil ik graag zelf in kunnen stellen
  4. Graag 1 die voor een leuk prijsje 2e hands op te pikken is
  5. Flitser is niet nodig
  6. Zelf ontspanner / timer of anders een snoertje kunnen aansluiten zodat ik van afstand kan bedienen wanneer hij moet schieten
  7. Moet hem op een statief kunnen zetten (kunnen ze volgens mij bijna allemaal)
In principe ga ik het gebruiken om te experimenteren met foto's o.a. van mezelf. Ben verder vrij handig met software, kan uit de voeten met Gimp en heb een Mac.

[ Voor 5% gewijzigd door juanita op 13-11-2019 22:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:04
Je weet vrij aardig wat je wil. Welke camera's heb je al gevonden?

• juanita
LA-384 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:52:
Je weet vrij aardig wat je wil. Welke camera's heb je al gevonden?
Nog geen 1, ben vrij nieuw in dit wereldje, sta dus open voor suggesties en heb daarom dan ook dit topic aangemaakt.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:04
Je zal toch echt zelf met een shortlist moeten komen, want als ik je lijstje goed begrijp, voldoet nagenoeg elke camera wel aan je eisen.

Wat bedoel je met 1.? Je hebt camera's die zoomen op de lens en camera's met die zoomen met een knopje. In beide gevallen kun je zelf het zoom-niveau bepalen, alleen is de eerste wat nauwkeuriger dan de tweede. Zover ik weet zullen alle camera's een bepaalde mate van zoom hebben, tenzij je voor een dslr/systeemcamera kiest met prime-lens (vast brandpuntsafstand).

Voor wat betreft punt 3 voldoet elke camera die een manual modus heeft. Vaak is het ook handig om sluiterprioriteit en diafragmaprioriteit te hebben. Het meest praktisch is dan een camera die dat regelt via een kieswieltje, de opties heten dan P, A, S, M of P, Av, Tv, M.

Punt 4 kun je pas bekijken als je een shortlist hebt.

Punt 5 hoef je niet te gebruiken, ook al zit het erop. Het is niet een extra waar je meer voor zou betalen.

Punt 6 kun je meenemen bij het maken van je shortlist. Dit is aan de buitenkant niet te zien, dus je zal wat verder moeten zoeken, bijvoorbeeld reviews/fabrikantwebsite. Sommige camera's werken ook met een app en kun je via je telefoon bedienen, maar dat zal waarschijnlijk een duurder segment zijn. Zelfontspanner zit er vaak wel op volgens mij.

Punt 7 kun je meenemen bij het maken van je shortlist. Je kunt dit bekijken a.d.h.v. foto's. Een dergelijke schroefbevestiging zit altijd aan de onderkant van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Ik weet niet of hij een afstandsbediening heeft maar de Panasonic FZ300 zoomt behoorlijk, is al een paar jaar te koop en daarom ook 2e hands.

Met je eis om 'flink in te zoomen' kom je eigenlijk direct bij zo'n soort camera uit. Toch zou ik je aanraden om eens naar YouTube: A Brief View Of Photographic Composition te kijken. Als je bij de 6e minuut bent aangekomen legt David Thorpe uit waarom inzoomen iets anders is dan dichterbij komen.

Je hoeft niet meteen met een lijstje cameras te komen maar het zou wel helpen als je vertelt wat je wilt doen: Sport fotograferen, of vogels of bloemen of vloggen zijn heel verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Jullie hebben gelijk. Elke camera heeft een M(anual) modus. Daarmee kan ik natuurlijk alles doen wat ik wil. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 18:43
Als het is wat je wil: kijk of er een camera is die 'tethering' kan. Via USB of Wifi aan je computer, en dan vanaf je computer foto's maken en meteen zien.
Meestal zijn dat wel serieuzere toestellen, maar een oudje als de Nikon D5000 met kitlens gaat op MP voor 130 euro en die is ondersteund in Darktable (wat er ook is voor de mac).
Wel iets om je in te verdiepen, o.a. of je meteen de foto op de computer krijgt (soms alleen in lage resolutie of alleen maar op de geheugenkaart...)
Pagina: 1