Vraag

• Karin1984
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-11-2019
Hallo allemaal,

Advies gevraagd!

Ik (V35) ben weer gaan studeren, in deeltijd naast mijn werk, om mijn HBO diploma Commerciële Economie te halen. Allemaal hartstikke leuk en interessant, het gaat goed. Als het mee zit kan ik in februari beginnen met afstuderen. Maar daar mag ik niet aan beginnen als ik het onderdeel Professioneel Persoonlijke Ontwikkeling heb afgerond, goed voor 30 studiepunten, 1/6 van het totaal.

Als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb, is het wel zelfreflectie, maar wat moet dat moet. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Ik loop al vast in de eerste opdracht, zie hieronder. Het schrijven van een persoonlijke visie op je loopbaan. Deze heb ik eigenlijk niet… En ik ben al helemaal niet ambitieus.

Ik wil weg waar ik nu werk omdat de afdeling zo’n chaos en slecht georganiseerde bende is, niet omdat ik een hekel heb aan mijn werk of de bedrijfstak. Ik doe deze opleiding dus alleen maar omdat ik zonder opleiding niet eens uitgenodigd wordt op sollicitatiegesprekken, binnen of buiten mijn huidige bedrijf (dat is wat ik terug krijg, brieven zijn over het algemeen goed, maar er zijn altijd kandidaten met een sterkere achtergrond in ervaring of opleiding).

Het doel is dus weggaan, maar een laag omhoog, omlaag, meer verantwoordelijkheid, minder verantwoordelijkheid, zelfde bedrijf, of iets totaal anders, maakt me eigenlijk niet uit. Als het maar genoeg betaalt om rond te komen en beetje geld over om leuke dingen te doen. Dat ik het naar mijn zin heb op mijn werk (fijne collega’s, goede sfeer, dat idee) vind ik belangrijker.

Alleen als ik dit aan mijn docent vertel, die mijn verslagen moet beoordelen, krijg ik eigenlijk terug dat dit niet kan. Blijkbaar MOET ik ambitie hebben omdat ik weer ben gaan studeren.

Ik moet nu iets positiefs schrijven over wat ik wil voor mijn loopbaan. Weggaan is blijkbaar negatief 😉 en niet voldoende. Heeft er iemand hier suggesties hoe ik dit kan aanpakken?
Wat ik van medestudenten aangeven is ‘dan verzin je toch wat’, maar dat lukt me niet omdat ik er niet achter sta.

Alvast bedankt!

Karin
Beschrijving Persoonlijke visie op je loopbaan.
Dit daagt je uit om je ambities te verwoorden. Waarom doe je eigenlijk de opleiding: wat wil je ermee bereiken of wat wil je eruit halen? Welke verwachtingen heb je? Probeer echt eerst een heldere visie neer te zetten van een professioneel commercieel econoom (of een marketingmanager, accountmanager, productmanager, projectleider) die jij idealiter wil zijn? Wat doe je? Welke taken heb je? Waar houd jij je specifiek mee bezig? Wat is het belang van je rol? Waarom vind je dat belangrijk? Welke competenties heb je nodig om deze rol in jou ogen goed invulling te kunnen geven?
Terzijde, ik heb voor Commerciële Economie gekozen, omdat je bij deeltijdstudies alles in je studie linkt aan je werk en je dus al ongeveer iets in die richting moet doen. Ik werk al in marketing, dus ik kon niet kiezen voor Verpleegkunde (bij wijze van spreken). Ik heb op zich geen echte passie voor marketing, ik ben er ooit ingerold.

Beste antwoord (via Karin1984 op 15-11-2019 18:40)

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 13:11
Ik zou me er niet teveel op vast pinnen.
Zo komen over drie jaar niet controleren of je je ambitie nog nastreeft.
Misschien iets waar je wat aan hebt: schrijf alles waar je je nu aan irriteert in je huidige baan eens op een positieve manier op.
Dus niet: ik wil weg uit de chaos.
Maar: ik zoek een baan waarin ik duidelijke doelen kan stellen en de vrijheid krijg om ze na te streven.

Alle reacties

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 12:13
Je kunt toch gewoon bedenken hoe je 'ideale' baan er ongeveer uitziet en een soort van plan opstellen hoe je daar komt? Ze vragen niet aan je om ambitie te hebben, ze vragen aan je om een plan te hebben.

Desnoods verzin je de hele boel bij elkaar.

https://niels.nu

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 14:50
Een PPO met zelfreflectie, klinkt als de HU of niet 😉 schrijf bijvoorbeeld iets over het bereiken van een betere balans tussen werk en je verdere leven. Ambities mogen ook buiten je werk liggen toch?

Als voorbeeld, je hebt de opleiding gedaan om efficiënter in je werk te worden, om zo meer te doen in dezelfde tijd. Met als doel om bijvoorbeeld parttime te werken zodat je een betere balans tussen werk en privé bereikt. En daarmee hou je meer tijd over voor je hobbies, vrienden, familie, kinderen, noem het maar op.

[Voor 44% gewijzigd door Widow op 13-11-2019 18:23]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 13:11
Ik zou me er niet teveel op vast pinnen.
Zo komen over drie jaar niet controleren of je je ambitie nog nastreeft.
Misschien iets waar je wat aan hebt: schrijf alles waar je je nu aan irriteert in je huidige baan eens op een positieve manier op.
Dus niet: ik wil weg uit de chaos.
Maar: ik zoek een baan waarin ik duidelijke doelen kan stellen en de vrijheid krijg om ze na te streven.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dit daagt je uit om je ambities te verwoorden. Waarom doe je eigenlijk de opleiding: wat wil je ermee bereiken of wat wil je eruit halen? Welke verwachtingen heb je?
Je hebt het hier al opgeschreven.

Je wilt je kunnen ontwikkelen maar het gebrek aan een passende opleiding remt je in je mogelijkheden tot ontplooiing.

De huidige opleiding is op het gewenste niveau en goed in te passen in je werk- en privé leven en heeft raakvlakken met je huidige werkomgeving.

Het afronden van je opleiding geeft je mogelijkheid om te solliciteren op functies die je de gewenste voorwaarden hebben. Afrondende en samenvattende bladvulling lalalalala.

En dus even HBO positivo sausje / wat wil mijn wereldvreemde docent er nog meer over horen en hup 5 studiepunten in de pocket.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Karin1984 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:10:
Het schrijven van een persoonlijke visie op je loopbaan.
Jouw visie is hoe jij het ziet. Dit kan niet fout zijn. Dat mag je ook tegen je docenten zeggen wanneer ze jou werk terug geven.
Ik wil weg waar ik nu werk omdat de afdeling zo’n chaos en slecht georganiseerde bende is, niet omdat ik een hekel heb aan mijn werk of de bedrijfstak. Ik doe deze opleiding dus alleen maar omdat ik zonder opleiding niet eens uitgenodigd wordt op sollicitatiegesprekken, binnen of buiten mijn huidige bedrijf (dat is wat ik terug krijg, brieven zijn over het algemeen goed, maar er zijn altijd kandidaten met een sterkere achtergrond in ervaring of opleiding).

Het doel is dus weggaan, maar een laag omhoog, omlaag, meer verantwoordelijkheid, minder verantwoordelijkheid, zelfde bedrijf, of iets totaal anders, maakt me eigenlijk niet uit. Als het maar genoeg betaalt om rond te komen en beetje geld over om leuke dingen te doen. Dat ik het naar mijn zin heb op mijn werk (fijne collega’s, goede sfeer, dat idee) vind ik belangrijker.
Hier. Hier staat jouw visie op jouw loopbaan, althans voor een groot deel. Het enige wat je moet doen is het positiever opschrijven, goochelen met woorden, lekker bekkende zinnen maken met veel woorden.

Zuig een keer aan beide duimen, begin te schrijven, daarna te schrappen en weer wat schrijven. Over het algemeen kun je beter eerst een stuk tekst beginnen te schrijven waarvan jij denkt dat er in staat wat er in moet staan. Wanneer je daarna de boel doorleest kun je zinnen veranderen, andere woorden kiezen, schrappen enzovoorts. Niet tijdens het schrijven na gaan denken over deze dingen, dat leidt af van het schrijven.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:28
Herkenbaar, ik had zo'n discussie dat ik "groei" moest laten zien, terwijl ik de module zonder enige inspanning afgerond had, ik de kennis al had, en al (aantoonbaar) op het juiste niveau functioneerde. Dus m'n eerste reflectie verslag ingeleverd met een reflectie op dat ik geen groei had doorgemaakt in deze module. Fout dus.

Uiteindelijk een mooi verhaal gemaakt hoe ik gegroeid was in de vaardigheid om zaken waar ik mogelijk zelf niet achter sta, maar die voor het grotere geheel toch moeten af te ronden binnen de gestelde kaders. met wat gemormel toch goed :)

Moraal van dit verhaal; Negeer even het geblaat er om heen, en schrijf binnen de kaders een bullshit verhaal dat het proces bevredigd. Zonde van de tijd? Ja. Ontkom je er soms niet aan? Nee.

Wel jammer trouwens; met goede begeleiding en echt goede reflectie en feedback kan je best wat bereiken en kan het veel toevoegen aan een HBO studie, maar dan moet het niet zo in te vaste kaders gegoten worden zoals nu vaak gebeurt..

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:31
Zelfreflectie wordt je mee doodgegooid op het HBO, belachelijk en toch handig.
Je kunt het niet fout doen namelijk, het is iets persoonlijks.
Wees dan ook niet bang om de docent je ongezoute mening te geven.
Zeker op de deeltijd hoef je niet te accepteren dat je als 15 jarige behandeld wordt en je iets 'moet' laten zien dat je hogerop wil.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 12:00
Volgens mij heb je in de TS al zelfreflectie staan. Verpak dit wat mooier, beetje theoretische onzin erbij pennen en daar is de voldoende. Soms is het makkelijker dan je denkt. In verslagen hoeft niet altijd de waarheid te staan, er moet staan wat de docent wil lezen :+ Althans, dat was mijn grote les tijdens de deeltijd opleiding.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19

Ik wil weg waar ik nu werk omdat de afdeling zo’n chaos en slecht georganiseerde bende is, niet omdat ik een hekel heb aan mijn werk of de bedrijfstak.
Je kan dus een hele 'visie' opschrijven over hoe jij zou vinden dat een afdeling georganiseerd moet worden. Als je hier een "economisch voordeel" aan kan plakken (er zal vast wel iemand x% productiever worden) dan heb je een duidelijk verhaal hoe jij als professioneel econoom dit kan adviseren aan management

Maar ook een verhaal hoe je het zelfde kunt verdienen met minder uren klinkt als iets wat een econoom zou verzinnen (mijn tijd is een schaars goed en ik wil dat efficiënter verdelen)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:24
Hierboven is het antwoord op je huiswerk opdracht al een aantal keer gegeven, doe er je voordeel mee!
Overigens is dit wel echt een bedroevende manier op studiepunten uit te delen als onderwijsinstelling...
Zo'n plan maak je toch (al dan niet in je hoofd) aan het begin van een studie of baan? Waarom doe je wat je doet en waarom wordt je hier blij/gelukkig van. Vrij relevante vraag voor iedereen, daar zou een cursus toch niet voor nodig moeten zijn...

• Karin1984
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-11-2019
Smobbo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:34:
Hierboven is het antwoord op je huiswerk opdracht al een aantal keer gegeven, doe er je voordeel mee!
Overigens is dit wel echt een bedroevende manier op studiepunten uit te delen als onderwijsinstelling...
Zo'n plan maak je toch (al dan niet in je hoofd) aan het begin van een studie of baan? Waarom doe je wat je doet en waarom wordt je hier blij/gelukkig van. Vrij relevante vraag voor iedereen, daar zou een cursus toch niet voor nodig moeten zijn...
Je zou verbaasd zijn hoe weinig mensen dit doen. Zeker op de voltijd opleiding. Mensen gaan vaak genoeg studeren 'omdat het zo hoort', rollen dan door in een baan die bij de opleiding past, maar niet per se bij hen. Daarom is het een verplicht onderdeel van opleidingen, alleen geven ze er geen les in ;-)
Ik werk ook ergens waar ik ingerold ben, niet omdat ik er blij/gelukkig van wordt, maar geld aan het eind van de maand is ook prettig.

Iedereen heel erg bedankt, zitten een paar bruikbare tips tussen, kijken of ik er wat van kan maken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee