Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een DSLR voor een beginnend fotograaf. Ik ben op dit moment veel aan het fotograferen met mijn telefoon, maar ik merk dat ik een echte camera vaak mis, en dat ik hier gewoon wat serieuzer in wil worden. Ik wil gaan ontdekken of een DSLR wat voor mij is, omdat het natuurlijk heel wat anders is dan gewoon een telefoon die altijd in je zak zit. Vandaar dat mijn budget ook aan de lage kant is.

Wat is je budget?
Mijn budget is 400 euro max. Dit is dus inclusief de lens. Ik kijk voor nu vooral naar een kitlens, omdat ik eerst wil ontdekken of ik hier serieus genoeg mee aan de gang ga.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Wat ik vooral leuk vind om te fotograferen is de natuur; zonsondergang/opkomst, bos, strand, maan/sterren etc. Verder vind ik street photography en macro (bloemen) ook heel gaaf. Eigenlijk heel algemeen dus, maar ik hoop dat jullie hierdoor een beeld hebben. Ik snap dat je hiervoor goede lenzen nodig hebt, maar zoals aangegeven wil ik dus eerst ontdekken of een DSLR echt wat voor mij is voordat ik hierin investeer.

Wil je foto's maken of filmen?
Het zou super zijn als de camera ook mooi kan filmen, dit is wel iets waar ik ook naar wil gaan kijken, maar de focus ligt vooral op het fotograferen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Nee.

Ik weet nog vrij weinig van camera's, vandaar dit topic. Ik heb veel opgezocht over camera's voor beginners, maar ik weet eigenlijk niet precies wat ik nodig heb in een camera. Er zijn 2 camera's waar ik mijn oog op heb: de Canon EOS 200D of de Canon EOS 2000D. Voor zover ik begrepen heb is de 200D wat beter, en heeft de camera een kantelbaar scherm, wat mij ook erg handig lijkt. Ik heb ook gekeken naar de 750D, maar ik vroeg me af of deze niet wat aan de oude kant is. Ik hoop dat jullie mij een camera kunnen aanraden :) . Zoals ik hier boven zei kijk ik nu vooral naar de kitlens, is dit handig? Of kan ik misschien beter naar een andere lens kijken?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Als je puur wil zien of je er verder in wilt, zou ik
1. Kijken naar de tweedehands markt. En
2. Verder kijken dan de kitlens.

Tweedehands bega je zelden een miskoop, mocht het niets zijn, verkoop je het geheel voor bijna dezelfde prijs.

De kitlens heeft doorgaans best wel wat beperkingen; beeldvullend de maan fotograferen? Lukt niet. Heldere sterrenhemel? Lukt niet. Portret met wazige achtergrond? Lukt vaak niet. Echt macro (kleiner dan je hand beeldvullend)? Lukt niet. Soort-van macro (grotere bloemen 2/3-1/2 beeldvullend) dan weer wel.

Je moet met een kitlens niet de uitersten van fotografie willen doen. Foto's van het kaliber vakantiefoto's gaan er prima mee. Compositie en gebruik van lichtinval zijn bij een kitlens denk ik belangrijker om toch een wauw-effect te kunnen krijgen.

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:59:
Ik zoek een DSLR voor een beginnend fotograaf. Ik ben op dit moment veel aan het fotograferen met mijn telefoon, maar ik merk dat ik een echte camera vaak mis, en dat ik hier gewoon wat serieuzer in wil worden. Ik wil gaan ontdekken of een DSLR wat voor mij is, omdat het natuurlijk heel wat anders is dan gewoon een telefoon die altijd in je zak zit. Vandaar dat mijn budget ook aan de lage kant is.

Wat is je budget?
Mijn budget is 400 euro max. Dit is dus inclusief de lens. Ik kijk voor nu vooral naar een kitlens, omdat ik eerst wil ontdekken of ik hier serieus genoeg mee aan de gang ga.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Wat ik vooral leuk vind om te fotograferen is de natuur; zonsondergang/opkomst, bos, strand, maan/sterren etc. Verder vind ik street photography en macro (bloemen) ook heel gaaf. Eigenlijk heel algemeen dus, maar ik hoop dat jullie hierdoor een beeld hebben. Ik snap dat je hiervoor goede lenzen nodig hebt, maar zoals aangegeven wil ik dus eerst ontdekken of een DSLR echt wat voor mij is voordat ik hierin investeer.

Wil je foto's maken of filmen?
Het zou super zijn als de camera ook mooi kan filmen, dit is wel iets waar ik ook naar wil gaan kijken, maar de focus ligt vooral op het fotograferen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Nee.

Ik weet nog vrij weinig van camera's, vandaar dit topic. Ik heb veel opgezocht over camera's voor beginners, maar ik weet eigenlijk niet precies wat ik nodig heb in een camera. Er zijn 2 camera's waar ik mijn oog op heb: de Canon EOS 200D of de Canon EOS 2000D. Voor zover ik begrepen heb is de 200D wat beter, en heeft de camera een kantelbaar scherm, wat mij ook erg handig lijkt. Ik heb ook gekeken naar de 750D, maar ik vroeg me af of deze niet wat aan de oude kant is. Ik hoop dat jullie mij een camera kunnen aanraden :) . Zoals ik hier boven zei kijk ik nu vooral naar de kitlens, is dit handig? Of kan ik misschien beter naar een andere lens kijken?
Als ik het bovenstaande lees denk ik dat een top compact camera beter past in het plaatje.
Ik kan je de Panasonic Lumix TZ100 aanbevelen. Is net iets boven de 400 Euro.
pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart
Je hebt dan een 10x zoom lens met ook een goede macro stand.
zie bijvoorbeeld ook:
https://www.frankwandelt....ste-travelzoomcamera-2017

Verwijderd

Topicstarter
LA-384 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:10:
Als je puur wil zien of je er verder in wilt, zou ik
1. Kijken naar de tweedehands markt. En
2. Verder kijken dan de kitlens.

Tweedehands bega je zelden een miskoop, mocht het niets zijn, verkoop je het geheel voor bijna dezelfde prijs.

De kitlens heeft doorgaans best wel wat beperkingen; beeldvullend de maan fotograferen? Lukt niet. Heldere sterrenhemel? Lukt niet. Portret met wazige achtergrond? Lukt vaak niet. Echt macro (kleiner dan je hand beeldvullend)? Lukt niet. Soort-van macro (grotere bloemen 2/3-1/2 beeldvullend) dan weer wel.

Je moet met een kitlens niet de uitersten van fotografie willen doen. Foto's van het kaliber vakantiefoto's gaan er prima mee. Compositie en gebruik van lichtinval zijn bij een kitlens denk ik belangrijker om toch een wauw-effect te kunnen krijgen.
Ik zie dat ik het ben vergeten te melden in mijn vorige post maar ik ben inderdaad voornamelijk tweedehands aan het zoeken. Verder verwacht ik niet veel van de kitlens, het gaat mij vooral om het ontdekken van een DSLR, en hoe lenzen werken etc. Zijn er eventueel nog beginnerslenzen die jij zou aanbevelen?

Verwijderd

Topicstarter
JoStad schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:18:
[...]

Als ik het bovenstaande lees denk ik dat een top compact camera beter past in het plaatje.
Ik kan je de Panasonic Lumix TZ100 aanbevelen. Is net iets boven de 400 Euro.
pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart
Je hebt dan een 10x zoom lens met ook een goede macro stand.
zie bijvoorbeeld ook:
https://www.frankwandelt....ste-travelzoomcamera-2017
Ik heb eigenlijk nooit gedacht aan een compact camera. Zou je kunnen uitleggen waarom je denkt dat dit beter bij mij past?

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:22
Mijn mening is dat je beter een kitlens kan vermijden, deze geeft je niet de mogelijkheden die een andere lens wel hebben zoals bijvoorbeeld een constant diafragma over het hele zoombereik. Ook is vaak het diafragma van een kitlens kleiner (vanaf f/3.5). Ik denk dus dat als je met een kitlens aan de gang gaat je niet het gevoel krijgt van wat er werkelijk mogelijk is op deze brandpuntsafstanden. Je zou hierdoor eerder teleurgesteld worden gok ik.

Ook zijn kitlenzen over het algemeen minder scherp.

Is er niemand in je omgeving waarvan je eventueel een camera + goede lens kunt lenen om zo eens te gaan proberen?

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:59:
Ik kijk voor nu vooral naar een kitlens, omdat ik eerst wil ontdekken of ik hier serieus genoeg mee aan de gang ga.
Die kitlens moet je zeker hebben, maar hou daarnaast ruimte in je budget voor een goedkope lichtsterke prime, bijvoorbeeld de Canon 50mm f1.8 die voor minder dan 75 euro 2e hands te koop is (nieuwprijs 109 euro). Daarmee kan je echt ontdekken of je er serieus mee aan de slag wil.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RichardKim06 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:41:
Is er niemand in je omgeving waarvan je eventueel een camera + goede lens kunt lenen om zo eens te gaan proberen?
En in het verlengde daarvan als je toch zelf wat wilt aanschaffen: als er iemand in je omgeving is met een uitgebreide DSLR uitrusting, kan het de moeite waard zijn om voor hetzelfde merk te gaan zodat je eens wat kan lenen en ook makkelijker technische tips uit kan wisselen (basisprincipes zijn niet merkgebonden natuurlijk, maar hoe je een camera precies bedient/instelt deels wel).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
Even terug naar je beginpost: Een Canon 200D is een mooie kleine instap DSLR in een groot Canon ecosysteem waarbij vooral 2dehands heel veel voor te vinden is. Ideaal voor als je net begint en zo tegen schappelijke prijzen extra lenzen of bijv. een flitser wil aanschaffen. De 2000D zou ik overslaan, die maakt teveel gebruik van verouderde technologie.
De 200D heeft het voordeel van een spiegelreflex: de optische zoeker, maar heeft ook een goed bruikbare live-view modus voor als je foto's wilt maken vanaf het scherm. Verder is de touchscreen interface erg gebruiksvriendelijk en zijn de foto's uit de camera zoals we gewend zijn van Canon: Goed.

Ook populair nu zijn systeem camera's. Heel simpel: Dat is "een spiegelreflex camera zonder spiegel", met als groot voordeel: De sensor van een DSLR, maar dan in een body die stukken compacter is. Canon heeft deze zonder zoeker, zoals de Canon EOS M100 of EOS M6, maar ook met zoeker de: Canon EOS M50 of EOS M5. Een Canon M5 met scherpe kitlens en 1 jaar garantie is voor minder dan 500 euro 2de hands te verkrijgen, een nieuwe M100 met scherpe kitlens kost zo rond de 380 euro. Ook andere fabrikanten hebben systeemcamera's, zoals Olympus, Fuji, Panasonic en Sony. De Panasonic en Olympus hebben een kleinere sensor en kunnen daardoor soms ook kleiner zijn qua formaat. Veel mogelijkheden dus.

Maar al met al is de 200D een leuke DSLR voor beginners met een gebruiksvriendelijke interface en veel uitbreidingsmogelijkheden. Het is binnenkort Black Friday, dus wellicht zit er een leuke deal voor je bij :)

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:35:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit gedacht aan een compact camera. Zou je kunnen uitleggen waarom je denkt dat dit beter bij mij past?
Het past beter bij jou omdat ik ongeveer hetzelfde profiel heb.
Ik kan zelf kiezen uit de top compact camera of een systeemcamera (met losse lenzen).
In het algemeen blijft de systeemcamera in de kast liggen en pak ik de compact camera.

Ik neem voor het gemak aan dat een systeemcamera vergelijkbaar is met een spiegelreflexcamera wat betreft de toepassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
euchromatic schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:51:
[...]

Die kitlens moet je zeker hebben, maar hou daarnaast ruimte in je budget voor een goedkope lichtsterke prime, bijvoorbeeld de Canon 50mm f1.8 die voor minder dan 75 euro 2e hands te koop is (nieuwprijs 109 euro). Daarmee kan je echt ontdekken of je er serieus mee aan de slag wil.
Dankje voor de tip! Ik zag die lens vaker voorbij komen, ga ik zeker nog even naar kijken
Orion84 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:00:
[...]

En in het verlengde daarvan als je toch zelf wat wilt aanschaffen: als er iemand in je omgeving is met een uitgebreide DSLR uitrusting, kan het de moeite waard zijn om voor hetzelfde merk te gaan zodat je eens wat kan lenen en ook makkelijker technische tips uit kan wisselen (basisprincipes zijn niet merkgebonden natuurlijk, maar hoe je een camera precies bedient/instelt deels wel).
Ik ken helaas niet iemand in mijn omgeving met een DSLR
guillaumemay schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:16:
Even terug naar je beginpost: Een Canon 200D is een mooie kleine instap DSLR in een groot Canon ecosysteem waarbij vooral 2dehands heel veel voor te vinden is. Ideaal voor als je net begint en zo tegen schappelijke prijzen extra lenzen of bijv. een flitser wil aanschaffen. De 2000D zou ik overslaan, die maakt teveel gebruik van verouderde technologie.
De 200D heeft het voordeel van een spiegelreflex: de optische zoeker, maar heeft ook een goed bruikbare live-view modus voor als je foto's wilt maken vanaf het scherm. Verder is de touchscreen interface erg gebruiksvriendelijk en zijn de foto's uit de camera zoals we gewend zijn van Canon: Goed.

Ook populair nu zijn systeem camera's. Heel simpel: Dat is "een spiegelreflex camera zonder spiegel", met als groot voordeel: De sensor van een DSLR, maar dan in een body die stukken compacter is. Canon heeft deze zonder zoeker, zoals de Canon EOS M100 of EOS M6, maar ook met zoeker de: Canon EOS M50 of EOS M5. Een Canon M5 met scherpe kitlens en 1 jaar garantie is voor minder dan 500 euro 2de hands te verkrijgen, een nieuwe M100 met scherpe kitlens kost zo rond de 380 euro. Ook andere fabrikanten hebben systeemcamera's, zoals Olympus, Fuji, Panasonic en Sony. De Panasonic en Olympus hebben een kleinere sensor en kunnen daardoor soms ook kleiner zijn qua formaat. Veel mogelijkheden dus.

Maar al met al is de 200D een leuke DSLR voor beginners met een gebruiksvriendelijke interface en veel uitbreidingsmogelijkheden. Het is binnenkort Black Friday, dus wellicht zit er een leuke deal voor je bij :)
Dankje voor je uitgebreide antwoord :) Ik ga zeker even wachten tot Black Friday, die was ik helemaal vergeten.

Ik denk dat ik voor de 200D met de kitlens ga, en eventueel daar nog bij de Canon 50mm f1.8. Daarmee ben ik geloof ik wel een tijd zoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
Er wordt hier wel gezegd dat de kitlens niet geweldig is maar dat is door mensen die daar al lang voorbij zijn.

Een goede foto wordt gemaakt door:
- een interessant onderwerp
- het juiste moment
- de goede compositie, hoek
- technisch goed (scherpte, belichting, beweging onder controle)
- de lens (blikveld / c.q zoom, en kwaliteit van de lens)
- de camera

De eerste 3 liggen bij de fotograaf; daarna gaan de technische kwaliteiten van de apperatuur meespelen.
Als je in fotografiegroepjes kijkt, bijvoorbeeld op Flickr of Facebook, zie je dat er fantastische foto's worden gemaakt met doodgewone kitlensjes; gewoon door mensen die de eerste vier punten goed op orde hebben.

Koop dus lekker die kitlens erbij, dat is gewoon een goede instapper!

Tweedehands is een aanrader binnen jouw budget.
Ik ben zelf fan van Olympus; de OM-D E-M10 mark II bijvoorbeeld, is regelmatig tweedehands te vinden op FB of MP. Het is een bijzonder handzame camera; de kitlens schuift helemaal in en dan past hij in je jaszak. Dat vind ik een groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54
Tarquin schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:14:
Ik ben zelf fan van Olympus; de OM-D E-M10 mark II bijvoorbeeld, is regelmatig tweedehands te vinden op FB of MP. Het is een bijzonder handzame camera; de kitlens schuift helemaal in en dan past hij in je jaszak. Dat vind ik een groot pluspunt.
En mocht je klant zijn van ING, de Olympus-kits worden zeer regelmatig voor een goede prijs aangeboden met Rentepunten. Dat kan ook best interessant zijn. Net als Blackfriday natuurlijk.

En ik kan de overige adviezen van Tarquin onderschrijven. De apparatuur wordt belangrijker naarmate je niveau als fotograaf toeneemt. En omdat ik op dat punt stilsta heb ik gekozen voor een goede compact-camera. Deze is (min of meer in het geval van de Canon 7mII) compact en kent nog steeds de mogelijkheid om alles handmatig in te stellen en met de sensor-lens combinatie heel goed vergelijkbaar met de mogelijkheden (qua lichtsterkte) met een kitlens. Dus je zou ook nog naar dat type camera's kunnen kijken, omdat je die heel makkelijk meeneemt en dus vrijwel overal je camera mee naar toe kunt nemen. In dat geval zijn de Sony RX100 serie (bijna alle voorgaande modellen zijn nog steeds verkrijgbaar) en de eerder genoemde Panasonic TZx00 modellen ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:50
Mocht jij je budget iets kunnen oprekken dan is dit een mooie aanbieding.
De Nikon D3500 + 18-140mm VR voor €469,00 ( incl. verz. ) ; https://www.amazon.de/dp/B07HKKV953/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
WiLLoW_TieN schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:22:
... dan is dit een mooie aanbieding.
De Nikon D3500 + 18-140mm VR voor €469,00 ( incl. verz. ) ; https://www.amazon.de/dp/B07HKKV953/
Bij Kamera Express in Duitsland (en enkele andere zaken) kost ie 449€. Zo'n goede aanbieding is het dus niet.
Ik zou overigens de D3500 met de 18-55VR lens kiezen voor 329€, en er 2e hands een 55-200VR of 70-300VR telezoom bijkopen, indien gewenst. En uiteraard de 35/1.8, want die biedt veel voor het geld.

Of je voor een D3500 wilt gaan, is een andere vraag. Ik persoonlijk zou altijd naar de D7xxx serie grijpen, of alternatief een D5xxx, vanwege o.a. de kantelbare monitor. Dan evt. een 2e hands voorganger, als dat qua budget nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Tarquin schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:14:
Er wordt hier wel gezegd dat de kitlens niet geweldig is maar dat is door mensen die daar al lang voorbij zijn.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel je gelijk hebt dat een goede foto uit meer dingen bestaat dan enkel een goede lens, vind ik het vaak makkelijker om mooie foto's te maken met een goede lens dan met de kitlens.

Ik durf zelfs te stellen dat je juist meer kennis van zaken moet hebben om met een kitlens toch een foto met een wow-effect te verkrijgen. Puur omdat je niet kunt leunen op oa. een kleinere scherpte-diepte door groter diafragma, mooiere verhoudingen bij portret door meer tele, kleinere onderwerpen beeldvullend in beeld met tele/macro, etc. Ik weet iig dat ik vrij snel een tele-zoom erbij wilde, puur omdat de foto's die ik met de kitlens kon maken, me veelal tegenvielen. Ik was er niet "uitgegroeid", ik kon er gewoon niet mee overweg en/of stoorde me aan de beperkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is dan meer een persoonlijk dingetje, wellicht simpelweg een sterke voorkeur voor een kleine scherptediepte.
Feit is wel dat je simpelweg helemaal geen duur glas nodig hebt om mooie foto's te kunnen maken en dat een (goede) kitlens voor een beginner die gewoon wil ontdekken of DSLR wat is meer dan prima is. Het is juist zonde om het budget flink op te rekken omdat kit niet goed genoeg zou zijn en er dan achter te komen dat je zo'n grote camera met al die knopjes toch eigenlijk helemaal niet prettig vindt.

Voor leuke bokeh effecten of extra uitdaging kan je altijd nog kijken naar een goedkope, lichtsterke prime.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Gonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:28:
Dat is dan meer een persoonlijk dingetje, wellicht simpelweg een sterke voorkeur voor een kleine scherptediepte.
Feit is wel dat je simpelweg helemaal geen duur glas nodig hebt om mooie foto's te kunnen maken en dat een (goede) kitlens voor een beginner die gewoon wil ontdekken of DSLR wat is meer dan prima is. Het is juist zonde om het budget flink op te rekken omdat kit niet goed genoeg zou zijn en er dan achter te komen dat je zo'n grote camera met al die knopjes toch eigenlijk helemaal niet prettig vindt.

Voor leuke bokeh effecten of extra uitdaging kan je altijd nog kijken naar een goedkope, lichtsterke prime.
Precies, een Canon 50 1.8 is wat, 50 piek? Desnoods wat M42 glas er op en gaan met die banaan.

Heb vroeger ontzettend veel lol gehad met een 450D, 18-55, 70-300 en later een 85 1.8. Met een beetje oefenen kun je er heel veel verschillende dingen mee doen.

Daar moet je mee beginnen imho, gewoon basis dingen om te leren. Ga niet direct geld uitgeven omdat je denkt dat je alleen met die lens datgene kan, dan heb je al snel het Gear Acquisition Syndrome (GAS).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ventieldopje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:47:
[...]

Precies, een Canon 50 1.8 is wat, 50 piek?
Dan vind ik de Nikkor 35/1.8 die rond 100€ 2e hands kost toch de interessantere lens. Kost het dubbele, maar heeft een fijnere brandpuntsafstand, die veelzijdiger inzetbaar is. (en voor D7x00 is er de oude 50/1.8, die ook zo'n 50€ kost) Voor low-budget heeft Canon helaas een vervelend gat in het aanbod op 35mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:15:
[...]

Dan vind ik de Nikkor 35/1.8 die rond 100€ 2e hands kost toch de interessantere lens. Kost het dubbele, maar heeft een fijnere brandpuntsafstand, die veelzijdiger inzetbaar is. (en voor D7x00 is er de oude 50/1.8, die ook zo'n 50€ kost) Voor low-budget heeft Canon helaas een vervelend gat in het aanbod op 35mm.
Niets let je om die lens op Canon te gebruiken als je autofocus kan missen ;) Daarbij kun je op Canon veel makkelijker M42 glas kwijt.

Maar ze hebben inderdaad een gat daar. Komt misschien ook wel omdat de 50mm de meest eenvoudige lens is om te maken en daarom zo goedkoop. Wil je meer groothoek (35) of meer tele (85) dan kom je al snel op 400-500 euro uit. Die lenzen zijn dan ook wel van aanzienlijk betere kwaliteit natuurlijk.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Ventieldopje Iemand die voor ~400€ low-budget eerste ervaringen wil opdoen, zal doorgaans autofocus wensen, ipv manueel scherpstellen. (wat met goedkopere spiegelreflexen sowieso geen lolletje is)
Nikon had dat gat aanvankelijk ook, maar hebben het naarmate meer DX spielgelreflexen op de markt waren, gedicht. Canon helaas nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Ik zou echt 2dehands zoeken.

Een camera die 3-4 jaar geleden nieuw 1000€+ kostte ga je nu 300-350€ betalen.
Dan heb je ineens wat, en kan je wat langer experimenteren.

Belangrijk is de keuze van het merk/systeem. Als je dan een lens scoort, en je wil je body upgraden hoef je niet alles nieuw te kopen.

Ik zit in het Sony A systeem, en als ik vandaag mocht herbeginnen, dan werd het wel de E-mount.

Een Alpha 7 is echt een cameram om duimen en vingers van af te likken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Tommie12 Echter past Sony E-mount totaal niet bij 400€ budget.
En A-mount is dood. Af te raden. (ben niet per definitie tegen dode systemen, maar in dit geval wel. Er ontbreken teveel zaken in grote hoeveelheden op de 2e hands markt. Dan loop je te snel vast)

[ Voor 59% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-11-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:56:
@Tommie12 Echter past Sony E-mount totaal niet bij 400€ budget.
En A-mount is dood. Af te raden. (ben niet per definitie tegen dode systemen, maar in dit geval wel. Er ontbreken teveel zaken in grote hoeveelheden op de 2e hands markt. Dan loop je te snel vast)
Toch wel hoor.
https://www.kamera-expres...16-50mm-f-3-5-5-6-oss-zwa

En voor 550€ heb je een A7 body.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
En nu goedkoop fullframe E glas? :Y) Nee, ik zou dat echt niet doen, nergens voor nodig. Gewoon lekker een 2e hands camera opsnorren of een nieuw instap model kiezen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Een A7 :o
Kom, even serieus. Is al 150€ boven budget, en elke volgende lens wordt ofwel duur, mist danwel autofocus.
Geen goed plan.

En de A6000 is en blijft de beste budgetkamera met een dramatisch lensaanbod. Afgezien van enkele Sigma primes met f2.8, zijn alle lenzen duur tot zeer duur. Lensaanbod is de reden dat ik deze kamera niet bezit!

DSLR van Nikon of Canon als set op MP zoeken en voor ~400€ een body met ~2 lenzen oppikken. En gelukkig zijn. Alles voorhanden om de fotohobby te starten.
Spiegelloos is voor dat beperkte geld, evt. MFT nog mogelijk, de rest kun je vergeten.

@guillaumemay Idd een dwaas fanboyvoorstel. Niet serieus te nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-11-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Wat een gek advies om een eerste generatie A7 aan te bevelen aan een beginner. TS denkt aan een Canon 200D, een camera met een zeer gebruikersvriendelijke touchscreen interface en men komt op de proppen met een A7 met een ingewikkeld (laat ik het maar netjes zeggen) menu, geen ingebouwde flitser, slechte autofocus in het donker, minder goede SOOC JPGs en een niet goed doorontwikkelde gebruikersinterface. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:44:
[...]

Dankje voor de tip! Ik zag die lens vaker voorbij komen, ga ik zeker nog even naar kijken

[...]

Ik ken helaas niet iemand in mijn omgeving met een DSLR

[...]

Dankje voor je uitgebreide antwoord :) Ik ga zeker even wachten tot Black Friday, die was ik helemaal vergeten.

Ik denk dat ik voor de 200D met de kitlens ga, en eventueel daar nog bij de Canon 50mm f1.8. Daarmee ben ik geloof ik wel een tijd zoet.
Laat ze hierboven nog maar even stoeien over merken en gebrek aan lenzen. :+

Tip mijnerzijds: ga even voor Black Friday naar een fysieke winkel om de camera even vast te houden en te bekijken. Ik denk dat je met een 200D een prima keuze maakt. En als je de smaak goed te pakken krijgt is Canon wel 1 van de merken waar de markt voor 2e hands lekker groot is.

Dus voor weinig kan je dan uitbreiden en indien nodig ook makkelijk overstappen op een groter Canon broertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
guillaumemay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:02:
Wat een gek advies om een eerste generatie A7 aan te bevelen aan een beginner. TS denkt aan een Canon 200D, een camera met een zeer gebruikersvriendelijke touchscreen interface en men komt op de proppen met een A7 met een ingewikkeld (laat ik het maar netjes zeggen) menu, geen ingebouwde flitser, slechte autofocus in het donker, minder goede SOOC JPGs en een niet goed doorontwikkelde gebruikersinterface. 8)7
Het is wel duidelijk dat je niet echt een Sony liefhebben bent.
Ik ben begonnen met een A300, en nu heb ik nog altijd een A77.
Allebei 2dehands gekocht toevallig voor 300 en 350€.
Alle lenzen heb ik 2dehands gevonden, inclusief de toen beroemde Beercan 70-210 F4.
De laatste lens die ik kocht was de 80-400 G voor 600€.
Daartussen zit ook nog een Tamron 15-50 2.8 voor 250€, en een 50mm 2.8 macro voor 70€.

Kom me dus niet vertellen dat je geen betaalbaar glas kan vinden.

Wat gebruikerinterface betreft... ik zie geen probleem hoor. Ik vind wel wat ik nodig heb.
En toen de A77 uit kwam, kreeg die heel goede scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:43:
[...]

Alle lenzen heb ik 2dehands gevonden, inclusief de toen beroemde Beercan 70-210 F4.
Daartussen zit ook nog een Tamron 15-50 2.8 voor 250€, en een 50mm 2.8 macro voor 70€.

Wat gebruikerinterface betreft... ik zie geen probleem hoor. Ik vind wel wat ik nodig heb.
Maar het is nou gewoon een dood systeem, ze gaan vol in op E mount en A7/A9. Dan is het toch zonde om voor een verouderd systeem te gaan waarna niet makkelijk mee te upgraden is?

Als je Canon / Nikon pakt dan kun je nu belachelijk veel vinden, ook voor goede prijzen (want groot aanbod). Later kun je overgaan op Fullframe. EF-S lenzen die je hebt raak je zo kwijt, desnoods de hele set. EF glas neem je mee. Wl je vervolgens naar mirrorless dan kan dit ook dmv een adapter.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Ventieldopje Snap ik. Ik kocht de A mount spullen toen de e-mount nog niet bestond.
Vandaag zou ik ook de E-mount kiezen, en dan kan je ook met een adapter nog A lenzen gebruiken.

Bij Canon en Nikon zit dat er ook aan te komen. (mirrorless)
Als ze zichzelf serieus nemen, dan zetten ze ook vol in op mirrorless, en dan zit je met 100% hetzelfde probleem, alleen X jaar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:43:
[...]

Ik ben absoluut een fan van Sony, heb veel respect voor hun werk qua technologische ontwikkelingen voor systeemcamera's.

Sony's A7RIV is een pracht van een camera, net zoals hun A7III, A7II en de A9 serie. Allemaal flinke stappen vooruit dan hun eerste poging, de A7. En daar ging het mij om. Als je kijkt naar de beschikbare alternatieven, dan is voor een beginner een A7 absoluut niet aan te raden als eerste camera. Ik heb verder ook helemaal niks gezegd over glas, het ging mij puur om de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
guillaumemay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:10:
[...]

Ik ben absoluut een fan van Sony, heb veel respect voor hun werk qua technologische ontwikkelingen voor systeemcamera's.

Sony's A7RIV is een pracht van een camera, net zoals hun A7III, A7II en de A9 serie. Allemaal flinke stappen vooruit dan hun eerste poging, de A7. En daar ging het mij om. Als je kijkt naar de beschikbare alternatieven, dan is voor een beginner een A7 absoluut niet aan te raden als eerste camera. Ik heb verder ook helemaal niks gezegd over glas, het ging mij puur om de body.
Daarom dat ik ook de A6000 vermeldde. Dat is een prima toestel voor een beginner....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik had toch ook niks gezegd over de A6000? Mooie camerabody. Ik vind het alleen gek dat je een A7 aanbeveelt en ook nog eens mij woorden in de mond legt dat ik geen liefhebber ben van Sony. Waar ben je dan mee bezig denk ik dan. Laten we het aub serieus houden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:25:
[...]

Daarom dat ik ook de A6000 vermeldde. Dat is een prima toestel voor een beginner....
Huh, waar dan? Ik zie alleen een post van @Vanoverdegrens die het ook een mooi toestel vind maar met een hopeloos lensaanbod. Valt daarom alleen al ook af.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ventieldopje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:26:
[...]

Huh, waar dan? Ik zie alleen een post van @Vanoverdegrens die het ook een mooi toestel vind maar met een hopeloos lensaanbod. Valt daarom alleen al ook af.
In deze link staat een A6000. Die postte ik hierboven al.

https://www.kamera-expres...16-50mm-f-3-5-5-6-oss-zwa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gonadan Ja je hebt gelijk dat je niet meteen premium glas moet hebben, maar er zijn ook genoeg goedkopere alternatieven. Een eenvoudige tele-zoom of een lichtsterke prime geeft je vaak al meer mogelijkheden dan een standaard 18-55 3.5-5.6. Dat is wat ik eigenlijk had moeten zeggen.

Heb zelf bijvoorbeeld een 35mm f2 en die maakt toch echt betere foto's dan m'n 18-55 op dezelfde focuslengte. Is ook een stuk sneller qua autofocus. Nou is dat wel fuji, maar ik zou denken dat dat voor andere merken ook geldt.

[ Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 19-11-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
LA-384 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:07:
@Gonadan Ja je hebt gelijk dat je niet meteen premium glas moet hebben, maar er zijn ook genoeg goedkopere alternatieven. Een eenvoudige tele-zoom of een lichtsterke prime geeft je vaak al meer mogelijkheden dan een standaard 18-55 3.5-5.6. Dat is wat ik eigenlijk had moeten zeggen.
Klopt, een puur een 18-55 geeft niet heel veel mogelijkheden maar binnen het segment 'kit' bestaat ook meer dan dat. Zo heb je ook een 55-250 die als kit geleverd is en ook de 18-135 is een kitlens (als we het even over Canon hebben). Als dat voor een leuke prijs tweede hands te krijgen is dan kan dat natuurlijk interessant zijn, maar zelfs met een 18-55 kan je best lol hebben.

Zelf heb ik ook nog een 450D met kitspul liggen, jaren lol mee gehad en het heeft een goede start gegeven om meer te ontdekken wat ik nu eigenlijk wilde.
LA-384 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:07:
Heb zelf bijvoorbeeld een 35mm f2 en die maakt toch echt betere foto's dan m'n 18-55 op dezelfde focuslengte. Is ook een stuk sneller qua autofocus. Nou is dat wel fuji, maar ik zou denken dat dat voor andere merken ook geldt.
Logisch, dat is ook een hoger segment. De moderne kitlenzen zijn echter gewoon scherp en qua AF prima te doen. Inderdaad niet het snelste, maar nauwkeurigheid is als beginner belangrijker. Het is niet dat je meteen 'bird in flight' gaat doen. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 19-11-2019 20:14 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1