Lenovo laptop moederbord reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 15:03
Waarom dit topic?
Ik heb al heel lang willen leren om computer moederbordreparaties voor elkaar te krijgen. Ik heb veel dingen geleerd op internet (van koken tot aan stropdas strikken), maar als het aankomt tot moederbordreparaties vind ik dat er erg weinig goede content is (yup, zelfs Louis Rossman, iPad rehab en Sorin beginnen in het midden ipv aan het begin).

De proefkonijn
Het gaat om een oude lenovo laptop moederbord, die ik voor € 35 kan vervangen, maar dat is natuurlijk het punt niet van dit project. Het gaat om een Lenovo x220 met moederbordpartnummer 48.4kh17.021.

De feiten
Met mijn basis begrip electronika heb ik de volgende zaken al vastgesteld
  • Symptomen: Geen power, geen boot, geen oplaadled
  • Oplader gecontroleerd (20.5V)
  • DC jack al vervangen
  • DC jack connector op moederbord gecontroleerd (zie foto voor waardes)
  • In het verleden is het moederbord, in deze toestand, aan gegaan en een dag lang gewerkt (met enkel toetsenbord en hdmi kabel ingeplugd)
  • CPU wordt warm als oplader ingestoken is voor 5 tot 10 minuten
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TbP1M2H/back.jpg

De vraag
Wat zou een logische volgende component zijn om te controleren (zonder gebruik van schematics) en waarom? Ik wil graag leren extra dus toelichting wordt op prijs gesteld _/-\o_

[ Voor 75% gewijzigd door Faloude op 13-11-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik vrees dat dit iets is wat je niet gaat lukken met een stukje internet help. Elektronica is voor een leek moeilijke materie en om fouten op te sporen heb je meetapparatuur nodig en schema's zou ook heel makkelijk zijn. Zonder schema's moet je in dit geval in staat zijn om bv voedingscircuits te herkennen en eventuele schakel FET's die daar vlak achter of voor zitten.

En het helpt als je ook de foto hier erbij plaatst zoals je daar wel hebt gedaan:
https://www.eevblog.com/f...top-motherboard-diagnose/

en voor de prijs zou ik niet eens de moeite nemen:
https://www.ebay.co.uk/c/12008022863

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
memphis schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:39:
Ik vrees dat dit iets is wat je niet gaat lukken met een stukje internet help. Elektronica is voor een leek moeilijke materie en om fouten op te sporen heb je meetapparatuur nodig en schema's zou ook heel makkelijk zijn. Zonder schema's moet je in dit geval in staat zijn om bv voedingscircuits te herkennen en eventuele schakel FET's die daar vlak achter of voor zitten.

En het helpt als je ook de foto hier erbij plaatst zoals je daar wel hebt gedaan:
https://www.eevblog.com/f...top-motherboard-diagnose/

en voor de prijs zou ik niet eens de moeite nemen:
https://www.ebay.co.uk/c/12008022863
Ik heb de foto geplaatst zoals ik dat in het EEV blog ook hebt gedaan, dankjewel speurhond! Heel belangrijk dat je dat hier post natuurlijk.

Zoals vermeld in de topic, beide zowel hier als EEV blog, ben ik er van bewust dat een vervangende mobo 35 eu kost, maar dat is niet het punt hiervan.

Ik ben in bezit van zowel meetapparatuur als de schematics. Ik wil diagnoseren zonder schematics zoals Sorin van youtube (electronics repair school) circa 90% van al zijn reparaties doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Faloude op 13-11-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat klinkt als hetzelfde faalscenario als mijn W520 bord. Ik heb het uiteindelijk opgegeven. Zo in de embedded controller zitten ofzo

Die Youtubers... tja, als je het product al helemaal kent is het makkelijk een diagnose te stellen zonder schema's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik wil niet negatief zijn maar simpele elektronica is te leren via internet hoewel ik ook genoeg mensen (ook Tweakers) heb gezien die denken het te begrijpen en totaal verkeerd gaan.

Ik heb moederborden gerepareerd (en repareer nu industriële elektronica) en kan je zeggen dat als je niets kunt herkennen het al heel erg moeilijk wordt. Je hebt schema's nodig om signalen en spanningen te kunnen opsporen en meten. En als je blind wilt meten is het handig om er een werkend bord naast te hebben (doen wij ook wel eens) om de verschillen te zien.
Zo'n iemand als Sorin (even snel gekeken) kan elektronica analyseren, en met wat specsheets erbij kom je een eind. En ja, je weet niet wat die Sorin allemaal niet gelukt is omdat hij zelf bepaalt wat die wel en niet upload. En dan nog de vraag wat die in scene heeft gezet.....

Maar OK, als het je lukt, chapeau! Maar ik schat je kans om het zonder schema's te doen heel laag.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Eens met Memphis, zonder servicedocumenten kan ook een elektrotechneut hier niks aan doen zonder het zaakje eerst flink te reverse engineeren. Als het probleem niet bemeten kan worden met gelijkspanning dan heb je ook een scope nodig en dan gaat het ook aardig in de papieren lopen. Daarnaast ook kwaliteitsissues die gaan spelen na een reparatie, zeker als je niet kundig bent. Hoe lang denk je dat deze laptop nog mee gaat? Deze reparatie was ik nog best trots op maar die heb ik maar hooguit een jaar weten te rekken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt nog alle fuses op doorgang testen.

Maargoed... ding gaat dus niet aan. Helemaal niks, of geeft hij nog wel een seconde power aan een HDD?

Stookt hij ook de accu leeg?
Flake schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:57:
Hoe lang denk je dat deze laptop nog mee gaat?
Thinkpad ##20... dus tot de volgende keer dat er een laptop uitkomt met werkbaar toetsenbord natuurlijk

_/-\o_ Thinkpad toetsenbord uit 2011 _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-11-2019 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 17:34
Faloude schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:48:
[...]
Ik ben in bezit van zowel meetapparatuur als de schematics. Ik wil diagnoseren zonder schematics zoals Sorin van youtube (electronics repair school) circa 90% van al zijn reparaties doet.
Juist door eerst mét schema's te werken leer je langzamerhand sneller de gebruikte topologie en functies te herkennen. Zonder schema's betekent altijd dat je eerst moet ontcijferen wat voor circuit je onder handen hebt. Daarmee begin je dan meestal weer door te starten met een educated guess over welk stukje circuit misschien de veroorzaker zou kunnen zijn.

Wat zo'n moederbord betreft, die zijn zo complex dat je al heel snel baat hebt bij de schema's. Daarmee kan je bijvoorbeeld ontcijferen welke voedingen actief zouden moeten zijn als de laptop uit staat, aan het laden is, enz. En dus ook wat er mis gaat voordat of tijdens je hem probeert in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
memphis schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:13:

Ik heb moederborden gerepareerd (en repareer nu industriële elektronica) en kan je zeggen dat als je niets kunt herkennen het al heel erg moeilijk wordt.
Ik ben niet koppig. Ik neem advies aan van mensen in het vak :)
Comp-Freak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:25:
[...]

Juist door eerst mét schema's te werken leer je langzamerhand sneller de gebruikte topologie en functies te herkennen. Zonder schema's betekent altijd dat je eerst moet ontcijferen wat voor circuit je onder handen hebt. Daarmee begin je dan meestal weer door te starten met een educated guess over welk stukje circuit misschien de veroorzaker zou kunnen zijn.
Ik had eigenlijk al eenzelfde vermoeden. Ik ben toch overtuigd om met schema's te werken.

Ik heb overigens de schema's van dit bord in bezit. In plaats van ze in de topic te pleuren en te vragen om hulp, ben ik toch aan het denken om met iets eenvoudigers te beginnen dan een laptop. Het is toch best een complex ecosysteem zo'n laptop moederbord. (Is het trouwens legaal / toegestaan om deze te uploaden?)

Als iemand tips heeft, graag. Wat voor stuk electronika zou een goed beginnerproject zijn om te bestuderen in een traject naar laptop moederbordreparaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Yucon

*broem*

Waar heb je de schema's vandaan? Mag je ze zelf hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Yucon schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:14:
Waar heb je de schema's vandaan? Mag je ze zelf hebben?
Mag ik je badge zien? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-06 02:00
Om nou meteen te beginnen met 't moederbord van een laptop... Zou inderdaad voor wat makkelijkers gaan.
Kapotte printers, koffiezetapparaten, gamepads/oude consoles (online veel over te vinden en doorgaans veel simpelere constructies).

Voor de gemiddelde gebruiker/hobbyist zijn laptopreparaties niet interessant trouwens. Steeds meer functionaliteit verdwijnt in ICs die met een beetje pech niet voor het publiek beschikbaar zijn. Kwam laatst nog een bord tegen met een zwart doosje van Samsung: nul documentatie, niet verkrijgbaar. Ben er maar mee gaan frisbeën.
Louis Rossman kan trouwens lekker z'n ding doen omdat ie alleen Macbooks aanneemt. Zo kan ie op grote schaal vervangende moederborden inkopen, die per stuk weer meerdere onderdeel-donaties kunnen doen. Als jij in je uppie een tweede x220 moederbord koopt voor 1 enkel onderdeel (met de kans dat dat onderdeel nog kapot is ook), is het de moeite niet waard, zelfs niet als het puur voor het leren van een nieuwe skillset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Yucon

*broem*

Je vraagt zelf of je ze mag posten. De herkomst lijkt me dan wel een belangrijk punt in deze vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-06 21:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zijn zo verschrikkelijk veel factoren die een rol kunnen spelen bij de vraag waarom een laptop niet wil opstarten, dat het zonder kennis echt onbegonnen werk is. Het is niet alleen de voeding, maar ook de bios, cpu, power management IC, accu, etc die allemaal kunnen veroorzaken dat een laptop niets meer doet. Maar ook de voeding zelf kan nog roet in het eten gooien.

Ik heb zelfs de situatie meegemaakt dat een laptop dienst weigerde omdat de aangesloten adapter via een dock te weinig vermogen leverde, maar rechtstreeks op de laptop wel toereikend was. (HP Probook, laptop heeft genoeg aan 65W, maar via een dock moet het blijkbaar minimaal 95W zijn).

Hou het eerst bij relatief weinig geïntegreerde elektronica (waar dus geen embedded systeem in zit), dat is al complex genoeg.

Ow, en wat betreft de schema's, meestal vallen die onder copyright en mogen daarmee niet zomaar openbaar gedeeld worden, tenzij er expliciet aangegeven is dat ze vrij verspreidt mogen worden en bij de fabrikant ook openbaar staan.

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 20-11-2019 14:44 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1