Proefrit gepland, maar auto verkocht aan een ander.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-11 12:49

Nullifiel

╞═══════╡

Topicstarter
Ben met stomheid geslagen:

Ik had héle serieuze interesse in een auto getoond (gebruikt, te koop aangeboden bij dealer), had er al uitgebreid in gezeten, besproken, reinigingsafspraak gemaakt en moest alleen nog proefrijden. Dat kon niet direct, maar had een afspraak hiervoor gepland voor komend weekend.
Nu belt 1 van de verkopers me op om te melden dat zijn collega niet van de afspraak af wist en de auto al verkocht heeft aan 'een snelle koper'. Najaaaaa, ben ik niet zo blij mee natuurlijk :(

Maar nu vraag ik me af: wat zijn eigenlijk de regels/fatsoensregel/richtlijnen omtrent dit gebeuren?

Heb er nu maar een vreemd gevoel bij zo...
Is het gewoon vette pech voor mij? (Naja, dat sowieso) Of heeft de dealer gewoon een flinke blunder gemaakt?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Beste antwoord (via Nullifiel op 14-11-2019 08:09)

Verwijderd

Ach, zelfs als er geen miscommunicatie was,
dan gebeurd dit nog steeds. Zonder betaling of koop overeenkomst staat er gewoon niks vast.

Ik vermelde het altijd,. Ik hou niks vast.
Wie betaald koopt, of jij dat bent of de persoon na jou omdat je er nog over moet denken of proefrijden.

Voorkomt exact dit. Netter was als ze dat je gewoon hadden verteld.
Suc6 met je zoektocht naar een ander model.

Alle reacties

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
een glas water drinken en doorgaan met je leven.

[ Voor 70% gewijzigd door Farabi op 13-11-2019 14:53 ]

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Zolang er niks getekend is, zitten zowel jij als de verkoper nergens aan vast.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-10 16:09
Eerst komt eerst maalt, zeker in de auto handel. Als er iemand de flappen op tafel legt ga je niet zeggen: ‘sorry maar er komt nog iemand onder voorbehoud.’

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Is het gewoon vette pech voor mij?
Jep. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, zolang je geen koop-overeenkomst gesloten hebt iig :)

Virussen? Scan ze hier!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:36

superwashandje

grofheid alom

Ik heb hetzelfde gehad! en inderdaad zonder dat er iets getekend is kan je er niet veel aan doen.
Bij mij bleek gelukkig achteraf dat de "snelle koper" helemaal geen geld had voor een nieuwe auto en dit zelfs ook niet kon lenen...

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Verwijderd

Wat zou jij doen als jij de dealer was? 6 auto's niet verkopen omdat er iemand nog aan het nadenken is? Laten we zeggen dat 5 alsnog afhaken.. Hij is niet gek toch? ;)
Dus ja, pech voor jou helaas.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Nullifiel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:52:
Maar nu vraag ik me af: wat zijn eigenlijk de regels/fatsoensregel/richtlijnen omtrent dit gebeuren?
Fatsoenlijk lijkt me dat wanneer je verwacht dat een verkoper speciaal iets voor je vasthoudt, je hier alvast een vergoeding voor betaalt.

/(bb|[^b]{2})/

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
Volgende keer aanbetalen.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:52
Het is geen huis, een verkoper mag best met andere partijen onderhandelen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
Nat-Water schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:09:
Mag ie bij een huis ook.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Regels: Zoals al benoemd, mag dit gewoon. Gen van beide partijen had iets getekend.

Richtlijnen: Dat ligt aan de dealer, misschien zal een keurmerk of andere organisatie eisen dat de dealer beter hun proefritten noteert en controleert. In ieder geval kunnen ze niets voor jou doen.

Fatsoensregels: In het algemeen fatsoen is dit uiteraard totaal niet netjes, en het is niet onbehoorlijk om vanwege dit soort gevallen in de toekomst de dealer pertinent te ontwijken. Dit is ook een typisch geval wat in reviews terug komt. Je krijgt je auto er niet mee terug, maar zeker in de dure autobranche zullen ze het niet leuk vinden als ze hiermee geld mislopen.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:48
Nat-Water schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:09:
Ik had wel eens een bezichtiging gepland gehad voor een huis en deze werd afgebeld omdat de woning al verkocht was. Daar kan dat dus ook gewoon!

Handig: Nope, maar waarom zou het niet mogen?

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
Niet netjes, maar inderdaad gewoon verder zoeken naar een andere auto. En ik zou ook niet meer bij die dealer langsgaan en een koude douche review schrijven als dat je hart wat lucht.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:48
Stoelpoot schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:17:
[...]

Fatsoensregels: In het algemeen fatsoen is dit uiteraard totaal niet netjes, en het is niet onbehoorlijk om vanwege dit soort gevallen in de toekomst de dealer pertinent te ontwijken. Dit is ook een typisch geval wat in reviews terug komt. Je krijgt je auto er niet mee terug, maar zeker in de dure autobranche zullen ze het niet leuk vinden als ze hiermee geld mislopen.
Onzin

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Stoelpoot schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:17:
[...]

Waarom dat? Ze hebben langs elkaar heen gepraat, zoiets kan gebeuren... om nnou gelijk een dealer te mijden is ook wel weer een beetje onzinnig zeg... :?

TS heeft gegokt en verloren, iemand anders was er sneller bij... shit happens, volgende keer beter. als je per se het alleenrecht wilt aanbetalen en zwart op wit neerpoten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Ach, zelfs als er geen miscommunicatie was,
dan gebeurd dit nog steeds. Zonder betaling of koop overeenkomst staat er gewoon niks vast.

Ik vermelde het altijd,. Ik hou niks vast.
Wie betaald koopt, of jij dat bent of de persoon na jou omdat je er nog over moet denken of proefrijden.

Voorkomt exact dit. Netter was als ze dat je gewoon hadden verteld.
Suc6 met je zoektocht naar een ander model.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Vlassie1980 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:22:
Niet netjes, maar inderdaad gewoon verder zoeken naar een andere auto. En ik zou ook niet meer bij die dealer langsgaan en een koude douche review schrijven als dat je hart wat lucht.
Waarom dat dan? Een slechte review schrijven omdat dat je hart lucht?

Serieus? Is dat de mentaliteit tegenwoordig? Iemand publiekelijk afbranden omdat je je dan beter voelt?

En dat je het denkt okay, maar dat je het blijkbaar zonder enige gene zelfs "adviseert".

Hij had gewoon die proefrit meteen moeten doen en daarna besluiten. Blijkbaar kon die proefrit ook eerder maar ts had andere prioriteiten, ja jammer dan. Had ie wat assertiever moeten zijn.

Niks mis met die dealer wat dit betreft iig.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom heb je geen aanbetaling gedaan óf koopovereenkomst laten opmaken onder voorbehoud van de proefrit?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:33

Aganim

I have a cunning plan..

Wat is 'héle' serieuze interesse? De andere koper had klaarblijkelijk 'hééle' serieuze interesse. :+
revolution-nl schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:20:
Waarom heb je geen aanbetaling gedaan óf koopovereenkomst laten opmaken onder voorbehoud van de proefrit?
Precies dit. En waarom moet de dealer de auto dagen vasthouden, andere serieus geïnteresseerde kopers 'nee' verkopen om vervolgens welicht van jou te horen dat de auto toch niet lekker rijdt? Je hebt, behalve een proefrit, nog niets vastgelegd wat je ook maar enig recht geeft op de koop. Dat geeft onzekerheid voor zowel jou als de dealer en daar heeft een andere koper een mazzeltje mee. Een reinigingsafspraak zegt zo niet echt veel, bij de dealer of bij een derde partij? En dan nog, het is en blijft geen bevestiging dat de auto aan jou verkocht gaat worden.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik snap er niet zoveel van.

Eerst een reinigingsafspraak en dan een proefrit? Lijkt mij niet een logische volgorde. Tenzij je vlekken gezien hebt waarvan je je afvraagt of die er wel uit wilden.

Je had als je zeer graag de auto wilde kopen de verkoper kunnen vragen of ze de auto voor je vast wilde houden t/m de dag van de proefrit.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Herkenbaar. Ik heb dit ook ooit gehad met een auto op Marktplaats. Telefonisch kennisgegeven dat ik de auto wou kopen voor het vraagbedrag als er geen gebreken waren. Afspraak liet een paar dagen op zich wachten, want de verkoper kon niet. Kom ik voor de koop daar, met een kennis die wat meer van auto’s weet, doet er niemand open. Blijkt ‘ie de auto al te hebben verkocht.

Gebeurt het? Ja! Is het netjes? Nee! Troost je met de gedachte dat je gelukkig geen auto hebt gekocht bij deze paupergarage. Er komt vast wel een mooiere auto voor beter geld voorbij!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Topicstarter
@nokiaan958GB De reinigingsafspraak was omdat het een ex-rokers-auto betrof. Ik had aangegeven dat die rook-geur voor mij een absolute deal-breaker was, maar de auto verder helemaal naar mn zin was.
Waarop ze zelf kwamen met het voorstel de auto te reinigen vóór de proefrit en ik dan na een uitgebreide proefrit kon beslissen of de auto 'schoon genoeg' was voor mij.

Maargoed, inmiddels een nachtje verder en gerelativeerd. Ik heb jullie reacties allemaal gelezen - bedankt daarvoor! :Y - en ben het ermee eens dat de dealer in dit geval natuurlijk het recht had de auto aan een ander te verkopen, omdat ik niets heb aanbetaald en niets heb getekend. Dan had ik daar maar 'assertiever' in moeten zijn.

Maar ik had het denk ik netter gevonden als ze mij in ieder geval de kans hadden gegeven de auto alsnog te kopen. Even een belletje: "moet je horen, zus en zo... nog kopen? Ja of nee, helaas nu beslissen" Zoiets. Dan had ik me natuurlijk wel overrompeld gevoeld, maar in ieder geval de kans gehad de auto alsnog te kopen. Ook dát lijkt me geen must voor een dealer, geen idee of een ander zoiets bevalt, maar ik zou het wél gewaardeerd hebben. Of inderdaad vooraf aangeven weg=weg.
Deze dealer heeft dit niet gedaan, vermoedelijk wegens miscommunicatie tussen collega verkopers.
Ik zal geen slechte review schrijven en ik zal de dealer niet ontwijken. Het is gebeurd, verder met de zoektocht naar een auto.

Wat dan het beste antwoord van jullie is? Moeilijk....@Hamazaki gaf me een glimlach, lekker adrem :) Maar ik waardeer de input van - naar het blijkt - dealer @Emielvanputten (y)

Nb. volgens mij is het absoluut not-done om een huis te verkopen aan partij B als verkopende partij al in onderhandeling is gegaan met partij A. In ieder geval een NVM-makelaar overtreed daarmee de regels.

Verwijderd

Nullifiel schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:09:Maar ik waardeer de input van - naar het blijkt - dealer @Emielvanputten (y)
Nee geen dealer. Een paar jaar in de auto wereld gezeten..
Gek/leuk genoeg heb ik jou ervaring ook gehad toen ik een 18jarig puppy was. Proefrit gedaan, interesse in de auto, afgesproken dat ik thuis even het financiële plaatje door neem. En toen ik belde over de auto was hij verkocht. Prima ik had besloten hem niet te kopen, maar vond dat toen ook geen stijlvolle manier van werken..

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
corset schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:56:
Zolang er niks getekend is, zitten zowel jij als de verkoper nergens aan vast.
Zo werken overeenkomsten dus in ieder geval niet. Overeenkomsten hoeven niet tot stand te komen door ondertekening van een contract (hoe vaak doe jij dat in de supermarkt als je afrekent?) en er bestaat ook zoiets als een precontractuele fase.

Het hangt er heel er vanaf hoe en wat er besproken is, als expliciet besproken is dat de intentie tot koop er is en dat de dealer zelf de proefrit in het komende weekend prima vond dan zou er vanuit goede trouw vanuit kunnen gaan dat de dealer de auto in te tussentijd niet verkoopt (de dealer had ook kunnen zeggen is wel op eigen risico als er iemand anders komt is die verkocht of ik reken daar een bedrag voor oid).

Op zich is dit juridisch gezien nog niet zomaar "helaas pindakaas", een hoop hangt af van wat en hoe de precieze afspraken waren. Los van dat e.e.a. lastig te bewijzen is en je er niet voor naar de rechter gaat (kosten/baten).
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:35:
Zonder betaling of koop overeenkomst staat er gewoon niks vast.
Met dien verstande dat een koopovereenkomst ook mondeling kan worden afgesloten en vormvrij is.

[ Voor 11% gewijzigd door PolarBear op 14-11-2019 14:53 ]

Verwijderd

Heb er nu maar een vreemd gevoel bij zo...
Is het gewoon vette pech voor mij? (Naja, dat sowieso) Of heeft de dealer gewoon een flinke blunder gemaakt?
Wat is het verschil precies? De uitkomst is hetzelfde mijn inziens.

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:43:
[...]

Wat is het verschil precies? De uitkomst is hetzelfde mijn inziens.
Deze laatste vragen veroorzaakten bij nader inzien misschien wat ruis.
Doel was niet de uitkomst ter discussie te stellen, maar de weg ernaar toe.

[ Voor 14% gewijzigd door Nullifiel op 14-11-2019 13:51 ]

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vind ik echt niet kunnen hoor! Sleep de verkoper voor de rechter!
Eis dat ze de auto terugkopen, jij je proefrit kan maken en geef dan aan dat je de auto toch niet wilt!

/etter modus uit
Helaas pindakaas. Zolang jij nog geen aanbetaling hebt gedaan, staat de auto nog gewoon te koop. Ze kunnen de auto dus gewoon aan een ieder verkopen, weggeven of zelf houden.

Op zoek naar een andere auto dus :)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

PolarBear schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:40:
[...]

Zo werken overeenkomsten dus in ieder geval niet. Overeenkomsten hoeven niet tot stand te komen door ondertekening van een contract (hoe vaak doe jij dat in de supermarkt als je afrekent?) en er bestaat ook zoiets als een precontractuele fase.

Het hangt er heel er vanaf hoe en wat er besproken is, als expliciet besproken is dat de intentie tot koop er is en dat de dealer zelf de proefrit in het komende weekend prima vond dan zou er vanuit goede trouw vanuit kunnen gaan dat de dealer de auto in te tussentijd niet verkoopt (de dealer had ook kunnen zeggen is wel op eigen risico als er iemand anders komt is die verkocht of ik reken daar een bedrag voor oid).

Op zich is dit juridisch gezien nog niet zomaar "helaas pindakaas", een hoop hangt af van wat en hoe de precieze afspraken waren. Los van dat e.e.a. lastig te bewijzen is en je er niet voor naar de rechter gaat (kosten/baten).

[...]

Met dien verstande dat een koopovereenkomst ook mondeling kan worden afgesloten en vormvrij is.
Briljant, je hebt de theorie prima onder de knie.

En wat is de praktijk, een rechtszaak beginnen? _/-\o_ Prima voorbeeld dat de theorie mijlenver verwijderd is en zo ontzettend irrelevant ten opzichte van de praktijk.

Ik zou bijna vragen of je een management functie hebt. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Natuurlijk heb je juridisch geen poot om op te staan, maar het is wel onfatsoenlijk. Ook kan het zijn dat het echt een misverstand was, maar dan zou het deze dealer sieren dat ze je ter compensatie korting geven op een andere auto, als ze je als potentiële klant willen behouden.

Ook ooit bij de koop van ons huis een dergelijke situatie gehad. Er was een mondeling akkoord op ons bod en al het papierwerk zou opgestuurd worden. Totdat er kennelijk een hoger bod tussendoor kwam, waardoor wij als enige optie hadden om stevig te overbieden (en daarna direct akkoord per mail eisten). Dat was dus echt wel tegen de gedragsregels die makelaars onder elkaar hebben, dus onze makelaar was flink pissed. Maar juridisch kan (en wil je ook niet) daar iets tegenin brengen. Gouden les is: altijd iets op papier hebben...

• MarloesX
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:57
Nullifiel schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:09:
@nokiaan958GB De reinigingsafspraak was omdat het een ex-rokers-auto betrof. Ik had aangegeven dat die rook-geur voor mij een absolute deal-breaker was, maar de auto verder helemaal naar mn zin was.
Waarop ze zelf kwamen met het voorstel de auto te reinigen vóór de proefrit en ik dan na een uitgebreide proefrit kon beslissen of de auto 'schoon genoeg' was voor mij.

Maargoed, inmiddels een nachtje verder en gerelativeerd. Ik heb jullie reacties allemaal gelezen - bedankt daarvoor! :Y - en ben het ermee eens dat de dealer in dit geval natuurlijk het recht had de auto aan een ander te verkopen, omdat ik niets heb aanbetaald en niets heb getekend. Dan had ik daar maar 'assertiever' in moeten zijn.

Maar ik had het denk ik netter gevonden als ze mij in ieder geval de kans hadden gegeven de auto alsnog te kopen. Even een belletje: "moet je horen, zus en zo... nog kopen? Ja of nee, helaas nu beslissen" Zoiets. Dan had ik me natuurlijk wel overrompeld gevoeld, maar in ieder geval de kans gehad de auto alsnog te kopen.

Etc...
Waarschijnlijk iemand langs gekomen die minder moeilijk deed. Ergens wel te begrijpen vanuit de verkoper toch?

Als de geur na reiniging nog niet weg was, had jij de auto ook niet gekocht.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flagg schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:01:
[...]

En wat is de praktijk, een rechtszaak beginnen? _/-\o_ Prima voorbeeld dat de theorie mijlenver verwijderd is en zo ontzettend irrelevant ten opzichte van de praktijk.

Ik zou bijna vragen of je een management functie hebt. :P
Volgens mij schrijf ik dat ook? Inderdaad met een tweede hands auto zal het niet gebeuren. Maar eenzelfde denktrant zie je vaker op dit forum (bijvoorbeeld bij een relatiebeding, “oh dat wordt toch vernietigd”). Daarom reageer op stellige beweringen niets getekend dus geen overeenkomt. Dat is lang niet altijd het geval.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37

3_s

Flagg schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:01:
In theorie is de praktijk gelijk aan de theorie, maar in praktijk niet :) .
Palomar schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:52:
Natuurlijk heb je juridisch geen poot om op te staan, maar het is wel onfatsoenlijk.
Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst. Dus je hebt wel een poot, maar geen bewijs 8) .

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
3_s schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:42:
[...]

In theorie is de praktijk gelijk aan de theorie, maar in praktijk niet :) .

[...]

Ook een mondelinge overeenkomst is een overeenkomst. Dus je hebt wel een poot, maar geen bewijs 8) .
mja, mondelinge overeenkomst voor het maken van een proefrit... Al blijft het niet netjes.

Voor een louche handelaar op het industrieterrein snap ik deze manier van snel handelen ook wel. Van een merkdealer iets minder.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:37

3_s

@Palomar Ja, ik weet natuurlijk niet wat er juist is afgesproken. Is dat 'ik wil een vrijblijvende testrit doen' of eerder 'ik koop hem, met als voorwaarde een testrit'.
Maar conclusie blijft: niets aan te doen. Spijtig, maar gebeurt.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Groentjuh schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:21:
[...]

Ik had wel eens een bezichtiging gepland gehad voor een huis en deze werd afgebeld omdat de woning al verkocht was. Daar kan dat dus ook gewoon!

Handig: Nope, maar waarom zou het niet mogen?
Een bezichtiging is nog geen onderhandeling. De onderhandelingsfase begint pas op het moment dat de potentiële koper een bod uitbrengt. Vanaf dat moment mag de verkoper niet eerder in onderhandeling treden met andere kopers dan wanneer de eerste onderhandeling mislukt is (dit ter bescherming van de kopers tegen opbieden). Daarom wordt bij gewilde huizen met gesloten enveloppen gewerkt, zolang de verkoper niet op de inhoud heeft gereageerd is er nog geen sprake van onderhandeling.

Maar de woningmarkt is een uitzondering, daarbuiten mag op ieder moment ook met andere kopers onderhand worden zolang er nog geen overeenkomst is aangegaan. En de overeenkomst is of een getekend contract of het uitspreken "ik koop hem"/"ik ben akkoord" (oid). In de fase daarvoor mag de verkoper zich nog altijd terugtrekken.

Netjes is het als de verkoper aangeeft dat hij een andere geïnteresseerde heeft die of meer wil betalen, of sneller kan afnemen of minder eisen stelt, met als doel dat jij nog een tegenreactie kan geven, maar hoeft dat dus niet. Want in principe geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Maar in het geval van @Nullifiel snap ik zijn stomheid. Buiten zijn schuld om moest de proefrit op een later moment plaatsvinden en in de tussentijd is de auto verkocht. Maar tenzij het een hele speciale auto was, is het jammer maar helaas en opnieuw starten met zoeken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:17
deepbass909 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:11:
De onderhandelingsfase begint pas op het moment dat de potentiële koper een bod uitbrengt. Vanaf dat moment mag de verkoper niet eerder in onderhandeling treden met andere kopers dan wanneer de eerste onderhandeling mislukt is (dit ter bescherming van de kopers tegen opbieden).
Waar staat dat? Je mag onderhandelen met wie je wil en zoveel je wil, ook met 50 partijen tegelijk.
Mensen direct tegen elkaar op laten bieden mag niet, indirect door andere woordkeuze kan het wel. O-)

Staat ook netjes benoemd als veelvoorkomend misverstand op deze site: https://www.deleeuw.nl/bl...ling-1-tien-misverstanden

Edit: Staat ook op Funda.
https://www.funda.nl/thui...et-onderhandelingsproces/
Als je eerlijk en open bent over de onderhandelingen met meerdere partijen is er niets aan de hand. Als jij akkoord wil gaan met een bod van €335.000, maar er komt ineens een nieuw bod van €340.000 binnen, dan mag jij dat gewoon accepteren en de partij van €335.000 laten weten dat er een hoger bod binnengekomen is.

[ Voor 21% gewijzigd door TheBrut3 op 15-11-2019 11:57 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18
Hier had ik een auto gekocht (speciale uitvoering), waar toen ik hem ophaalde thuis na een week een papier vond in één van de vakken in de achterstoelen: Proefrit: XX-09-2019 en naam van de medewerker, terwijl ik de auto XX-08-2019 had gekocht. Ik vond dat ook vreemd, zeker voor de genormeerde dealer waar ik de auto had gekocht. Het is niet zo dat ze er van dit model geen hadden staan, maar de uitvoering komt erg weinig voor. Ik had wel een koopcontract getekend XX-08-2019.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:20
Dit klinkt bekend, is bij mij ook gebeurd bij een officiële "T" merkdealer ergens in Dirksland. Ik kwam op zaterdag voor een bezichtiging van een auto. Van te voren gebeld, is voor mij 1,5 uur rijden. Allemaal geen probleem, de koffie staat klaar.

Helaas was een andere collega naar huis met de sleutels in zijn zak. Geen proefrit kunnen maken, nou oke dan, prijs overeengekomen onder voorbehoud van een proefrit, dit met een handdruk bezegeld. Nieuwe afspraak gemaakt.

Paar dagen later krijg ik een telefoontje van de verkoper dat de auto is verkocht. En heel vrolijk vertellen dat het goed nieuws is voor de dealer maar pech voor mij. Ik was met stomheid geslagen.

Ik dacht echt dat ik de koop rond was en de auto was precies wat ik zocht. Wat het voor mij nog erger maakt is dat ik dan kortsluiting in mijn hoofd krijg en een volle week depressief was, ja er zijn ergere dingen maar mijn hersenen accepteren op dat moment niks meer. Alleen dat weekend was ik wel heel vrolijk nog voor het telefoontje.

Overigens geen koffie gekregen.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:48
Dit vind ik toch wel een ander geval dan bij OP

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Topicstarter
Ja inderdaad anders. De situatie van @Ingelogd lijkt me veel lulliger :/

Ik had nog niet gezegd de auto onder voorbehoud van proefrit te kopen. Ik was erg enthousiast over de auto, maar de intentie te kopen was er nóg niet op dat moment. Dus ja, lullig maar begrijpelijk en pech, auto weg.

Er is echter nog een klein vervolg op mijn verhaal: Ik had na het slechte nieuws wel een nieuwe proefrit ingepland bij dezelfde dealer voor de auto die mn tweede keus was. Proefrit zou gisteren moeten plaatsvinden. Kom ik daar, netjes op tijd, blijkt de betreffende auto daar niet meer beschikbaar te zijn! :? Was verplaatst naar een andere vestiging. En dat doen ze kennelijk zonder te kijken naar geplande proefritten en dat even te melden. 8)7
Ik had geen tijd om op en neer naar een andere vestiging te rijden voor een proefrit. Ik heb ze dan ook laten merken dat ik ze deze tweede teleurstelling wel kwalijk neem. :(

Die onbetrouwbare dealer ben ik wel klaar mee. Die ziet me niet meer terug!
Vandaag heb ik ergens anders een super bevallende auto gekocht (compleet ander merk/type) :9

[ Voor 11% gewijzigd door Nullifiel op 16-11-2019 22:50 ]

Pagina: 1