Duidelijk! Ik dacht er namelijk ook anders over, want bijvoorbeeld bij het gebruikmaken van een programma die bedoeld is als een gratis alternatief voor streaming-mediadiensten, wordt er aangeraden om een VPN verbinding te maken, zodat je niet getraceerd kan worden.
Inderdaad, zoals anderen in dit forum benadrukken komt dat door het grote aantal mensen dat gebruik maakt van dezelfde server, en dus hetzelfde IP-adres. (Mits je een VPN-service en niet een zelf opgezette VPN-server, die alleen jij gebruikt, gebruikt). Echter, zoals koffiebarbaar o.a. zei, zou het in theorie natuurlijk altijd makkelijk zijn voor bijvoorbeeld NordVPN om, aan de hand van jouw "echte" IP-adres jouw online activiteit te herleiden tot jou. Mits ze daar logs over bijhouden, uiteraard.
Wat ik me alleen afvraag is, waarom zouden ze dat doen? Volgens NordVPN houden ze geen gebruikerslogs bij, wat ze ook niet hoeven te doen volgens de jurisdictie waaraan ze onderhevig zijn (die van Panama). Verder zijn ze ook geen onderdeel van de zogeheten 5, 9 of 14 eyes alliantie.
Ofwel, in plaats van bijvoorbeeld te riskeren onderdrukt te worden door een machtige overheid als die van de VS om informatie uit te wisselen, met als gevolg negatieve publiciteit en minder gebruikers, waarom zouden ze niet gewoon gebruik maken van de troef die ze wettelijk gezien gewoon hebben, namelijk het niet hoeven bijhouden van logs?
Noem me naïef, maar dat is hoe ik erover denk.