Bij gebruik VPN server krijg ik IP van server, klopt dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3SS97
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-11-2023
Allen,

Ik heb een eigen VPN server. Mijn telefoon is daarmee verbonden, maar kan het kloppen dat als ik in Google op zoek ga naar mijn publieke IP dat ik dan ook vervolgens de publieke IP van mijn server zie staan. ik maak gebruik van openvpn.

Beste antwoord (via C3SS97 op 13-11-2019 16:39)

Verwijderd

C3SS97 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:38:
Duidelijk! Ik dacht er namelijk ook anders over, want bijvoorbeeld bij het gebruikmaken van een programma die bedoeld is als een gratis alternatief voor streaming-mediadiensten, wordt er aangeraden om een VPN verbinding te maken, zodat je niet getraceerd kan worden.
Ik denk dat je je beter even goed kan inlezen hoe VPN's in die context werken. (niet, namelijk)
De enige reden dat je "anoniem" bent als je bijvoorbeeld met NordVPN verbinding maakt is omdat je dan via hetzelfde netwerk "naar buiten" gaat als tig anderen.
Anoniem ook tussen aanhalingstekens omdat NordVPN zeker wel jou traffic kan herleiden in technische zin.

VPN's zoals ze nu veel gebruikt en verkocht worden is een heel typtisch voorbeeld van function creep, VPN's zijn er pertinent niet om jou anoniem te houden. Het is slechts een mechanisme om private data over publieke kanalen te kunnen vervoeren (zoals internet) zonder dat daar oogjes of handjes van derden bij kunnen komen.
Maar als jij thuis een VPN server opzet, en daar verbinding mee maakt, ga je nogsteeds naar buiten met jou IP adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2019 14:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ja, omdat je verkeer door de vpn tunnel naar de vpn server gaat en vanuit daar ontsluit op het internet.

[ Voor 24% gewijzigd door Lawwie op 13-11-2019 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@C3SS97 Welkom op Tweakers.

Dat is inderdaad het hele idee van het gebruiken van een VPN. Wat had je anders verwacht?

Verder heb ik even je titel gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C3SS97
Beiden, hartelijk dank voor de snelle reactie. @rens-br ik had een heel ander IP adres verwacht, want zo ben ik namelijk toch ook traceerbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
C3SS97 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:56:
Beiden, hartelijk dank voor de snelle reactie. @rens-br ik had een heel ander IP adres verwacht, want zo ben ik namelijk toch ook traceerbaar?
Welk IP adres had je dan verwacht? Snap je uberhaupt hoe routering werkt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een VPN maakt je niet direct lastiger te traceren, dat is het originele doel van een VPN ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je zal altijd herleidbaar zijn naar het IP wat je gebruikt, daar veranderd niks aan. Echter wanneer je op een onveilige verbinding gebruik maakt van VPN, dan kan de eigenaar en andere op dat netwerk niet zien wat je allemaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3SS97
Duidelijk! Ik dacht er namelijk ook anders over, want bijvoorbeeld bij het gebruikmaken van een programma die bedoeld is als een gratis alternatief voor streaming-mediadiensten, wordt er aangeraden om een VPN verbinding te maken, zodat je niet getraceerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:15

DataGhost

iPL dev

Dat heeft er meer mee te maken dat de VPN-server waarmee je verbindt niet van jou is en bovendien door vele anderen gebruikt wordt, waardoor je niet kan zien welk verkeer van wie is en waar het vandaan komt. Net als het mengen van kleuren verf, uiteindelijk komt er viezig bruin uit en heb je geen idee welke en hoeveel kleuren erin zijn gegaan. Als je je eigen VPN-server gebruikt kan je alsnog veel verschillende mensen er gebruik van laten maken waardoor niet duidelijk is welk verkeer van wie is, maar omdat het ding op jouw naam/IP staat wordt er gewoon bij jou aangeklopt voor verantwoording.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je je beter even goed kan inlezen hoe VPN's in die context werken. (niet, namelijk)
De enige reden dat je "anoniem" bent als je bijvoorbeeld met NordVPN verbinding maakt is omdat je dan via hetzelfde netwerk "naar buiten" gaat als tig anderen.
Anoniem ook tussen aanhalingstekens omdat NordVPN zeker wel jou traffic kan herleiden in technische zin.

VPN's zoals ze nu veel gebruikt en verkocht worden is een heel typtisch voorbeeld van function creep, VPN's zijn er pertinent niet om jou anoniem te houden. Het is slechts een mechanisme om private data over publieke kanalen te kunnen vervoeren (zoals internet) zonder dat daar oogjes of handjes van derden bij kunnen komen.
Maar als jij thuis een VPN server opzet, en daar verbinding mee maakt, ga je nogsteeds naar buiten met jou IP adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3SS97
Dank jullie allemaal voor de helderheid hoe VPN werkt. Ik zal mezelf zeker nog verder in de stof verdiepen.

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Inderdaad, zoals anderen in dit forum benadrukken komt dat door het grote aantal mensen dat gebruik maakt van dezelfde server, en dus hetzelfde IP-adres. (Mits je een VPN-service en niet een zelf opgezette VPN-server, die alleen jij gebruikt, gebruikt). Echter, zoals koffiebarbaar o.a. zei, zou het in theorie natuurlijk altijd makkelijk zijn voor bijvoorbeeld NordVPN om, aan de hand van jouw "echte" IP-adres jouw online activiteit te herleiden tot jou. Mits ze daar logs over bijhouden, uiteraard.

Wat ik me alleen afvraag is, waarom zouden ze dat doen? Volgens NordVPN houden ze geen gebruikerslogs bij, wat ze ook niet hoeven te doen volgens de jurisdictie waaraan ze onderhevig zijn (die van Panama). Verder zijn ze ook geen onderdeel van de zogeheten 5, 9 of 14 eyes alliantie.

Ofwel, in plaats van bijvoorbeeld te riskeren onderdrukt te worden door een machtige overheid als die van de VS om informatie uit te wisselen, met als gevolg negatieve publiciteit en minder gebruikers, waarom zouden ze niet gewoon gebruik maken van de troef die ze wettelijk gezien gewoon hebben, namelijk het niet hoeven bijhouden van logs?

Noem me naïef, maar dat is hoe ik erover denk.

Top VPN's van 2020 vergeleken

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Apatito123 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:07:
[...]

Wat ik me alleen afvraag is, waarom zouden ze dat doen? Volgens NordVPN houden ze geen gebruikerslogs bij, wat ze ook niet hoeven te doen volgens de jurisdictie waaraan ze onderhevig zijn (die van Panama). Verder zijn ze ook geen onderdeel van de zogeheten 5, 9 of 14 eyes alliantie.
Beetje raar om te melden dat een bedrijf al dan niet "lid is van de 5 eyes". Dat is een statelijk verhaal, heeft weinig met bedrijven te maken.

Gezien de NSA niet gericht op VS burgers mag tappen maar wel daarbuiten zegt het ook nog eens weinig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Apatito123
Beetje raar om te melden dat een bedrijf al dan niet "lid is van de 5 eyes". Dat is een statelijk verhaal, heeft weinig met bedrijven te maken.

Gezien de NSA niet gericht op VS burgers mag tappen maar wel daarbuiten zegt het ook nog eens weinig.
Als je het over de NSA hebt lijkt een statelijk verhaal me niet geheel onbelangrijk, of zie ik dat verkeerd?

Het kan zijn dat ik hier helemaal naast zit, maar ik stel me voor dat het aftappen en actief of zelfs retrospectief monitoren van internetverkeer van grote groepen mensen behoorlijk wat resources kost toch?

Ik vraag me dan ook af, waarom zou de NSA dit op zich nemen voor non-priority targets?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Apatito123 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:19:
[...]

Als je het over de NSA hebt lijkt een statelijk verhaal me niet geheel onbelangrijk, of zie ik dat verkeerd?
Het lijkt me niet dat een ISP/VPN-boer daar lid van kan worden. Je kunt daar als land wellicht lid van worden, maar ik denk het niet gezien die clubjes formeel al niet bestaan kun je je vast niet ergens online aanmelden :P
Het kan zijn dat ik hier helemaal naast zit, maar ik stel me voor dat het aftappen en actief of zelfs retrospectief monitoren van internetverkeer van grote groepen mensen behoorlijk wat resources kost toch?

Ik vraag me dan ook af, waarom zou de NSA dit op zich nemen voor non-priority targets?
Zeker, ik denk dat dat helemaal niet kostendekkend is.

Waarom breng je daarom dan dit te berde:
Apatito123 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:07:
Verder zijn ze ook geen onderdeel van de zogeheten 5, 9 of 14 eyes alliantie.
Jij begint over statelijke actoren. De NSA is daar een schoolvoorbeeld van (namelijk de actor die data vergaart voor een van de 5-eyes leden).

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 14-11-2019 10:39 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Apatito123
Ah neem me niet kwalijk, dat is inderdaad een grove miscommunicatie geweest aan mijn kant. Ik had het over Panama als land (waar het hoofdkantoor van NordVPN gevestigd is, wat we als voorbeeld gebruikten).

Ik stelde dat Panama geen onderdeel is van bovengenoemde alliantie. Nou besef ik dat dit uiteraard een nogal informeel concept is, maar i.c.m. de wettelijke implicaties die ik eerder noemde (geen logs hoeven bijhouden), betekende dit dat ik me gewoon niet voor kon stellen dat iemand die geen hele gekke dingen doet online zich echt zorgen hoeft te maken over de VPN-anonimiteitskwestie, in het geval van NordVPN.

Laat het me zo zeggen, ik snap dat voor velen het 14 eyes argument niet heel sterk is, maar ik heb zelf sterk het gevoel dat het voor bijvoorbeeld de VS veel makkelijker is om gegevens van bijvoorbeeld het V.K. doorgespeeld te krijgen dan van Panama, gezien de informele banden tussen deze twee landen. Ook denk ik dat de informele samenwerking eerder zal zorgen voor een impliciete druk bij het VK om achter "online wangedrag" aan te gaan.

Nogmaals, dit is alleen mijn gedachte. Ik snap dat mensen die privacy als iets intrinsieks "heiligs" beschouwen, gewoon omwille van het principe, hier waarschijnlijk pal tegenover staan.

Zelf heb ik het gewoon over praktische consequenties en de waarschijnlijkheid daarvan.

Pagina: 1