Recente videokaart voor systeem met i7-2600k

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentemik
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 21:10
Ik ben van plan om een nieuwere videokaart aan te schaffen op mijn Desktop uit 2011.

Deze bestaat globaal uit:
- Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 moederbord
- Intel i7 2600k processor
- Cooler Master G550M 550 Watt voeding
- Corsair Vengeance 16 Gb geheugen
- Crucial 500 Gb SSD
- Sapphire HD 6850 1GB videokaart
- Iiyama ProLite B2783QSU monitor

Ik speel af en toe spelletjes (train simulator, flight simulator, Skyrim). Omdat ik merk dat het beeld af en toe hapert bij train simulator had ik bedacht om een nieuwe videokaart te aan te schaffen.Vervanging van het hele systeem heb ik ook overwogen, maar dat lijkt me nog niet nodig omdat het verder snel genoeg aan voelt.

Ik heb al heel wat rondgekeken op internet en kom zelf uit op de Radeon 500 serie als meest logische keuze. Mijn overwegingen:
- Betaalbaar met prijzen tegen de 200 euro voor bijvoorbeeld een MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC
- Werkt met Freesync wat door mijn monitor wordt ondersteund
- Zou beter compatible zijn met mijn moederbord die nog PCI-e 2.0 heeft (Nvidia kaarten zouden niet altijd werken op PCI-e 2.0)
- Genoeg verbetering t.o.v mijn huidge HD 6850

Ik vraag me af of dit de juiste keuze is.

Wie heeft er ervaringen met een vergelijkbare combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
- Intel i7 2600k processor ?

Zonde om nu te investeren in een videokaart, kunt beter een i3 uit de 8 of 9 duizend series pakken, daar zit al een videochip in en is beter dan je i7.

i3-8100 boxed is stuk goedkoper :)

desnoods de i5
i5

de i5 heeft ook een stuk betere benchmark, en geeft genoeg om je spelletjes mee te doen ;)

benchmark i7 vs i5

edit: oeps, die passen niet op je moederbord. je hebt een DDR3 moederbord.

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 13-11-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Even een stapje terug. Welke versie van Train Simulator hebben we het over? En heb je tijdens het gamen gezien dat je GPU het probleem is, of is dat een gok? Als je CPU nu ook al tegen de 100% aanloopt is dat net zo goed "schuldig".

Meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De laatste upgrade die ik aan mijn huidige systeem heb gedaan (i7 2600k OC) is het plaatsen van een RX 480 8G. Veel meer hoeft er ook niet in want de CPU is tegenwoordig de echte bottleneck.

Volgens mij is Train Simulator ook niet echt goed geoptimaliseerd, maar ik ben niet meer op de hoogte van die ontwikkelingen.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Zou eerst idd de suggestie van hierboven even opvolgen.

Trainsimulator heeft helemaal geen hoge specs nodig. Dus als de boel hapert op jouw systeem heb je wellicht een software probleem ofzo.

Je systeem kan dit spel prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Allereerst: TS heeft een slecht geoptimaliseerde, oude engine die bij tijd en wijle wordt voorzien van toeters en bellen om het enigszins op grafisch vlak mee te laten spelen (zoals in de laatste update de belichting weer eens is opgepoetst).

Dit zeg ik overigens als die hard TS-'speler' zonder haat richting de game ;)

Ik denk dat je, naast een GPU-upgrade, echt ook naar je CPU moet kijken; TS heeft flink baat bij een hoge single core score. De frametime (niet framerate dus) gaan dan ook flink naar beneden wat ook voor een fijnere beleving zorgt.

Om je een idee te geven: met mijn machine (een cloudmachine) met onderstaande specs speel ik op 1440p en haal gemiddeld rond de 50fps, met uitschieters naar 70fps en dips naar de 20fps. Op 1080p zijn die framerates iets hoger, maar heel erg veel scheelt het niet. :

Dit zijn de specs:
- Intel Xeon op 2,4GHz
- Nvidia Quadro P5000 (businessversie van de GTX1080 met vooral meer RAM)
- 12GB RAM

Nu krijg ik zelfs op die bij complexe stations met bovenleiding nog dips in de framerate van onder rond 20fps en zakt de framerate ook dramatisch in als er een nieuw stuk scenery moet worden geladen. Die stukke nstaan lijnrecht tegenover momenten waarop ik 70fps+ haal.

Dat heeft alles met de oude, opgepoetste engine te maken en kan niet door een snellere GPU worden gecompenseerd; verwacht dus geen wonderen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Vind je het gek dat je ontzettende dips hebt met een processor die maar op 2.4ghz loopt. Dat is ontzettend langzaam, de 2600K is waarschijnlijk sneller.

Daar zou ik eerder het probleem zoeken. Al zal de engine vast ook niet veel soeps zijn hoor, daar niet van.

OT, je kan voor een midrange videokaartje kijken, een 580 zou ik er niet meer in stoppen, daar krijg je toch alleen maar een ontzettende bottleneck mee.
Voor de rest is het gewoon verouderd, en als je echt sneller wil zal je een keer naar een nieuw systeem moeten kijken.

Heb je ook al een overclock? Kan ook een hele hoop helpen op een 2600K.

Maar zoals anderen ook zeggen, eerst maar eens kijken waar het probleem echt ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 13-11-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik denk dat stap 1 zou moeten zijn om te bepalen waar de bottleneck zit, dus framerates, CPU load en GPU load loggen, en kijken welk component er aan de max zit als de boel gaat haperen.

Daarna, afhankelijk van de uitkomst.
Cpu) ik vermoed dat je nog niet overklokt draait, en dat zou met een 2600k goed te doen moeten zijn. Ik heb net een 2600 (non-k) binnen, en die draait ook met 1 setting in het bios op 3.9 allcore ipv 3.4, er moet alleen een wat robustere koeler op. Ik zou van de K (die geen limiet heeft op de multi) verwachten dat je met wat tweaken en redelijke koeling vrij eenvoudig richting de 4.3 of hoger moet kunnen, wat je gewoon 20% boost oplevert.

Gpu) Ik zou momenteel een RX570 doen met dat systeem (pricewatch: ASRock Phantom Gaming D Radeon RX570 8G OC komt ook nog met een AMD rewards code die je weer in de vraag en aanbod kan slijten voor wat "korting" op de aankoop, heel veel meer bang/buck ga je nieuw niet vinden.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

WEBGAMING schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:26:
Vind je het gek dat je ontzettende dips hebt met een processor die maar op 2.4ghz loopt. Dat is ontzettend langzaam, de 2600K is waarschijnlijk sneller.

Daar zou ik eerder het probleem zoeken. Al zal de engine vast ook niet veel soeps zijn hoor, daar niet van.
Het is een hedendaagse Xeon, geen CPU van 10 jaar oud natuurlijk. IPC liggen op een ander niveau en klok zegt niet zoveel. Andere games draaien met gemak.

Die dips heb je altijd in Trainsimulator; ongeacht waar je het op draait.

Het probleem is dat vrijwel alles in TS op dezelfde core draait. Dus als er scenery moet worden bijgeladen, is die core opeens overbelast en daalt de framerate. Hoelang die drop duurt, is wel weer afhankelijk van de snelheid van de CPU, maar wegkrijgen doe je het niet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentemik
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 21:10
br00ky schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:42:
Even een stapje terug. Welke versie van Train Simulator hebben we het over? En heb je tijdens het gamen gezien dat je GPU het probleem is, of is dat een gok? Als je CPU nu ook al tegen de 100% aanloopt is dat net zo goed "schuldig".

Meten is weten!
Ik speel via Steam de laatste versie (2020).
Ik heb de CPU nog niet veel hoger dan 50% gezien, maar ik zal hier zeker wat meer op gaan letten. Toch heb ik niet het gevoel dat die een bottleneck vormt. Hij draait nu niet overclocked, dus daarmee zou ik ook nog wat hoger uit kunnen komen (heb een grote Zalman koeler erop zitten).

Maar inderdaad zoals je zegt, "Meten is weten".

@WEBGAMING
Mijn CPU draait steeds rond de 3.8 GHz.

@Heroic_Nonsense
Ik zie nu framerates van 20 tot 35 fps, alleen in tunnels nog wat hoger, haha.

Maar in jullie reacties (waarvoor dank) ligt de focus nogal op het spelen van Train Simulator. Misschien had ik nog iets duidelijker moeten zijn: ik zie dit meer als een laatste upgrade om nog zo lang mogelijk met dit systeem mee te kunnen. Mijn gedachten waren dat ik dan misschien nog wat nieuwere games kan spelen, misschien volgend jaar de nieuwe Flight Simulator draaien (alhoewel de eisen daarvoor nog niet bekend zijn en veel kans dat die hoog zullen zijn), misschien op 1440p kunnen spelen ipv FullHD en misschien dat Train Simulator dan wat beter zou draaien.

Als laatste vraag ik me nog steeds af of zo'n Pci-e 3.0 kaart in een Pci-e 2.0 slot wel goed gaat werken en of dat het inderdaad zo is dat een AMD kaart dan een betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23
PCIe 3 kaarten gaan gewoon werken in PCIe 2 sloten. Je hebt dan slechts de helft van de bandbreedte maar voor 'mindere' kaarten als een RX 570/590 maakt dat niet zoveel uit.

Voor TS2020 zou een i7-2600K + RX 570 aan de recommended specs moeten voldoen.

Als ik kijk naar de wikipedia pagina voor FS2020, dan zie ik dat die ook op de XBox One uitkomt, dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen over te maken qua hardware. En als het niet soepel werkt op 1440p, dan kun je de resolutie op 720p zetten. Dat schaalt lekker op naar 1440p.

Ik zou wel aanraden om een tweedehands RX 480/570 te kopen voor zo'n €120 maximaal.

Edit; V&A aangeboden: Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G

[ Voor 10% gewijzigd door NitroX infinity op 13-11-2019 16:05 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:12:
[...]

Het is een hedendaagse Xeon, geen CPU van 10 jaar oud natuurlijk. IPC liggen op een ander niveau en klok zegt niet zoveel. Andere games draaien met gemak.

Die dips heb je altijd in Trainsimulator; ongeacht waar je het op draait.

Het probleem is dat vrijwel alles in TS op dezelfde core draait. Dus als er scenery moet worden bijgeladen, is die core opeens overbelast en daalt de framerate. Hoelang die drop duurt, is wel weer afhankelijk van de snelheid van de CPU, maar wegkrijgen doe je het niet.
Dat snap ik, maar een 2600K die bijna 2x zo snel loopt, zal denk ik op ongeveer dezelfde prestaties komen. Het zal in ieder geval niet heel veel schelen.

Maar zoals jij ook zegt, de totale belasting van de processor zegt niet zo veel, je moet echt per core kijken. Als 1 core op 100% zit, is het gewoon een bottleneck. Maar als je dan naar de totale belasting kijkt, kan het maar iets van 40% zijn oid.
Dus TS, kijk naar je losse cores.

Ik zou ook een keer naar overclocken gaan kijken, als het allemaal niet heel extreem hoeft is het niet heel ingewikkeld. Vaak willen 2600K's ook best ver overclocken.
Hier heb je een Nederlandse uitleg:
https://nl.hardware.info/...-sandy-bridge-overklokken

Met een eventuele overclock en een 570 oid, heb je nog best een leuk systeem staan, waar je waarschijnlijk nog wel even mee vooruit kan. Maar helaas begint het nu toch echt wel langzaam te worden. 3000 serie begint het ook steeds moeilijker te krijgen.

Ik zou denk ik ook naar 2e hands kijken. Pcie 2.0 of 3.0 maakt helemaal niets uit, dat werkt gewoon.
Pagina: 1