Bestanden gemaakt in Virtuele omgeving opslaan op pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 08:47
Mijn vraag
...
Ben een absolute beginner wat betreft netwerken, virtuele omgevingen en dergelijke, maar sinds een noodzakelijke update op mijn pc van Win7 naar Win10 ben ik (helaas) genoodzaakt om me er toch in te verdiepen.

Ik draai dus nu mijn pc op een Win10 64 en hierdoor kan ik mijn boekhoudprogramma niet meer gebruiken omdat dit alleen nog maar op Win7 draait.
Ik ben dus begonnen om HyperV te installeren en inmiddels is het me gelukt om dit draaiende te krijgen en zelfs daar een Win7 op te installeren. Ook mijn boekhoudprogramma draait nu op die virtuele omgeving. Had je dit een week geleden aan me gevraagd of me dit zou lukken dan had ik daar wel een weddenschap op willen afsluiten dat me dit NOOIT zou lukken. Maar goed, ik ben slimmer als ik dacht. ;-)

Maar net niet slim genoeg. Ik kan in de virtuele omgeving nu zelfs een gedeelde map op mijn pc benaderen. Maar andersom lukt me niet en dat zou ik wel graag willen. Want ik maak m'n facturen op mijn boekhoudprogramma en die kan ik dus opslaan op die virtuele omgeving, maar ik zou die facturen (PDF's) dus ook graag gewoon op mijn harde schijf willen opslaan zodat ik ze ook kan archiveren en kan versturen naar mijn klanten.

Dus het lukt me niet om de PDF's op mijn pc op te slaan.

Iemand die me hierbij kan helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:30

Kraz

Saving the world

Als je Remote Desktop aanzet op je Windows 7 machine kun je hier naartoe verbinden.
Dan kun je via Remote Desktop "gewoon" kopieren / plakken;
- op je Win10 machine: klik bestand aan en kies "kopieren"
- op je Win7 virtuele machine: rechter muisknop en kies "plakken"

Andersom werkt ook :)

https://support.microsoft...remote-desktop-connection

Weet niet of dit voldoende is voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
De gedeelde map op je PC mounten als schijf in de HyperV? Dan zou je er mogelijk wel naar toe kunnen schrijven vanuit je boekhoudprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Er zijn verschillende mogelijkheden hiervoor, maar bedenk je vooral eerst of je een boekhoudprogramma wilt wat niet werkt onder Windows 10, en dus niet meer wordt ondersteund door de fabrikant...
Ik heb geen idee wat voor pakket je hebt en waarvoor je het allemaal gebruikt, maar er zijn ook voor kleine bedrijven/zzp'ers voldoende betaalbare pakketten op de markt waar je wél support op hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24

DataGhost

iPL dev

Ik vind dit persoonlijk een beetje XY-probleem en zie er geen geldige usecase voor. Windows 7 is in principe al 4 jaar EOL en de meeste "oude" software die ik onder Win7 gebruikte werkt prima onder Win10, dus ik schat je boekhoudprogramma op 10 jaar of ouder, misschien zelfs rond het XP-tijdperk. Wat je hiermee doet is krampachtig vast blijven houden aan iets wat steeds minder en minder goed ondersteund gaat zijn, totdat je op een gegeven moment zo enorm hard vast zit aan alle oude versies dat je ook geen herstelopties meer hebt als het om wat voor reden dan ook kapot gaat en je die oude omgeving niet meer opgetuigd krijgt.

De logische oplossing zou zijn om je boekhoudprogramma te updaten of over te stappen naar iets wat wel werkt onder Windows 10. Wat is de reden dat je dat niet doet? Welk pakket+versie gebruik je? De ontwikkelaar zorgt doorgaans voor een upgrade-mogelijkheid tussen versies die het redelijk eenvoudig zou moeten maken.

Begrijp me niet verkeerd, prima als je VM's wilt opzetten en klooien/tweaken, maar dit is een disaster waiting to happen. Ik neem aan dat je boekhouding belangrijk voor je is.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 13-11-2019 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 18:10

AzzKickah

06-CENSORED

DataGhost schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:29:
Ik vind dit persoonlijk een beetje XY-probleem en zie er geen geldige usecase voor.
Dat is mooi voor jou.

Iemand vraagt naar een oplossing om files te sharen. Jij gaat een heel verhaal ophangen over waarom jij er geen usercase in ziet? Next.

@103720 Ik denk dat je hier wel verder mee kunt komen:
https://stackoverflow.com...est-with-internal-network
https://www.google.com/se...UTF-8&safe=active&ssui=on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is enigszins offtopic maar ik vind het serieus iets om te hebben gezegd aan de TS. Windows 7 wordt over twee maanden helemaal niet meer ondersteund (behalve als je $$$ betaalt aan MS maar dat zal wel niet). En de combi van niet-ondersteund OS (lees: grote kans op beveiligingsproblemen) en boekhouden is geen sterke.

Voor tot migratie: quick and dirty oplossing: gebruik maken van cloud opslag a la Dropbox / Google Drive / OneDrive. Netter inderdaad iets als hierboven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 08:47
Wow, had gekeken naar deze topics en de meesten waren al jaren oud, dus had niet verwacht veel reacties te krijgen. Dus eenieder alvast bedankt.

Degenen die met tips zijn gekomen: bedankt, ik ga ze nakijken en proberen

Degenen die aangeven dat Win7 over een tijdje niet meer veilig zou kunnen zijn: Bedankt voor jullie bezorgdheid, ik ben me er van bewust maar ik zou inderdaad nog even door willen gaan met dit pakket. Ik ben er zo aan gewend en het voldoet echt aan al m'n eisen en....wat als zzp'er tegenwoordig ook heel belangrijk is....het is al afbetaald, dus heb er geen kosten meer aan. Maar ik ben me bewust van de kwetsbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24

DataGhost

iPL dev

AzzKickah schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:30:
[...]

Dat is mooi voor jou.

Iemand vraagt naar een oplossing om files te sharen. Jij gaat een heel verhaal ophangen over waarom jij er geen usercase in ziet? Next.
Fijn dat je na mijn eerste zin al stopt met lezen. TS vraagt iets en, of hij of jij dat nou toe willen geven of niet, die vraag gaat niet over het probleem wat hij eigenlijk heeft, maar is een bijkomstigheid van eerder genomen verkeerde keuzes. Als hij zijn boekhouding op floppy disks bewaarde maar geen floppydrive meer kon aansluiten aan z'n computer, ga je toch ook niet door blijven prutten met een oude, dode oplossing?

Ik neem aan dat het om de boekhouding van een bedrijf gaat en dan zijn er zo ongelofelijk veel redenen te verzinnen om dat niet op niet-ondersteunde, EOL software in een houtje-touwtje oplossing te willen hebben. Als er iets mis gaat kan je opeens niet meer voldoen aan je verplichtingen die door de Belastingdienst worden opgelegd, daar mag je vrede mee hebben maar dan moet je ook behoorlijk op de blaren zitten.

TS is nu toch al bezig om te "migreren" naar een VM, dus er is een "kopie" van de hele handel, dan zie ik eigenlijk geen reden om niet een nieuwe versie te proberen en te kijken hoe moeilijk/makkelijk de migratie is. In 99% van de gevallen zal dat zonder al teveel problemen gaan en in die resterende 1% kan je terugvallen op wat je had, voor zolang het nog werkt. Nu het probleem "oplossen" zorgt ervoor dat heel het incentive om naar een fatsoenlijke oplossing te werken weg is (ook al schreeuw je misschien nog zo hard van niet, de praktijk is gewoon zo) en dan zit je over een paar maanden/jaar nog veel dieper in de shit.

Nogmaals: tweaken? Prima! Maar hou het wel realistisch.
103720 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:40:
Ik ben er zo aan gewend en het voldoet echt aan al m'n eisen en....wat als zzp'er tegenwoordig ook heel belangrijk is....het is al afbetaald, dus heb er geen kosten meer aan. Maar ik ben me bewust van de kwetsbaarheid.
Verandering is lastig, daar hebben ontwikkelaars ook last van. Een nieuwere versie zal daarom in grote lijnen hetzelfde werken als de versie die je nu gebruikt. Wat ik zelf heb gemerkt (met de boekhoudprogramma's die ik gebruikt heb) is dat nieuwe versies daadwerkelijk features toevoegen die nuttig zijn en je wat werk uit handen nemen, ook al gebruik je die nu (dus) nog niet. Zeker iets om naar te kijken wmb.
Wat betreft de prijs... tsja, dubbeltje rang hoef ik je niet uit te leggen denk ik. Het lijkt me persoonlijk ook geen enorme kostenpost tenzij je echt een enterprise-versie gebruikt. Veel hoger dan de kosten voor een Win7-licentie (die je volgens mij gewoon nodig hebt in een VM, zeker als het zakelijk gebruikt wordt) zal het niet zijn toch? Normaal schrijf je zo'n pakket toch over tig jaar af, en houd je daar evt elk jaar een potje voor aan, zodat de uitgave er niet ineens is? Dat zou ik doen, en het lekker onder bedrijfskosten rekenen, net als alle verzekeringen die je hebt. Maar dat ben ik. Zet anders voor jezelf op een rijtje wat het je zou kosten (direct en indirect) als het morgen niet meer aan de gang te krijgen is, en weeg dat af tegen de kosten van een nieuwe licentie.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 13-11-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
103720 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:16:
Mijn vraag
...
Ben een absolute beginner wat betreft netwerken, virtuele omgevingen en dergelijke, maar sinds een noodzakelijke update op mijn pc van Win7 naar Win10 ben ik (helaas) genoodzaakt om me er toch in te verdiepen.

Ik draai dus nu mijn pc op een Win10 64 en hierdoor kan ik mijn boekhoudprogramma niet meer gebruiken omdat dit alleen nog maar op Win7 draait.
Ik ben dus begonnen om HyperV te installeren en inmiddels is het me gelukt om dit draaiende te krijgen en zelfs daar een Win7 op te installeren. Ook mijn boekhoudprogramma draait nu op die virtuele omgeving. Had je dit een week geleden aan me gevraagd of me dit zou lukken dan had ik daar wel een weddenschap op willen afsluiten dat me dit NOOIT zou lukken. Maar goed, ik ben slimmer als ik dacht. ;-)

Maar net niet slim genoeg. Ik kan in de virtuele omgeving nu zelfs een gedeelde map op mijn pc benaderen. Maar andersom lukt me niet en dat zou ik wel graag willen. Want ik maak m'n facturen op mijn boekhoudprogramma en die kan ik dus opslaan op die virtuele omgeving, maar ik zou die facturen (PDF's) dus ook graag gewoon op mijn harde schijf willen opslaan zodat ik ze ook kan archiveren en kan versturen naar mijn klanten.

Dus het lukt me niet om de PDF's op mijn pc op te slaan.

Iemand die me hierbij kan helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik begrijp de reacties van de andere personen niet.
Dit probleem komt mij zeker bekend voor.

Onlangs nog een klant gehad met een 'batch- / puntsysteem waarbij de prikklok nog werkt met een SD-kaart van 24MB die in een PC gestoken wordt en daarna in een softwareprogramma. Bij de upgrade van Windows 7 naar Windows 10 stopt het programma met werken. De ontwikkelaar laat weten dat ze geen support leveren voor het programma in Windows 10. De klant weigert het systeem up te graden naar een 'nieuwer programma' en zit met de gebakken peren -> wat doe je als IT? Soit, dat is een ander verhaal.

Laten we kijken naar je 'probleem':

Dit zijn de opties die je kunt gebruiken (snel uit mijn hoofd):

1. Je maakt een site to site VPN connectie aan waarbij je een Windows share maakt en deze mapt op je lokale PC (zeer goed aan security nadenken bij deze optie)
-> je laat niet weten hoe de infrastructuur er precies uitziet dus het is moeilijk om te weten of dit mogelijk is.
-> word vaker bij ons gedaan bij RDP omgevingen waarbij de data van niet-RDP programma's zoals AutoCAD lokaal worden opgeslagen (maar gepushed / gepulled worden van de cloud)

Als je Hyper-V lokaal gebruikt kun je voor de oplossing van hierboven gaan:
https://stackoverflow.com...est-with-internal-network

2. Je gebruikt OneDrive of Dropbox in beide omgevingen (virtueel + lokaal) waarbij je om het te vergemakkelijken eventueel een script gebruikt die de PDF's mooi overzetten naar de betreffende locaties waardoor je in een handomdraai ze ook lokaal hebt staan

3. Je gooit RDP open en mapt je lokale drive in het RDP icoontje -> script schrijven die de PDF documenten in de drive gooit

4. Er zijn nog 'geadvanceerdere' opties waarbij je een lokale folder 'burnt' tot een ISO en deze mount in je VM waardoor je een map hebt die voor beide omgevingen (remote en lokaal) dezelfde is (als je hyper-v lokaal staat)

Dan heb ik het ook nog niet gehad over USB stick mounten, RDP copy pasten, SFTP opengooien etc,...

Het is aan jou om te kiezen wat voor het meeste gebruiksgemak zal zorgen om je bestanden heen en weer te 'gooien'

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan dit niet simpelweg werken met een netwerk share die je gebruikt op beide systemen? Heb je een NAS voor backup, die gebruikt kan worden.
Overigens zou ik als ZZPer naar een cloud oplossing kijken, mijn omzet is erg weinig, maar toch ben ik blij om voor € 15,- per maand een goede online administratie te hebben inclusief BTW etc. Bedenk wel wat je anders met je tijd kan verdienen of doen. Kan zelfs vanaf mijn telefoon een factuur sturen en de bank importeren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1