Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 22:16
Beste Tweakers,

Ik heb al enige tijd een Rampage IV Extreme met een i7-3930K. Als koeler gebruik ik de H110i GT ( naamgeving destijds ).
Vond de koeler nooit echt super stil vanaf het begin al maar hé, hij koelde en altijd wel redelijk.

Aangezien de 3930K al een tijdje mee gaat heb ik deze overgeclocked naar 4,5GHz met 1,36v.
Omdat de temperatuur best wel hoog werden ( gemiddeld 90 graden met Prime95 ) heb ik de standaard pasta die op de koeler zat vervangen voor de Thermal Grizzly Kryonaut. Deze bleek wel één van de betere pasta's te zijn.

Gisteren de koeler en CPU schoongemaakt met alcohol en de Grizzly aangebracht. Nu merkte ik al dat de PC traag werd en uiteindelijk uitviel. Heel gek want het zou beter moeten zijn. Dacht eerst dat het koelblok niet goed gemonteerd was dus deze losgehaald. Zag dat de pasta netjes verspreid was en goed contact maakte. Dus dacht misschien had ik wel te veel pasta gebruikt. Dus weer schoongemaakt en wat minder pasta gebruikt. PC aangezet en zie in de BIOS dat hij vrijwel gelijk naar de 80+ graden schiet en uitvalt. Krijg meestal niet eens het BIOS scherm te zien. De enige keer dat hij wel kon opstarten in Windows zag ik wel dat de pomp aangaf dat deze rond de 3000rpm draaide.

Ik ga vanavond nog eens proberen met een andere pasta. Als jullie dit lezen wat denken jullie wat dit zou kunnen zijn?

Het volgende heb ik al geprobeerd;
- Al drie keer nieuwe pasta aangebracht. ( nog geen andere dan de Grizzly )
- Aansluiting pomp nagekeken en zit goed.
- Geswitcht naar de 2e BIOS met default settings.

Volgens reviews zou de H110i wel één van de betere koelers moeten zijn ( ongeveer zelfde CPU ).
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=39267
Die 65-70 load heb ik ook nooit gehaald ook niet op standaard snelheden.

[ Voor 3% gewijzigd door martinzweep op 13-11-2019 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Draait de pomp wel? Draait de fan wel? Zit er geen knik in de leiding ergens? Wordt de radiator warm?
Als alles goed aan zit gesloten en correct gemonteerd moet de AIO bijna wel stuk zijn, zonder circulatie heeft die nl. nul warmteoverdracht, in tegenstelling tot een vast koelblok met vinnen die ook passief nog warmte verspreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wintervacht op 13-11-2019 10:23 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
Hoe kan ik controleren of de pomp draait? Zou ik vibratie vanuit het koelblok moeten voelen/horen? De fans heb ik op 100% laten draaien. De leidingen heb ik niet laten knikken. Voelen aan de radiator is wel een goeie, zal ik vanavond doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Je kan een trilling voelen.
Je kan in de bios kijken.
Je kan Corsair link installeren.

Maar het komt voor dat hij stuk gaat. Is bij mijn oude pc ook gebeurd.
De nieuwe eigenaar heeft dit hopelijk met Corsair opgelost door de 5 jaar garantie. Hoelang heb je je Corsair al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
Anoniem: 320788 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:38:
Je kan een trilling voelen.
Je kan in de bios kijken.
Je kan Corsair link installeren.

Maar het komt voor dat hij stuk gaat. Is bij mijn oude pc ook gebeurd.
De nieuwe eigenaar heeft dit hopelijk met Corsair opgelost door de 5 jaar garantie. Hoelang heb je je Corsair al?
Ik had al wel gevoeld gisteren maar weet niet hoe het zou moeten voelen. Zal vanavond nog even kijken.
In Corsair link zag ik wel +-3000 rpm staan. In de BIOS niet gekeken. Zal dit ook even nakijken.

Heb de koeler 4 jaar dus hij kan nog opgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-06 09:13
@martinzweep

Als je de PC opstart, dan kan je dus wel gewoon in de BIOS? Dan valt de PC niet uit terwijl je in de bios aan het kijken bent? Ik zou het even proberen iets beter te monitoren wat er gebeurt wanneer je PC traag wordt en uiteindelijk uitvalt (temperatuur extreem hoog, loopt je HDD/SSD vast, etc) het kan namelijk meerdere oorzaken hebben. Ik denk niet dat deze vertoning iets te maken heeft met de koelpasta, maar meer iets met je koeler, kapotte pomp lijkt inderdaad de boosdoener zoals al genoemd.

Overigens heb ik mij laten vertellen dat je liquid metal niet op de standaard IHS van een intel CPU moet smeren. Aangezien dat aluminium is en de liquid metal zich door aluminium heen vreet. Ik zou het gewoon bij Arcitc MX-4 of iets houden of een koperen IHS erop laten zetten met liquid metal, dat wil nog wel eens helpen.
edit: niet goed gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
@Yorick90

Als ik de PC aandruk kan ik vaak net nog even in de BIOS kijken +- 10 sec en dan valt de PC uit. Dan heeft hij zijn max temp al bereikt volgens de BIOS.

Ik zal straks thuis kijken of ik geluid vanaf de pomp hoor komen en/of de radiator wel warm wordt. Ik heb ook een tube normale pasta meegenomen om te kijken of dit nog uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
martinzweep schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:54:
Als ik de PC aandruk kan ik vaak net nog even in de BIOS kijken +- 10 sec en dan valt de PC uit. Dan heeft hij zijn max temp al bereikt volgens de BIOS.

Ik zal straks thuis kijken of ik geluid vanaf de pomp hoor komen en/of de radiator wel warm wordt. Ik heb ook een tube normale pasta meegenomen om te kijken of dit nog uitmaakt.
Wat je nog kan proberen als dit lukt in +/- 10 sec is de boost clock even uitzetten van CPU in de BIOS. Of undervolten zodat je CPU op minimale power draait, dan kan hij het misschien nog even iets langer uithouden. Dan kan je in windows even spieken wat er nu gaande is.
Ik heb nml een keer gehad dat de waterkoeling pomp niet aansloeg vanwege de kabel die niet goed verbonden zat, maar ik kreeg mijn PC wel gewoon aan alleen zag je dat de CPU steeds warmer werd. Maar dat duurde toch echt wel even als je CPU op idle draait. Was wel een custom loop en geen AIO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:27

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Yorick90 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:49:
@martinzweep

Overigens heb ik mij laten vertellen dat je liquid metal niet op de standaard IHS van een intel CPU moet smeren. Aangezien dat aluminium is en de liquid metal zich door aluminium heen vreet. Ik zou het gewoon bij Arcitc MX-4 of iets houden of een koperen IHS erop laten zetten met liquid metal, dat wil nog wel eens helpen.
Dat is Thermal Grizzly Conductonaut. TS gebruikt Thermal Grizzly Kryonaut. Geen problemen hier.
Yorick90 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:12:
[...]

Wat je nog kan proberen als dit lukt in +/- 10 sec is de boost clock even uitzetten van CPU in de BIOS. Of undervolten zodat je CPU op minimale power draait, dan kan hij het misschien nog even iets langer uithouden. Dan kan je in windows even spieken wat er nu gaande is.
Ik heb nml een keer gehad dat de waterkoeling pomp niet aansloeg vanwege de kabel die niet goed verbonden zat, maar ik kreeg mijn PC wel gewoon aan alleen zag je dat de CPU steeds warmer werd. Maar dat duurde toch echt wel even als je CPU op idle draait. Was wel een custom loop en geen AIO.
Misschien verstandig om idd de overclock even eraf te halen. Door het lagere voltage krijg je meer tijd om te troubleshooten.De pomp kan je voelen door je hand erop te leggen. Je moet hem dan een beetje voelen zoemen. Vaak is de waterflow ook wel hoorbaar als je goed luistert.

Ik heb eenzelfde soort probleem gehad met mijn NZXT Kraken X62. Deze heeft 2,5 week stilgestaan (wachten op AM4 bracket) en na opnieuw installeren werkte de pomp niet meer. De oorzaak was daar dus wel bekend.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• martinzweep
@Yorick90

Ik had de BIOS al naar standaard waardes gebracht. Hielp ook niks.
Voelde niks trillen op het koelblok en de radiator werd ook niet warm.

Contact gehad met Corsair en koeler wordt waarschijnlijk omgeruild.

@The GUI

Gaat inderdaad om de Kryonaut en niet om het vloeibare metaal :)

• Yorick90
martinzweep schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:28:
@Yorick90

Ik had de BIOS al naar standaard waardes gebracht. Hielp ook niks.
Nee ik bedoel dat je de stock boost clock kunt uitschakelen in de bios. Je kan de CPU zelfs instellen om even tijdelijk bijvoorbeeld op 2.0 GHz te draaien. Dan is de PC langzaam, maar wordt deze minder warm en kan je toch mogelijk even tijd rekken om wat verder onderzoek te doen.

Maar goed, toch goed dat de AIO vervangen gaat worden dan. Kapotte pomp was wel het meest voor de hand liggende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinzweep
Update: Koeler is net op de post gedaan naar Corsair. Met mijn werkgever een deal kunnen maken voor een H115i RGB Platinum. Deze koelt trouwens een stuk beter dan wat de H110i ooit gedaan heeft.

Met Prime haalde ik 91 graden met de H110i en nu met de H115i is dat max 75 graden! En de fans draaien dan ook nog langzamer. Al met al zeer tevreden.

H115i RGB
Pagina: 1