Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• royco85
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:03
Ik heb een fibaro dimmer 2 gekocht om 7 led lampen a 8 watt te dimmen. Op zich ging het in eerste instantie vrij goed. Behalve dan het TF signaal, dan knipperen de leds.
Later viel me op dat ik de led lampen maar tot 40% ofzo kan dimmen, dus ze blijven vrij fel.

Ik heb vanalles geprobeerd, parameters aangepast in de fibaro dimmer, bypass er tussen gezet, 100x opnieuw gecalibreerd (ook met maar 1 lamp aangesloten), zelfs een blauwe draad getrokken. Maar ik krijg de lampen gewoon niet goed gedimd. Ook nog andere led lampen gekocht, maar ook dit mocht niet baten...

Ik heb daarna een 'domme' dimmer gekocht van Calex bij de hornbach. Deze heeft 4 standen waarmee je het minimum kunt bepalen van de dimbaarheid van je lampen. Hier krijg ik ze dus wel heel laag mee gedimd. Echter is daar het probleem weer dat als ze uit staan, en je wilt naar een lage stand dimmen, je eerst tot zeg 20% in intensiteit moet draaien voordat ze allemaal aanspringen. Ze gaan 1 voor 1 aan. Daarna kan ik ze wel weer terugdraaien naar zeg 5% sterkte.

Ben ik de enige met zoveel problemen met led? Ik overweeg gewoon om weer halogeen leds te kopen om van deze ellende af te zijn. :(

• XQlusive85
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-03-2020
Hi,

Ik heb dezelfde uitdaging en dezelfde overweging ;)
Het is al een wat ouder topic, maar heb je inmiddels een oplossing gevonden?

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03-03 16:57

BazzH

Kei-goed...

Wel ervaring met dei gebruikte fibaro dimmer (v2), maar niet in exact de geschetste situatie. Ik heb 2 van die dimmers en heb ze tot nu toe op 3 plekken in huis gebruikt:

1. In de keuken met 9 halogeen spotjes eraan (2 verschillende types), zonder bypass. Geen enkel probleem.
2. In de badkamer met een enkele dimbare LED lamp (gewoon een E27 fitting) van 6,5W eraan. Hier heb ik een bypass toegepast vanwege de lage last. Geen enkel probleem.
3. Boven de eethoek met een enkele dimbare LED lamp (gewoon een E27 fitting) van 8W eraan. Hier heb ik ook een bypass toegepast vanwege de lage last. Geen enkel probleem.

Ik moet daar wel aan toevoegen: ik heb altijd vrij dure dimbare Philips LED lampen gekocht voor deze situaties. Voor situaties waar ik LED lampen alleen aan-uit schakel met andere fibaro modules, koop ik tegenwoordig gewoon goedkope LED lampen.

Think smart........ Act stupid........

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:09
Ik denk dat je een bypass nodig hebt bij die dimmer: omdat LED's al zo weinig stroom verbruiken is het heel moeilijk om ze ver genoeg terug te dimmen.
productreview: Fibaro Dimmer Bypass 2 review door patrickvanvalen

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03-03 16:57

BazzH

Kei-goed...

Dat ligt dus maar net aan de totale last. Als je er 7 LED lampen van elk 7 of 8 Watt aan hangt, dan zou een bypass eigenlijk niet echt nodig moeten zijn. Gebruik je maar 1 of 2 LED lampen, dan zou je best eens die bypass nodig kunnen hebben.

In de oorspronkelijke TS wordt gesproken over een bypass "er tussen" zetten. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar je zet die bypass er feitelijk "naast" (parallel met je last dus).

Think smart........ Act stupid........

• XQlusive85
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-03-2020
Bedankt voor de snelle hoopgevende reacties!
De 3 lampen trekken op dimstand 1% 3.7W, op 100% 23.6W.
Ik heb ergens nog een bypass liggen; eerdere testen waren niet succesvol, maar dit keer heb ik ook iets duurdere dimbare LED lampen.
Ik ga vanavond eens hobbyen en laat hier de resultaten weten.
Zoals de topic starter aangaf zou het fijn zijn als je de min. waarde kon instellen in de dimmer; eerst maar eens die bypass proberen.

TOEVOEGING:
De bypass lijkt niks te helpen in het verder dimmen van de lampen; ze blijven (te) fel.
Opmerkelijk: dimstand 1% vraagt nu 4.1W, 100% vraagt 24.2W
Het lijkt dus wel iets te verschillen. Helaas voor mij nog niet het juiste effect.
Ik blijf verder experimenteren; bij een gevonden oplossing zal ik het hier ook laten weten (nog steeds hoopvol die te vinden! :) )

[Voor 30% gewijzigd door XQlusive85 op 14-03-2020 15:04]

• Timmy1975
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 05-01 08:55
Goedemorgen,

Ook ik heb veel last gehad van knipperende lampen en slecht dimmende lampen.Na veel experimenteren heb ik de GU10 3.8 watt Warm Glow van het bedrijf uit Eindhoven gebruikt. Deze zijn makkelijk te krijgen bij de bouwmarkt. Deze zijn i.c.m. met Fibaro zeer goed en zeer laag te dimmen zonder te knipperen. Deze lampen dimmen ook heel mooi naar warm wit licht en zijn daarmee nagenoeg gelijk aan het dimmen van een halogeenlampje. Het is ook geen enkel probleem om 1 lamp op de dimmer aan te sluiten zonder Bypass.

Groet Tim
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True