Geluidsisolatie op glasplaten met kozijnconstructie

Pagina: 1
Acties:

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
Beste allemaal,

Ik heb boven de woonkamer een vide die omgebouwd is tot slaapkamer. Dit is dus op de eerste verdieping. Heb een hoge woonkamer.
De scheiding tussen woonkamer en deze kamer is gewapend glas (enkelglas met van die ijzerdraadjes erin) . De glasplaten zijn ongeveer 80x80cm en zitten in een kozijnconstructie van hout. ik heb 8 glasplaten (4 glasplaten breed, 2 glasplaten hoog)
Nu wil ik aan de kant van de slaapkamer dit gaan isoleren omdat het geluid van de woonkamer letterlijk hoorbaar is in deze vide-slaapkamer. Hoe (met welk materiaal) kan ik dit het beste doen? Het liefst heb ik materiaal waar ik overheen kan stucen. Het totale pakket mag wel een paar centimeter hoog zijn. Het glas vanuit de woonkamer wil ik graag zo laten. aan de woonkamerkant wil ik dus niets doen. Heeft iemand een goed idee?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Metalstucd wandje met steenwol en dubbel gips geeft wel aardige geluidsisolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 14-11-2019 11:03 . Reden: typo ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Bedenk wel dat dit ook in je huiskamer verandert hoe het overkomt. De lichtinval zal veranderen, en je hebt dan dus gewapend glas met daarachter duisternis. Heeft de slaapkamer daarna uberhaupt nog licht van buiten?

Ik kan proberen me er een voorstelling bij te maken maar mooier lijkt het me er niet van te worden.

Zou je in dat geval niet overwegen de hele boel er gewoon uit te halen en een echte wand te maken?

• kuwerti
Wilke schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:14:
Bedenk wel dat dit ook in je huiskamer verandert hoe het overkomt. De lichtinval zal veranderen, en je hebt dan dus gewapend glas met daarachter duisternis. Heeft de slaapkamer daarna uberhaupt nog licht van buiten?

Ik kan proberen me er een voorstelling bij te maken maar mooier lijkt het me er niet van te worden.

Zou je in dat geval niet overwegen de hele boel er gewoon uit te halen en een echte wand te maken?
Hoi WIlke,

Het is een nogal apart huis met veel glas :-) Ik heb er nu zwarte platen achter liggen en dat staat erg mooi. De kamer krijgt licht van andere ramen. Bedankt voor het meedenken!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Doe eens een foto anders?
Ik weet niet of ik mezelf de juiste voorstelling maak, maar een wand die bestaat uit kozijnen met vast glas zal zo goed als luchtdicht zijn en zal geluid toch redelijk tegen moeten houden. Met name als je spraak letterlijk kunt verstaan duidt dit vaak op luchtlekken, een open verbinding door bv kieren etc.
Dus ik zou niet direct de conclusie trekken dat die glaswand hier de zwakste schakel is in de geluidwerendheid.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Een architect die ik ken is hier dol op. Makkelijkste is eerst een zwarte plaat aan de slaapkamerkant, daarna eventueel een stuc- of gipsplaatje eroverheen. De binnenkant zwart maken geeft een spiegeleffect, maar je kan ook met verschillende kleuren LED werken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kuwerti
Hieronder de foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/waKaTyw.jpg

Hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel :-)
het 'zwevende' plafond is dus de vloer van de slaapkamer.

hier vanuit de slaapkamer boven:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6IuVPbv.jpg

Aan deze kant moet er dus iets van isolatie komen om het geluid van beneden tegen te houden.

[ Voor 122% gewijzigd door kuwerti op 13-11-2019 19:02 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar dat glas dichtmaken zou ik echt nooit doen. Dat geeft namelijk zoveel meer uitstraling aan zowel de woonkamer als de slaapkamer.

Uit nieuwsgierigheid, wie slaapt er in die kamer? Ik kan me namelijk geen veel voorkomende/structurele situatie voorstellen waarbij er geluid in de woonkamer is en ik in m’n bed lig en wil slapen.

Ik vraag me overigens net als @ASW1 of het wel echt aan je glas ligt. Wij hebben een glaswand die de woonkamer in twee delen verdeelt (6mm veiligheidsglas). Die loopt tot over circa 2/3 van de breedte van de woonkamer en dempt aardig wat geluid.

• vw23a
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-11-2025
En is deze glaswand wel sterk genoeg om iemand zijn/haar leven te redden als hij/zij er tegen aan valt?

• ASW1
Ook dit zal ongetwijfeld veiligheidsglas zijn, gelaagd dus. Zolang dat luchtdicht in het kozijn zit dempt dat heel behoorlijk. Ik zou het eerst eens ergens anders gaan zoeken. Ga eens in de slaapkamer op een trapje staan te luisteren of je kunt horen waar het vandaan komt, de aansluiting van de wand aan het plafond zou mijn eerste verdachte zijn.

• kuwerti
Mijn zoon slaapt in die kamer. De vraag over de sterkte laat ik even zitten. ik focus mij even op het tegenhouden van geluid :-). Ook het wel/niet dichtmaken is niet ter discussie. Het moet dicht gezien het licht wat er van beneden doorheen komt. Zoontje wil in het donker kunnen slapen.
Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het geluid via vloer/plafond aansluitingen komt. Stel dat dat zo is dan heeft een voorzetwand met isolatie wel zin toch?

• kuwerti
Ernemmer schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:50:
Metalstuc wandje met steenwol en dubbel gips geeft wel aardige geluidsisolatie.
Bedankt voor het meedenken! bedoel je niet MetalStud ipv MetalStuc?
(zoiets dus: https://www.metalstudwand...XWx8g02eDMOwaAq-MEALw_wcB)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
kuwerti schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:56:
[...]

Bedankt voor het meedenken! bedoel je niet MetalStud ipv MetalStuc?
(zoiets dus: https://www.metalstudwand...XWx8g02eDMOwaAq-MEALw_wcB)
Inderdaad, metalstud.

Eventueel kan je ook een Faay wand nemen maar die zijn wel iets duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 14-11-2019 10:59 ]

• ASW1
kuwerti schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:54:

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het geluid via vloer/plafond aansluitingen komt. Stel dat dat zo is dan heeft een voorzetwand met isolatie wel zin toch?
Nee, dat gaat niet helpen dan, dit is lekkage ook wel "luchtgeluid" genaamd. Als er een open verbinding is met de woonkamer, als is het maar een kleine kier, dan is dat de zwakste plek en zul je dat moeten oplossen.

Maar goed, als je het dicht wilt maken voor het zicht dan zou ik wat extra rachels in de kozijnen aan de slaapkamerzijde monteren en daar gewoon gipsplaat tegenaan.
Aan woonkamerzijde zou je eventueel iets aan geluiddemping kunnen doen waardoor ook de akoestiek in de woonkamer aanzienlijk verbetert. Dat kun je doen door op maat gesnede glas- of steenwol in de kozijnen te klemmen, daarna kun je er doek overheen spannen en aan de kozijnen vasttacken.
Pagina: 1