Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC 1440p/144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maarten-vR
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11 18:46
Beste Tweakers,

Al enige tijd (meerdere maanden) ben ik bezig om een compleet nieuwe setup samen te stellen. Hieronder versta ik PC, beeldscherm, toetsenbord, muis en speakers. Een goede headset heb ik al (Steelseries Arctic 7)

Als beeldscherm heb ik de LG 27GL850 (1440p/144hz) al sinds hij uit is op het oog en heb dan ook een pre-order geplaatst enige tijd geleden. Tot mijn verbazing kreeg ik vandaag een mail dat ik hem morgen binnenkrijg, terwijl ik uitging van half december. Hartstikke mooi dus! Alleen nu de rest van de setup nog.

Dit wordt mijn eerste echte 'high-end' PC dus het mag wel wat kosten. Ik ben ook van plan om hem zelf in elkaar te gaan zetten. Het maximale is wel 2000,- exclusief beeldscherm. Met wat ik zelf uitgekozen heb verwacht ik dit niet eens nodig te hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Dit is mijn PC voor alledaags gebruik dus dan gebruik ik hem voor surfen, gamen, Netflix/Ziggo op mijn tv via HDMI kabel.

De games die ik speel en wil spelen kunnen erg verschillen. League of Legends, Hunt Showdown, PUBG, Rocket League, GTA 5 is wat ik de afgelopen tijd gespeeld heb. Daarnaast wil ik games als The Witcher, Cyberpunk 2077, RDR2, Death Stranding, Borderlands 3 etc. spelen. Vaak heb ik wel veel zaken tegelijkertijd draaien, bijvoorbeeld een game, Ziggo sport, discord, Chrome.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke. Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zoals hierboven beschreven maximaal 2000,- euro. Ik verwacht dit echter niet op te hoeven maken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Alleen mijn Steelseries Arctic 7 headset. De rest wil ik allemaal nieuw kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Het gebruikelijke wat in je case zit en daarnaast dus nog een toetsenbord, muis en speaker set. Voor mij is het belangrijk dat het geheel er ook een beetje mooi uitziet. Vandaar de minimalistische NZXT H510 case. Enkele RGB elementen vind ik mooi maar waarschijnlijk zet ik deze op gegeven moment toch op één statische kleur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik heb geen enorme voorkeur voor merken. Wel wil ik voor een AMD CPU en GPU gaan. Deze zijn op dit moment simpelweg het meest waar voor je geld. Daarnaast verwacht ik ook met onderstaande setup prima op max settings 1440p/144hz te kunnen gamen. Ik weet het, niet alle games zullen standaard op 144h fps draaien maar zelfs een 2080 TI kan RDR2 niet op 144 fps houden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 107,50€ 107,50
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 484,50€ 484,50
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1PC speakersetsHarman Kardon Soundsticks Wireless€ 182,-€ 182,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 65,95€ 65,95
1VentilatorenNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 20,95€ 20,95
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 21,70€ 21,70
1ToetsenbordenLogitech G513 Romer-G Tactile (US) Zwart€ 139,-€ 139,-
1MuizenLogitech G502 Hero€ 60,85€ 60,85
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZNC€ 117,-€ 117,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.827,35

Enkele keuzes toegelicht:
- De 3700x omdat ik toch net een stapje hoger wil dan de 3600 ook al zou die waarschijnlijk prima voldoen voor mijn behoeftes. Ik hoop hiermee stiekem ook wat beter voorbereid te zijn op wat er de komende jaren voor ontwikkelen plaatsvinden. Ik weet het... Futureproofing is nooit het beste idee.

- Het Tomahawk MAX moederbord omdat ik denk dat alles wat ik nodig heb op dit bord zit en deze direct werkt met de AMD CPU

- De Nitro+ 5700 XT omdat het een van de beste 5700 XT kaarten is wat betreft koeling en geluid. Daarnaast vind ik de 5700 XT kaarten mooi wat betreft prijs/prestatie. Ik heb nog gekeken naar de 2080 super maar vind het de meerprijs niet waard voor wat je ervoor krijgt.

- NZXT H510 kast omdat ik deze mooi vind en qua geluid en koeling prima is. De usb-c front poort zal ik niet kunnen gebruiken maar daar heb ik vrede mee. De H500 versie is helaas niet echt meer leverbaar. Ik heb ook nog gekeken naar bijvoorbeeld de Fractal Meshify maar vind de NZXT dan toch mooier en de temperaturen in deze kast zijn ook meer dan prima.

- Harman Kardon Soundsticks. Een maatje van mij heeft deze en geven echt goed geluid. Qua uiterlijk ben ik er nog niet over uit wat ik er van vind dus als iemand een ander setje aan kan raden kijk ik er graag naar.

- De Noctua processor cooler. Eindelijk Noctua in een mooie kleur. Ik weet dat ik de stock cooler zou kunnen gebruiken maar ik wil graag een wat stillere cooler en daarnaast vind ik de stock cooler ook niet mooi.

- Twee Noctua fans om de standaard fans te vervangen voor betere airflow en ook stiller. Bij GamerNexus hebben ze getest wat de ideale fan-setup voor de NZXT case is. Volgens mij is de case zo gebouwd dat deze het beste werkt met rear-end en top exhaust fans. Ik zal die video nog is opzoeken en hun advies opvolgen.

- Logitech G513 Romer-G tactile keyboard. Een mechanisch toetsenbord wat er clean uitziet. Wellicht wat prijzig maar dat heb ik er wel voor over.

- Logitech G502 Hero, een muis die door velen gebruikt wordt en goede reviews heeft. Weinig meer over te zeggen.

- G.Skill Trident Z Neo 2x8GB 3600GHz 16C geheugen. Dit geheugen heb ik gekozen omdat 3600/16 de sweetspot voor Ryzen processoren is. Ook vind ik deze reepjes er simpelweg mooi uitzien. Van wat ik uitgezocht heb is er nog geen reden om 32GB te halen met mijn gebruikersdoeleinden. Klopt deze aanname?

- Corsair RM550x(2018) voeding. Deze heb ik simpelweg vaker aanbevolen zien worden.

- De XPG SX8200 Pro 1TB NVME SDD. Een TLC NVME SDD die sneller is dan de Kingston en daarnaast beter leverbaar. Ook past de kleur beter bij de rest van mijn componenten. :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Wat voor mij belangrijk is is dat ik er de komende jaren veel plezier aan ga beleven. Ik wil door middel van een goed gekoeld en stil systeem goed gebruik maken van mijn 1440p/144hz scherm. Zoals meerdere keren is teruggekomen vind ik het uiterlijk ook wel enigszins belangrijk maar dit is niet essentieel.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, waarschijnlijk een XMP profiel instellen maar that's it.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik ben al een tijd bezig geweest om de componenten te kiezen in het systeem en heb dus al veel lopen wikken en wegen. Ik denk met bovenstaande setup een koel, stil, krachtig en mooi systeem te hebben. Ik ben echter benieuwd wat jullie van het systeem denken. Zijn er mogelijk nog andere componenten die ik over het hoofd heb gezien en interessant zijn? Ook wat betreft de speakers hoor ik graag of iemand nog een andere set aanbeveelt. Wat betreft de voeding hoor ik ook graag of dit een goede is of niet.

Hartstikke bedankt voor het lezen in ieder geval en ik ben benieuwd naar jullie feedback!

Alle reacties

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
32GB heb je inderdaad niet nodig als je alleen wilt gamen. Voor gaming is 16GB ruim voldoende.
Verder ziet het lijstje er netjes uit. Niks op aan te merken.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Prima setup :)

Toetsenborden zijn altijd erg persoonlijk. In het verleden heb ik ook mechanische toetsenborden gehad van Logitech, maar inmiddels overgestapt naar Corsair. Deze hebben Cherry MX switches ipv de eigen type switches van Logitech (Romer).

Ik zou even in een lokale Coolblue of Mediamarkt even beide toetsenborden uittesten voordat je deze besteld ... zodat je er geen spijt van krijgt.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• TheDutchDuck
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-07 22:25
Dat is een zeer strakke setup, zie wel dat je er de nodige tijd mee bezig bent geweest.

Zou misschien wel 32gb nemen omdat de prijs toch redelijk laag is op het moment en je vult al je ram slots ;) als je een kit van 4 neemt. Zelf merk ik dat als ik wat meerdere dingen tegelijk doe ik ondertussen steeds dichterbij de 16gb kom.

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Heb je toevallig nog een muismat liggen of ben je niet van plan er eentje te gaan gebruiken. Zelf vind ik gamen met een muismat veel fijner. Als je overweegt er een te nemen raad ik bijvoorbeeld de steelseries QCK aan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Maarten-vR jammer dat je zoveel geld uitgeeft aan de Noctua gear, voor alleen iets stiller systeem

[ Voor 105% gewijzigd door Hackus op 18-11-2019 14:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Zomaar een vraag voor allen hier aanwezig, gaat die 5700XT daadwerkelijk alles netjes trekken op 1440/144/Max settings? Ik had verwacht dat men zwaardere GPU’s zouden aanbieden voor de wensen van ts, zit ik er naast?

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 19:20
Soni schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:10:
Zomaar een vraag voor allen hier aanwezig, gaat die 5700XT daadwerkelijk alles netjes trekken op 1440/144/Max settings? Ik had verwacht dat men zwaardere GPU’s zouden aanbieden voor de wensen van ts, zit ik er naast?
Alles? Nee, zeker niet. Voor bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 alles op max settings op 1440P heb je een 2080TI nodig om ook maar in de buurt te komen van 144FPS, laat staan een gemiddelde te hebben van 144FPS. Dat gaat je waarschijnlijk pas lukken met een high end GPU van de volgende generatie. En zelfs dan zullen toekomstige games natuurlijk steeds zwaarder worden...
Neemt niet weg dat een 5700XT prima speelbaar is op 1440P met hoge instellingen, en dat de nog betere GPU's en wel erg stevige meerprijs hebben.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Prima build.

Zoals gewoonlijk raad ik aan om de Windows licentie van je vorige pc gratis proberen over te zetten, cfr. https://www.howtogeek.com...ense-to-another-computer/

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa in RDR2 is een 5700XT beter, maar in Witcher3 een 2070 Super. ligt er net aan welk spel de voorkeur heeft, en een goede 2070S is ook een stuk duurder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Als je van minimalistisch houdt, en toch airflow vooruit wil gaan dan is de coolermaster nr400/nr600 wellicht een optie. product: Cooler Master MasterBox NR600
Lijkt erg veel op de h500/510 van nzxt maar wel met mesh panels. Ben er zelf zeer over te spreken, mist alleen usb c. Gamers Nexus heeft deze ook in de review gehad, en het temperatuurverschil liegt er niet om YouTube: Cooler Master NR600 Case Review: High Airflow on a Budget

Deze bordjes zijn wel voorzien van de 20 pins USB c aansluiting, maar hebben naar alle waarschijnlijkheid de bios update ook nodig. Asus is de betere van de 2. Ga je ook een beetje vooruit op het gebied van NVME koeling, geluid en USB aansluiting op de IO.
Is misschien toch te overwegen als je kijkt naar de overige componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 135,90€ 135,90
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,90

• Maarten-vR
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11 18:46
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik heb de build gehouden zoals in de eerste post. Afgelopen dagen zijn alle onderdelen binnen gekomen en heb ik hem in elkaar gezet. Alles werkt naar behoren!
Je hebt helemaal gelijk! De 5700 XT trekt niet alles op 1440p/144hz max settings. Meerdere games die ik gespeeld heb wel. Hunt Showdown bijvoorbeeld 'maar' op steady 75 fps met 1440p max settings. Dat is voor mij al zoveel beter als wat ik eerst had. Uiteraard had ik met een 2080 Super of 2080 Ti meer fps kunnen halen maar die meerprijs is het voor mij niet waard. Dan koop ik liever over drie of vier jaar een nieuwe GPU met het geld wat ik nu bespaard heb.
Pagina: 1