Mogen burgers bodycams dragen, en onder welke voorwaarden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-07 13:38
Ik zat zojuist even door de flashsales van iBood.com te scrollen en daar kwam ik de volgende bodycam tegen.

https://www.ibood.com/nl/...o-muvi-bodycam-hd10x.html

Het bracht mij gelijk op de vraag of het als burger wel toegestaan is een bodycam te dragen, video op te nemen en wat daar de voorwaarden aan zijn.

Ik heb al even zitten Googlen, en op Wikipedia staat er een kleine stukje over de wetgeving, dat het gebruik van bodycams uiteraard onder de AVG regelgeving valt.
Het leek mij daar echter vooral om gebruik door Politie, BOA's en Defensie te gaan, en ik kan zo snel niet duidelijk ergens vinden of / en welke wetgeving er is over het gebruik van bodycams door burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Als ik dit zo lees zou je denken dat het niet mag.
In het algemeen geldt dat filmen en fotograferen op de openbare weg en in de openbare ruimte mag, omdat dat valt onder de zogeheten ‘vrijheid van informatiegaring’, beter bekend als de vrijheid van meningsuiting. Dit is anders als iemand gebruik maakt van een aangebrachte vaste camera, aangezien je de mensen dan moet waarschuwen dat ze gefilmd kunnen worden. Als je zelf een camera vasthoudt, zoals bijvoorbeeld een mobiel met camera, dan hoeft dat niet.
https://www.ckh-advocaten...ar-filmen-fotograferen-2/

Een bodycam lijkt mij een aangebrachte vaste camera. Of zal dat meer gaan over camera’s aan je huis?

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 12-11-2019 21:07 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:23
Waarom zou dit anders zijn dan bij dashcams ?
Je mag het alleen niet zomaar publiceren op het internet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk zelf dat het verschil vooral zal zitten in het heimelijk of niet gebruik. Anders gezegd een verborgen camera en publiceren is iets anders dan met je bodycam duidelijk zichtbaar rondwandelen door een stad. Het zal ook heel erg van belang zijn doel en manier van publiceren. Kortom de regels zijn niet meer zwart/wit maar veel meer een afweging van belangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik denk dat het dragen/ gebruiken van bodycams niet wezenlijk verschilt van het dragen van Google Glass... en de controverse daar omheen. Ga daar eens op zoeken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Jester-NL schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:43:
Ik denk dat het dragen/ gebruiken van bodycams niet wezenlijk verschilt van het dragen van Google Glass... en de controverse daar omheen. Ga daar eens op zoeken.
Volgensmij was het gedoe om de Google-Glass voornamelijk dat het niet "zichtbaar" aanwezig is.
HKLM_ schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:04:
[...]
Een bodycam lijkt mij een aangebrachte vaste camera. Of zal dat meer gaan over camera’s aan je huis?
Volgensmij is een Vaste camera, een echt vast-gemonteerde camera in een permanente situatie,
Denk bijvoorbeeld aan een camera aan de voorgevel van je huis etc.
Naar mijn weten zijn zelfs Dash-cams geen vaste camera's, ivm met geen vaste positie.
Frogmen schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:38:
Ik denk zelf dat het verschil vooral zal zitten in het heimelijk of niet gebruik. Anders gezegd een verborgen camera en publiceren is iets anders dan met je bodycam duidelijk zichtbaar rondwandelen.
Dat is ook inderdaad het grote verschil,
In openbare ruimtes is het toegestaan om te filmen.
maar als je het publiceert, met het doel om bijvoorbeeld iemand Zwart te maken is het een belangenkwestie.
Zie bijvoorbeeld het publiceren van foto/video beelden van mensen die stelen op je eigen terrein etc.
Dat wordt vaak per zaak door een rechter afgewogen.
Voor "Normale / Plezier" beelden zou het geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat niet zou mogen, zou een dashcan inderdaad ook niet mogen. En daar hebben we er inmiddels honderdduizenden van, vast gemonteerd in auto's.

Ja, dat mag dus gewoon. Je mag alleen niet een vast gemonteerde camera gebruiken die 24x7 hetzelfde stukje openbare ruimte filmt.
Pagina: 1