SSD wat te traag, AMI native support on or off

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 21:03
Volgens user benchmark is mijn A2000 512 gb NVME erg traag vergeleken bij anderen.

Nu zie ik in de BIOS bij boot de optie -> AMI native NVME driver support staat en deze staat op off. Heeft het zin om deze op on te zetten en heeft dit gevolgen?

Mijn moederbord is overigens een Asus Prime X470 Pro

Thanks!

[ Voor 9% gewijzigd door onnaj op 12-11-2019 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Probeer het gewoon even?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zonder resultaten van jou en anderen ( zelfde model, zelfde mobo ) is er weinig zinnigs te vertellen
Dus misschien verduidelijken hoe je aan 'erg traag' komt

( ik heb een Hynix 128GB NVME, die op 1500/350 MB/s komt, en merk dat het beduidend sneller is dan mijn voorgaande sata SSD's op 500/500 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
FreshMaker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:53:
Zonder resultaten van jou en anderen ( zelfde model, zelfde mobo ) is er weinig zinnigs te vertellen
Dus misschien verduidelijken hoe je aan 'erg traag' komt

( ik heb een Hynix 128GB NVME, die op 1500/350 MB/s komt, en merk dat het beduidend sneller is dan mijn voorgaande sata SSD's op 500/500 )
User benchmark vergelijkt ze juist met dezelfde vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
In welk M2 slot op het moederbord zit de A2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
onnaj schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:27:
[...]

User benchmark vergelijkt ze juist met dezelfde vandaar
Lekker duidelijk antwoord ook ....

Misschien concreet, ipv iets waar ik/we naar moeten gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Uszka schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:33:
In welk M2 slot op het moederbord zit de A2000?
M2_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
FreshMaker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:41:
[...]

Lekker duidelijk antwoord ook ....

Misschien concreet, ipv iets waar ik/we naar moeten gaan zoeken
Ah excuses, ik heb helaas de link naar mijn benchmark niet meer. Zal proberen morgen een nieuwe te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Dit is de benchmark, met de optie native support on is het zeker niet beter geworden helaas:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/21707955

• onnaj
Ik dacht dat ik een benchmark had toegevoegd mét AMI off, maar schijnbaar dus niet. Hierbij alsnog de userbenchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/21724427

Ook hier heb ik een score die behoort bij de langzaamste 7%, dus ik vraag me echt af wat ik kan veranderen.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Wat wel opvalt is dat de spreiding in performance voor die SSD echt enorm is. En dat staat ook op de pagina van userbenchmark.com over die specifieke SSD:

https://ssd.userbenchmark...378/KINGSTON-SA2000M8500G

"Terrible consistency
The range of scores (95th - 5th percentile) for the Kingston SA2000M8500G 500GB is 130%. This is a particularly wide range which indicates that the Kingston SA2000M8500G 500GB performs inconsistently under varying real world conditions."

Dat doet me vermoeden dat het probleem niet de SSD zelf is, maar wellicht de combinatie met andere componenten in je systeem (e.g. moederbord). Of misschien ligt het wel aan de gebruikte test.

Wellicht kun je ook eens met een andere tool testen wat de performance is, bijv. https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskmark/

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-11-2019 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ik kan nog wel 2 dingen verzinnen die je kunt proberen.

1. M.2 SSD opnieuw in het slot aanbrengen zodat deze zeker goed zit.

2. De SSD handmatig optimaliseren. Dit doe je door naar "Deze PC" te gaan en rechtermuisknop de schijf (C:\ of welke andere schijfletter het ook mag zijn).

Dan ga je door naar eigenschappen, klik je op "Extra" en kies je optimaliseren. Hierna kom je in het menu "Stations optimaliseren. Kies de schijf welke je wilt optimaliseren en klik op optimaliseren.

Probeer hierna 2x Userbenchmark te draaien om te kijken of de score verbeterd :)

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Is M2_1 niet een S600 slot toevallig?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• onnaj
ECP0WERS schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:03:

1. M.2 SSD opnieuw in het slot aanbrengen zodat deze zeker goed zit.

2. De SSD handmatig optimaliseren. Dit doe je door naar "Deze PC" te gaan en rechtermuisknop de schijf (C:\ of welke andere schijfletter het ook mag zijn).

Dan ga je door naar eigenschappen, klik je op "Extra" en kies je optimaliseren. Hierna kom je in het menu "Stations optimaliseren. Kies de schijf welke je wilt optimaliseren en klik op optimaliseren.

Probeer hierna 2x Userbenchmark te draaien om te kijken of de score verbeterd :)
Dat ga ik proberen!
Ik hem gisteren toevallig sowieso opnieuw erin gestoken (onder de heatsink) en dat zou de snelste van de 2 moeten zijn volgens de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 06:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

www.userbenchmark.com benchmarks zijn heel onrealistisch. De top prestaties zijn vaak van systemen die enkele duizenden euro's kosten. Daar mag je ook wel van verwachten dat een SSD (met uiteraard de meest optimale configuratie) zijn maximale snelheden behaalt. Dit soort systemen hebben gewoon de meest perfecte hardware componenten, de perfecte kabels, temperaturen etc.

Dat jouw SSD trager is heeft niks met de SSD te maken, maar met jouw systeem secu configuratie.

Kortom; vergeet gewoon een manier te vinden waarop hij sneller gaat presteren, want de snelheden op dat soort sites zijn gewoon onrealistisch voor de main stream gebruiker.

[ Voor 11% gewijzigd door Luchtbakker op 14-11-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
ECP0WERS schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:03:
...

...
Met alle respect: dit is een slecht advies.
"Optimaliseren" = defragmenteren.
Deferagmenteren is not done bij een SSD!
Waarom?
- door de wijze van interne reorganisatie van de SSD maakt fragmentatie geen moer uit voor de prestaties: alle fragmenten worden perallel en tegelijkertijd opgehaald, er hoeft nergens op te worden gewacht.
- defragmenteren verplaatst grote hoeveelheden data over je SSD en zorgt daarmee voor extra slijtage van de cellen. Dat is relatief weinig slijtage, maar evengoed zonde omdat het volstrekt onnodig is.
- defragmenteren ZONDER eerst een schijfcontrole is een doodzonde: je gaat grote hoeveelheden data verplaatsen zonder dat je eerst zeker weet dat het bestandssysteem in orde is.
Een goed advies zou ziin geweest om in plaats van een "optimalisatie" een schijfcontrole te doen.

Ik denk overigens dat synthetische benchmarks alléén niet het juiste middel zijn om te kijken of je SSD snel genoeg is.
Als je er een draait, draai dan AS-SSD.
Waarom?
Links boven kan je meteen bij het starten van AS-SSD zien of AHCI werkt en of de alignment van het bestandssysteem op de SSD optimaal is. En zelfs zonder de benchmark te draaien is dat al een indicatie voor de eerste en meest voor de hand liggende foutoorzaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Renault schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:45:
[...]

Met alle respect: dit is een slecht advies.
"Optimaliseren" = defragmenteren.
Deferagmenteren is not done bij een SSD!
Waarom?
- door de wijze van interne reorganisatie van de SSD maakt fragmentatie geen moer uit voor de prestaties: alle fragmenten worden perallel en tegelijkertijd opgehaald, er hoeft nergens op te worden gewacht.
- defragmenteren verplaatst grote hoeveelheden data over je SSD en zorgt daarmee voor extra slijtage van de cellen. Dat is relatief weinig slijtage, maar evengoed zonde omdat het volstrekt onnodig is.
- defragmenteren ZONDER eerst een schijfcontrole is een doodzonde: je gaat grote hoeveelheden data verplaatsen zonder dat je zeker weet dat het bestandssysteem in orde is.
Een goed advies zou ziin geweest om in plaats van een "optimalisatie" een schijfcontrole te doen.

Ik denk overigens dat synthetische benchmarks alléén niet het juiste middel zijn om te kijekn of je SSD snel genoeg is.
Als je er een draait, draai dan AS-SSD.
Waarom?
Links boven kan je meteen bij het starten van AS-SSD zien of AHCI werkt en of de alignment van het bestandssysteem op de SSD optimaal is. En zelfs zonder de benchmark te draaien is dat al een indicatie voor de eerste en meest voor de hand liggende foutoorzaken.
Fout, optimaliseren is niets meer dan handmatig een trim command sturen naar je SSD. Voor HDD's is dit wél defragmenteren.

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 10:40

Saven

Administrator

Heb je Bitlocker aan? Of andere encryptie? Dat vertraagt ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Als dat klopt zit ik al die tijd al fout, nooit geweten.
Ga het eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:30:
www.userbenchmark.com benchmarks zijn heel onrealistisch. De top prestaties zijn vaak van systemen die enkele duizenden euro's kosten. Daar mag je ook wel van verwachten dat een SSD (met uiteraard de meest optimale configuratie) zijn maximale snelheden behaalt. Dit soort systemen hebben gewoon de meest perfecte hardware componenten, de perfecte kabels, temperaturen etc.

Dat jouw SSD trager is heeft niks met de SSD te maken, maar met jouw systeem secu configuratie.

Kortom; vergeet gewoon een manier te vinden waarop hij sneller gaat presteren, want de snelheden op dat soort sites zijn gewoon onrealistisch voor de main stream gebruiker.
Systeem van duizenden euro's? Zeker niet mee eens. In het systeem van mijn vriendin zit ook een Kingston A2000 welke consistent boven de hoogst aangegeven score blijft presteren in Userbenchmark.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/20889746

https://www.userbenchmark.com/UserRun/21247238

https://www.userbenchmark.com/UserRun/21515295

Desalniettemin ben ik wel overtuigd dat er iets niet juist zit.

[ Voor 6% gewijzigd door ECP0WERS op 15-11-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Saven schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:48:
Heb je Bitlocker aan? Of andere encryptie? Dat vertraagt ook een beetje.
Nee niets van dat alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
ECP0WERS schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:28:
[...]
Systeem van duizenden euro's? Zeker niet mee eens. In het systeem van mijn vriendin zit ook een Kingston A2000 welke consistent boven de hoogst aangegeven score blijft presteren in Userbenchmark.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/20889746

https://www.userbenchmark.com/UserRun/21247238

https://www.userbenchmark.com/UserRun/21515295

Desalniettemin ben ik wel overtuigd dat er iets niet juist zit.
Ik ga mijn bios cmos eens legen en opnieuw instellen, kijken of dat wat uitmaakt en dan opnieuw een fatsoenlijke benchmark draaien

@onnaj Zou jij, als jij de laatste die gereageerd hebt in het topic, de reactie willen editten en niet weer een nieuwe reactie plaatsen en zeker niet binnen 24 uur. Dit wordt namelijk niet echt op prijs gesteld hier op GoT, daar hebben wij gewoon een edit knop voor bedacht. :)

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2019 01:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

Native AMI support hoeft niet aan te staan.
Dit is ondersteuning voor NVMe SSD's voor besturingssystemen die dit oorspronkelijk niet doen. (windows 7 enz)
Draai je de laatste UEFI en de laatste drivers? schone installatie gedaan? (geen slechte clone of dergelijke?)
Heb het zelfde MB en de zelfde SSD en draait hier als een trein. ;)

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Kleine kans dat je BIOS na dat het OS is opgestart iets van invloed uitoefent op je SSD performance. De enige reden waarom dat vroeger vooral veel voor kwam is om dat controllers en configuratie vaak voor de BIOS gedaan werd en daarna gelockt was zodat het OS het niet meer kon aanpassen. Denk aan SATA support op 1.5 vastzetten waardoor je niet sneller dan de eerste revisie kan. Dat is overigens ook vrij eenvoudig te controleren; ga kijken hoe veel lanes je SSD gebruikt en op wat voor snelheid die lanes zijn. Als dat goed staat kan je je BIOS lekker met rust laten. Het zou PCIe 3.0 x4 moeten zijn. Als je een lagere revisie of minder lanes ziet komt het dus daar door.

Wat AMI Native Support betreft: dat heb je alleen nodig als je NVME SSD anders niet gedetecteerd wordt. Volgens AMI:
For M.2 drives without OPROM, changing NVMe Firmware Source to "AMI Native Support" is necessary
Dit hele concept komt een beetje uit het IDE-SATA en USB2-USB3 tijdperk waarbij niet alle devices en bestuuringssystemen even compliant waren. Zo kon je een SSD hebben die niet door je UEFI of BIOS gedetecteerd werd maar wel door je OS, of andersom, niet in je OS maar wel in je firmware. Dat is natuurlijk niet heel handig, vandaar dat er dit soort dingen bestaan. Als je je SSD kan gebruiken om op te starten zit je dus al goed. Dat zou ook niet zo gek zijn, want NVMe bestaat al een tijdje en support zit er meestal in de firmware en in het OS al wel in.

[ Voor 45% gewijzigd door johnkeates op 15-11-2019 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
@ECP0WERS
Je opmerking klopt, achter "Optimaliseren" zit een nu trimcommando. _/-\o_

@onnaj
Kan je eens de resultaten van AS-SSD laten zien als plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Renault schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:53:
@ECP0WERS
Je opmerking klopt, achter "Optimaliseren" zit een nu trimcommando. _/-\o_

@onnaj
Kan je eens de resultaten van AS-SSD laten zien als plaatje?
Dat ga ik morgen doen en dan zal ik deze post editen ipv een extra reply posten, jullie helemaal helemaal gelijk wat dat betreft!

EDIT: Hierbij mijn ATTO benchmark result...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CJ5KgxH/Kingston-A2000-Benchmark.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door onnaj op 17-11-2019 18:48 ]

• onnaj
Iemand die hier gekke dingen in ziet?

Ik vind het zelf wel raar dat ie regelmatig erg ver terugvalt qua schrijven

Anoniem: 472287

Je leessnelheden zien er best prima uit, maar schrijven is inderdaad gek. Zo ziet een normale A2000 atto benchmark er uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.cbbimg.com/out.php/i210244_kingstona2000benchmark2.PNG

Zit je heatsink er goed op? Zit er toevallig iets van een stickertje nog tussen die verwijderd hoort te worden?

Ik weet niet hoe dat normaal geleverd wordt, die heatsink, maar er zijn bij CPU koelers ook wel eens mensen die dat vergeten te verwijderen met oververhitting tot gevolg, en dan gaat een CPU, maar ook SSD, throttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:25:
Je leessnelheden zien er best prima uit, maar schrijven is inderdaad gek. Zo ziet een normale A2000 atto benchmark er uit:

[Afbeelding]

Zit je heatsink er goed op? Zit er toevallig iets van een stickertje nog tussen die verwijderd hoort te worden?

Ik weet niet hoe dat normaal geleverd wordt, die heatsink, maar er zijn bij CPU koelers ook wel eens mensen die dat vergeten te verwijderen met oververhitting tot gevolg, en dan gaat een CPU, maar ook SSD, throttelen.
Dat ziet er inderdaad een heel stuk normaler uit!
Wat zijn verder jouw specs van de pc?

De heatsink zit er goed op en ook de bescherming van de tape had ik verwijderd.

Ik heb inmiddels ook contact gehad met Kingston en er komt een firmware update voor.
De SSD wordt ook totaal niet warm, weet zo de temps niet uit mijn hoofd, maar dacht ergens in de 30 graden. Rest van het systeem is ook betrekkelijk koel met een 65 Gr max voor de cpu/vrm's (watergekoeld) en ca 75 voor de gpu.
Pagina: 1