Toon posts:

Hulp gevraagd vastlopen pc na activeren netwerkadapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik lees hier al een tijdje mee en heb zo doende al een aantal keren een oplossing gevonden voor een probleem met hard- en software. Maar over mijn huidige probleem kan ik niets vinden. Vandaar dat ik zelf een vraag post.

Ik heb een pctje bij mijn tv met windows 10 waarop we wat simpele spellen spelen, youtube of uitzending gemist kijken. Vanaf mei werkte dit systeem totaal niet meer, volgens mij na een kleine update. Bij het opstarten stokte de boel bij het inlogscherm. Zelf na uren wachten kon ik nog niet inloggen. Ik kon niets meer en ook de herstelopties via het speciale opstart menu werkte niet. Ik heb de laatste updates weten te verwijderen, maar ook dat hielp niet.

Bij toeval heb ik ontdekt dat het systeem weer draait nadat ik in de bios de netwerkadapter (draadloos) en de bluetooth adapter permanent heb uitgeschakeld. Voor bluetooth is dat geen probleem, maar internet is wel handig voor youtube en uitzending gemist.

Ik gebruikte voor het probleem al een b/g/n usb adapter, tp link.

De status is nu als volgt:
PC draait vlekkeloos zonder de wifi adapters. Maar zodra ik de usb wifi adapter inplug bevriest het systeem.
Met de usb adapter ingeplugd start het systeem niet op.
PC start ook niet op met de interne adapter ingeschakeld

Geprobeerd:
Ik heb alle drivers verwijderd - helpt niet
Ik heb de router van het internet gehaald, zodat de pc alleen connect met de router en niet meteen met het www -> helpt niet.
Win netwerk reset -> helpt niet

en verder:
De pc hangt direct na het insteken van de usb adapter. Binnen een seconde. Ik hoor niet eens het geluid van usb insteken.
De adapter van tp link werkt nog vlekkeloos op andere pc's.

Heeft er iemand nog tips? Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Inkoppertje, maar andere poorten geprobeerd? Andere dongle geprobeerd? Andere OS?

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 12-11-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je br00ky.

Andere poorten: check.
Andere dongle: Nog niet geprobeerd eigenlijk. Maar het probleem doet zich voor met de wifi adapter op het mobo en met de dongle. Ik zal eens rondvragen of ik ergens een andere dongle kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, dan lijkt het een software issue. Onboard en dongle hardware tegelijk brak kan natuurlijk, maar wel opmerkelijk.

En OS uitgesloten (later bij geëdit)? Heb je bij wijze van testen er al eens een Linux distro op gegooid? Of voor mijn part een volledig cleane W10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, het moet dan toch een sw probleem zijn.

Ik ben na een avond klooien weer een stap verder. Ik vermoed dat het iets is met synchronisatie via het ms account (onedrive, agenda en instellingen) en/of windows update. Ik heb mijn ms account ontkoppeld waarna ik ineens weer verbinding kon maken met wifi!

Windowsupdate draait nog niet, daar loopt het nu nog op vast. Ik probeer dat te resetten via "troubleshooting".

Het zijn inderdaad allemaal pleisters, ik zou inderdaad een schone installatie moeten doen, al ben ik bang dat we dan de behaalde levels en credit in de spellen kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:53:

Het zijn inderdaad allemaal pleisters, ik zou inderdaad een schone installatie moeten doen, al ben ik bang dat we dan de behaalde levels en credit in de spellen kwijt zijn.
Meestal kan je dit wel omzeilen. Bij veel spellen bestaan er b.v.b. cloud saves, waarbij je save gegevens aan een account zijn gekoppeld. Bij spellen waarbij dit niet zo is, staat ergens wel je voortgang opgeslagen, en hier kan je dus ook een backup van maken en terugzetten.
Pagina: 1