Blokkade VDSL2 Telfort/KPN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-10-2022
Beste mede-Tweakers, dit onderwerp is een beetje De-ja-vu

Ik heb Telfort VDSL2 en gebruik mijn eigen AVM Fritz!Box 7360.

Telfort stuurt mij een mail dat ik een verouderde modem heb en dat deze binnenkort niet meer gaat werken.
Ik moet hun Experiabox gaan gebruiken, maar dat wil ik niet vanwege de vele gebreken in het verleden en de rust en het gemak die mijn eigen modem geeft.

Complex voor mij in deze zaak is:
-overtreed KPN Telfort de wet en mag ik gebruik, van mijn eigen modem eisen?
-Is er een alternatief waarmee ik wel met mijn eigen modem kan gebruiken of heeft KPN alles overgenomen en -is gebruik van de eigen modem altijd geblokkeerd voor VDSL2/DSL verbindingen?
Wat adviseren jullie mij als meest eenvoudige, betaalbare, betrouwbare internet oplossing thuis?
Voorbaat dank voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 16:28

Kek

3flix

Wat is de exacte reden die aangegeven is? en welk pakket heb je nu precies bij Telfort? (IPTV/telefoon via telfort)

Er zijn redenen te bedenken waarom je geen eigen modem kan/mag gebruiken..

[ Voor 7% gewijzigd door Kek op 12-11-2019 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 14:56
Je kan altijd een eigen modem gebruiken. alleen geeft telfort/ kpn er geen ondersteuning op bij een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
De reden die men noemt is, dat mijn modem verouderd zou zijn en dat door veranderingen in het netwerk mijn modem niet optimaal zou gaan werken. Ik heb navraag gedaan wat die veranderingen omvatten, maar dat daar heb ik enkel het antwoord van het niet willen ondersteunen van de eigen modem als antwoord gekregen.
Ik maak enkel gebruik van internet via telfoonlijn VDSL2, geen telefonie, geen IPTV, geen andere televisie in het pakket.
Mijn snelheid gemeten met Speedtest.net is nu 8mS, 30.23Down, 28.09up en dat vind ik prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Als het alleen om een data dienst gaat, lekker de Fritz! blijven gebruiken , zolang hij compatible is met het aangeboden signaal.
Als je ook IPTV / VoIP afneemt, dan zal je toch echt binnenkort naar de EB over moeten vanwege de provisioning zoals Telfort het aanbiedt.

Ik snap dat je in het verleden issues met de EB kunt hebben gehad, tot 11 jaar geleden heb ik op de multiplay helpdesk van de groene rakkers gewerkt en noch de Siemens als de Alcatel waren stabiel te noemen.
We zijn nu ruim een decennium verder, ik zou de oude vooroordelen over boord zetten en weer eens een open mind proberen.

Nogmaals, afgaande op je laatste reactie, zolang je modem goed intraint op het netwerk, blijven gebruiken. Als je "opeens" in snelheid achteruit gaat, de EB laten afsturen..

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Experiabox V10 is een prima apparaat. Maar volgens mij gebruikt Telfort nog steeds wel de V8 en dat is echt een antiek ding inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
dank voor jullie snelle reacties mensen!

Denken jullie dus dat KPN/Telfort niet op basis van het ontbreken van een KPN/Experiabox de verbinding zullen afbreken? Dat is goed nieuws als dat zo voorlopig blijft.
Moet ik ze vragen of mijn Modem ook opzettelijk geblokkeerd gaat worden? Want ik zou zo weer een eigen modem aanschaffen gezien de huidige voordelen.
Uit gegaan van een probleemloos werkend nieuwe KPN/EB modem, is mijn netwerk nu super simpel met zelfs de 3rd party VOIP via de interne DECT en de storingsvrije verbinding, zowel internet als intern netwerk. Een verademing. En mocht ik onverhoopt die EBv10 moeten gebruiken , hoop ik dat die problemen zijn verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je een Experiabox in huis? Dan kun je het er toch op aan laten komen? Als het stopt met werken plug je om.

Overigens zou het kunnen dat Telfort overstapt op supervectoring (ik meen dat dat de term was) met profiel 30a of 35b. Dat wordt niet ondersteund door jouw Fritzbox. Ik weet niet wat de fallback dan zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
De Experiabox v10 is een prima modem/router. Over de v10a die nu wordt uitgerold zie ik vooral slechte verhalen. Wij hebben Telfort glasvezel en zijn in augustus overgegaan en kregen gelukkig de v10.
lenmar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:59:
De reden die men noemt is, dat mijn modem verouderd zou zijn en dat door veranderingen in het netwerk mijn modem niet optimaal zou gaan werken. Ik heb navraag gedaan wat die veranderingen omvatten, maar dat daar heb ik enkel het antwoord van het niet willen ondersteunen van de eigen modem als antwoord gekregen.
Ik maak enkel gebruik van internet via telfoonlijn VDSL2, geen telefonie, geen IPTV, geen andere televisie in het pakket.
Mijn snelheid gemeten met Speedtest.net is nu 8mS, 30.23Down, 28.09up en dat vind ik prima.
Telfort gaat ervan uit dat je hun modem/router gebruikt. Zij weten dus niet dat jij je eigen modem/router gebruikt.

Ik weet niet wat de migratie op het VDSL platform inhoudt en wat de wijzigingen zijn. Bij glasvezel komen de datastromen van internet (vlan34), telefoon en tv op vlan binnen maar ik weet niet hoe dat bij VDSL is. Wellicht dat iemand anders daar het licht over kan laten schijnen.

Je gebruikt VOIP. Als de situatie bij VDSL gelijk is aan die bij glasvezel dan moet je mogelijk een andere poort instellen voor je ATA. Telfort gebruikt poort de standaard poort 5060 voor telefonie (dat is het geval als je telefoon afneemt en wellicht ook als je geen telefoon afneemt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:01
Je kan binnenkort ook zoals velen hier doen overstappen naar de nieuwe provider Freedom en dan krijg je een nieuwe Fritzbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
3 opties na het afwachten van eventuele problemen met mijn oude Fritzbox:
Freedom internet (*kabelkosten net als XS4ALL)
Andere modem met 35b profiel uitgaande van Super vectoring (kosten zo'n €130)
Experiabox aannemen en gebruiken (nadeel externe DECT)
Prima alternatieven zover met ieder zo hun voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:43
Kun je de Fritzbox niet achter de Experiabox hangen om je DECT te regelen? Volgens mij kun je de Fritz!box zo instellen dat hij z’n internet via een RJ45-poort krijgt i.p.v. via RJ11-poort.

Dan kun je het er gewoon op aan laten komen: als de boel omvalt plug je de Experiabox die je destijds hebt gekregen aan de DSL-lijn en daarachter je Fritzbox. Downtime nog geen 10 min. waarschijnlijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
[quote]ThinkPadd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:41:
Kun je de Fritzbox niet achter de Experiabox hangen om je DECT te regelen? Volgens mij kun je de Fritz!box zo instellen dat hij z’n internet via een RJ45-poort krijgt i.p.v. via RJ11-poort.

Dat zou ik kunnen proberen. Met de EBv8 waren er dan toch kwaaltjes. Dus zou ik dan moeten gaan proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door lenmar op 12-11-2019 18:53 . Reden: foutje gemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ThinkPadd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:12:
Experiabox V10 is een prima apparaat. Maar volgens mij gebruikt Telfort nog steeds wel de V8 en dat is echt een antiek ding inmiddels.
Ook bij Telfort krijg je als DSL klant de V10 weet ik uit ervaring ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Klopt Die willen ze opsturen idd
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:54:
[...]

Ook bij Telfort krijg je als DSL klant de V10 weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik denk dat de vraag vooral is: wel modem had je voor je je eigen modem in gebruik nam? Mijn gok is dat je volgens de gegevens van je provider nog steeds dat ding hebt staan en die straks niet meer mee kan. Ze “rekenen” er in die zin niet op dat je eigen spullen aan sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

Speedmaster

Make my day...

Een ander modem is niet nodig mits je fritzbox niet te oud is. Welke versie heb je? Heb hier gewoon een fritzbox draaien en nooit klachten over gehad

Edit: beter lezen 7360 is gewoon geschikt voor VDSL. Je kan even kijken of deze nu op ADSL staat ipv VDSL. Het zou Kunnen zijn dat KPN een upgrade gaat doen naar VDSL en je daarom op voorhand informeert

[ Voor 40% gewijzigd door Speedmaster op 12-11-2019 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Speedmaster schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:00:
Een ander modem is niet nodig mits je fritzbox niet te oud is. Welke versie heb je? Heb hier gewoon een fritzbox draaien en nooit klachten over gehad
versie 06.86
Ook nooit problemen sinds aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik snap en begrijp het probleem niet zo, ik vermoed eerlijk gezegd dat Telfort gewoon iedere klant een mail heeft gestuurd (mass-mail) waaraan zij ooit een (oud) modem hebben geleverd met het verzoek deze om te wisselen vanwege nieuwe ontwikkelingen en modernere techniek.

Je kunt bij Telfort gewoon je eigen modem blijven gebruiken mits deze geschikt is voor het binnenkomende signaal wat door hen wordt aangeboden, daar zal niks mee gebeuren.

Kun je eens exact de mail quoten ?

-edit-
EricJH was me al voor betreffende de reden van de mail van Telfort.

[ Voor 23% gewijzigd door Enforcer op 12-11-2019 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Quote Telfort, Sliogan " Een nieuw modem en stabieler Internet"
Momenteel maakt u gebruik van een verouderd modem. Door veranderingen aan ons netwerk werkt uw huidige modem niet optimaal. Daarom krijgt u binnenkort gratis een nieuw modem. Daarmee krijgt u nog betere WiFi in huis. En het modem voldoet aan de laatste standaarden voor WiFi en beveiliging.

Wat zijn de voordelen?
Met het nieuwe Experia v10a modem geniet u van een snellere en betere WiFi verbinding. Ook kunnen wij u op afstand beter ondersteunen om bijvoorbeeld uw WiFi verbinding te optimaliseren.

Wanneer krijgt u het nieuwe modem?
U krijgt het nieuwe modem binnen enkele dagen thuis gestuurd. U hoeft hier niet voor thuis te blijven. Zodra u het nieuwe modem hebt, kunt u het zelf gemakkelijk aansluiten. Bij het modem vindt u een uitgebreide uitleg over de installatie. Onderstaande stappen helpen u eenvoudig het nieuwe modem aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Precies dat dus.

Je krijgt het nieuwe modem thuis gestuurd en vervolgens kun je hem lekker ingepakt laten en je eigen modem blijven gebruiken. Niks meer, niks minder. Weinig reden voor paniek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40
Ik zou toch even navragen wat de reden is. De kans is best aanwezig dat de straatkast geschikt is gemaakt voor VPLUS. De 7360 zal met VPLUS geen gebruik kunnen maken van het 35b profiel.

Buiten dat.. De 7360 is echt oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
Gebruik je nu al een Vlan instelling in je fritzbox ?
Bij m'n ouders heeft telfort een tijdje terug wat aan de infrastructuur veranderd waardoor dat nodig is.
Uiteraard was daar geen communicatie over geweest (wat iedereen heeft een experia en dan gaat het automagisch). Dus verbinding plat. DSL deed het prima, maar geen IP-adres
Uiteindelijk wisten ze bij de klantenservice ook niet wat er nou veranderd was en inderdaad eigen modem zou niet meer kunnen blablabla.
Maar uiteindelijk na wat neuzen er achter gekomen dat het waarschijnlijk de nu ontbrekende vlan instelling was .. en ja hoor vlan, ik meende 34, in de fritz en alles werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
VDSL2 17a G-vector momenteel. Geen Vlan geloof ik, maar nu gebruik ik een fabrieks preset Telfort. Zodoende is de installatie van dit appraat een fluitje van een cent.
Maar het kan zijn dat ik achter begin te lopen op de komende vdsl standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40
lenmar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:55:
VDSL2 17a G-vector momenteel. Geen Vlan geloof ik, maar nu gebruik ik een fabrieks preset Telfort. Zodoende is de installatie van dit appraat een fluitje van een cent.
Maar het kan zijn dat ik achter begin te lopen op de komende vdsl standaard.
Kijk eens op https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ om te kijken wat er leverbaar is nu op je adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenmar
Er staat bij fourstack, 200MB technologie, komende 2 maanden geen upgrade gepland.
_/-\o_
Iedereen super bedankt voor de prima bijfragen!
Voor bruikbare opvolgers spreekt Fritzbox van Supervectoring 35b en heeft netjes opgesomd welke typen geschikt zijn.
Ik kan zelf dit topic niet sluiten, maar ik vermoed dat de meeste mensen met kpn dsl met dit thema uit de voeten kunnen.

[ Voor 62% gewijzigd door lenmar op 13-11-2019 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Ik heb ruim 1,5 jaar op de 2e lijn van Telfort gezeten en kan een aantal opties noemen:
A. Volgens systeem heb je een modem waar een veiligheidslek in is gevonden. Dit zullen ze nooit bij naam noemen maar kán een reden zijn.
B: het modem wat in het systeem staat maakt gebruik van verouderde techniek (bijvoorbeeld alleen 2.4ghz) het gaat dan om een service en je hoeft je dus geen zorgen te maken.
C: door de integratie in KPN en het verdwijnen van Telfort als merk gaan de VLANs veranderen. Dus van 34 naar 6.
In dat geval zal het even duren voor AVM een passend profiel heeft gemaakt en een update uitrolt voor je fritzbox. Tenzij het huidige KPN profiel in dat geval gewoon werkt natuurlijk.
Helaas zal KPN dit soort wijzigingen niet zomaar publiceren maar wellicht wel met AVM delen.

Vooralsnog geen reden tot zorg. Het feit dat je Fritzbox veroudert is zou ik me ook niet druk om maken. 200mbit is of vplus of bonded en dat levert Telfort binnen z’n huidige propositie in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1987danny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-07 10:36
Ik heb een zelfde melding van Telfort ontvangen maar gebruik Glasvezel van Telfort. Bij Glasvezel neem ik TV en internet af. Ik gebruik een eigen modem (unifi). Ik krijg de melding dat ik een verouderde modem heb in het TV menu. Daar kan ik niks meer tot de Experia V10 er tussen hangt..

Ze zijn bij Telfort/KPN dus iets aan het wijzigen / checken of de eigen modem of Experia wordt gebruikt...

Soort gelijke melding: https://forum.kpn.com/thu...ng-wissel-uw-modem-484002

Het is wat offtopic maar volgens mij zijn er gelijkenissen...

Edit 2: Hier staan ook meldingen over de VDSL2 opzet. Daar is een wijziging geweest op 4 sept 2019.:
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

[ Voor 32% gewijzigd door 1987danny op 22-11-2019 20:44 ]

Pagina: 1