Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaroo1997
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn eerste stappen in de fotografie te zetten. Tot op heden heb ik eigenlijk alleen nog maar ervaring met het maken van foto's op smartphones.

Nu heb ik afgelopen dagen mezelf al geprobeerd te verdiepen in de wereld van fotografie en ben ik opzoek gegaan naar wat voor mijn wensen en budget de meest geschikte camera zou moeten zijn. Echter lijkt het zo te zijn dat hoe meer ik me hierin verdiep, hoe ingewikkelder de keuze wordt. :?

Inmiddels weet ik wel al dat mijn camera het liefst aan de volgende eisen moet voldoen:
- Budget: max. €1000,- (minder heeft de voorkeur)
- Mirrorless camera (DSLR is te groot (en ingewikkeld?) en voor het evt. vervangen van lenzen)
- De camera mag niet te zwaar zijn, omdat ik deze vooral voor reizen wil gebruiken.
- Ik wil vooral foto's maken van landschappen, natuur, straatleven en ook van bijv. etentjes of andere vieringen.
- Een weatherproof sealing zou fijn zijn, maar is geen must.

Enkele types die ik zelf op het oog had zijn, maar waar ik niet tussen kan kiezen zijn:
- Fujifilm X-T20 + 16-50mm f/3.5-5.6
- Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm f/3.5-5.6
- Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm f/3.5-5.6

Momenteel gaat mijn voorkeur naar de Lumix G80, omdat dit een goede allrounder zou zijn met een goede kitlens. Echter wordt deze camera veel als filmcamera aangeprezen, terwijl ik juist op zoek ben naar de camera die de mooiste foto's maakt.

Hopelijk hebben jullie een goed advies voor mij of hebben jullie goede alternatieven op bovenstaande camera's. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16

Cheezus

Luiaard

Als je één lens wil gebruiken kun je beter kijken naar serieuze compact camera. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX100 II Zwart of een sony RX-100.

Als je wel de mogelijkheid wil om lenzen te verwisselen zijn de opties die je zelf hebt gevonden allemaal prima toestellen. Probeer in de winkel uit welke je comfortabel vast vind houden en fijn te bedienen is, goede foto's maken kunnen ze allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:09
Ik kan je geen compleet advies geven bij gebrek aan ervaring. Wel heb ik zelf de Fuji X-T20 gekocht met de 16-50 kitlens. Daarna een 18-55 kitlens gekocht en direct spijt van de eerste aankoop. De meerprijs van de 18-55 is het zo ontzettend waard, ik baal er oprecht van dat ik die niet meteen erbij had gekocht.

Verder dik tevreden over de Fujifilm. Maar de andere 2 opties ken ik zelf niet.

[ Voor 11% gewijzigd door millerman_sf op 12-11-2019 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb je de Canon m50 ook overwogen? Deze is compact, heeft makkelijke menu's en een grotere APS-c sensor (net als in de Fuji die je noemt).

De standaard kit met 18-150mm lens geeft je een praktische lens:
pricewatch: Canon EOS M50 + 18-150mm f/3.5-6.3 Zwart

Ik zou daar persoonlijk nog een lichtsterke prime (=geen zoom) bij pakken voor 's avonds. Deze pancake is erg compact en goed beoordeeld: pricewatch: Canon EF-M 22mm f/2.0 STM

Dan ben je voor 1054 euro klaar voor mooie vakantiefoto's :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaroo1997
Goedenavond,

Bedankt voor de snelle reacties!

@Cheezus Ik heb er even over getwijfeld, maar het lijkt me fijner om in de toekomst andere lenzen te kunnen gebruiken. Het gaat dus wel een systeemcamera worden.

@millerman_sf Goeie tip wat betreft de lens. Ik koop dan inderdaad liever iets wat duurder is, maar wat het op den duur wel waard is. De kit met de 18-55 is momenteel wel redelijk aan de prijs, maar wie weet wat Black Friday gaat brengen.

@FeareX Om eerlijk te zijn heb ik die nog niet echt overwogen. Ik moet zeggen dat die op het eerste oog wel aan al mijn eisen voldoet en daarnaast nog goed te betalen is met evt. extra lenzen zoals je zegt.
Zou de M50 in geval van fotografie beter zijn dan de Lumix G80?

Daarnaast is de Sony A6400 + 16-50mm kitlens mij nu ook opgevallen (+- zelfde prijs als A6100). Welke zouden jullie me dan aanraden van onderstaande keuzes:
pricewatch: Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart
pricewatch: Canon EOS M50 + 18-150mm f/3.5-6.3 Zwart + evt. lens
pricewatch: Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart + evt. lens

[ Voor 6% gewijzigd door Jaroo1997 op 12-11-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:17
@Jaroo1997: Deze schuif ik even naar ons Aankoopadviesforum :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16

Cheezus

Luiaard

Bij Sony en Canon zie je dat de APS-C systeemcamera's meer als 'goedkoop' consumentenspul worden gezien. Als je serieus glas wil zit je al snel vast aan lenzen voor hun full-frame line-up, dat is op zich zonde om op je APS-C camera te gebruiken.

Mijn voorkeur zou daarom naar Olympus/Panasonic of Fuji gaan, die richten zich met één systeem op zowel de consumenten als de 'prosumer' markt. Het retro uiterlijk van de Fuji en de Olympus vond ik wel leuk, zelf heb ik een jaar geleden de Fuji X-T20 aangeschaft (met 18-55 lens), deze was wat beter dan de OM-D E-M10 Mark II.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Voor fotografie is een grotere sensor sowieso een voordeel. Het geeft minder ruis bij weinig licht. De Micro four-thirds (MFT) sensoren zoals in de Panasonic zijn zeer populair voor video.

Het argument van Cheezus kan wel/niet belangrijk zijn voor je aankoop. Ook al klopt het wat hij zegt; zijn bij Canon de instaplenzen erg goed. In mijn advies deed ik ook een aantal aannames op basis van je startpost:
- Je bent nieuw met fotografie.
- Je benoemd camera's + lenzen op basis van prijs (wat past wel/niet binnen budget).
- Het aantal millimeters van de lenzen zeggen je nog niet veel.

Op basis hiervan zou ik sowieso een standaard zoomlens pakken met iets meer bereik. Dat is erg fijn om mee te beginnen, later zou je altijd voor een ander soort lens kunnen gaan. Maar dat hangt volledig af in hoeverre je van plan bent om fotografie op te pakken als hobby. Als je simpelweg vakantiefoto's wilt maken en de kans klein is dat je verder gaat groeien, dan is die Canon M50 perfect. Het lensaanbod wat Cheezus aanhaalt is dan geen probleem aangezien de lenzen voor EF-m erg goed zijn.

Een Sony a6000 is ook een goede optie, die heeft ook zo'n grotere APS-c sensor. Sinds kort heeft Sony ook een "serieuze" zoomlens aangekondigd voor hun APS-c modellen, de 16-55mm f2.8 G. Die gaat zo'n 1300 euro kosten. Dat zijn de prijzen van het "serieuze" glas waar Cheezus het over heeft, oordeel zelf of je jezelf die kant op ziet gaan met fotografie.

En tot slot, het formaat sensor heeft invloed op de beeldhoek van je lens. De MFT sensor is kleiner en de 12-60mm lens uit je startpost heeft ongeveer hetzelfde zoombereik als een 16-80mm lens op APS-c. Je hebt dus aardig wat verschillende bereiken in je startpost waardoor ik aan nam dat het aantal mm's je nog niet veel zegt.

De APS-c lenzen van bijvoorbeeld 16-50mm zijn erg kort, ik vermoed dat je dan nog een extra telelens (in de 50-200mm) categorie erbij wilt gaan hebben. Die kosten uiteraard ook weer geld ;)

Hopelijk kan je iets met deze informatie! Het kan ook erg helpen om naar een camerawinkel te gaan en de genoemde modellen vast te houden en te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Puur voor foto's als ik het zo lees. Dan zou ik de Panasonic laten vallen. De APS-C sensoren van de Fuji, Sony en Canon bieden gewoon betere sensoren, zoals een hogere resolutie (24 tegen 15.8 megapixels) meer dynamisch bereik (fijn voor landschapsfotografie) en betere prestaties in het donker (minder ruis).
Afgaande op nog meer wensen, dan zou ik twijfelen tussen de Fuji of Canon en de Sony links laten liggen door de zwakkere (minder scherpe) Sony 16-50mm lens.
Gezien de 'eerste (reis)camera' in de titel zou mijn voorkeur uitgaan naar Canon met de scherpe en veelzijdige 8.3x zoom 18-150mm lens én de gebruiksvriendelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaroo1997
Goedenavond Tweakers,

Wederom bedankt voor alle reacties! Ik neem jullie advies graag aan en ik ben er dan ook vandaag om uit geweest om de camera's in het echt te zien en te voelen. Daarnaast heb ik in de camerawinkel ook nog om wat advies gevraagd. Omdat ik voor het geld toch echt graag de best mogelijke fotokwaliteit wil, viel de Panasonic voor mij af.

De Fuji X-T20 voldoet eigenlijk aan al mijn wensen en het uiterlijk vind ik ook nog eens buitengewoon aantrekkelijk. Daarnaast zou de fotokwaliteit van de X-T20 beter zijn dan de Canon M50 (Heb ik me laten vertellen).

Ik ben van plan het pakket: pricewatch: Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver te bestellen. Ik ga er dan vanuit dat ik met deze lens mezelf in iedere situatie wel kan redden (?).

Momenteel is er een cashback actie van kracht op de camera, maar ik wacht daarbij ook nog even op Black Friday.

Nogmaals dank voor jullie keuzehulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaroo1997
Zojuist bij MediaMarkt tijdens de 'Red Night' voor €477,- de X-T20 met XC15-45mm lens gekocht. Daar bovenop krijg ik nog eens €100,- cashback. Deze deal moest bijna wel voor mij zijn dacht ik, haha. Ik kon het niet laten liggen. :*)

Nu even afwachten wanneer de 18-55mm kitlens los betaalbaarder wordt. Of is er een andere (zoom)lens aan te raden wanneer ik er toch 1 los koop?

• FeareX
  • Niet online
Veel plezier van je nieuwe aankoop! Gezien het zoombereik van die lens vermoed ik dat je nog wel een zoomlens in de 55-200mm categorie wil gaan hebben. Daar kom je snel zat achter als je de camera in bezit hebt.

Ook met de Fuji zou ik een lichtsterke prime aanraden, zoals de XF 23mm f2:
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 23mm f/2 R WR (Zwart)

Qua zoomlens moet je even reviews checken welke goed zijn bij Fuji, de 55-200mm ziet eruit als een prima standaard zoom: pricewatch: Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS

Zoals je vast al had gezien zijn lenzen bij Fuji best een uitgave :p

Veel fotografieplezier!

Update: ik vermoed dat dit de instap telezoom is van Fuji: pricewatch: Fujifilm Fujinon XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II Zwart
Ik ben niet geheel bekend Fuji's lenzen, dus even reviews checken voordat je er een koopt. Of iemand op het forum met meer Fuji kennis moet je goed kunnen adviseren :)

[ Voor 19% gewijzigd door FeareX op 14-11-2019 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Op marktplaats staat een Fujinon 18-55mm voor onder de 300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Qua zoomlens heb ik zelf net de 50-140 2.8 gekocht, na alle lovende woorden hierover. Dat is wel echt een toplens, maar niet goedkoop. Ik heb ook de 23mm F2 prime, dat is ook echt een leuke lens die ik eigenlijk nog vaker gebruik dan de 18-55 (die mijn vrouw weer liever gebruikt).

Het Fujifilm X-topic is erg actief, ik heb er zelf veel van geleerd in korte tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28
Jaroo1997 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:07:
Hallo allemaal,
Inmiddels weet ik wel al dat mijn camera het liefst aan de volgende eisen moet voldoen:
- Budget: max. €1000,- (minder heeft de voorkeur)
- Mirrorless camera (DSLR is te groot (en ingewikkeld?) en voor het evt. vervangen van lenzen)
- De camera mag niet te zwaar zijn, omdat ik deze vooral voor reizen wil gebruiken.
- Ik wil vooral foto's maken van landschappen, natuur, straatleven en ook van bijv. etentjes of andere vieringen.
- Een weatherproof sealing zou fijn zijn, maar is geen must.
De reacties gaan nu naar grotere sensor=beter, maar toch even teruggrijpen naar de OP.

De TO vraagt nadrukkelijk om een betaalbare en handzame camera.

Een grotere sensor betekent ook een groter systeem.
Ik vind: de betere foto is de foto die je kunt maken omdat je je camera bij je hebt.

De Canon M is zeker handzaam en de Fuji ook, maar kijk wel wat de lenzen kosten, en hoe groot het systeem wordt met de lenzen erbij.

De Panasonic is een fotocamera die goed is voor video... daar worden zijn foto's niet slechter van.

Van de Olympus had je de M10-Mark III staan.
Tip: Ik zou voor de Mark-II gaan. Als je de Mark-II neemt ben je veel goedkoper uit. Je hebt zelfs geld over voor twee extra lenzen ... of zelfs een Pro lens, als je dat zou willen.
Ik heb de Mark II en als hij morgen kapot zou gaan, zou ik de Mark-III niet kopen.

Olympus M10 Mark II : YouTube: A Review and Test of the Olympus E-M10 Mark 2 Micro four Thirds Cam...
Olympus M10 Mark III : YouTube: A Look At The Olympus E-M10 Mark lll Micro Four Thirds Camera
en wat tegenwicht aan het'groter is altijd beter' evangelie: YouTube: Why I (Still) Use Micro Four Thirds

[ Voor 9% gewijzigd door Tarquin op 15-11-2019 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
De beste camera is de camera die je bij je hebt is een bekend gezegde. Dat gezegd hebbende, ik heb een Pentax DSLR met een set losse lenzen en ook een Panasonic Lumix DMC-LX100. De tas met de Pentax weegt zoveel dat ik me daar echt een breuk aan sjouw, de Panasonic weegt daar een fractie van.

Op vakantie neem ik tegenwoordig alleen de Panasonic mee. Tuurlijk, ik word beperkt in een aantal mogelijkheden qua zoom, maar het verschil in gewicht is voor mij tenminste te groot om de zware Pentax mee te zeulen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
TS heeft zijn camera al gekocht, een Fuji voor een heerlijke aanbiedingsprijs. Gefeliciteerd met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaroo1997
Allereerst weer dank voor de reacties.

Ik heb inderdaad de camera al aangeschaft, met een deal waar ik erg blij mee ben. @Tarquin ik heb beide toestellen even vastgehouden en ondanks dat ik beide qua uiterlijk even mooi vond, hield de Fuji toch fijner vast. Daarnaast was de keuze met de actie snel gemaakt.

Ik denk dat de meegeleverde kit lens een prima begin lens is, maar ik ben Zeker nog wel van plan om een nieuwe prime/zoom lens te kopen. Ik lees eigenlijk alleen maar lovende reacties over de 18-55 mm en ik overweeg deze dan ook aan te schaffen door de veelzijdigheid.

Als ik nu 1 lens aan zal schaffen naast de 15-45 mm met een budget van max. €500,- zouden jullie mij dan ook de 18-55 mm aanraden of een andere? Het liefst moet de lens ook in donkere omstandigheden goede foto's maken. Tweedehands of gereviseerd lijkt me geen probleem.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28
Jaroo1997 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:02:
Als ik nu 1 lens aan zal schaffen naast de 15-45 mm met een budget van max. €500,- zouden jullie mij dan ook de 18-55 mm aanraden of een andere? Het liefst moet de lens ook in donkere omstandigheden goede foto's maken. Tweedehands of gereviseerd lijkt me geen probleem.

Bedankt!
Die 18-55 heeft iets beter diafragma ... en verder veel overlap met je huidige lens. Het lijkt me een lens die je koopt in plaats van de kitlens, niet ernaast.

Ik zou kiezen voor iets met een range die je nog niet hebt (dus >45), óf een lens met een vast brandpunt (prime) voor een enorme winst in lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Of ruil de 15-45 in op een 18-55 (al dan niet gebruikt) bij een speciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:48

B64

Ik zou toch eerst even spelen met die 15-45, kijken wat je bevalt en wat je mist.

De 18-55 is een betere lens, maar ook minder compact. Als je het stukje bereik tussen 15 en 18mm veel gebruikt, ga je dat dus missen.

De reviews over de 15-45 zijn nogal wisselend, wat erop duidt dat de kwaliteit van de lens niet heel erg constant is ('sample variation' in goed Nederlands). Je kunt mazzel hebben :)
Pagina: 1